Tarviiko perheellisten koskaan tehdä töitä?
Näin viestin alkuun: olen itse 20-v ja sitä kautta hieman pihalla näistä asioista.
Mutta siis kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmettelyn aihe. Olen itse ollut lukion jälkeen vakkarina 2-v samassa työpaikassa. Kollegoina pari hieman minua vanhempaa miestä, joita ei juurikaan työmaalla näe. Molemmilla siis pari lasta ja tuntuu, että jatkuvasti on jotain palkallisia vapaita ja lomia normaaleiden vuosilomien päälle. Eli ovat aina välillä jonkun viikon töissä ja sitten alkaa taas joku uusi hoitovapaa, isyysloma, isyysvapaa, lapsivapaa, kesäloma tai vastaava.
Minä en puolestaan lapsettomana saa mitään ylimääräistä vapaiden tai palkan osalta, vaikka olen työnantajalle taloudellisesti hyödyllisempi. Perheellinen saa paljon extraa ja vuosilomatkin kertyvät samalla tavalla, vaikka eivät töissä olekaan.
Aika hiton epäreilu systeemi, sanon minä.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään sen verran, että ymmärrän sen, että sekä naisille että miehille tarjotaan mahdollisuus viettää aikaa lastensa kanssa, mutta jos olet kotona hoitamassa lasta, niin silloin ei ainakaan lomien ja työkokemuksen pitäisi kertyä samalla tavalla kuin sillä lapsettomalla, joka on oikeasti siellä töissä.
-ap
Voit olla aivan varma, että syntyvyys laskisi vielä nykyisestä, jos vanhempien nykyisiä etuja karsittaisiin. Ymmärrät varmaan, mitä siitä seuraisi? Nytkin ollaan jo ihmeissään, miten parantaa syntyvyyttä.
Etujen takiako niitä lapsia hankitaan?
Ei, vaan ne mahdollistavat elämisen edes jollakin tavalla, ettei perheeltä mene heti lapsen ensimmäisen sairastumisen vuoksi esim. koti alta, jos pitäisi olla palkattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään sen verran, että ymmärrän sen, että sekä naisille että miehille tarjotaan mahdollisuus viettää aikaa lastensa kanssa, mutta jos olet kotona hoitamassa lasta, niin silloin ei ainakaan lomien ja työkokemuksen pitäisi kertyä samalla tavalla kuin sillä lapsettomalla, joka on oikeasti siellä töissä.
-ap
Voit olla aivan varma, että syntyvyys laskisi vielä nykyisestä, jos vanhempien nykyisiä etuja karsittaisiin. Ymmärrät varmaan, mitä siitä seuraisi? Nytkin ollaan jo ihmeissään, miten parantaa syntyvyyttä.
Ei, vaan ne mahdollistavat elämisen edes jollakin tavalla, ettei perheeltä mene heti lapsen ensimmäisen sairastumisen vuoksi esim. koti alta, jos pitäisi olla palkatt
Tuossa viestissä taidettiin puhua siitä, että onko oikein, että työkokemus ja lomat kertyy samalla tavalla kotona lapsia hoitaessa kuin sillä työntekijällä, joka on oikeasti töissä ja jolle nuo kertymät ovat oikeutettuja? Sehän on ihan ok, että tilanteen vaatiessa tai halutessa lapsia voi hoitaa kotona, mutta silloin pitää olla valmis luopumaan esimerkiksi näistä kahdesta asiasta, joiden pitäisi olla liitoksissa siihen, että ollaan oikeasti siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on tympeää näihin säädäntöihin liittyen, että aina vaalien aikaan puhutaan vain perheellisten eduista työelämässä. Onko Suomessa yhtään poliitikkoa, joka puhuisi lapsettomien oikeuksien puolesta?
-ap
Aamen. tätä odotellessa. On monta epäkohtaa laissa jotka koskettavat erityisesti veloja.
Komppaan. Parhaat lomat menee perheellisille, eivätkä he yleensä voi joustaa missään työvuoroissa kun pitää hoitaa lapset.
Hei ap! Sinäkin olet jonkun lapsi. Kysypä äidiltäsi ja isältäsi onko heidän koskaan tarvinnut tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että isät pitää lapsivapaansa.
Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa?
Paskemmat loma-ajat kun koulujen lomat tietysti on varattu vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on tympeää näihin säädäntöihin liittyen, että aina vaalien aikaan puhutaan vain perheellisten eduista työelämässä. Onko Suomessa yhtään poliitikkoa, joka puhuisi lapsettomien oikeuksien puolesta?
-ap
Aamen. tätä odotellessa. On monta epäkohtaa laissa jotka koskettavat erityisesti veloja.
Komppaan. Parhaat lomat menee perheellisille, eivätkä he yleensä voi joustaa missään työvuoroissa kun pitää hoitaa lapset.
Kuka sinut on hoitanut silloin kun olit lapsi?
Ei, meidän ei tarvitse tehdä koskaan töitä. Minäkin olen kotiäiti vaikka poikani on jo 38.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jos lapseton olisin, niin mieluusti pitäisin lomat sesonkien ulkopuolella, vähemmän ruuhkia, mahdollisesti halvemmat matkat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus vuosilomansa, hoitovapaansa, isyyslomansa, isyysvapaansa ja niin edelleen. Mitä extraa se lapseton saa?
Esimerkiksi tilapäisen hoitovapaan, jos hoitaa puolison lapsia.
Ja loma pitää saada ehdottomasti heinäkuulle, sinkut lomailee marraskuussa. Sinkut myös maksaa perheellisten lapsilisät, vaikka meille ei ole edes omia lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jos lapseton olisin, niin mieluusti pitäisin lomat sesonkien ulkopuolella, vähemmän ruuhkia, mahdollisesti halvemmat matkat jne.
Juu, syyskuussa on halpoja mökkejä, jipii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei, vaan ne mahdollistavat elämisen edes jollakin tavalla, ettei perheeltä mene heti lapsen ensimmäisen sairastumisen vuoksi esim. koti alta, jos pitäisi olla palkatt
Miksi työnantajan pitää se maksaa? Kyseessä ei ole etu, kyseessä on palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyysloma ja isyysvapaa ovat sama asia. Hoitovapaa on palkatonta. Hoitovapaa ei kerrytä kokemusvuosilisiä eikä eläkettä. Vuosiloma ei ole ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Ja loma pitää saada ehdottomasti heinäkuulle, sinkut lomailee marraskuussa. Sinkut myös maksaa perheellisten lapsilisät, vaikka meille ei ole edes omia lapsia
Niin ja tekevät työelämässä usein myös perheellisten työt ilman mitään lisäkorvausta tai muutakaan porkkanaa. Eli käytännössä enemmän töitä samalla paikalla ja vähemmillä vapailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isyysloma ja isyysvapaa ovat sama asia. Hoitovapaa on palkatonta. Hoitovapaa ei kerrytä kokemusvuosilisiä eikä eläkettä. Vuosiloma ei ole ekstraa.
No miksi nämä kerryttävät silti vuosilomia?
Jos on poissa töistä mistään syystä, muuten kuin henkilölle kuuluvalla lomalla, siitä ei pitäisi saada tukia.
Eri ihmisille on eri säännöt, vaikka toisin on ehkä koulussa väitetty. Todellisuudessa joka ikisellä työpaikalla on niitä, ei välttämättä perheellisiä, mutta suosikkeja jotka pitää mysteeripekkasia useamman kuussa ja kesälomat kuitenkin pisimmät.
Tervetuloa lapsettomien ihmisten maailmaan, jossa on ihan normaalia, että sinulta odotetaan, että pidät lomasi silloin, kun lapselliset eivät halua niitä pitää tai että teet kahden ihmisen työt, kun lapselliset on kotona perheensä kanssa.
Itse olin parikymppisenä lapsellisen ihmisen työpari ja tein käytännössä aina myös tämän työparini työt, kun hän oli hoitamassa sairaita lapsia kotona. Vaimonsa opiskeli ja olisi voinut hyvinkin hoitaa lapset, mutta työparini sai olla ainakin tuolloin kotona lasten kanssa, vaikka myös vaimo oli paikalla. Palkka minulla tietenkin pienempi kuin hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tekevät työelämässä usein myös perheellisten työt ilman mitään lisäkorvausta tai muutakaan porkkanaa. Eli käytännössä enemmän töitä samalla paikalla ja vähemmillä vapailla.
Minulle on jopa eräs esinainen sanonut ihan suoraan, että hän sitten edellyttää minulta enemmän joustoa koska minulla ei ole lapsia. Hänellä niitä siis oli. Eli käytännössä tein sitten hänenkin työnsä sillä aikaa kun rouva itse juoksenteli jossain lasten harrastuksissa.
Mitkä tuet? Sillä lapsilisällä (alle 100e/kk + eronneille 70e/kk yh-lisä päälle) ei koko elämistä kustanneta.