Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?
Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.
Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.
Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan.
Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä.
Kommentit (236)
Tuntuu oudolta että 20-vuotias kirjoittelisi vauvapalsralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat itsekeskeiset, turhasta kateelliset ihmiset purkavat harmitustaan palstalla. Eivät tiedä mitään lapsista ja vanhemman vastuusta lapsen elämässä. Lapsen hoitopaikasta soitetaan, jos hän on sairastunut kesken päivän tai et lähde aamulla töihin, jos elämäsi tärkein ihminen on selvästi sairaana. Laki on tässä vanhemman / vanhempien puolella.
Onko se turhaa kateutta, jos työelämä ei kohtele perheellisiä ja lapsettomia tasapuolisesti?
On. Työelämä kohtelee jo nyt lapsettomia paremmin, koska he pystyvät joustamaan ja saavat siitä helposti ylimääräistä etua esim. ylennyksistä päätettäessä. Vanhempien vapaa myös hidastavat urakehitystä, joten eläkäikään päästäessä lapsiperheen vanhemmalle kertynyt kokonaispalkka ja eläke jäävät alemmiksi.
Äläkä unohda sitä, että lasten vanhemmat joutuvat tekemään kotona aika paljon kotitöitä lasten takia. Siitä kukaan ei maksa palkkaa. On esim. pestävä enemmän pyykkiä, valmistettava säännölliset ateriat, tuettava lasten koulunkäyntiä (esim. auttaa läksyissä), vietettävä aikaa lapsen kanssa, eikä omissa harrastuksissa jne.
En todellakaan vaihtaisi lapsiperheen elämään lapsettomuuteen, mutta toivoisin lapsettomien edes yrittävän ymmärtää, että lasten vanhemmilla on sellaista vastuuta, jota lapsettomilla ei yksinkertaisesti ole. Lapseton vastaa vain itsestään ja voi päättää hetken mielijohteesta tehdä jotain. Lapsen vanhempi ei voi, koska vanhemmat pitää huolehtia siitä lapsesta.
Ei toki, mutta mitä hyötyä työnantaja saa siitä että sinä olet kotona siivoamassa oksennuksia? Silti hän maksaa sinulle täyden palkan. -eri
Työnantajan ei ole mikään pakko maksaa palkkaa sairaan lapsen hoidon vuoksi. Etkö tosiaan tiedä? Mikset mene töihin työnantajalle, joka ei noudata mitään työehtosopimusta, niin pääset pois monesta harmistuksenaiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset ovat aina hyvä syy jäädä kotiin, mutta mikään, mitä vela sanoo, ei kanna samaa arvoa? Jos joku hoitaa sairasta äitiään, ei ole sama asia jostain syystä.
Tai jos ihmisen pitää hoitaa omaa mielenterveyttään ja tarvitsee hermolomaa saman verran kuin vanhemmat saavat vanhempainvapaata?
Tai oman lemmikin hoitamiseen?
Jne...
Valitettavasti laki on syrjivä, velat ovat lain silmissä vain muiden etujen maksajia ja vähemmillä oikeuksilla. Ei ole oikein tämä.
Viimeinen niitti oli se, kun poistettiin vuorotteluvapaa. Se oli lapsettoman ihmisen viimeinen mahdollisuus päästä välillä haukkaamaan happea työelämästä.
Jos tarve on päästä levähtämään, niin vanhempainvapaa on siihen kyllä todella huono :D
Töissä pääsee vähemmällä kuin ollessa pienen lapsen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat itsekeskeiset, turhasta kateelliset ihmiset purkavat harmitustaan palstalla. Eivät tiedä mitään lapsista ja vanhemman vastuusta lapsen elämässä. Lapsen hoitopaikasta soitetaan, jos hän on sairastunut kesken päivän tai et lähde aamulla töihin, jos elämäsi tärkein ihminen on selvästi sairaana. Laki on tässä vanhemman / vanhempien puolella.
Onko se turhaa kateutta, jos työelämä ei kohtele perheellisiä ja lapsettomia tasapuolisesti?
Sinä siis olisit mielelläsi "vapaalla" hoitamassa oksentelevaa lasta? Et nyt ole tainnut ihan tajuta mitä siellä kotona tapahtuu silloin kun vanhempi on hoitamassa sairasta lasta. Se ei ole sama asia kuin jos sinulle on vapaapäivä ihan vain itsellesi.
Kukaan muu e
Mitä ihmeen palkallisia vapaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis olisit mielelläsi "vapaalla" hoitamassa oksentelevaa lasta? Et nyt ole tainnut ihan tajuta mitä siellä kotona tapahtuu silloin kun vanhempi on hoitamassa sairasta lasta. Se ei ole sama asia kuin jos sinulle on vapaapäivä ihan vain itsellesi.
Tuo on juuri se, mitä lapsettomat eivät tunnu ymmärtävän. Sairaan lapsen hoitaminen ei ole mitään lomaa, vaan jatkuvaa hoitamista, lapsen olon helpottamista, ehkä lääkäriin kuljettamista jne. Jokainen vanhempi olisi mieluummin töissä kuin kotona hoitamassa sairasta lasta.
Lapsettomilta tuntuu unohtuvan myös se, että lapsellisella on koko loppuelämänsä ainakin jonkinlainen huoli siitä, että lapsi pärjää ja on onnellinen. Alaikäisen osalta vanhemmalla on aivan oikeasti vastuu lapsen hyvinvoinnista, mutta ei se vanhemman vastuu lopu, kun lapsi täyttää 18. Sen jälkeenkin vanhemmat kokevat olevansa olevansa auttamisvastuussa, jos lapsi tarvitsisi apua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on poissa töistä mistään syystä, muuten kuin henkilölle kuuluvalla lomalla, siitä ei pitäisi saada tukia.
Sä et vissiin koskaan sairasta päivääkään tai aio sairastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset ovat aina hyvä syy jäädä kotiin, mutta mikään, mitä vela sanoo, ei kanna samaa arvoa? Jos joku hoitaa sairasta äitiään, ei ole sama asia jostain syystä.
Tai jos ihmisen pitää hoitaa omaa mielenterveyttään ja tarvitsee hermolomaa saman verran kuin vanhemmat saavat vanhempainvapaata?
Tai oman lemmikin hoitamiseen?
Jne...
Valitettavasti laki on syrjivä, velat ovat lain silmissä vain muiden etujen maksajia ja vähemmillä oikeuksilla. Ei ole oikein tämä.
Viimeinen niitti oli se, kun poistettiin vuorotteluvapaa. Se oli lapsettoman ihmisen viimeinen mahdollisuus päästä välillä haukkaamaan happea työelämästä.
Jos tarve on päästä levähtämään, niin vanhempainvapaa on siihen ky
Kukaan ei puhunut lepäämisestä, vaan pois työelämästä pääsystä hetkeksi. Veikö lapsi lukutaidon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan muu ei ole tainnut täällä puhua pelkästään sairaan lapsen hoitamisesta, vaan myös niistä kaikista muista paikallisista vapaista, mitä lapsiperheille tarjotaan.
Jos taas lapsettomalla vaikkapa lemmikki sairastuu, niin asenne on, että "se on voi voi, hanki sille hoitopaikka".
Ja mitähän nämä muut palkalliset, vain lapsiperheitä koskevat vapaapäivät ovat? :D
Vierailija kirjoitti:
Aika provosoiva aloitus, mutta toisaalta voisi miettiä olisiko lapsettomalle hyvä mahdollistaa esim. samanlainen oikeus oman vanhempansa hoitamiseen tämän sairastuessa, esim. 10 päivää vuodessa tms.
Minun lapset ovat aikuisia. En ollut tämän työnantajan palveluksessa silloin, kun he syntyivät ja olivat pieniä. Enkö minä saa vapaata iäkkäiden vanhempieni hoidon takia? Miten pitkään minua voi rangaista siitä, että tein lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri se, mitä lapset
Ne vanhemmat taas ei millään ymmärrä sitä, että työpaikallakin jonkun täytyy tehdä ne työt sillä aikaa kun yksi on sen OMAN lapsensa kanssa kotona. Yleensä se on se lapseton, joka joutuu mahdollisesti sen takia perumaan omia menojaan, eikä saa edes pientä kiitosta siitä että on joutunut sykkimään kahden ihmisen edestä.
Työelämästä pääsee pois, kun työnantaa irtisanoo. Jos ei, niin ainahan voi irtisanoutua itse.
"Kukaan ei puhunut lepäämisestä, vaan pois työelämästä pääsystä hetkeksi. Veikö lapsi lukutaidon"
Lainaus ei vaihteeksi toimi, mutta lainaamassasi viesteissä puhutaan mm. hermolomista, vuorotteluvapaasta jolloin pääsisi hengähtämään jne.
On ne nyt aikalailla eri juttuja, kuin olla 24/7 täysin vastuussa pienestä ja vielä täysin avuttomassa vauvasta/taaperosta. Ei siinä yhteydessä kyllä mistään hengähtämisestä voida puhua.
Suurimmassa osassa työpaikoistani minä itse olen saanut tehdä poissaolon aikana kertyneet työni. Ei niitä kukaan muu ole tehnyt. Enkä usko, että olen ainoa koko Suomessa, jolla on ollut tuo tilanne. Kannattaa vaihtaa työpaikkaa, jos poissaolijoiden työt nakitetaan toisille.
20v jonne joka ei ole vielä koskaan töitä tehnytkään jo itkee tuollaisista🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on poissa töistä mistään syystä, muuten kuin henkilölle kuuluvalla lomalla, siitä ei pitäisi saada tukia.
Sä et vissiin koskaan sairasta päivääkään tai aio sairastaa?
Nuo ihmiset (usein yrittäjät) kuvittelevat työnantajan ostaneen työntekijältä tuntityötä maksimimäärän joka päivä, vaikka oikeasti he ostavat työntekijät keskimääräisen vuoden työpanoksen. Työnantajat ei pidä kuvitella ostavansa jatkuvasti terveenä pysyvän kaikista sitoumuksista vapaan rajattomasti joustavan työntekijät vuotuista maksimityöaikaa, vaan keskimääräinen työmäärä, johon sisältyvät viikkovapaat (viikonloppu), sairaslomat, vuosilomat ja erilaiset lakisääteiset vapaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen positiivisesti yllättynyt tästä keskustelusta. Toki ketjun avaukseen on tullut enemmän alapeukkuja kuin yläpeukkuja, mutta rohkaisevaa kuitenkin, että niin moni on kanssani ainakin osittain samoilla linjoilla.
Jos joku voisi vielä nimetä lapsettomien oikeuksien puolesta puhuvia poliitikkoja, niin osoittaisin mieluiten huoleni myös heidän suuntaan.
Kolmen ihmisen edestä töiden tekeminen on ottanut minun kohdalla veronsa. Huomenna on onneksi työterveyslääkärille aika. Katsotaan mitä siellä sanotaan. Pari vuotta kun on revitty työtunnit lähinnä omasta selkärangasta, niin tuntuu, että raja on tulossa vastaan. Jospa pojatkin tekisivät välillä jotain palkkansa eteen.
-ap
Eipä niitä valitettavasti taida olla yhtäkään. Kukaan poliitikko ei ole valmis luopumaan perheellisten äänistä.
Vaikea ymmmitä asiaa ajaisit. Yleensä politikotkin ymmärtää, että lapsia pitäisi syntyä enemmän. Eikä voi olla mitään vela tukia.
Vierailija kirjoitti:
20v jonne joka ei ole vielä koskaan töitä tehnytkään jo itkee tuollaisista🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Iästäni huolimatta olen varmaan jo tehnyt määrällisesti enemmän kuin nämä minua vanhemmat perheenisät. Minä kun en voi tehdä niin, että käyn aina välillä pari viikkoa töissä ja olen sitten taas muutaman kuukauden kotona lapsia hoitamassa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että isät pitää lapsivapaansa.
Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa?
No meillä esim on joka maanantai pois töistä ku meni taas viikonloppu pitkäksi..
Kovasti itsekeksittyjä käsitteitä.