Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?

Vierailija
07.08.2025 |

Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.

Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.

Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan. 

Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä. 

Kommentit (235)

Vierailija
1/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloni harvoin kun lapsiperheiden vanhemmilla olisi työt, eikä joka vapaa, niin silloin he ovat sairaana.

Tämän takia meidänkään työpaikkaa pienten lasten vanhemmat eivät ole käytännössä koskaan paikalla ja tilanne yleensä muuttaa vasta kun nuorin lapsi on kouluikäinen.

Vierailija
2/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monilla lapsiperheillä ole myöskään taloudellista pakotetta töihin, jos elää melko vaatimattomasti, ilman autoja ja kesämökkejä, koska tuet ovat moninkertaiset muihin nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään sen verran, että ymmärrän sen, että sekä naisille että miehille tarjotaan mahdollisuus viettää aikaa lastensa kanssa, mutta jos olet kotona hoitamassa lasta, niin silloin ei ainakaan lomien ja työkokemuksen pitäisi kertyä samalla tavalla kuin sillä lapsettomalla, joka on oikeasti siellä töissä.

-ap

Vierailija
4/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monilla lapsiperheillä ole myöskään taloudellista pakotetta töihin, jos elää melko vaatimattomasti, ilman autoja ja kesämökkejä, koska tuet ovat moninkertaiset muihin nähden.

Mitkä tuet siis? Esim. tavallisella keskituloisilla. 

Vierailija
5/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on tympeää näihin säädäntöihin liittyen, että aina vaalien aikaan puhutaan vain perheellisten eduista työelämässä. Onko Suomessa yhtään poliitikkoa, joka puhuisi lapsettomien oikeuksien puolesta?

-ap

Vierailija
6/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lasten sairastumisten vuoksi poissa töistä n. 1 - 2 viikkoa/vuosi. En pidä mitenkään kohtuuttomana. Oli myös päiviä, joista ei saanut korvauksia, vaan ihan omalla kustannuksella oltiin kotona. Enempi jouduin olemaan pois töistä työpaikan sisäilmaongelmien vuoksi kuin lasten sairastamisen vuoksi.

Vierailija
7/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja minulla on kaksi lasta. En ole sen enempää pois töistä kuin lapsettomat työkaverit. Toki molempien lasten syntymän jälkeen olin äitiyslomalla, mutta en ollut silloin vakityössä, vaan pidin taukoa sijaisuuksien tekemisestä. Lapseni ovat olleet varsin terveitä pienestä asti ja olen tähän asti tarvinnut heidän takia vain pari-kolme päivää vapaata vuodessa, kun yleensä äitini voi vahtia heitä jos eivät voi mennä päiväkotiin. En tiedä mitä ekstralomaa perheellisen pitäisi saada jos ei satunnaista päivää kotona oksentavan lapsen kanssa lasketa sellaiseksi.

Vierailija
8/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että isät pitää lapsivapaansa.

Vierailija
9/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
10/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa? 

Vierailija
11/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja minulla on kaksi lasta. En ole sen enempää pois töistä kuin lapsettomat työkaverit. Toki molempien lasten syntymän jälkeen olin äitiyslomalla, mutta en ollut silloin vakityössä, vaan pidin taukoa sijaisuuksien tekemisestä. Lapseni ovat olleet varsin terveitä pienestä asti ja olen tähän asti tarvinnut heidän takia vain pari-kolme päivää vapaata vuodessa, kun yleensä äitini voi vahtia heitä jos eivät voi mennä päiväkotiin. En tiedä mitä ekstralomaa perheellisen pitäisi saada jos ei satunnaista päivää kotona oksentavan lapsen kanssa lasketa sellaiseksi.

Pieni ero voi tulla siitä, että sattuu sairasteleva lapsi tukiverkottomaan perheeseen. 

Vierailija
12/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni oli yhteensä 8 vuotta poissa töistä, kun lapset olivat pieniä ja sen jälkeen vielä osa-aikaisena, kun lapset aloittivat koulun. Ja tietenkin ne muutamat päivät silloin, kun lapsi oli sairaana. Jokaisen lapsen kohdalla voi olla hoitovapaalla 3 vuotta, eli 10 lapsen vanhempana noin 30 vuotta.

Itse olin poissa töistä vain lyhyet äitiyslomat ja ilmoittauduin aina työttömäksi työnhakijaksi, kun oli mahdollista. Siihen aikaan vielä saattoi päästä töihin.

Vierailija
13/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa? 

Lapseton voi hankkia lapsen tai useampia, niin saa kaikki nuo vapaat käyttöönsä.

Vierailija
14/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan hanurista, kun pienten ja alke 10- vuotiaiden lasten vanhemmat on poissa jatkuvasti, mutta usko pois, meidän työelämäjörjestelmä on todella kankea. Siihen on ehdotettu kaikenlaisia muutoksia, joka sallisi joustavamman kotona/töissäolemisen, mutta tälläpä mennään. 

Ja sille, joka kadehtii lapsiperheiden tukia, voin kertoa että minä -pienituloinen- tunnen itseni rikkaaksi nyt, kun viimeinenkin lapsi muutti kotoa. Kerrankin on, jos nuukasti elää, varaa matkustaakin jonnekin! 

Vierailija
15/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään sen verran, että ymmärrän sen, että sekä naisille että miehille tarjotaan mahdollisuus viettää aikaa lastensa kanssa, mutta jos olet kotona hoitamassa lasta, niin silloin ei ainakaan lomien ja työkokemuksen pitäisi kertyä samalla tavalla kuin sillä lapsettomalla, joka on oikeasti siellä töissä.

-ap

Voit olla aivan varma, että syntyvyys laskisi vielä nykyisestä, jos vanhempien nykyisiä etuja karsittaisiin. Ymmärrät varmaan, mitä siitä seuraisi? Nytkin ollaan jo ihmeissään, miten parantaa syntyvyyttä.

Vierailija
16/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton voi hankkia lapsen tai useampia, niin saa kaikki nuo vapaat käyttöönsä.

Niin tai yhteiskunta voisi kohdella kaikkia tasa-arvoisesti sen sijaan, että työelämässä mennään jatkuvasti lapsiperheet edellä. 

Vierailija
17/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Voit olla aivan varma, että syntyvyys laskisi vielä nykyisestä, jos vanhempien nykyisiä etuja karsittaisiin. Ymmärrät varmaan, mitä siitä seuraisi? Nytkin ollaan jo ihmeissään, miten parantaa syntyvyyttä.

Etujen takiako niitä lapsia hankitaan? 

Vierailija
18/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on tympeää näihin säädäntöihin liittyen, että aina vaalien aikaan puhutaan vain perheellisten eduista työelämässä. Onko Suomessa yhtään poliitikkoa, joka puhuisi lapsettomien oikeuksien puolesta?

-ap

Aamen. tätä odotellessa. On monta epäkohtaa laissa jotka koskettavat erityisesti veloja.

Vierailija
19/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ihan hanurista, kun pienten ja alke 10- vuotiaiden lasten vanhemmat on poissa jatkuvasti, mutta usko pois, meidän työelämäjörjestelmä on todella kankea. Siihen on ehdotettu kaikenlaisia muutoksia, joka sallisi joustavamman kotona/töissäolemisen, mutta tälläpä mennään. 

Ja sille, joka kadehtii lapsiperheiden tukia, voin kertoa että minä -pienituloinen- tunnen itseni rikkaaksi nyt, kun viimeinenkin lapsi muutti kotoa. Kerrankin on, jos nuukasti elää, varaa matkustaakin jonnekin! 

Mä en, olen niin pahasti velkaantunut, kun olen perhettäni yrittänyt elättää, ja nyt yritän maksaa niitä eläkeikään mennessä pois. 

Itse en tajua, mistä moninkertaisista tuista aina puhutaan lapsiperheiden kohdalla. Ainoa tuki, minkä omasta mielestäni olen konkreetisti saanut elämiseen, mitä ei lapsettomilla ole, on ollut lapsilisä. Ja ne on pieniä summia lasten elatuksessa.

Vierailija
20/235 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni oli yhteensä 8 vuotta poissa töistä, kun lapset olivat pieniä ja sen jälkeen vielä osa-aikaisena, kun lapset aloittivat koulun. Ja tietenkin ne muutamat päivät silloin, kun lapsi oli sairaana. Jokaisen lapsen kohdalla voi olla hoitovapaalla 3 vuotta, eli 10 lapsen vanhempana noin 30 vuotta.

Itse olin poissa töistä vain lyhyet äitiyslomat ja ilmoittauduin aina työttömäksi työnhakijaksi, kun oli mahdollista. Siihen aikaan vielä saattoi päästä töihin.

Käytännössä lienee mahdotonta olla 30 vuotta hoitovapaalla. Harva hankkii lapsiakaan vielä yli viisikymmentävuotiaana. Ja käytännössä on melkein mahdotonta olla hoitovapaalla yhtään isommassa perheessä. En tiedä, mikä se rahasumma on, mutta jos se on jotain 300-500 euroa kuukaudessa, niinkuin kuvittelen, niin ei sillä elätetä pienempääkään perhettä, suuresta nyt puhumattakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi