Käytiin eilen ostamassa opiskelijanuoremme pakastin/jääkaappi/kuivakaapit täyteen ruokaa
Useampi saturainen kului kun ostettiin kaikki pesuaineet ja hygieniatuotteet samalla.
Kommentit (143)
Minulta 0 autismi/opettakriittistä
kommenttia.
Miksi jälleen sympaattinen
ketju pilattiin mauttomalla
(aikuisvauvojen) riitelyllä?
Miksi, miksi, miksi?
"Jep sehän se kertookin paljon. Sekin yksi tohtoriopiskelija tappoi just vanhempansa Jykylässä. Sellaisia sieltä yliopistoista tulee, pää sekoo jos ei ole jo ollut mennessä sekaisin"
Nyt on kyllä niin, että rikollisinta porukkaa on ne elämänkoululaisten sakki. "Elämän kova koulu" lukee niin monella facessa just rikoksia tehneillä tyypeillä.
Vierailija kirjoitti:
"Sivistynyt ihminen ei käyttäydy kuten sinä."
Autistille pitää panna luu kurkkuun. Ei se muuten pysy ketjun aiheessa.
Kaikki ketjut täällä tuppaavat rönsyilemään jos et sattumalta ole huomannut, eikä siinä ole mitään syytä haukkua jotain autistiksi.
Ihme kateellisten valitusta täällä. Kai sitä vanhempi saa lastaan auttaa. se ei ole sulta pois. Ihan tiedoksi, mun neljännen vuosikurssin lapsella opinnot alkaa elokuun viimeisellä viikolla, eli aikaisemmin kuin syyskuussa. Ja ihan sama mitä opiskelee, auttaa voi silti! Itse sain apua äidiltä opiskeluaikana, vähistään antoi. Muistan kun tuntui hyvältä ja rakastetulta.
Vierailija kirjoitti:
Minulta 0 autismi/opettakriittistä
kommenttia.
Miksi jälleen sympaattinen
ketju pilattiin mauttomalla
(aikuisvauvojen) riitelyllä?
Miksi, miksi, miksi?
Se on kateellisen kirjoittajan duunia. Tekee töikseen tuota ketjujen pilaamista, kun muuhun ei taidot riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketjut täällä tuppaavat rönsyilemään jos et sattumalta ole huomannut, eikä siinä ole mitään syytä haukkua jotain autistiksi.
Ei autisti ole haukkumasana. Se on diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo lapsen käyttäminen kaupassa oli yksi parhaista jutuista, joita vanhempana pystyin tekemään ja nautin siitä kovasti. Lapsillekin jäi siitä hyviä muistoja.
Sama. Ja kun käymme moikkaamassa viemme lounaalle. Samoin tekevät hänen isommat sisaruksensa
Vierailija kirjoitti:
Ihme kateellisten valitusta täällä. Kai sitä vanhempi saa lastaan auttaa. se ei ole sulta pois. Ihan tiedoksi, mun neljännen vuosikurssin lapsella opinnot alkaa elokuun viimeisellä viikolla, eli aikaisemmin kuin syyskuussa. Ja ihan sama mitä opiskelee, auttaa voi silti! Itse sain apua äidiltä opiskeluaikana, vähistään antoi. Muistan kun tuntui hyvältä ja rakastetulta.
Se on just noin. Hyvältähän se tuntuu kun saa huolenpitoa. Tässä ketjussa ne ilman huolenpitoa jääneet ja huonosti menestyneet lyttää minkä kerkee tätä aihepiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av:lla sitä käytetään haukkumasanana. Mistä tiedät anonyyminä kirjoittavien diagnoosit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av:lla sitä käytetään haukkumasanana. Mistä tiedät anonyyminä kirjoittavien diagnoosit?
Minulla on kristallipallo, josta sen näkee.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vois ottaa mallia. :)
Voi myös käydä täyttämässä vähävarasen tutun kaapit. Jos on varaa siis.
Ystävälläni ei ole varaa tukea opiskelevaa lastaan, joten mä olen sitten aika ajoin avustanut tätä nuorta. Kaikki opiskelijat eivät yrityksistään huolimatta saaneet täksi kesäksi töitä ja vaikka opintolainat onkin nostettu, niin tiukkaa tekee. Vielä nyt, kun asumistukea muutettiin eikä elokuussa tullut latin latia. Ystäväni lapsi asuu avopuolisonsa kanssa (molemmat opiskelijoita eikä kumpikaan saanut kesätöitä) ja tämä puoliso on taitava ruuanlaittaja ja myös tykkää ruuanlaitosta, mutta omat rahat riittää vain ihan peruselintarvikkeisiin. Jos antaisin rahana, niin eivät raaskisi ostaa mitään vähänkään kalliimpaa. Sen vuoksi aina silloin tällöin teen heille tilauksen, jossa on isot määrät just kaikkea peruselintarviketta, mutta niiden lisäksi myös kaikkea sellaista, mitä eivät itse raaskisi ostaa. Eivät käy baareissa, eivät polta eivätkä juo eikä ole mitään maksullisia harrastuksiakaan, niin heillä yhdessä kokkailu on mukavaa tekemistä. Ja juhlahetki, kun Cittarin kuljetuslaatikoista löytyy perustarvikkeiden lisäksi karitsan sisäfilettä, tuoretta kuhaa jne jne. En mä heille joka kuukausi tilausta tee, mutta muutaman kerran vuodessa. Olen itsekin aikoinaan ollut vähissä varoissa ja sen vuoksi tiedän, miten stressaavaa jatkuva kituuttaminen ja pennin venyttäminen on. On mukavaa ilahduttaa nuoria, jotka tykkää kokkailla ja kokeilla kaikenlaista uutta ruokapöytään.
Kun minä muutin Helsinkiin opiskelemaan Lama-Suomessa 90-luvun alussa, niin äiti oli niin huolissaan saanko ruokaa, että hän saattoi matkahuollolla lähettää minulle ruokaa Savosta laatikollisen. Oli itseleivottua ruisleipää ja pakastettua makaroonllaatikkoa jne. villasukat saattoi löytyä laatikosta ja ehkä suklaalevy. Ruoka säilyi hyvin, kun se tuli päivässä Helsinkiin. Muistan, että fuksivuonna sain muutaman tällaisen paketin.
Omille lapsille laittanut ruokarahaa aina kuukausittain. Ja tähdentänyt, että syövät koulussa opiskelijalounaan. joka päivä. Se on halpa ja monipuolinen.
Ruokintavelvollisuus on ikävuoteen 18.
Nuoren muuttaessa ensimmäiseen omaan kotiinsa esimerkiksi 21-vuotiaana kestää toki hetken, ennen kuin hän on sisustanut valmiiksi, hallitsee sujuvasti kotitaloustaidot (perusruokien valmistaminen, pyykinpesu, vaatehuolto, laskunmaksamiset jne jne).
Hyvinkin nuori kaipaa tuossa herkässä muutosvaiheessa hetken verran vanhempiensa hoivaavaa tukea, etenkin jos aloittamassa vaativat ylemmän asteen opinnot vieraalla paikkakunnalla. Nuorta varmasti jännittää, ja eka kunnon parisuhdekin saattaa tuottaa päänvaivaa.
Onnellinen on hän, kenen vanhemmat välittävät. Ei itsestäänselvyys todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yliopistoon menossa?
Kyllä, opinnot jatkuvat yliopistossa.
Elokuun alussa? Omien opinnot jatkuvat vasta syyskuussa, mikä tiedekunta/yliopisto aloittaa jo nyt?
Farmasia.
OK. Omat on Aallossa ja Turun yliopistossa, tuttuja nuoria on HYssä muutamassakin tiedekunnassa, mutta tosiaan heillä kaikilla alkaa vasta syyskuun puolella opinnot. Kaikki paiskivat töitä vielä tämän kuukauden.
Tampereen yliopistossa opetus alkaa 25.8. Orientaatio vielä sitäkin aiemmin.
Omakin lapsi paiskii töitä vielä tämän kuukauden, ja joutuu olemaan poissa sitten ensimmisen viikon opinnoista (heillä on paljon läsnäolopakollista opiskelua)
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Mitali?
Kannatetaan. Kyllä ap tekee arvokasta työtä lapsensa eteen. Siinä on vanhemman huolenpitovietti kohdallaan.
Hyvä ap! Kunpa kaikki vanhemmat tekisivät samoin. Olen iloinen lapsesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitali?
Kannatetaan. Kyllä ap tekee arvokasta työtä lapsensa eteen. Siinä on vanhemman huolenpitovietti kohdallaan.
Hyvä ap! Kunpa kaikki vanhemmat tekisivät samoin. Olen iloinen lapsesi puolesta.
Kyllä varmaan jokainen vanhempi pyrkii omien resurssien mukaan auttamaan kotoa opiskelemaan muuttavaa lastaan. Muistan, että me vuokrattii paku ja ajettiin Ikeaan. Tyttö oli tehnyt pitkän listan, mitä kaikkea tarvitsee kämppäänsä. Toki olihan sitä tavaraa kotiinkin kerätty. Mutta ikeasta tuntitolkulla kerättiin huonekalut, kattilat, paistinpannut, lautaset jne. ja sitten ajettiin tavarat opiskelija-asuntoon. Ja silloin syksyn alussa sielä Ikeassa oli lapselleen samaa hommaa tekemässä aika moni perhe.
Minun opiskelevat lapseni asuvat samassa kaupungissa. Joskus vien heidät arkivapaallani opiskelijaruokalaan lounaalle. Lisäksi maksan puhelinliittymät ja vakuutuksia. Joskus tehdään yhdessä kauppareissut, äiti maksaa. Ovat kyllä kiitollisia näistä.
Asuuko ap lapsesi solussa vai yksin?