Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?

Vierailija
07.08.2025 |

Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.

Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.

Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan. 

Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä. 

Kommentit (236)

Vierailija
121/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse. perheelliset saavat palkkaa, koska ovat perheellisiä.

Vierailija
122/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat itsekeskeiset, turhasta kateelliset ihmiset purkavat harmitustaan palstalla. Eivät tiedä mitään lapsista ja vanhemman vastuusta lapsen elämässä. Lapsen hoitopaikasta soitetaan, jos hän on sairastunut kesken päivän tai et lähde aamulla töihin, jos elämäsi tärkein ihminen on selvästi sairaana. Laki on tässä vanhemman / vanhempien puolella. 

Onko se turhaa kateutta, jos työelämä ei kohtele perheellisiä ja lapsettomia tasapuolisesti? 

On. Työelämä kohtelee jo nyt lapsettomia paremmin, koska he pystyvät joustamaan ja saavat siitä helposti ylimääräistä etua esim. ylennyksistä päätettäessä. Vanhempien vapaa myös hidastavat urakehitystä, joten eläkäikään päästäessä lapsiperheen vanhemmalle kertynyt kokonaispalkka ja eläke jäävät alemmiksi.

Äläkä unohda sit

Nämä ovat omia valintoja.

Et voi uhriutua asiasta jonka olet itse valinnut ja tiennyt sen seuraukset. Vanhemmuus on palkatonta työtä. Sen tietää kaikki.

Nyt on kyse siitä miten laki kohtelee eriarvoisesti ihmisiä. Säännöt pitää olla samat kaikille. Ei etuoikeuksia kenellekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat itsekeskeiset, turhasta kateelliset ihmiset purkavat harmitustaan palstalla. Eivät tiedä mitään lapsista ja vanhemman vastuusta lapsen elämässä. Lapsen hoitopaikasta soitetaan, jos hän on sairastunut kesken päivän tai et lähde aamulla töihin, jos elämäsi tärkein ihminen on selvästi sairaana. Laki on tässä vanhemman / vanhempien puolella. 

Onko se turhaa kateutta, jos työelämä ei kohtele perheellisiä ja lapsettomia tasapuolisesti? 

Sinä siis olisit mielelläsi "vapaalla" hoitamassa oksentelevaa lasta? Et nyt ole tainnut ihan tajuta mitä siellä kotona tapahtuu silloin kun vanhempi on hoitamassa sairasta lasta. Se ei ole sama asia kuin jos sinulle on vapaapäivä ihan vain itsellesi.

Ne vanhemmat taas ei millään ymmärrä sitä, että työpaikallakin jonkun täytyy tehdä ne työt sillä aikaa kun yksi on sen OMAN lapsensa kanssa kotona. Yleensä se on se lapseton, joka joutuu mahdollisesti sen takia perumaan omia menojaan, eikä saa edes pientä kiitosta siitä että on joutunut sykkimään kahden ihmisen edestä. 

Ei ole sen vanhemman asia murehtia tuollaisia, vaan työnantajan. Jos työnantaja ei osaa organisoida töitä niin, että on varauduttu työntekijöiden tai työntekijöiden lasten sairastumiseen, työnantaja on huono. Ehkä kannattaisi palkata yksi työntekijä lisää, jotta työntekijät eivät joudu huhkimaan maksimikapasiteetilla koko aikaa? Ehkä pitäisi miettiä jonkinlaisia sijaisjärjestelmiä? Tai jos muut työntekijät tekevät poissaolevan työn, ehkä työnantaja voisi maksaa heille vähän ylimääräistä (esim. ylityökorvausta)?

Tuollainen voi olla vaikeaa, jos työnantaja on jokin hyvin pieni yritys, mutta yleensä kyse on vain työnantajan kyvyttömyydestä organisoida työn järkevästi. Vai alkaisiko työnantaja syyttää työntekijää töiden tekemättä jättämisestä silloinkin, kun työntekijä sattuu kuolemaan onnettomuudessa?

Vierailija
124/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa työpaikoistani minä itse olen saanut tehdä poissaolon aikana kertyneet työni. Ei niitä kukaan muu ole tehnyt. Enkä usko, että olen ainoa koko Suomessa, jolla on ollut tuo tilanne. Kannattaa vaihtaa työpaikkaa, jos poissaolijoiden työt nakitetaan toisille.

Tai ei osata palkata sijaista. Monella työpaikalla on jo jokin tapa hankkia nopealla aikataululla sijainen (koulut, sairaalat yms).

Vierailija
125/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapset, luuletteko, että siellä kotona on lomaa,kun on lapsia? Ehei. Ei niitä perhevapaita tarvittaisi, jos se olisi loikoilua. Ne "lomat" on ihan tarpeeseen. Tulette näkemään, jos ikinä hankittu lapsia.

Vierailija
126/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapset, luuletteko, että siellä kotona on lomaa,kun on lapsia? Ehei. Ei niitä perhevapaita tarvittaisi, jos se olisi loikoilua. Ne "lomat" on ihan tarpeeseen. Tulette näkemään, jos ikinä hankittu lapsia.

Ei siitä ollut kyse.

Vaan siitä että lapsettomilla ja lapsettomilla tulisi olla yhtä pitkät vapaat LAIN mukaan. Olkoot vaikka "hyvinvointivapaa" nimellä, sillä ei ole merkitystä. Jokainen saa sitten itse päättää, mihin nuo vapaat käyttää: Vanhemmat hoitaa silloin lapsia ja lapsettomat tekee jotain muuta.

Sillä tavoin laki ei syrji ketään lapsiluvun perusteella. Samat edut/säännöt kaikille.

Vierailija
127/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ollut 2 vuotta töissä ja on 20-v. Siis ei koulutusta?

Heinäkuussa teki muiden työt, kun muilla lomia? Milloin hänen lomansa on?

Mitä ihmeen muita lomia niillä työntekijöillä on?

Ei ole mitään ylimääräisiä vapaapäiviä perheelliselle. Lomamäärä kasvaa, kun on enemmän työkokemusta. Kela.fi kertoo perhevapaista ja kela maksaa niistä päivärahan.

Palkallista on vain raskausvapaa pari kuukautta. Siitäkin ajasta työnantaja saa Kelalta korvauksen. Muut ajat työntekijä saa Kelalta.

Se on ihan työnantajan asia palkata sijainen perhevapaalla olevan tilalle.

Näitä ei parikymppisen kannata kadehtia. Oma elämä vie vielä moneen paikkaan ja viimeistään vanhana on kiitollinen, että on työväkeä eli niitä tämän hetken lapsia.

Vierailija
128/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika provosoiva aloitus, mutta toisaalta voisi miettiä olisiko lapsettomalle hyvä mahdollistaa esim. samanlainen oikeus oman vanhempansa hoitamiseen tämän sairastuessa, esim. 10 päivää vuodessa tms. 

Minun lapset ovat aikuisia. En ollut tämän työnantajan palveluksessa silloin, kun he syntyivät ja olivat pieniä. Enkö minä saa vapaata iäkkäiden vanhempieni hoidon takia? Miten pitkään minua voi rangaista siitä, että tein lapsia?

Tätähän teoreettista tilannetta ei vastauksessa vielä käsitelty, joten turhaan vedit herneen nokkaan rangaistusoletuksiesi kanssa. Kyse oli oikeudesta hoitaa sairastunutta vanhempaa samalla tavalla kuin lapsellisilla lapsiaan. Vastausta tähän voi täydentää, joten mitä itse ajattelisit oikeudenmukaiseksi ratkaisuksi? 

Vierailija
129/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Työelämä kohtelee jo nyt lapsettomia paremmin, koska he pystyvät joustamaan ja saavat siitä helposti ylimääräistä etua esim. ylennyksistä päätettäessä. Vanhempien vapaa myös hidastavat urakehitystä, joten eläkäikään päästäessä lapsiperheen vanhemmalle kertynyt kokonaispalkka ja eläk

Säännöt ja laki ON sama kaikille.

Vierailija
130/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että isät pitää lapsivapaansa.

Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa? 

Öö, sinäkin saat vuosilomaa, kun maltat hetken tehdä töitä kuten muutkin.

On vain vanhempainvapaata nykyään ja sitäkin rajattu määrä. Jos työura 45v niin ei siitä isoa osaa allokoidu vanhempainvapaata ajalle, vaikka useampikin lapsi.  

Ja vanhempainvapaa-ajan palkka vähemmän kuin se normi palkka. 

ja jos niin kadehdit lapsiperheitä, niin mikset hanki lapsia? Vai oletko hankkimassakin?

Ja mitä lapsettoman etuihin tulee, niin pääasiassa saat säästöä siitä ettei sinulla ole jatkuvia ekstrakuluja ja vapaa-ajan menetystä seuraavat 18 vuotta kun kasvatat seuraavan täysi-ikäisen veronmaksajan. 

Tämän varmaan tiedätkin että hyödyt taloudellisesti paljon lapsettomuudestasi. 

Ja perheiden lapset hoitavat lapsettomat vanhainkodeissa sitten. Lapsettomat ovat tästä näkökulmasta hieman kuin vapaa-matkustajia. 

Vierailija
131/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä ollut kyse.

Vaan siitä että lapsettomilla ja lapsettomilla tulisi olla yhtä pitkät vapaat LAIN mukaan. Olkoot vaikka "hyvinvointivapaa" nimellä, sillä ei ole merkitystä. Jokainen saa sitten itse päättää, mihin nuo vapaat käyttää: Vanhemmat hoitaa silloin lapsia ja lapsettomat tekee jotain muuta.

Sillä tavoin laki ei syrji ketään lapsiluvun perusteella. Samat edut/säännöt kaikille.

Laki on täsmälleen sama kaikille. Samoista syistä samat oikeudet ja velvollisuudet.

Vierailija
132/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa? 

Öö, sinäkin saat vuosilomaa, kun maltat hetken tehdä töitä kuten muutkin.

On vain vanhempainvapaata nykyään ja sitäkin rajattu määrä. Jos työura 45v niin ei siitä isoa osaa allokoidu vanhempainvapaata ajalle, vaikka useampikin lapsi.  

Ja vanhempainvapaa-ajan palkka vähemmän kuin se normi palkka. 

ja jos niin kadehdit lapsiperheitä, niin mikset hanki lapsia? Vai oletko hankkimassakin?

Ja mitä lapsettoman etuihin tulee, niin pääasiassa saat säästöä siitä ettei sinulla ole jatkuvia ekstrakuluja ja vapaa-ajan menetystä seuraavat 18 vuotta kun kasvatat seuraavan täysi-ikäisen veronmaksajan.&nbs

Palkallista poissaoloa on pari kuukautta. Loput on kelan päivärahalla. 

Vierailija
133/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan AP kyllä trolli joka baittailee

Vierailija
134/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman pitäisi saada isyysvapaa? Mitä

Vierailija
135/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä ollut kyse.

Nythän mietitään lapsille velvollisuutta hoitaa hoivaa tarvitsevat vanhempansa. Tämä on vaativaa ja voisi jatkossa voikeuttaa vapaaseen töistä ja ehkä pieneen 400 € kk korvaukseen Kelalta. Jollet viitsi, voit vaihtoehtoisesti maksaa sen hoidon. Tämä koskee usein vasta ihmisiä, joiden vanhemmat on lähes 80-vuotiaita, eli hoitajaksi pääset 50-60-vuotiaana.

Vierailija
136/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä ollut kyse.

Nythän mietitään lapsille velvollisuutta hoitaa hoivaa tarvitsevat vanhempansa. Tämä on vaativaa ja voisi jatkossa voikeuttaa vapaaseen töistä ja ehkä pieneen 400 € kk korvaukseen

Saat kaivatun hengähdystauon työstäsi.

Boidaanhan me niinkin tehdä, että tämä tauko annetaan vain heille, jotka eivät ole hankkineet lapsia. Eli saavat hekin olla poissa töistä!

Vierailija
137/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika provosoiva aloitus, mutta toisaalta voisi miettiä olisiko lapsettomalle hyvä mahdollistaa esim. samanlainen oikeus oman vanhempansa hoitamiseen tämän sairastuessa, esim. 10 päivää vuodessa tms. 

Minun lapset ovat aikuisia. En ollut tämän työnantajan palveluksessa silloin, kun he syntyivät ja olivat pieniä. Enkö minä saa vapaata iäkkäiden vanhempieni hoidon takia? Miten pitkään minua voi rangaista siitä, että tein lapsia?

Tätähän teoreettista tilannetta ei vastauksessa vielä käsitelty, joten turhaan vedit herneen nokkaan rangaistusoletuksiesi kanssa. Kyse oli oikeudesta hoitaa sairastunutta vanhempaa samalla tavalla kuin lapsellisilla lapsiaan. Vastausta tähän voi täydentää, joten mitä itse ajattelisit oikeudenmukaiseksi ratkaisuksi? 

Miten siihen voi olla oikeudenmukaista ratkaisua, kun joillain on vanhemmat kuolleet nuorena? Yhyy, eihän ne saa lomaa.

Vierailija
138/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa työpaikoistani minä itse olen saanut tehdä poissaolon aikana kertyneet työni. Ei niitä kukaan muu ole tehnyt. Enkä usko, että olen ainoa koko Suomessa, jolla on ollut tuo tilanne. Kannattaa vaihtaa työpaikkaa, jos poissaolijoiden työt nakitetaan toisille.

Tai ei osata palkata sijaista. Monella työpaikalla on jo jokin tapa hankkia nopealla aikataululla sijainen (koulut, sairaalat yms).

Moneen työhön ei voi ottaa nopealla aikataululla sijaista, koska hommat pitää ensin opettaa.

Vierailija
139/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on tympeää näihin säädäntöihin liittyen, että aina vaalien aikaan puhutaan vain perheellisten eduista työelämässä. Onko Suomessa yhtään poliitikkoa, joka puhuisi lapsettomien oikeuksien puolesta?

-ap

Vihreät puhuu teidän puolesta.

Vierailija
140/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kaivatun hengähdystauon työstäsi.

Boidaanhan me niinkin tehdä, että tämä tauko annetaan vain heille, jotka eivät ole hankkineet lapsia. Eli saavat hekin olla poissa töistä!

Tosi hyvä hengähdystauko siinä tuleekin hoitaessa dementoitunutta vanhusta. Ihan naurattaa ääneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme