Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?

Vierailija
07.08.2025 |

Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.

Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.

Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan. 

Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä. 

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset ovat aina hyvä syy jäädä kotiin, mutta mikään, mitä vela sanoo, ei kanna samaa arvoa? Jos joku hoitaa sairasta äitiään, ei ole sama asia jostain syystä.

Tai jos ihmisen pitää hoitaa omaa mielenterveyttään ja tarvitsee hermolomaa saman verran kuin vanhemmat saavat vanhempainvapaata? 

Tai oman lemmikin hoitamiseen?

Jne...

Valitettavasti laki on syrjivä, velat ovat lain silmissä vain muiden etujen maksajia ja vähemmillä oikeuksilla. Ei ole oikein tämä.

No on se tämäkin, että aikuinen ihminen on kateellinen lapselle, joka ei kykene pitämään itsestään millään tavalla huolta. Siksi ne lapsen vanhemmat ovat lapsen kanssa kotona, koska se lapsi ei millään pärjää siellä yksin! Ja vela on vapaaehtoisesti lapseton! Tee sinäkin lapsi, niin pääset n

Huutonaurua, joillain on niin pehmeä pää, että lemmikin hoitoa varten pitäisi saada hyvinvointilomaa. 

Vierailija
222/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työyhteisössä ne ovat varsin usein juuri lapsettomat nuoret miehet, joille viikonloppuisin sattuu ja tapahtuu ja sairaslomat ovat tapaturmien jäljiltä joskus pitkiäkin. Sattumalta myös flunssa iskee ikävästi joko perjantaiksi tai maanantaiksi. Ja nämä ovat nimenomaan palkallisia vapaita, toisin kuin vanhempainvapaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistahan ap sitten tämä aloitus, kun saat omia lapsia. Äläkä vaan pidä yhtään vanhempainvapaata. Jätä ne kertyneet lomapäivätkin pitämättä.

Vierailija
224/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työyhteisössä ne ovat varsin usein juuri lapsettomat nuoret miehet, joille viikonloppuisin sattuu ja tapahtuu ja sairaslomat ovat tapaturmien jäljiltä joskus pitkiäkin. Sattumalta myös flunssa iskee ikävästi joko perjantaiksi tai maanantaiksi. Ja nämä ovat nimenomaan palkallisia vapaita, toisin kuin vanhempainvapaat.

Futisforum2:lta löytyy aika paljon esimerkkejä suomalaisen miehen työmoraalista. Siellä kehuskellaan, miten työpäivät kuluu pelien pelaamiseen ja miten joka asiassa mennään sieltä missä aita on matalin. Toki samaan syssyyn haukkuvat naisten työntekoa jatkuvasti. 

Vierailija
225/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on naapurissa nuorehko mies, jolla on kolme lasta. Näin kesäisin istuu päivät jälkikasvunsa kanssa taloyhtiön leikkikentällä läppäri sylissä, ja välillä liikuttaa vähän sormea touch padilla, että Teamsin tai vastaavan status säilyy vihreänä. Varmaan mukava työkaveri tällainen "etätyöläinen". 

Vierailija
226/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä kolmekymppinen nainen, jonka kaksi lasta ovat todella usein sairaita.  Lähes joka viikko tämä nainen on hoitamassa sairasta lastaan päivän tai kaksi. Minulle lapsettomalle tämä merkitsee ylimääräisiä töitä kuitenkin ilman ylimääräistä korvausta. Pitää tehdä omat työt hutiloiden, jotta voi tehdä jotenkuten poissaolevankin duunit.

Satunnaisesti tämä menee, mutta pitkään jatkuneena olen tilanteeseen täysin #@@€##tunut! 

Vierailija
227/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on naapurissa nuorehko mies, jolla on kolme lasta. Näin kesäisin istuu päivät jälkikasvunsa kanssa taloyhtiön leikkikentällä läppäri sylissä, ja välillä liikuttaa vähän sormea touch padilla, että Teamsin tai vastaavan status säilyy vihreänä. Varmaan mukava työkaveri tällainen "etätyöläinen". 

Tuskinpa useimmilla miehillä - tai naisilla - riittää työpaikan tai yrittäjänä elannon säilyttämiseen tuollainen. Ja mitä edes tiedät hänen töistään/toimenkuvastaan, työaikojen joustamisista, jne? Myös minut voi monesti naapuri nähdä lasten kanssa liikkeellä toimistoaikaan tai viemässä roskia tai käymässä lähikaupassa ns. virka-aikana. Jossakin vaiheessa täytyy kuitenkin olla tuottava, jos haluaa pysyä leivässä.

-Yrittäjämies kotitoimistossa, ei työaikoja

Vierailija
228/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä kolmekymppinen nainen, jonka kaksi lasta ovat todella usein sairaita.  Lähes joka viikko tämä nainen on hoitamassa sairasta lastaan päivän tai kaksi. Minulle lapsettomalle tämä merkitsee ylimääräisiä töitä kuitenkin ilman ylimääräistä korvausta. Pitää tehdä omat työt hutiloiden, jotta voi tehdä jotenkuten poissaolevankin duunit.

Satunnaisesti tämä menee, mutta pitkään jatkuneena olen tilanteeseen täysin #@@€##tunut! 

Kerrot työnantajalle, että sinulla on liikaa töitä. Ei ole tämän poissaolevan vika. 

Vierailija
229/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Futisforum2:lta löytyy aika paljon esimerkkejä suomalaisen miehen työmoraalista. Siellä kehuskellaan, miten työpäivät kuluu pelien pelaamiseen ja miten joka asiassa mennään sieltä missä aita on matalin. Toki samaan syssyyn haukkuvat naisten työntekoa jatkuvasti. 

Johtamisessa tässä on ongelma, jos tuolla tavalla toimimalla onnistuu pitää työpaikkansa. 

Vierailija
230/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksikö työnantajilla ja lainsäätäjillä tulisi olla mitään intressejä lapsiin ja heidän hoitonsa järjestämiseen? Voisiko liittyä siihen, että näin matalalla syntyvyydellä ei ole pian enää ketään tekemässä töitä, maksamassa veroja, kuluttamassa niitä hyödykkeitä ja palveluja joita työpaikoilla tehdään? Siinä vaiheessa ei ole enää muuta kuin valtava läjä lapsettomia yli 50-vuotiaita ihmisiä, joille ei ole työpaikkoja, ei ketään maksamassa heidän eläkkeitään eikä hoitamassa, kun vanhuus koittaa.

Vierailija
231/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et aloittaja sitten hanki omia lapsia, jos kerta niin kovasti haluat jäädä kotiin?

Vierailija
232/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot työnantajalle, että sinulla on liikaa töitä. Ei ole tämän poissaolevan vika. 

Työnantajaa ei kiinnosta. Loukkaavaa valittaa tuosta, kun toisella on sairas lapsi!

Vierailija
233/236 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et aloittaja sitten hanki omia lapsia, jos kerta niin kovasti haluat jäädä kotiin?

Ehkä ap haluaa helppoa elämää ja enemmän vastikkeettomia palkallisia vapaita itselleen? Omasta kokemuksesta voin sanoa, että omien lasten jatkuva vastuu - vaikka lapset ovatkin ihania - on huomattavasti sitovampaa kuin lapsettoman työelämän kuviot, joissa on kuitenkin vapaapäiviä ja -iltoja, ja aikataulu ei muutu jatkuvasti lyhyellä varoitusajalla esim. lasten sairastumisen tai milloin minkäkin itsestä riippumattoman asian vuoksi. 

Nimim. lomat ja vapaat peruttu

Vierailija
234/236 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisten ylimääräinen palkallinen syyslomakausi on taas käsillä. Jännä, että pitävät kesälomat ihan normaalisti, mutta silti jostain riittää vielä lomia myös syksylle. Meillä muilla ei. 

Vierailija
235/236 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellisten ylimääräinen palkallinen syyslomakausi on taas käsillä. Jännä, että pitävät kesälomat ihan normaalisti, mutta silti jostain riittää vielä lomia myös syksylle. Meillä muilla ei. 

Ei perheellisillä ole mitään ylimääräisiä vapaita. Todennäköisesti heillä on enemmän lomapäiviä, kun ovat olleet pidempään töissä. Tai sitten sinua kusetetaan ja sulla jää osa lomista pitämättä. Meillä on kolme viikkoa kesälomia, yksi viikko syysloma ja yksi viikko talviloma, oli perheellinen tai ei. 

Vierailija
236/236 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas niin nurinkurista politiikkaa/ajatusmaailmaa. Ovatko työpaikat olemassa töiden tekemisen takia, vai elämisen mahdollistamisen takia?

Työelämän pitää ehdottomasti olla perheen perustamisen mahdollistaja eikä estäjä.

Ymmärrän että työpaikoille tulee kalliiksi jos useampi pitää samaan aikaan vanhempainvapaita, mutta asiaan pitäisi pystyä vaikuttamaan niin, että yhteiskunta tulisi jotenkin vastaan (esim verotuksessa). Myöskään töiden ei pitäisi kaatua liiaksi muiden päälle jos joku on poissa paljon, oli syy mikä tahansa.

Itse olen kahden lapsen äiti ja työvuosia (kun ei lasketa äitiysvapaita) on kertynyt suunnilleen 7. Olen ollut tasan kahtena päivänä poissa töistä ja se oli koronan alkuvaiheessa, kun piti todistaa flunssan tullessa ettei kyseessä ole korona. Puolisoni sisko on parikymppinen, on ollut työelämässä 2v ja on ollut poissa töistä vähintään 20 päivää, koska joku asiakas oli töissä ilkeä.

Näin me ollaan eri syistä poissa töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme