Äitini elämä meni pilalle, kun meni naimisiin ja hankki lapsia; en halua toistaa samaa virhettä
Ikävuodet 25-35 meni hänellä kertomansa mukaan kuin sumussa, koko ajan väsyksissä. Ei ollut aikaa omille harrastuksille ja mielenkiinnon kohteille. Mieskin alkoi aikaa myöten lihomaan, niin ei siitä riittänyt sen enempää iloa, vaikka taloudellisesti kannattava suhde olikin. Kummastelen miten ihmiset on sosiaalisen paineen alla entisaikaan uhranneet elämänsä tuommoiselle. Ei minuakaan toki olisi olemassa, jos olisi päättänyt pysyä vapaana, mutta enpä osaisi sitä harmitella, jos en olisi olemassa.
Kommentit (99)
Totta. Olisipa äitisi pysynyt lapsettomana sinkkuna niin meidän ei tarvitsisi tällaisia turhanpäiväisiä aloituksia lukea.
Samaa olen miettinyt. Lapset vangitsivat sekä äitini että isoäitini köyhyyteen, nyrkin ja hellan väliin. Itse olen lapsivapaa ja ensimmäisenä suvun naisista yliopistossa. N25
Vierailija kirjoitti:
Totta. Olisipa äitisi pysynyt lapsettomana sinkkuna niin meidän ei tarvitsisi tällaisia turhanpäiväisiä aloituksia lukea.
En osaisi itsekään sitä harmitella, koska eihän sitä harmittelisi mitään, jos ei olisi koskaan edes syntynyt.
Ap
Sen verran paljon tällaisia aloituksia nyt täällä on, että tulee mieleen, liekö joku hybridioperaatio.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Lapset vangitsivat sekä äitini että isoäitini köyhyyteen, nyrkin ja hellan väliin. Itse olen lapsivapaa ja ensimmäisenä suvun naisista yliopistossa. N25
Ilmeisesti siis sekä isoäitisi että äitisi olivat teiniäitejä, kun heidät vangittiin nyrkin ja hellan väliin jo ennen kuin heillä oli mahdollista lähteä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä ole pitkään aikaan edes lastenhankkimisiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siis sekä isoäitisi että äitisi olivat teiniäitejä, kun heidät vangittiin nyrkin ja hellan väliin jo ennen kuin heillä oli mahdollista lähteä opiskelemaan.
Etenkin vielä ihmettelen äitisi köyhyyttä. Jos äitisi tosiaan on teiniäti, hän on mua huomattavasti nuorempi. Mun sukupolvella ja sitä vanhemmillakin on ollut mahdollisuus subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen ja opiskelukin on ollut erittäin mahdollista lasten kanssa. Eli ei kuulosta kovin uskottavalta jutulta.
Itse mies ja oma isä ei nyt ehkä elämäänsä pilannut mutta selvästi ei osannut olla ja kasvattaa, kun hänen oma isänsä kuoli hyvin nuorena. En todellakaan ole hankkimassa lapsia, tämän olen tiennyt jo teinistä asti. Parempi näin kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Upeaa childfree-elämää sinulle! 💫🎉
Vierailija kirjoitti:
Itse mies ja oma isä ei nyt ehkä elämäänsä pilannut mutta selvästi ei osannut olla ja kasvattaa, kun hänen oma isänsä kuoli hyvin nuorena. En todellakaan ole hankkimassa lapsia, tämän olen tiennyt jo teinistä asti. Parempi näin kaikille osapuolille.
Mitä nuorempana sen tietää, sitä helpompaa elämässä kun ei tarvitse olla aidallaistujana 40-vuotiaaksi asti ja vatvoa jookos-eikös....
Aijaa, voisin sanoa, että mun elämä meni pilalle pitkillä yliopisto-opinnoilla, vuosikausien köyhyydellä ja opintovelkaantumisella. 20-30v. väli meni kuin sumussa jatkuvasti tentteihin lukiessa ja valvoessa. Työpätkien kautta toimeentulotuelle lopulta päädyin ja maksoin opintovelkaa yli nelikymppiseksi minimituloista.
Olisin oikeasti halunnut ison perheen.
Että voi se näinkin käydä!
Vierailija kirjoitti:
Sössön sössön. Olen minäkin yliopiston käynyt vaikka olen äiti. Lapseni syntyivät 80- ja 90-luvuilla.
Toki osoittaa itsekkyyttä, että kun on itse saanut elämän lahjaksi, niin ei sitä halua antaa tuleville sukupolville. Puoliso ja muut nautinnot varmasti kelpaavat, ja toisaalta maailma on nykyään itsekkäämpi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin vielä ihmettelen äitisi köyhyyttä. Jos äitisi tosiaan on teiniäti, hän on mua huomattavasti nuorempi. Mun sukupolvella ja sitä vanhemmillakin on ollut mahdollisuus subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen ja opiskelukin on ollut erittäin mahdollista lasten kanssa. Eli ei kuulosta kovin uskottavalta jutulta.
Pietarin palkolliset alapeukuttaa, koska totuus sattuu.
En kyllä usko, että kukaan jättäisi menemättä naimisiin tai hankkimasta puolisoa
Ahaa.