Millä tekosyyllä annat teinisi ajaa mopolla kesäyöt läpeensä?
Kerro nyt, hyvä teinin vanhempi, että miksi annat teinisi häiritä naapuruston yörauhaa päristelemällä mopolla yöaikaan?
Nyt on sitten kesäyöt valvoneella teinillä jet lag kun pitäisi kouluun nousta aamuisin ja naapureilla myös.
Ajatteletko ylipäätään koskaan keitään muita kuin itseäsi ja omia kakaroitasi?
Kommentit (216)
Muistan kun itsellä oli huonosti nukkuva vauva, ja silloisen asunnon kohdalla mopot aina kaasuttelivat ohi mennessään. Ärsytti tietenkin, kun vauva heräsi. Ajattelin, että sitten kun se vauva on 15v, niin silloiset mopoilijat ovat n. 30v ja ehkä justiin pikkulasten vanhempia. Joten päätin, että lapsi tulee saamaan mopon, kun täyttää 15, hyvällä tuurilla herättelee sillä sitten niitten vauvoja, jotka häiriköivät meitä aikoinaan.
Myös asuinalueen vitn ärsyttävät räksyttävät rakit pitäisi kieltää lailla. Kävelet ohi talosta, niin alkaa helvetillinen räksytys ja saa pelätä milloin joku hyökkää nilkkoihin.
Teini saa ajella, kun lopettavat sen asuinalueella rälläämisen klo 22. Omakin teini välillä ajelee, mutta useimmiten on onneksi kotona ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nää mopilijat jotenkin vajaaälyisiä kun pyörivät vaan muutamalla kadulla, luulisi sitä olisi muitakin katuja olemassa. Toki, jos päässä ja laskennassa vikaa niin, ei voi odottaa liikoja.
Mua ihmetyttää nämä vanhemmat jotka ei voi muka millekään ikinä mitään.
Meillä esim. On 8-vuotias poika jota myös ärsyttää noi teinit jotka pärräävät mopoilla niin että hirveä meteli kuuluu.
Hän tietää, että ei tule koskaan saamaan mopoa ellei hanki kesätöillä rahaa ja osta itse.
Ja niin kauan kun mun kattoni alla asuu, ei tule öisin mopolla ajamaan. Tuskin edes haluaisi, koska on kasvatettu ottamaan muut huomioon ja kunnioittamaan toisten rauhaa.
Vaikka alaikäinen omistaisi sen mopon, vanhemmilla on kyllä keinonsa rajoittaa esim. Netin voi sulkea niin että vanhempi käyttää vain omaa mobiilinettiään ja hankkii seuraamusajalle sellaisen puhelimen nuorelle jossa ei ole nettiä.
Pelikielto, kotiaresti, kuukausirahan vähentäminen tai kokonaan poistaminen määräajaksi. Kovempi kyttääminen kunnes voi taas luottaa että sääntöjä noudatetaan.
Teinejä myös hävettää jos vanhempi ottaa kavereihin ja heidän vanhempiin yhteyttä asiassa.
Itse en teininä tehnyt mitään sellaista, mistä joutuu noita seurauksia kärsimään. En ainakaan niin, että olisin kiinni jäänyt. Mopolla on vaikeaa ajaa kotipihaan niin, ettei siitä jää kiinni.
Yhtäkään uskottavaa ja järkevää perustelua ei ole vieläkään tullut että miksi annatte teinin ajaa öisin mopolla alueella jossa asuu muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ottaa rekkarit ylös ja tehdä lastensuojeluilmoitus kun kyllähän tässä herää huoli elämänhallinnasta. Missä lie ovat vanhempansa ryyppäämässä ja teinit valvomatta.
Meillä päin ajelee monkeylla tyyppi jonka mopossa ei edes ole rekisterikilpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin koko kesä kärsitty kun joku tuleva elämämkoululainen pärisyttänyt illat pitkät mopoaan kuin moottorisahaa konsanaan. Sitten sillä perk.leen kimakkaäänisellä härvelillä pitää ajella takarenkaalla ja poltella kumia tuossa meikäläisen keittiön ikkunan takana niin, että korvissa soi. Jätkä lähtee vikkelään karkuun, kun menen tuohon kävelytielle seisoskelemaan, mutta en nyt jaksa joka yö päivystää jalkakäytävällä ja poliisille on nyt ihan turha soittaa.
Miksi on poliisille "turha soittaa" ? Sanot vaikka, että seuraavaksi tapat sen häirikön niin varmasti tulevat selvittämään tilannetta.
ovelastipa -ohjaat hänet rikoksen pariin. mee tyhmä nyt nurkkaan, syvä saivar
Vierailija kirjoitti:
Myös asuinalueen vitn ärsyttävät räksyttävät rakit pitäisi kieltää lailla. Kävelet ohi talosta, niin alkaa helvetillinen räksytys ja saa pelätä milloin joku hyökkää nilkkoihin.
Teini saa ajella, kun lopettavat sen asuinalueella rälläämisen klo 22. Omakin teini välillä ajelee, mutta useimmiten on onneksi kotona ajoissa.
Koirat ja polttomoottorivehkeet kun saisi pois niin olisihan tämä Suomikin aikamoinen paratiisi.
Mopoilijat ovat vain kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Kesä ja nuoruus!
Älä ole ankeuttaja. Susta ei pidetä.
En ole ankeuttaja eikä mua kiinnosta pidetäänkö musta vai ei.
Varsinkin, kun ainoa josta valitan on mopoilla ajaminen öisin.
Se kohdistuu vain pieneen osaan nuorista ja aikuisista.
Tässä on lähellä puisto josta myös öisin kuuluu välillä naurua, laulua, huutelua yms mikä viittaa just sanapariin " kesä ja nuoruus! "
Siitä mulle ei tulis mieleenkään valittaa.
Tällä alueella välimatkat on lyhyitä ja julkinen liikenne toimii. On pyörät, skuutit, skeitit ja jalat joilla voi liikkua.
Ei ole perusteita ajaa mopolla öisin. Muutama nuori niin kuitenkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
kiva -just noin, se kotiintuloaika alaikäiselle ja tuo hiljaisuusaika olette huomioineet,joten eihän siinä sitten mitään. kiva.
Yksi iso syy tähän ongelmaan on huomionkipeys. Lasten vanhemmat vain tuijottavat älypuhelimiaan koko päivän eikä lapsi saa mitään huomita. Kaikenmaailman street trashit taas ovat isättömiä luusereita ja siitä tulee se katkeruus ja huomionkipeys vielä aikuisiälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se rytmi nopeasti palautuu, kun koulu alkaa. Nuorena pitää elää ja valvoa öisin, myöhemmin ei enää voi eikä jaksa.
Vai niin. Missä niin sanotaan?
Ja tietenkin se eläminen täytyy suorittaa mopolla eikä esim. Skuutilla, kävellen tai pyörällä.
Myöhemmin ei tosiaan enää jaksais valvoa mutta mopojen pärinässä ei saa unta.
Elämän oppikirjassa. Kesä on nuorison parasta aikaa ja yöt vielä parempaa, kun paheksuvat kukkahattutädit on nukkumassa.
Yrittävät nukkua metelissä.-eri
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nämä Street Trash SFC:t yms jotka ovat ihan aikuisia miehiä ja polttavat kumia tehokkailla moottoripyörillä öisin Hervannan ympäristössä.
Viime syksynä sulkivat laittomasti koko Ruskontie 55:n kiihdyttelysuoran. Mutta on tässä vikaa ihmisissäkin kun kukaan ei uskalla soittaa poliisille mistään.
Vierailija kirjoitti:
Räksyttävät rakit on myös ärsyttäviä, varsinkin jos ne asuvat samassa talossa. Meillä oli naapurissa kerran vissiin kylässä muutaman viikon jotain räksyttäviä rakkeja jotka räksyttivät myös öisin. Onneksi muuttivat pois niin ei tarvinnut valittaa. Olisin kyllä valittanut, koska ei se koirakaan sovi kerrostaloon tai voi hyvin jos se räksyttää koko ajan.
Jos kävelee ohi talosta ja joku vahtikoira siellä räksyttää, niin sä pääset sentään siitä ohi eikä tarvitse kuunnella koko päivää ja yötä sitä.
Vihdoinkin joku, joka ei anna ajella asuinalueella kello 22 jälkeen. Ja tottakai jos teini joskus myöhästyy ja kotiintulo sillä mopolla menee myöhemmäksi, niin ei siitä voi suuttua.
Mä olen suuttunut siitä että keväästä asti koko kesän on ajettu läpi yön ees taas. Jos joku tulee yöllä kotiin vaikka kello 23 niin ok, mutta täällä huviajellaan porukalla kahdelta yöllä. Ihan eri asia. Silkkaa häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Kai teet lasuja myös ohi huristelevista autoista? Idiootti. Kukahan täällä on minä minä ajattelija
joo-o jos lapsi ajaa sillä olkoon päivä tai - Yö... lapsi ei saa olla ulkona yöllä. ne poliisin tuomat suruviestit on ihme kyllä aamuyö n klo 4,et sill viissii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ottaa rekkarit ylös ja tehdä lastensuojeluilmoitus kun kyllähän tässä herää huoli elämänhallinnasta. Missä lie ovat vanhempansa ryyppäämässä ja teinit valvomatta.
Me ainakin ollaan ihan kotona nukkumassa. Etkö sinä teininä saanut olla kesäisin myöhään ulkona?
Me oltiin porukalla nuorina 90-luvulla kesäisin myöhään pihoilla. Jos oltiin leikkipuiston pihalla tai koulun pihalla, saatiin olla rauhassa. Skeittirampilla kuunneltiin ghettoblasterista räppiä. Ei muiden ikkunoiden alla.
Mutta jos mentiin kerrostalon pihaan möykkäämään ja polttamaan tupakkaa, niin joka ikinen kerta joku soitti poliisit vaikka ei ghettoblasterista musaa kuunneltukaan muiden pihoilla.
Sitten juostiin karkuun.
En ole koskaan ollut vihainen siitä, että joku soitti poliisit. Se kuuluu siihen kuvioon jos menee toisten pihoille ja tulee puhuneeksi liian kovaa.
Kellään meistä ei ollut mopoa.
Juotiin myös alaikäisenä silloin tällöin alkoholia.
Kyse ei ole siitä, ettei ymmärrä nuoria vaan sitä ettei ymmärrä mopoilla ajelemista öisin.
Nuorena voi myös ajaa sillä mopolla kauemmas asutuksesta ja pärrätä siellä eikä se mua häiritse.
" Ei minuakaan kiinnosta sinun asiasi, usko pois. "
On tullut selväksi, ettei kiinnosta. Tiedoksi, etten ole ainoa jota häiritsee mopojen meteli öisin. Sua ei siis kiinnosta että sun lapset häiritsevät muita. Olet itsekäs.
" Jos naapuruston melu häiritsee niin ainoa konsti on muuttaa pois. "
Ei. Naapuruston meteli ei häiritse mua. Tässä on meidän talon lisäksi vieressä yhdeksän muutakin kerrostaloa joiden asukkaat eivät häiritse mua.
Mua häiritsee yhden omakotitalon ( tässä on yksi omakotitalo keskellä kerrostaloja ) teinien mopojen äänet ja mahdollisesti heidän kaveriensa mopojen äänet. Ne kaverit eivät asu tässä, vaan omakotitaloalueella kauempana.
" Jos asut jossain koulun tms. lähellä missä nuoret kokoontuvat, et voi välttyä melulta. "
Asun puiston lähellä jonne nuoret kokoontuvat, eikä mua haittaa satunnainen melu joka lähtee kun ihmiset istuvat iltaa ja juttelevat. Mua häiritsee mopojen kova ääni ÖISIN.
" Mopolla ajaminen yöllä ei ole laitonta. "
Mopoilla ajaminen yöllä ei ole laitonta, mutta metelöinti on. Myöskään autolla ajaminen yöllä ei ole laitonta mutta metelöinti öisin esim. Huudattamalla autostereoita on.
Fiksu ihminen ymmärtää että koska moposta kuuluu todella kova ääni, niin vaikka sillä ajaminen itsessään ei ole laitonta, niin sitä täytyy välttää öisin eikä huvikseen ajaa asutusalueella ympyrää koska se metelöinti on laitonta ja häiritsee muita.
" Kukaan vanhempi ei voi pidellä teini-ikäistä kädestä ja kulkea rajoittamassa, sen kai tietää jokainen. "
Ei voikaan, mutta voi kieltää mopolla ajamisen kello 22-07 eikä omalla asenteella näyttää että se on ok. Voi laittaa seurauksia jos rikkoo sääntöjä.
" Mopoja on pojilla ollut aina. "
Joo ja teinitytöt on kiljuneet aina. Se ei tarkoita että YÖLLÄ voi metelöidä miten tahansa asutusalueella.
" Koulut alkoivat tänään, ei syksyllä niinkuin joku irmeli aikaisemmin paasasi. Nuoret menevät koteihinsa aikaisemmin kuin kesälomalla. "
Ai sillä verukkeella voi monta kuukautta häiritä työssäkäyvien yöunia päristelemällä mopoilla öisin? Kuukausien univaje ei ole mikään pikkujuttu. Mutta hei, täytyyhän poikien saada ajaa mopoilla öisin.
" Eiköhän se siitä ja saattekin sitten miettiä mistä seuraavaksi voisi valittaa ja huolestua. "
Mua ei huolestuta, häiritse tai ärsytä mikään niin paljon että jaksaisin valittaa. Ainoastaan tähän kesäöiden melusaasteeseen olen aivan loppu. Niin kuin moni muukin. Vedätkö herneet nenään kun pyydetään ottamaan muutkin huomioon?
Varsinkin kun helteellä on pidettävä ikkunoita auki jos asuntoon ei saa asentaa ilmalämpöpumppua, niin mopoista lähtevä meteli on sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin ajelee monkeylla tyyppi jonka mopossa ei edes ole rekisterikilpeä.
Soita poliisille että sellainen tyyppi ajelee siellä jatkuvasti ja anna tuntomerkit. Kyllä se kiinni jää.
Vierailija kirjoitti:
Ap on näitä "omat lapset ja muiden kakarat" vatipäitä. Ap ei enää muista millaista on olla teini, ei muuten kyselisi tyhmiä. Eikä ap ole saanut mopoilla teini-iässä, se aiheuttaa katkeruutta teinejä kohtaan.
Muistan ihan hyvin ja en ole koskaan ollut kiinnostunut mopoista.
Ja kyllä se munkin kakara joutuu seurauksista vastaamaan jos tekee typeryyksiä.
Oon kommentoinut jo varmaan aika monta kertaa, ettei teinit yleisesti ottaen mua mitenkään häiritse.
En ole mitenkään katkera teineille.
Vanhempien syyhän se on, että antavat mopon vastuuttomille, eivät kasvata, eivät ohjeista että sillä ei ajeta asutusalueella kello 22-07 jne. Te vanhemmat annatte esimerkin, että muita ei tarvitse ottaa huomioon, ja jos joku valittaa tai sanoo jostakin, niin se vika on siinä valittajassa.
Teinit ei vielä ehkä kaikkea itse ymmärrä, ja sunlaisten asenne ei auta heitä kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itsellä oli huonosti nukkuva vauva, ja silloisen asunnon kohdalla mopot aina kaasuttelivat ohi mennessään. Ärsytti tietenkin, kun vauva heräsi. Ajattelin, että sitten kun se vauva on 15v, niin silloiset mopoilijat ovat n. 30v ja ehkä justiin pikkulasten vanhempia. Joten päätin, että lapsi tulee saamaan mopon, kun täyttää 15, hyvällä tuurilla herättelee sillä sitten niitten vauvoja, jotka häiriköivät meitä aikoinaan.
Miten tämä korjaa asian?
Kesä ja nuoruus!
Älä ole ankeuttaja. Susta ei pidetä.