Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?
Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.
Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.
Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan.
Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä.
Kommentit (236)
"- Yhdenvertaisesti yhtä pitkät lakisääteiset vapaat lapsellisille ja lapsettomille. Vanhemmat voi käyttää vapaan lapsien hoitoon, lapsettomat päättää itse mitä vapaalla tekevät. Jokaisen oma valinta."
Tiedätkö, jos joku päivä tulet vielä saamaan oman lapsen tai lapsia, toivottavasti vajoat häpeästä maanrakoon, jos satut vielä muistamaan, minkälaisia aivopieruja tuli päästeltyä tällä kyseisellä palstalla, joka kai kuuluu Suomen luetuimpiin keskustelupalstoihin.
Vanhempainvapaat muutettaisiin hyvinvointivapaiksi. Silloin kaikilla on samat edut lapsilukuun katsomatta. Vanhemmat hoitaa silloin lapsiaan, lapsettomat tekee jotain muuta. Ketään ei syrjitä kun kaikilla on yhtä pitkät vapaat. Samat edut kaikille. Ei ole liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota lisääntymään. Siksi rahan vaatiminen "korvauksena" lasten kasvattamisesta on perusteetonta.
Vanhemmat eivät ole uhreja.
Päinvastoin, miksi ei kanneta vastuuta OMISTA valinnoista vaan huudetaan muut (lapsettomat) maksamaan? Itsekkyyden huipentuma. Mä tarjoon, sä maksat.
Ok. Ehkäpä on sitten todellakin aika kuopata Suomen kansa ja valtio. Ei jälkipolvia, ei yhteiskuntaa.
Ai että lapset suojelisi irtisanomisilta? Sellaista ei ole ikinä ollut. Jos nyt poissaolon aikana ei saa irtisanoa, niin se tapahtuu heti töihin paluun jälkeen ensimmäisenä työpäivänä. Sitä se on ollut aina.
Jokainen alle nelikymppinen voi myös muistaa, että omat vanhempanne ovat saaneet samat edut mistä te nyt muita syytätte.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainvapaat muutettaisiin hyvinvointivapaiksi. Silloin kaikilla on samat edut lapsilukuun katsomatta. Vanhemmat hoitaa silloin lapsiaan, lapsettomat tekee jotain muuta. Ketään ei syrjitä kun kaikilla on yhtä pitkät vapaat. Samat edut kaikille. Ei ole liikaa vaadittu.
Eli sitten jos olet pitänyt hyvinvointivapaasi, niin et voi enää koskaan pitää vanhempainvapaata?
Aika kaukonäköistä :D monikohan pitäisi nuo vapaat nuorina parikymppisinä, ja sitten kymmenen vuoden päästä todettaisiin, ettei voi hankkia lapsia kun ei ole päivääkään noita vapaita enää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontki yhdestä ja ensimmäisestä lapsesta 377, 68 €/ kk + lapsilisä yhdestä ja ensimmäisestä lapsesta 94,88 €/ kk.
Näillä katetaan lapsen/ lapsesta aiheutuvat kulut, vanhempi elää omilla rahoillaan (säästöillään ja puolison tuloilla).
Riittääkö tämä sun hyvinvointilomaan/ kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontki yhdestä ja ensimmäisestä lapsesta 377, 68 €/ kk + lapsilisä yhdestä ja ensimmäisestä lapsesta 94,88 €/ kk.
Näillä katetaan lapsen/ lapsesta aiheutuvat kulut, vanhempi elää omilla rahoillaan (säästöillään ja puolison tuloilla).
Riittääkö tämä sun hyvinvointilomaan/ kk?
Ja minkä lapsiluvun mukaan nuo hyvinvointivapaat suunniteltaisiin? Kun joku saa yhden lapsen, joku taas saattaa hankkia viisi lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sitten jos olet pitänyt hyvinvointivapaasi, niin et voi enää koskaan pitää vanhempainvapaata?
Aika kaukonäköistä :D monikohan pitäisi nuo vapaat nuorina parikymppisinä, ja sitten kymmenen vuoden päästä todettaisiin, ettei voi hankkia lapsia kun ei ole päivääkään noita vapaita enää jäljellä.
Tää oli niin hyvä. 😂 Tästä syystähän sterilisaatiotakaan ei saa ennen kuin kolmekymppisenä, kun nuoruuden hulluttelut on hulluteltu. Aika monihan meistä on "vela" alle kolmekymppisenä. Toisilta se lakkaa siinä juuri, kun koulut käyty, työtä vähän tehty ja sopiva kumppani löytynyt. Toisilla vakaumus pitää sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Saat kaivatun hengähdystauon työstäsi.
Boidaanhan me niinkin tehdä, että tämä tauko annetaan vain heille, jotka eivät ole hankkineet lapsia. Eli saavat hekin olla poissa töistä!
Tosi hyvä hengähdystauko siinä tuleekin hoitaessa dementoitunutta vanhusta. Ihan naurattaa ääneen.
Tämä olisi kyllä hyvä malli ja tasapuolinen. Vaikka joka toinen vuosi kaikille puoli vuotta hengähdystaukoa töistä. Voit käyttää perheen hoitamiseen. Ellei lapsia ole, hoidat dementikkoja. Omia vanhempia tai sitten menet sotepalveluihin vapaaehtoiseksi.
Tästä voisi saada 400 € kelan tukea.
Tämä olisi kaikille tasapuolinen malli. Eikä voi siirtää tätä hengähdystauon puolisolle vaan miehet ja naiset hoitaa saman verran.
Tässä mallissa lapset pääsee joka toinen vuosi laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja saa olla joka toinen vuosi kotona.
Ehkä tässä mallissa voitaisiin luopua vuosilomista kokonaan, kun on näin paljon hengahdystaukoja töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat kaivatun hengähdystauon työstäsi.
Boidaanhan me niinkin tehdä, että tämä tauko annetaan vain heille, jotka eivät ole hankkineet lapsia. Eli saavat hekin olla poissa töistä!
Tosi hyvä hengähdystauko siinä tuleekin hoitaessa dementoitunutta vanhusta. Ihan naurattaa ääneen.
Tämä olisi kyllä hyvä malli ja tasapuolinen. Vaikka joka toinen vuosi kaikille puoli vuotta hengähdystaukoa töistä. Voit käyttää perheen hoitamiseen. Ellei lapsia ole, hoidat dementikkoja. Omia vanhempia tai sitten menet sotepalveluihin vapaaehtoiseksi.
Tästä voisi saada 400 € kelan tukea.
Tämä olisi kaikille tasapuolinen malli. Eikä voi siirtää tätä hengähdystauon puolisolle vaan miehet ja naiset hoitaa saman verran.
Tässä mallissa lapset pääsee joka toinen vuosi laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja saa olla joka toinen v
Täytyy vaan ajoittaa se lapsen syntymä oman hengähdystauon ajalle! Muuten on hankalaa, kun pitää synnyttää töissä.
Sairaslomia ei myöskään enää ole eikä sairaan lapsen hoitoa.
Lapsilisiä ei enää tarvita, mutta päivähoito on maksutonta joka toinen vuosi.
Tällä mallilla Suomi nousuun!
"Siis lapsettomat maksavat tällä hetkellä lapsiperheiden palvelut mutta eivät itse kuluta niitä. Lapsiperheet hyötyvät. Lapsettomat eivät.
Nyt on kyse siitä lapsettomat saisivat edes hieman rahojaan takaisin kiitoksena siitä että maksavat muiden harrastukset.
Eipä ole kiitosta näkynyt. Kiittämättömyys on kyllä suurta kun koko ajan pitäisi olla lapsettomien maksamassa enemmän toisten hupeja/valintoja. Pellemaailma...."
Se sama pellemaailma maksoi sun äidin raskauden aikaiset neuvolakäynnit, synnytyksen sairaalassa, neuvolat, lääkärit, hammashoidon, päivähoidon, esiopetuksen, peruskoulun, mahdollisen lukion ja ammatillisen koulutuksen. Sama pellemaailma tulee maksamaan sun vanhenemisen ja vanhuuden.
Pellemaailma näköjään tuottaakin täysiä pellejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja loma pitää saada ehdottomasti heinäkuulle, sinkut lomailee marraskuussa. Sinkut myös maksaa perheellisten lapsilisät, vaikka meille ei ole edes omia lapsia
Ja ne nykyiset lapset, tulevat veronmaksajat, maksavat sun eläkkeen, kelakorvaukset, lääkärikäynnit julkisella jne., vaikka sulla ei ole omia lapsia!
Nämä kylläkin maksetaan ihan itse työuran aikana veroja maksamalla.
Pitää kyllä olla ihan huipputuloinen, parasta kermaa, jos meinaat kaiken kuluttamaan maksaa omilla veroroposillasi.
Ihan vaan tiedoksesi. Voit aivan hyvin anoa hyvinvointilomaa työnantajaltasi. Sitä kutsutaan nimellä palkaton vapaa. Ei isyyslomiltakaan mitään palkkaa makseta. Se on Kela joka maksaa isyysrahaa. Ei vastaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapset, luuletteko, että siellä kotona on lomaa,kun on lapsia? Ehei. Ei niitä perhevapaita tarvittaisi, jos se olisi loikoilua. Ne "lomat" on ihan tarpeeseen. Tulette näkemään, jos ikinä hankittu lapsia.
Ei siitä ollut kyse.
Vaan siitä että lapsettomilla ja lapsettomilla tulisi olla yhtä pitkät vapaat LAIN mukaan. Olkoot vaikka "hyvinvointivapaa" nimellä, sillä ei ole merkitystä. Jokainen saa sitten itse päättää, mihin nuo vapaat käyttää: Vanhemmat hoitaa silloin lapsia ja lapsettomat tekee jotain muuta.
Sillä tavoin laki ei syrji ketään lapsiluvun perusteella. Samat edut/säännöt kaikille.
Lakimiesten syrji tässä yhtään ketään. Lapsivapaat on lapsivapaita. Ei ne ole mitään hyvinvointivapaita. No, ehkä ovatkin, lapsen kannalta. Mutta lapsi onkin tuleva veronmaksaja. Lemmikki tai rakennekynnet eivät tulevaisuuden veroja maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat maksavat lapsiperheellisten sotet, koulur, neuvolat, lapsilisät yms mutta eivät itse tuki velkaantunutta järjestelmää omilla lapsilla. Tästä hyötyy lapsiperheet kun soten palvelujonot ja luokkakoot ovat pienempiä.
Näihin menee miljardeja joka vuosi.
Eikö mikään riitä?
Milloin lapsettomat saavat yhdenvertaisesti samat edut kuin vabhemmat eli lapsettomuuslisää kuten lapsilisää?
Joko tuet kaikille tai ei kellekään. Ei voi olla muita "parempia" eturyhmiä jotka ansaitsevat enemmän kuin muut henkilökohtaisen valinnan perusteella. Kukaan ei pakota lisääntymään joten vanhemmuus ei ole vamma tai uhristatus josta pitäisi saada korvaus muiden maksamana.
Ja jo toinen lapsille kateellinen! 🤯 Mistä teitä sikiää??? Siis kuvitteletko oikeasti, että lapsiperheiden tuet ovat jotain extra
Kuule, kyllä se sinäkin olet niistä hyötynyt, kun vanhempasi ovat sua vanhempainvapaalla hoitaneet. Ja vanhempasi ovat saaneet lapsilisää sinusta.
Ja minkä takia pitäisi maksaa jotain lapsettomuuslisää, kun ei lapsettomuus aiheuta lapsesta aiheutuvia kuluja. Saat sinäkin sitä lapsilisää, kun tekaiset sen lapsen tähän maailmaan. Yhteiskunta saa tulevan veronmaksajan, joten siitä kannattaa maksaa. Laki on kaikille tasapuolinen: tee osasi, niin yhteiskunta tekee osansa
Vierailija kirjoitti:
Ja yhteiskunta päättää kuinka monta lasta saat tehdä, jotta vapaat pysyvät tasapuolisina. Kiinan malli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapset, luuletteko, että siellä kotona on lomaa,kun on lapsia? Ehei. Ei niitä perhevapaita tarvittaisi, jos se olisi loikoilua. Ne "lomat" on ihan tarpeeseen. Tulette näkemään, jos ikinä hankittu lapsia.
Ei siitä ollut kyse.
Vaan siitä että lapsettomilla ja lapsettomilla tulisi olla yhtä pitkät vapaat LAIN mukaan. Olkoot vaikka "hyvinvointivapaa" nimellä, sillä ei ole merkitystä. Jokainen saa sitten itse päättää, mihin nuo vapaat käyttää: Vanhemmat hoitaa silloin lapsia ja lapsettomat tekee jotain muuta.
Sillä tavoin laki ei syrji ketään lapsiluvun perusteella. Samat edut/säännöt kaikille.
Ne sun hyvinvointivapaat ei hyödytä millään tavalla yhteiskuntaa. Lapset ovat yhteiskunnan tulevaisuus, tulevia veronmaksajia, jotka
Lakisääteiset lapsivapaat eivät syrji yhtään ketään. Ne säädetty niille, joilla on lapsia. Jos ei lapsia ole, ei ole niihin oikeutta. Laki on laki ja sen mukaan mennään. Sitä paitsi, ne ovat palkatonta vapaata. Jokaisella on yhtäläinen oikeus hakea vapaata palkattomana työnantajaltaan. Tosin siitä ei Kela maksa, ja miksi pitäisikään. Ei lemmikin hoito hyödytä millään tavalla yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota lisääntymään. Siksi rahan vaatiminen "korvauksena" lasten kasvattamisesta on perusteetonta.
Päinvastoin, miksi ei kanneta vastuuta OMISTA valinnoista vaan huudetaan muut (lapsettomat) maksamaan? Itsekkyyden huipentuma. Mä tarjoon, sä maksat.
Ei niitä kukaan ole vaatinut. Yhteiskunta on katsonut parhaaksi tukea lapsiperheitä, koska lapsissa on tulevaisuus
Näin perheellisenä tahtoisin tietää mitä ne ekstravapaat ovat, joita minulla jatkuvasti pitäisi olla.
Äitiysloman pidin lasten syntymän jälkeen. Se on mielestäni tarpeellinen. Kesäloman määrä ei ole sidoksissa lasten määrään. Sairaana saa kaikki yleensä olla kotona jos on yhtään järkevä työpaikka. Lasketaanko pienen sairastuneen lapsen hoito kotona lomaksi?