Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisuutta on mielestäsi tuutata pershedelmiä ja juosta näiden perässä, niin joo sitten olen mielelläni vaikka teini.
Sanavalintasi ilmaisee muille, että jälkeenjäänyt olet ainakin. Teinit taas ovat usein fiksuja ja hauskoja. Sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Ympäristösyistä en ole lisääntynyt. Länsimaalaiset ihmiset kuluttavat valtavasti luonnonvaroja. En pystyisi elämään niin huonon omatunnon kanssa, jos olisi tehnyt lisää kuluttajia tälle pallolle. Mitä vähemmän ihmisiä maapallolla on, sen paremmin se voi. Ihminen on ainoa elollinen, joka tuhoaa oman elinympäristönsä.
Voit helposti poistaa itsesi muonavahvuudesta sen sijaan, että saarnaat muille noita älyttömyyksiäsi.
Yhdellä lapsistani ei ole lapsia. Hän on 49 v ja on monia hänen koulukavereita ,joilla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien hankkiminen on yksityisasia.
Lapset syntyvät suojaamattoman yhdynnän seurauksena, kun ehkäisyä ei käytetä tai ehkäisy ei toimi.
Miksi täysin ventovieraat ovat kiinnostuneita siitä, ovatko naiset vastaanottaneet suojaamatonta fallosta?
Eikö se ole aika pervoa ja tunkeilevaa, kun muut eivät voi edes asiasta päättää?
Miten toisten ehkäisy kuuluu mitenkään muille?
Ehkäisy on aika tuore juttu ihmiskunnan historiassa, vasta 1960-luvulla sitä alettiin käyttämään laajemmin. Sitä ennen oli itsestään selvää, että yhdyntä johti aina lapsen tuloon, mikäli ei ollut jotain terveyshaasteita. Vuosituhansia vanhasta tottumuksesta ihmiset siis vieläkin ajattelee, että kun mies ja nainen löytää toisensa, niin siitä syntyy aina lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta päätellen, moni on hankkinut lapsia välttääkseen oman elämänsä tyhjyyttä ja yksinäisyyttä vanhuksena.
Ymmärrättekö, miten itsekkäältä tuo kuulostaa?
Jeps. Ja yleensä ne jotka eivät hanki lapsia, tekevät koko ihmiskuntaa edistäviä asioita. Ne joilla onlapsi, koko elämä ja intressit pyörivät sen oman eritetuotoksen ympärillä, ja tätä he pitävät epäitsekkyytenä? Nepotismi on moraalisesti paheksuttavaa ja nimenomaan yksi itsekkyyden muoto: jakaa omastaan pelkästään omalle perse hedelmälle, joka on itsen jälkeen eniten itseä sisältävä asia maailmassa.
Jos puhutaan siis itsekkyydestä ja altruismista, niin nimenomaan ne jotka kieltäytyvät lisääntymästä ja nousevat alhaisten elukkavaistojen yläpuolelle, ovat niitä, jotka luokitellaan lopulta pyhimyksiksi työnsä arvokkuuden ja epäitsekkyyden v
Puhuivatko vanhempasi sinusta "eritetuotoksena"?
Vierailija kirjoitti:
Sosialismi.
Kela-elättinä ei juuri lapsia hankita.
Puolet kansasta on Kela-tukien varassa kituuttavia.
Yli 80%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen päälle 40v ja on kaksi lasta. Nyt kun mietin niin olisi kiva jos olisi enemmän. Vaikka vielä voisin lapsen saada niin en usko että enää tässä iässä jaksaisin vauva/pikkulapsiaikaa.
Lähisukulaiseni (nainen) sai ekan lapsensa vasta tuossa iässä. Miehensä oli vielä reilusti vanhempi.
Ekan lapsen saaminen on ehkä eri juttu. Jos minulla ei tässä iässä olisi yhtään lasta niin kyllä minäkin varmasti sen yrittäisin vielä saada.
Niiii-in. Väittäväthän hapon käyttäjätkin ettei sitä kokemusta voi uskoa ennenkuin on itse kokenut. Mm. Steve Jobs käytti happoa. Ehkä se voi muuttaa ihmisen teknomiljardööriksi, mutta toisaalta onhan ilman happoakin menestyneitä ja sitten on vaan nistejä. Ihmiset on erilaisia. Toki lapsi tuo mukanaan hormonivyöryn ja yhteisö arvostaa ihan eri tavalla, jopa valtio antaa ilmaisia bonuksia tilille. Kyllähän sekin vähän hymyilyttää
Velat nauttivat upeasta lapsivapaasta elämästä, ja sekös katkeroittaa ja aiheuttaa kiukkua muissa. Kateellisten itku on musiikkia korville. 👌👌😂🎵🎵
Vierailija kirjoitti:
Puhuivatko vanhempasi sinusta "eritetuotoksena"?
Tuo kommentoija yrittää esittää olevansa lapsettomana kuin mikäkin hyväntekijä ja Äiti Teresa, mutta samaan aikaan puhuu ihmisistä eritetuotoksina. Ei oikein mene läpi tuo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Miksi kaikkien pitäisi hankkia lapsia, vain siksi että sinullakin on? VIHDOINKIN naisilla on vapaus valita haluavatko lapsia vai eivät.
Olen eri mutta julkisuudessa Joelin ja Jannin tapaus on hyvä esimerkki, jossa nainen on avoimesti kertonut ettei tiedä haluaako lapsia. Ei sanaakaan miehen toiveista tai että vaakakupissa olisi painanut haluaako puoliso lapsia.
Ilmeisesti tulevan elämän suunnittelussa muut asiat ovat tärkeämpiä. Ulospäin vaikuttaa että Janni teki valinnan koska halusi tehdä muunlaisia asioita. Ei voi tietää miten on.
Eikö halunnut perhettä vai eikö halunnut elää puolison kanssa joka on välillä poissa. Vai jotain muuta.
Melko mahdotonta myös tietää onnistuisiko lapsen hankinta heiltä jotka kertovat etteivät halua niitä tai asia ei ole ajanko
"Mainitsemasi tapaus on hyvä esimerkki siitä, ettei pitäisi pariutua ihmisen kanssa jolla on noin eriävät näkemykset tulevaisuudesta - noin isossa asiassa.
Jolle oli tyhmä kun nai naisen, joka ei todnäk halua lapsia. Vaikka Jolle itse haluaa neljä."
Tuo on totta. Vähän uhkarohkeaa tyhmyyttä mieheltä. Oliko tottunut perheessä että saa tahtonsa läpi. Halusi vaan mitä halusi. Sitten totuus paljastui.
Vaikka joku päättää lähteä maailmanympäripurjehdukselle, se ei tarkoita että saa puolisonsa suostumaan aikatauluihinsa.
Silti vähän mietin. Jos vaikka Sointu Borg saisi lapsia, haluaisiko Janni myös? Ihan median kautta mietittynä. Jotkut seuraavat ystävän esimerkkiä. Janni on todennut ettei hänellä ole aiempia lapsia eikä voi tietää haluaako.
Vaikeaa nähdä että jos Sointun kaltainen hehkuttaisi lapsiperhearkea Jannin kaltainen suoraan tyrmäisi ainakaan.
"No itse olen elänyt tuota erakkoelämää tönössä metsän keskellä. Äärimmäisen tylsäksihän se käy jo viikon jälkeen ja nopeasti alkaa mökkihöperöitymään."
Niin, moni ajattelee perhe-elämästä samoin ja jättää lapsensa ja puolisonsa.
Vierailija kirjoitti:
Niiii-in. Väittäväthän hapon käyttäjätkin ettei sitä kokemusta voi uskoa ennenkuin on itse kokenut. Mm. Steve Jobs käytti happoa. Ehkä se voi muuttaa ihmisen teknomiljardööriksi, mutta toisaalta onhan ilman happoakin menestyneitä ja sitten on vaan nistejä. Ihmiset on erilaisia. Toki lapsi tuo mukanaan hormonivyöryn ja yhteisö arvostaa ihan eri tavalla, jopa valtio antaa ilmaisia bonuksia tilille. Kyllähän sekin vähän hymyilyttää
Nuo ilmaiset bonukset kuluu kyllä aika lailla lapsen elämään varsinkin tavallisilla perheillä. Toki jotku rikkaat perheet voi säästää nuo lapsilisät tai sijoittaa ne. Yksi kaverini oli tällainen. Kun hän täytti 18v, niin vanhemmat lahjoitti hänelle kaikki elämänsä aikana tulleet lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä lapsistani ei ole lapsia. Hän on 49 v ja on monia hänen koulukavereita ,joilla ei ole lapsia.
Eikö 49v ole aika vanha käymään koulussa?
Lasten tekeminen on parasta maanpuolustusta.
Vierailija kirjoitti:
"No itse olen elänyt tuota erakkoelämää tönössä metsän keskellä. Äärimmäisen tylsäksihän se käy jo viikon jälkeen ja nopeasti alkaa mökkihöperöitymään."
Niin, moni ajattelee perhe-elämästä samoin ja jättää lapsensa ja puolisonsa.
No enpä ole kuullut yhdeltäkään perheelliseltä, että se olisi jotenkin tylsää. Ainakin kaikki lapselliset kaverini sanovat, että tekemistä riittää jatkuvasti aamusta iltaan pienten lasten kanssa. Yleensä perhe jätetään muun syyn kuin tylsyyden vuoksi. Yleisin syy on varmaan se, että toinen vanhempi löytää avioliiton ulkopuolisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden (talous, jossa asuu vähintään yksi alle 18 vuotias) osuus kotitalouksista on alle 14% kaikista kotitalouksista. Silti tätä vähemmistöä hyysätään ja tuetaan kaikin mahdollisin tukimuodoin ja verohelpotuksin.
Kun lapsi täyttää 18, hänen kotinsa lakkaa olemasta lapsiperhetalous.
"En tunnista tuota kokemusta. Minulla on aina ollut elämässäni lapsia, voi johtua siitä."
Eli kun sait vastasyntyneen lapsesi syliisi, se ei muuttanut sinua millään lailla? Tai raskausaika? Olet sitten se poikkeus sääntöön. Miksi sinulle muuten on tärkeää tuoda tämä ilmi tässä keskustelussa? Miksi on tärkeää kertoa meille muille, että äitiys ei muuttanut elämääsi mitenkään?
Lähisukulaiseni (nainen) sai ekan lapsensa vasta tuossa iässä. Miehensä oli vielä reilusti vanhempi.