Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
281/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai 

Lapsen hankkijat taantuu sinne alle kymmenvuotiaiden tasolle ja yrittää siinä katkeruuttaan alentaa eri valintoja tehneitä rauhallista ja mukavaa elämää viettäviä aikuisia teinin tasolle jämähtäneiksi. Hah mitä pellejä!

Vierailija
282/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten tekeminen on parasta maanpuolustusta.

Höpö höpö, ai miten, ei armeijakaan ole pakollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tällaiseen epävarmaan yhteiskuntaan tee mieli tehdä lisää ihmisiä. Ruoan laatu on heikentynyt, mutta sen hinta noussut. Koulutuksen laatu on heikentynyt. Pitää osallistua ilmastotalkoisiin. Joskus oli laskelma jossakin, että yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 160 000 euroa. Nykypäivänä hinta on vielä korkeampi. Vähänkin asioita tarkemmin mietiskelevä voi ehkä tulla siihen tulokseen, että rakastaa lapsia niin paljon, että jättää heidät tekemättä. Itse olen erittäin lapsirakas ja olen työskennellyt lasten parissa koko ikäni. Sukulaiseni ovat kaikki tehneet vähintään 3 lasta. Olen saanut hoitaa heidänkin lapsiaan. Se on korvannut tarpeen hankkia omia lapsia. 

Vierailija
284/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No itse olen elänyt tuota erakkoelämää tönössä metsän keskellä. Äärimmäisen tylsäksihän se käy jo viikon jälkeen ja nopeasti alkaa mökkihöperöitymään."

Niin, moni ajattelee perhe-elämästä samoin ja jättää lapsensa ja puolisonsa.

No enpä ole kuullut yhdeltäkään perheelliseltä, että se olisi jotenkin tylsää. Ainakin kaikki lapselliset kaverini sanovat, että tekemistä riittää jatkuvasti aamusta iltaan pienten lasten kanssa. Yleensä perhe jätetään muun syyn kuin tylsyyden vuoksi. Yleisin syy on varmaan se, että toinen vanhempi löytää avioliiton ulkopuolisen suhteen. 

Tylsyys ei ole sama kuin tekemisen puute. Tekeminen voi olla tylsää. 

Vierailija
285/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tällaiseen epävarmaan yhteiskuntaan tee mieli tehdä lisää ihmisiä. Ruoan laatu on heikentynyt, mutta sen hinta noussut. Koulutuksen laatu on heikentynyt. Pitää osallistua ilmastotalkoisiin. Joskus oli laskelma jossakin, että yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 160 000 euroa. Nykypäivänä hinta on vielä korkeampi. Vähänkin asioita tarkemmin mietiskelevä voi ehkä tulla siihen tulokseen, että rakastaa lapsia niin paljon, että jättää heidät tekemättä. Itse olen erittäin lapsirakas ja olen työskennellyt lasten parissa koko ikäni. Sukulaiseni ovat kaikki tehneet vähintään 3 lasta. Olen saanut hoitaa heidänkin lapsiaan. Se on korvannut tarpeen hankkia omia lapsia. 

Suomi on ehkä maailman valtioista vakaimpia. Täällä työtönkin saa loputtomasti tukea ja voi ostaa kaupasta haluamiaan ruokia. Lisäksi saa vielä asumistukea asumiseen. Tiedän, kun olen itse ollut työtön vuosikausia. Siksi en ymmärrä yhtään näitä, jotka perustelee lasten tekemistä jollain huonolla taloudella.

Vierailija
286/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus,yök,lapset,oksennus jo suussa.Vapaus.JES,kaikki tienaamani raha vain minulle,JESJES!!!

Teinit ajattelevat vain itseään.

Mitä mieltä ovat vanhempasi siitä että et jatkanut heidän sukuaan. Ajattelitko vain sinun omaa helppoa elämääsi? 

Vierailija
287/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ehkä maailman valtioista vakaimpia. Täällä työtönkin saa loputtomasti tukea ja voi ostaa kaupasta haluamiaan ruokia. Lisäksi saa vielä asumistukea asumiseen. Tiedän, kun olen itse ollu

Kuinka moni haluaa tehdä lapsen olosuhteisiin joissa eletään täysin kädestä suuhun?

Vierailija
288/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus,yök,lapset,oksennus jo suussa.Vapaus.JES,kaikki tienaamani raha vain minulle,JESJES!!!

Mitä mieltä ovat vanhempasi siitä että et jatkanut heidän sukuaan. Ajattelitko vain sinun omaa helppoa elämääsi? 

Liikakansoittunella maapallolla lisääntyvä ihminen ei ajattele muuta kuin itseään.

Vierailija
289/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No itse olen elänyt tuota erakkoelämää tönössä metsän keskellä. Äärimmäisen tylsäksihän se käy jo viikon jälkeen ja nopeasti alkaa mökkihöperöitymään."

Niin, moni ajattelee perhe-elämästä samoin ja jättää lapsensa ja puolisonsa.

No enpä ole kuullut yhdeltäkään perheelliseltä, että se olisi jotenkin tylsää. Ainakin kaikki lapselliset kaverini sanovat, että tekemistä riittää jatkuvasti aamusta iltaan pienten lasten kanssa. Yleensä perhe jätetään muun syyn kuin tylsyyden vuoksi. Yleisin syy on varmaan se, että toinen vanhempi löytää avioliiton ulkopuolisen suhteen. 

Tylsyys ei ole sama kuin tekemisen puute. Tekeminen voi olla tylsää. 

No se voi olla totta, että jotku kyllästyy siihen päivien samankaltaisuuteen. Tosin perheelliset kaverini ovat siihenkin todenneet, että lasten kanssa harvoin tulee samanlaisia päiviä. Nehän kasvaakin ja kehittyy koko ajan. Edelleen siis väitän, että perhe jätetään useammin toisen naisen tai miehen takia.

Vierailija
290/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ehkä maailman valtioista vakaimpia. Täällä työtönkin saa loputtomasti tukea ja voi ostaa kaupasta haluamiaan ruokia. Lisäksi saa vielä asumistukea asumiseen. Tiedän, kun olen itse ollu

*tekemättä jättämistä siis

Vierailija
291/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikakansoittunella maapallolla lisääntyvä ihminen ei ajattele muuta kuin itseään.

Ja mihin tuo väite liikakansoittumisesta perustuu? Koko tämänhetkinen ihmiskunta mahtuisi asumaan Grand Canyonin kokoiselle alueelle. Lisäksi suurin osa maapallon pinta-alasta on asumatonta, muistaakseni luku on yli 80 %. Ei täällä ainakaan tilanpuutetta ole.

Vierailija
292/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mihin tuo väite liikakansoittumisesta perustuu? Koko tämänhetkinen ihmiskunta mahtuisi asumaan Grand Canyonin kokoiselle alueelle. Lisäksi suurin osa maapallon pinta-alasta on asumatonta, muistaakseni luku on yli 80 %. Ei täällä ainakaan tilanpuutetta ole.

Tilasta ei olekaan kyse. Älä esitä vielä tyhmempää kuin olet.

Vierailija
293/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma ei ole ollut ikinä näin hyvä paikka kasvattaa lapsia. 

Vierailija
294/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni haluaa tehdä lapsen olosuhteisiin joissa eletään täysin kädestä suuhun?

Monissa muissa maissa ei ole mahdollisuutta edes tuohon kädestä suuhun elämiseen ja silti niissä tehdään lapsia. Esimerkiksi Amerikassa työttömät joutuu kadulle tai sukulaisten nurkkiin, mikäli sellaisia on. Täällä kuitenkin maksetaan loputtomasti tukia ja työtönkin voi vaikka nukkua koko päivän, jos haluaa.

Vierailija
295/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa muissa maissa ei ole mahdollisuutta edes tuohon kädestä suuhun elämiseen ja silti niissä tehdään lapsia. Esimerkiksi Amerikassa työttömät joutuu kadulle tai sukulaisten nurkkiin, mikäli sellaisia on. Täällä kuitenkin maksetaan loputtomasti tukia ja työtönkin voi vaikka nukkua koko päivän, jos haluaa.

Totta, köyhät ja huono-osaiset lisääntyvät monissa maissa jopa hyväosaisia enemmän. Siihen on varmasti monia syitä, mutta se ei saa koulutettua suomalaista lisääntymään tukien varassa.

Vierailija
296/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole liikakansoittunut eikä maapallo. Liikakansoitus on paikallista joissakin maissa ja kaupungeissa.

Vierailija
297/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasta ei olekaan kyse. Älä esitä vielä tyhmempää kuin olet.

Mistä sitten, ruuasta vai? Ei siinäkään olisi ongelmia, jos länsimaalaiset ihmiset söisi vähemmän. Jossakin tutkimuksessa arvioitiin, että jos länsimaalaiset ihmiset söisivät oikeasti vain sen verran mitä kuluttavat, eli noin 2000 kcal päivässä, niin nykyinenkin maailman ruoantuotanto riittäisi helposti yli 10 miljardille ihmisille. Ongelma on se, että länsimaissa syödään paljon enemmän kuin kulutetaan, mikä näkyy tietysti lihavuutena.

Vierailija
298/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat

Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös 

Kuten tämäkin julkaisu todistaa:

Tutkimus:

Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women 

But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.

https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…

Siitä ei voi vetää johtopäätöstä, että jokainen lapsen hankkinut on onnellisempi ja menestyneempi kuin hankkimaton.

Myös kulttuurierot vaikuttavat.

Kyllä noilla asioilla on korrelaatio keskenään.

Mutta se ei mene niin päin, että jos köyhä, yksinäinen, skitsofreenikkonainen hankkii lapsen, niin sen jälkeen hänestä tuleekin onnellinen, terve, jaksava, varakas, sosiaalisesti taitava ja pidetty. Päinvastoin, tuo olisi lapselle onnettomuus.

Sanotaan, että lapsi moninkertaistaa jo olemassa olevan. On lähtötilanne sitten hyvä- tai huono-osainen, niin lapsen kanssa se nousee potenssiin vaikkapa 10. Siinä mielessä lapsettomuus ei ole joka tilanteessa oma valinta, vaikka siihen on itse valiten päätynytkin, koska omaan lähtötilanteeseen ei aina voi vaikuttaa.

Vierailija
299/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni taitaa luulla, ettemme halunneet lapsia. Todellisuudessa laitoimme pienen omaisuuden lapsettomuushoitoihin, sain keskenmenoja ja oli myös kohdun ulkopuolinen raskaus, johon pahimmillaan olisi voinut kuolla. En kuitenkaan näe velvollisuudekseni selvittää miksei meillä ole lapsia, jollei joku ihan suoraan kysy.

Ja ap:n mukaan sinä (ja muut kaltaisenne tahattomasti lapsettomat) olet nyt ikuisesti jämähtänyt teinin asteelle etkä ole (etkä voi) saavuttaa elämässäsi mitään merkityksellistä. Lisäksi et tietenkään ymmärrä rakkaudesta mitään, olet vain viiniä lipittävä maailmaa ympäri laukkaava hedonisti, etkä koskaan opi ottamaan vastuuta. 🤦🤦🤦

Vierailija
300/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle sopisi näin kolmikymppisenä miehenä hyvin useampikin lapsi, mutta eipä taida onnistua, kun sopivan kumppanin löytäminen on ihan toivotonta tässä maassa.

Tämä! Samaa mieltä!