Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?

Vierailija
07.08.2025 |

Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.

Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.

Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan. 

Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä. 

Kommentit (236)

Vierailija
41/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja loma pitää saada ehdottomasti heinäkuulle, sinkut lomailee marraskuussa. Sinkut myös maksaa perheellisten lapsilisät, vaikka meille ei ole edes omia lapsia

Ja jos ei halua omia lapsia ja hakee sterilisaatiota niin pitää olla lain mukaan 30v ikää tai hankkinut 3 lasta. 

Miksi ihmisten ehkäisyn saantia vaikeutetaan tahallisesti lainsäädännöllä?

Vierailija
42/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset ovat aina hyvä syy jäädä kotiin, mutta mikään, mitä vela sanoo, ei kanna samaa arvoa? Jos joku hoitaa sairasta äitiään, ei ole sama asia jostain syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja loma pitää saada ehdottomasti heinäkuulle, sinkut lomailee marraskuussa. Sinkut myös maksaa perheellisten lapsilisät, vaikka meille ei ole edes omia lapsia

Niin ja tekevät työelämässä usein myös perheellisten työt ilman mitään lisäkorvausta tai muutakaan porkkanaa. Eli käytännössä enemmän töitä samalla paikalla ja vähemmillä vapailla. 

Minulle on jopa eräs esinainen sanonut ihan suoraan, että hän sitten edellyttää minulta enemmän joustoa koska minulla ei ole lapsia. Hänellä niitä siis oli. Eli  käytännössä tein sitten hänenkin työnsä sillä aikaa kun rouva itse juoksenteli jossain lasten harrastuksissa.

Minä tein tänä vuonna koko heinäkuun ajan kolmen ihmisen töitä, koska nämä kaksi aloituksessa mainittua olivat tietysti lomalla. Ja teen vähän väliä joko kahden tai kolmen ihmisen työt, kun nämä kaksi ovat milloin milläkin vapaalla. Molemmilla kuitenkin minua isommat palkat, vaikka minä teen meistä kolmesta ylivoimaisesti eniten töitä. Tämäkö on sitä tasa-arvoa?

-ap

Vierailija
44/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tekevät työelämässä usein myös perheellisten työt ilman mitään lisäkorvausta tai muutakaan porkkanaa. Eli käytännössä enemmän töitä samalla paikalla ja vähemmillä vapailla. 

Minulle on jopa eräs esinainen sanonut ihan suoraan, että hän sitten edellyttää minulta enemmän joustoa koska minulla ei ole lapsia. Hänellä niitä siis oli. Eli  käytännössä tein sitten hänenkin työnsä sillä aikaa kun rouva itse juoksenteli jossain lasten harrastuksissa.

Tämähän on ilmiselvä syrjintätapaus. Jos veisit asian työsuojeluun tai muulle viranomaiselle, tuosta voisi tulla ihan uutisiin pääsevä tapaus. Ammattiliittojakin pitäisi kiinnostaa jos liiton jäseniä syrjitään lapsiluvun perusteella. Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän erityisesti perhestatuksen perusteella.

Vierailija
45/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt-neuvotteluissakin raskaana olevat ja pienten lasten äidit on monta kertaa paremmin suojattuja kuin lapsettomat, sillä oikeussyytteiden pelossa työnantaja ei uskalla ainakaan sen raskaana olevan antaa lähteä ettei vaan herää epäilys että syynä olisi raskaus. 

Vierailija
46/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset ovat aina hyvä syy jäädä kotiin, mutta mikään, mitä vela sanoo, ei kanna samaa arvoa? Jos joku hoitaa sairasta äitiään, ei ole sama asia jostain syystä.

Tai jos ihmisen pitää hoitaa omaa mielenterveyttään ja tarvitsee hermolomaa saman verran kuin vanhemmat saavat vanhempainvapaata? 

Tai oman lemmikin hoitamiseen?

Jne...

Valitettavasti laki on syrjivä, velat ovat lain silmissä vain muiden etujen maksajia ja vähemmillä oikeuksilla. Ei ole oikein tämä.

Vierailija
47/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ilmiselvä syrjintätapaus. Jos veisit asian työsuojeluun tai muulle v

Valitettavasti yleensä niitä liittoja tai lehtien lööppejä kiinnostaa yleensä paljon enemmän se, jos jotakuta syrjitään sen takia että ON lapsia. Siitä ei saa yhtä söpöjä itkuntuhruisten lasten kuvia jos se onkin joku yksinasuva sinkku jota on sorrettu. 

Vierailija
48/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jos ihmisen pitää hoitaa omaa mielenterveyttään ja tarvitsee hermolomaa saman verran kuin vanhemmat saavat vanhempainvapaata? 

Tai oman lemmikin hoitamiseen?

Jne...

Valitettavasti laki on syrjivä, velat ovat lain silmissä vain muiden etujen maksajia ja vähemmillä oikeuksilla. Ei ole oikein tämä.

Viimeinen niitti oli se, kun poistettiin vuorotteluvapaa. Se oli lapsettoman ihmisen viimeinen mahdollisuus päästä välillä haukkaamaan happea työelämästä. 

Vierailija
49/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että isät pitää lapsivapaansa.

Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa? 

Lapseton voi hankkia lapsen tai useampia, niin saa kaikki nuo vapaat käyttöönsä.

Tiedätkös kun kaikki ei suinkaan voi. 

Vierailija
50/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämmöisiä suojatyöpaikkoja enää on. Eikös tuottamattomat heitetä ulos ellei sitten ole joku työnantajan sukulainen. 

Vierailija
51/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen positiivisesti yllättynyt tästä keskustelusta. Toki ketjun avaukseen on tullut enemmän alapeukkuja kuin yläpeukkuja, mutta rohkaisevaa kuitenkin, että niin moni on kanssani ainakin osittain samoilla linjoilla. 

Jos joku voisi vielä nimetä lapsettomien oikeuksien puolesta puhuvia poliitikkoja, niin osoittaisin mieluiten huoleni myös heidän suuntaan.

Kolmen ihmisen edestä töiden tekeminen on ottanut minun kohdalla veronsa. Huomenna on onneksi työterveyslääkärille aika. Katsotaan mitä siellä sanotaan. Pari vuotta kun on revitty työtunnit lähinnä omasta selkärangasta, niin tuntuu, että raja on tulossa vastaan. Jospa pojatkin tekisivät välillä jotain palkkansa eteen. 

-ap

Vierailija
52/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen positiivisesti yllättynyt tästä keskustelusta. Toki ketjun avaukseen on tullut enemmän alapeukkuja kuin yläpeukkuja, mutta rohkaisevaa kuitenkin, että niin moni on kanssani ainakin osittain samoilla linjoilla. 

Jos joku voisi vielä nimetä lapsettomien oikeuksien puolesta puhuvia poliitikkoja, niin osoittaisin mieluiten huoleni myös heidän suuntaan.

Kolmen ihmisen edestä töiden tekeminen on ottanut minun kohdalla veronsa. Huomenna on onneksi työterveyslääkärille aika. Katsotaan mitä siellä sanotaan. Pari vuotta kun on revitty työtunnit lähinnä omasta selkärangasta, niin tuntuu, että raja on tulossa vastaan. Jospa pojatkin tekisivät välillä jotain palkkansa eteen. 

-ap

Eipä niitä valitettavasti taida olla yhtäkään. Kukaan poliitikko ei ole valmis luopumaan perheellisten äänistä.

Vierailija
53/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat kohta aikauisia, niin nyt on hyvä katsoa menneitä vuosia. Normaalien lomien ohella pidin kummankin lapsen synnyttyä neljä viikkoa isyysvapaata. En pitänyt vanhempainvapaata ollenkaan. Lapsien sairastelun takia en ole ollut poissa töistä, koska voin tehdä työtäni kotoa kannattettavalla tietokoneella. Olen ollut kotona lasten sairastelun takia, mutten silti ole ollut poissa töistä.

Vierailija
54/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron huomaa sitten eläkkeessä, lapselliset jotka on vanhempainvapaalla ym lomalla saa vähemmän eläkettä kun se lapseton joka ei ole töistä poissa ylimääräistä kuin sen sallitun määrän, eikä sairastele jatkuvasti. Ja tuo ero eläkkeessä voi olla isokin.

Vierailija
55/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tsemppiä sulle jatkoon, ja jos törmäät turuilla tai toreilla velamyönteisiin poliitikkoihin niin jaathan tiedon muillekin. On tosiaan iso äänestäjäblokki kyseessä (lapsettomat+sinkut) joten tässä olisi kymmenet/sadattuhannet äänet vailla ottajaa jos joku alkaisi ajaa heidän etujaan ensimmäistä kertaa historiassa.

Vierailija
56/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat kohta aikauisia, niin nyt on hyvä katsoa menneitä vuosia. Normaalien lomien ohella pidin kummankin lapsen synnyttyä neljä viikkoa isyysvapaata. En pitänyt vanhempainvapaata ollenkaan. Lapsien sairastelun takia en ole ollut poissa töistä, koska voin tehdä työtäni kotoa kannattettavalla tietokoneella. Olen ollut kotona lasten sairastelun takia, mutten silti ole ollut poissa töistä.

Onko työpaikkasi lapsettomilla ollut vastaava mahdollisuus tehdä työtä kotoa halutessaan?

Vierailija
57/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Eipä niitä valitettavasti taida olla yhtäkään. Kukaan poliitikko ei ole valmis luopumaan perheellisten äänistä.

Lähden kohta siis varmaan itse politiikkaan mukaan. Eihän tässä järjestelmässä ole päätä eikä häntää. Ja se tasa-arvo loistaa poissaolollaan.

-ap

Vierailija
58/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tehdä työtä vai "tehdä työtä"?

Vierailija
59/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen työssä oleva perheellinen on ollut töissä ennen lapsia ja sen jälkeen, kun lapset ovat isoja. Kaikkein helpoin vaihe oli sinkkuna, kun töitä pystyi etsimään mistä tahansa. Pari sinkkututtua piti lomansa niin, että ottivat viikkojen palkatonta vapaata loman kylkeen ja viettivät talvet lämpimässä. Enemmän ne oli pois töistä kuin perheelliset.

Vierailija
60/236 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että perheellisillä ei ole hoidettavia vanhempia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä