Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?

Vierailija
07.08.2025 |

Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.

Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.

Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan. 

Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä. 

Kommentit (236)

Vierailija
141/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20v jonne joka ei ole vielä koskaan töitä tehnytkään jo itkee tuollaisista🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Iästäni huolimatta olen varmaan jo tehnyt määrällisesti enemmän kuin nämä minua vanhemmat perheenisät. Minä kun en voi tehdä niin, että käyn aina välillä pari viikkoa töissä ja olen sitten taas muutaman kuukauden kotona lapsia hoitamassa. 

-ap

Ne perheenisät ovat olleet samanlaisia parikymppisiä jolppeja kuin sinä olet nyt. Ei ne ole aina olleet perheellisiä. Tee itse ensin yli kymmenen vuotta töitä ja hommaa sitten lapsi, niin pääset nauttimaan samoista eduista. 

Vierailija
142/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä huomasi kysymyksestäsi, että 2-kymppinen on vähän pihalla.

Ei esimerkiksi hoitovapalla tai isyys/äitiysvapaalla saada täyttä palkkaa, vaan merkittävästi pienempää kelakorvausta, jonka maksaa siis Kela, ei työnantaja. Eri asia sitten on se, että missä määrin yritys palkkaa sijaisia työntekijöiden käyttäesä perhevapaitaan. 

Ja ainakin omalla työpaikallani on niin, että koronan jälkeen yhä isompi osa pienten lasten vanhemmista tekee merkittävän osan töistään etänä, kun se tuo kaivattua joustoa arkeen. Jos heitä ei näy konttorilla, ei se automaattisesti tarkoita ettei tee töitä.

Nuoren, uraansa aloittelevan olisi hyvä ajatella myös sitä, että esim. äitiysloman sijaisuus voi olla loistava tilaisuus: Saa tilaisuuden näyttää osaamistaan ja parhaassa tapauksessa työnantaja haluaa palkata myös vakituisen työntekijän palattua töihin. Omalla työpaikallani näin on käynyt todella usein.

Ja ylipäätään nuorelle sanoisin, että me kaikki ollaan oltu samassa tilanteessa. Se ottaa aikansa, että hankki koulutuksen, kerryttää kokemusta ja saa osaamistaan vastaavan työpaikan. Toivottavasti jopa etenee urallaan. Toki kaikki tämä on valitettavasti koko ajan vaikeampaa, mutta ei meistä vanhemmistakaan kukaan ollut ekana työkesänä 4 viikon kesälomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vihdoin, kun nämä vanhempain vapaalla olevat henkilöt palaavat töihin, niin hoitavat lasten harrastuksiin liittyviä asioita työaikana ym.

Vierailija
144/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on tympeää näihin säädäntöihin liittyen, että aina vaalien aikaan puhutaan vain perheellisten eduista työelämässä. Onko Suomessa yhtään poliitikkoa, joka puhuisi lapsettomien oikeuksien puolesta?

-ap

Lapsettomat kuuluvat mielestäni tyypillisesti veronmaksajien ryhmään, heidän etuja kyllä ajetaan. Veronmaksajat ovat valtiolle se pyhä lehmä, joka koko hommaa pyörittää. Siksi perheellisten asioista huolehditaan, koska lapset ovat niitä tulevia veronmaksajia. Ilman lapsia voidaan laittaa lappu Suomi Oy Ab:n luukkulle ja muuttaa Ruotsiin.

Vierailija
145/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että aloittajan työpaikalla perheettömät vanhat työntekijät eivät saa lomaa lainkaan? 

Vierailija
146/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos tämä parikymppinen lapseton saa nämä lspsettomuusvapaat, mutta sitten yllättäen saakin lapsen 40 vuotiaana? Eihän hän nyt molempia voi saada! Ei saa ollenkaan vanhempsinvapaita vai?

Vierailija
147/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat itsekeskeiset, turhasta kateelliset ihmiset purkavat harmitustaan palstalla. Eivät tiedä mitään lapsista ja vanhemman vastuusta lapsen elämässä. Lapsen hoitopaikasta soitetaan, jos hän on sairastunut kesken päivän tai et lähde aamulla töihin, jos elämäsi tärkein ihminen on selvästi sairaana. Laki on tässä vanhemman / vanhempien puolella. 

Onko se turhaa kateutta, jos työelämä ei kohtele perheellisiä ja lapsettomia tasapuolisesti? 

On. Työelämä kohtelee jo nyt lapsettomia paremmin, koska he pystyvät joustamaan ja saavat siitä helposti ylimääräistä etua esim. ylennyksistä päätettäessä. Vanhempien vapaa myös hidastavat urakehitystä, joten eläkäikään päästäessä lapsi

Säännöt ja laki ON sama kaikille.

Niin on, säännöt ja laki suo pienten lasten vanhemmille vanhempainvapaat. Ne eivät kuulu lapsettomille koska laki niin määrää

Vierailija
148/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että isät pitää lapsivapaansa.

Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa? 

Lapseton voi hankkia lapsen tai useampia, niin saa kaikki nuo vapaat käyttöönsä.

Niin tai yhteiskunta voisi kohdella kaikkia tasa-arvoisesti sen sijaan, että työelämässä mennään jatkuvasti lapsiperheet edellä. 

Siis nythän suositaan lapsettomia käytännössä kaikessa.

Uraputki helpompi tehdä lapsettomana, matkustus, varallisuuden kerryttäminen, etc.

Ei oteta lähimainkaan huomioon perheellisiä riittävästi, että olisivat samalla viivalla ja reilua. Uudet veronmaksajat kuitenkin tekevät. 

Vierailija
149/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppinen kouluttamaton lapsi siellä huutelee. Jospa ensin kouluttautuisit ja hankkisit ammatin sen yo-tutkintosi lisäksi. Sitten voit hankkia pari lasta jotta opit ymmärtämään miten tämä järjestelmä toimii. 

Vierailija
150/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sinäkin lapsi ja lakkaa rutisemasta.

Tuliko muuten mieleen, että joskus nekin isät ovat olleet lapsettomia työntekijöitä? Hieno juttu, että nykyää isätkin osallistuu lastensa hoitamiseen ja äidit pääsee töihin. 

Vierailija
151/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen oikeuksia sinä nyt tarvitset? Sinulla on oikeus opiskella,muuttaa vaikka mihin parempaan valtioon? Ihminen elämänsä alussa,lähes pelkkiä menoja valtiolle tehnyt  ja perää jo jotain etuja? 

Vierailija
152/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymppinen kouluttamaton lapsi siellä huutelee. Jospa ensin kouluttautuisit ja hankkisit ammatin sen yo-tutkintosi lisäksi. Sitten voit hankkia pari lasta jotta opit ymmärtämään miten tämä järjestelmä toimii. 

Tässä parhaillaan opiskelen ja hoitelen samalla perheenisien työt. Ei mene pitkään enää, että valmistun. 

Vierailija
153/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja minulla on kaksi lasta. En ole sen enempää pois töistä kuin lapsettomat työkaverit. Toki molempien lasten syntymän jälkeen olin äitiyslomalla, mutta en ollut silloin vakityössä, vaan pidin taukoa sijaisuuksien tekemisestä. Lapseni ovat olleet varsin terveitä pienestä asti ja olen tähän asti tarvinnut heidän takia vain pari-kolme päivää vapaata vuodessa, kun yleensä äitini voi vahtia heitä jos eivät voi mennä päiväkotiin. En tiedä mitä ekstralomaa perheellisen pitäisi saada jos ei satunnaista päivää kotona oksentavan lapsen kanssa lasketa sellaiseksi.

Minä ainakin olen saanut sellaisen pöpökylvyn lapsiltani, että vastuskykyni on terästä! Jos töissä joku aivastaa, niin lapsettomat lakoaa sairaslomalle, itse en tule koskaan kipeäksi. 

Vierailija
154/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapset, luuletteko, että siellä kotona on lomaa,kun on lapsia? Ehei. Ei niitä perhevapaita tarvittaisi, jos se olisi loikoilua. Ne "lomat" on ihan tarpeeseen. Tulette näkemään, jos ikinä hankittu lapsia.

Ei siitä ollut kyse.

Vaan siitä että lapsettomilla ja lapsettomilla tulisi olla yhtä pitkät vapaat LAIN mukaan. Olkoot vaikka "hyvinvointivapaa" nimellä, sillä ei ole merkitystä. Jokainen saa sitten itse päättää, mihin nuo vapaat käyttää: Vanhemmat hoitaa silloin lapsia ja lapsettomat tekee jotain muuta.

Sillä tavoin laki ei syrji ketään lapsiluvun perusteella. Samat edut/säännöt kaikille.

Eli myös jos yksi työpaikalta on vaikka viikon saikulla polvileikkauksen takia, niin työpaikalla kaikkien on saatava viikko vapaata?

Vierailija
155/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä parhaillaan opiskelen ja hoitelen samalla perheenisien työt. Ei mene pitkään enää, että valmistun. 

Ja sulle maksetaan siitä palkkaa, joten mikä ongelmasi on?  Nuo isät saa tuen vanhempainvapaalla valtiolta, ei palkkaa työnantajalta. Jos et selviä työmäärästä se on työnantajan ja sun välinen ongelma, ei työkavereidesi.

Tässä sulle lisää opiskeltavaa:

https://www.kela.fi/vanhempainvapaalla

Vinkki muuten, että ala nyt säästää ja sijoittaa eläkevuosiasi varten, että voit vanhana ostaa yksityisiä palveluja, ettet sitten ole noiden sun työkavereiden lasten valtiolle tienaamilla veroeuroilla  vanhuuttasi hoidattamassa. 

Vierailija
156/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et mitään perheenisien töitä hoida. Häthätää saat omasi hoidettua ja jo parikymppisenä niin tympääntynyt työelämään että pitäisi jotain ripsienpidennysvapaita saada täydellä palkalla

Vierailija
157/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse pystyin lapsettomana omistautumaan työlle aivan eri tavalla kuin nyt pienten lasten kanssa. Mutta jotenkin niitä tulevia veronmaksajia on tosiaan maailmaan saatava.

Ihmisen työura kuitenkin kestää viitisenkymmentä vuotta, lapsia tarvitsee hyysätä ehkä 15 vuotta. Siinä jää 35 vuotta tehokasta aikaa. Pieniä lapsia täytyy hoitaa enemmän kuin isoja. Luulisin, että ne intensiivisimmät vuodet ovat 1-5v ja koulun aloitus.

Vierailija
158/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monilla lapsiperheillä ole myöskään taloudellista pakotetta töihin, jos elää melko vaatimattomasti, ilman autoja ja kesämökkejä, koska tuet ovat moninkertaiset muihin nähden.

Meinaatko oikeasti että lapsilisillä elää koko perhe? 2 lapsesta saa 199e....

Vierailija
159/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapset, luuletteko, että siellä kotona on lomaa,kun on lapsia? Ehei. Ei niitä perhevapaita tarvittaisi, jos se olisi loikoilua. Ne "lomat" on ihan tarpeeseen. Tulette näkemään, jos ikinä hankittu lapsia.

Ei siitä ollut kyse.

Vaan siitä että lapsettomilla ja lapsettomilla tulisi olla yhtä pitkät vapaat LAIN mukaan. Olkoot vaikka "hyvinvointivapaa" nimellä, sillä ei ole merkitystä. Jokainen saa sitten itse päättää, mihin nuo vapaat käyttää: Vanhemmat hoitaa silloin lapsia ja lapsettomat tekee jotain muuta.

Sillä tavoin laki ei syrji ketään lapsiluvun perusteella. Samat edut/säännöt kaikille.

Kun ne perhevapaat eivät ole mitään lomailua tai etuja, vaan ne on yhteiskunta katsonut tarpeellisiksi, koska vanhemmilla on vastuu lapsista ja yhteiskunta hyötyy siitä, että ihmisillä on lapsia. Ihan oikeasti: yritä ymmärtää, että perhevapaat tai sairaan lapsen hoitamiseen saatavat muutamat vapaapäivät eivät todellakaan ole mitään lomaa. Esimerkiksi ne vanhempainvapaat tarkoittavat käytännössä sitä, että lapsen isä tai äiti on joka hetki valmis hoitamaan lasta. Vauvalle pitää antaa ruokaa juuri silloin, kun vauvalla on nälkä. Vauva pitää ottaa syliin, kun on tarve päästä syliin. Vaippa pitää vaihtaa tarpeen mukaan. Vauvaa pitää nukuttaa. Ei sillä vauvan kanssa olevalla vanhemmalla ole mitään rentouttavaa vapaata, jonka aikana voi puuhailla asioita oman mielen mukaan, vaikka vauvan nukkuessa voi ehkä ehtiä pestä pyykkiä tai ottaa ylimääräiset torkut, jos yöunet ovat jääneet lyhyiksi.

Vähän isomman lapsen kanssa pitää leikkiä, lukea kirjaa, ulkoilla ja muilla tavoin kasvattaa käytännössä koko ajan. Toki tuollainen parivuotias lapsi nukkuu jo pitemmät yöunet ja jonkinlaiset päiväunet, mutta vastuu lapsesta ei katoa mihinkään, joten vanhempi ei voi tuosta vain päättää alkaa tehdä jotain kivaa, jota ei voi keskeyttää juuri sillä hetkellä, kun lapsi tarvitsee vanhempaansa. Ajankohtainen juttu on vaikkapa uimarannalla käyminen: lapsettomalle se on varmastikin rentouttava hetki, jolloin voi vain olla ja käydä vaikka uimassa, jos huvittaa. Vastuulliselle lapsen vanhemmille rannalla käyminen tarkoittaa jatkuvaa herpaantumatonta lapsen vahtimista alle metrin etäisyydellä joka sekunti. Ei todellakaan ole mitään rentoutumista.

Lapsettomilla ei ole niitä lapsia, joiden hoitamiseen niitä vapaita tarvitaan. Jos vastaava vapaa myönnettäisiin lapsettomille, silloin kyse olisi ylimääräisistä lomapäivistä, jotka eivät hyödytä yhteiskuntaa mitenkään. Tarve hoitaa sairasta lemmikkiä tai iäkästä vanhempaa ei rajoitu mitenkään vain lapsettomiin, sillä myös lapsiperheissä on lemmikkejä ja lasten vanhemmillä on iäkkäitä vanhempia. 

Vierailija
160/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän nämä nykyiset 20-30-vuotiaat ovat jotenkin niin pihalla elämästä?

Meillä on työntekijät aika lailla 20-30- vuotiaita ja sitten 40-50+ ikäisiä. Sama työ, mutta vanhemmilla korkeampi palkka kokemuslisillä. Tämä jo aiheuttaa närää, eikä ymmärretä, että mekin on aloitettu sieltä taulukon alkupäästä. Ja vaikka on sama koulutus, niin kyllähän siinä 30 vuodessa on ehtinyt nähdä, kokea ja oppia monenmoista, mitä koulusta ei opi.

Toinen kateuden aihe on varallisuus. Paremmat autot, omakotitalot, ehkä mökit, säästöjä, sijoituksia, kertynyttä omaisuutta. No niin, on mekin oltu 20 v ja pa. Siinä kohtaa kun 20 vuoden talovelka on maksettu ja lapset aikuisuuden kynnyksellä, niin rahaa alkaa jäädä vähän enemmänkin jemmaan.

En kyllä muista vastaavaa oman työuran alusta, että silloin olisi jotenkin kateellisia oltu vanhemmille työntekijöille. Ja itsestään selvää oli, että joku oli aina äitiyslomilla, joku sairaslomalla vaikka leikkauksen jälkeen jne. Jos sai tehtyä ylitöitä tai lisää vuoroja jonkun poissaolon takia, niin sitähän vain oli tyytyväinen paksumman tilipussin takia. Nuorena jaksoi painaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi