Millä tekosyyllä annat teinisi ajaa mopolla kesäyöt läpeensä?
Kerro nyt, hyvä teinin vanhempi, että miksi annat teinisi häiritä naapuruston yörauhaa päristelemällä mopolla yöaikaan?
Nyt on sitten kesäyöt valvoneella teinillä jet lag kun pitäisi kouluun nousta aamuisin ja naapureilla myös.
Ajatteletko ylipäätään koskaan keitään muita kuin itseäsi ja omia kakaroitasi?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kusipäillä on kusipäisiä kakaroita. Toivon joka kerta kun kuulen noiden urpojen tulevan tietä pitkin että kolaroisivat todella pahasti.
kyllä noin, oma syyyyyyyyyy, skuuttipaskat samaan kasaan ja joukkohautaan
Skuuteissa tietty omat ongelmansa ja vaaransa, mutta mieluummin ajaisivat niillä öisin kun niistä ei tule niin hirveä ääni kuin mopoista. T: AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin koko kesä kärsitty kun joku tuleva elämämkoululainen pärisyttänyt illat pitkät mopoaan kuin moottorisahaa konsanaan. Sitten sillä perk.leen kimakkaäänisellä härvelillä pitää ajella takarenkaalla ja poltella kumia tuossa meikäläisen keittiön ikkunan takana niin, että korvissa soi. Jätkä lähtee vikkelään karkuun, kun menen tuohon kävelytielle seisoskelemaan, mutta en nyt jaksa joka yö päivystää jalkakäytävällä ja poliisille on nyt ihan turha soittaa.
Miksi on poliisille "turha soittaa" ? Sanot vaikka, että seuraavaksi tapat sen häirikön niin varmasti tulevat selvittämään tilannetta.
Sehän se ongelman toinen puoli on että suomalaisessa kulttuurissa aina luullaan ettei millekään voi mitään eikä kehdata soittaa hätäkeskukseen vaikka syytä olisi.
Poliisi voi lisätä valvontaa alueella. Partioauto voi käydä siellä useammin.
Se voi hillitä jo. Ja viritetyt mopot jäävät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mopoilevat teinit kuuluu kesäaikaan. Ne ovat elämä ääniä. Jos elämän äänet häiritsee, kannattaa muuttaa lapin erämaahan. Suel kuuluu talvsdin ehkä vain satunnaisesti moottorikelkan äänet ja riekkojen kukerrukset.
En ole valittanut mopojen äänistä päiväsaikaan.
Valitan siitä että öisin ajetaan asutusalueella huvikseen ees taas.
Se ei kuulu kesään. Hyttysten ininä, ampiaiset sun muut kuuluu jotka kuuluu luontoon. Satunnainen festarien jyly tai kesäjuhlista kantautuva puheensorina ja musiikki kuuluvat kesään.
Mutta on laitonta metelöidä niin että se häiritsee muita.
Lapin erämaassa ei ole mun työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri valittaa kun teini lähtee aamulla klo 7 mopolla töihin, valittaa että hän herää siihen ja eikö voisi lähteä myöhemmin, tää pösilö ei tajua että on olemassa työajat, ei sinne mennä silloin kun naapuri sattuu heräämään
No se onkin tyhmä naapuri koska kello 7 mopolla töihin lähtemisestä ei voi valittaa. Hiljaisuus on kello 22-7 eli kello 7 saa jo alkaa metelöidä kohtuudella. Saa ajaa mopolla, saa porata seinää, käyttää lehtipuhallinta yms.
T: AP joka valittaa vain kun ajetaan mopoilla öisin
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy ? Siis hyvä syy on että vihdoinkin oma rauha. Ja maksan takuulla bensat, että pysyykin ajelemassa.
Just. Eikö se teini voi tehdä mitään muuta öisin että saat olla rauhassa ja muut ihmiset myös? Eikö riitä että hän ajelee päivät?
Oot varmaan niitä joiden lapset huutavat kirjastossa ja hukkuvat yksin uimarannoilla kun sä olet jossain muualla olemassa rauhassa.
En ajattele, enkä ajatellut jatkossakaan ajatella. Oliko vielä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nämä Street Trash SFC:t yms jotka ovat ihan aikuisia miehiä ja polttavat kumia tehokkailla moottoripyörillä öisin Hervannan ympäristössä.
Mikä siinä on että eivät voi ajaa kauemmas, vaikka jonnekin hiekkakuopalle tai urheilukentälle tms?
Noihin ei enää lastensuojelu auta mutta poliisi kyllä.
Niiden touhun tarkoitus on ärsyttää ihmisiä.
Niin no sitten ei pidä itkeä jos muut alkavat vastareaktiona ärsyttämään heitä tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Porukoiden vieressä menee sellanen parin kilsan suora, niin paikalliset mopojonnet hinkkaa sitä muna pystyssä edes takaisin aamusta iltaan. Sen ymmärtäisin, jos ajelisivat edes jotain rinkiä tai kävisvät kaupasta hakemassa monsteria, mutta ei. Käännytään suoran päässä ympäri ja sit painetaan sitä 45kmh tai isin virittämä 60kmh toiseen päähän ja taas käännytään. Tää alkaa siinä 12-13 aikaan kun on herätty ja jatkuu jonnekin 23-01
Aivan sairasta. Soita poliisille tuosta kello 22-01 välisen ajan möykkäämisestä.
Ainahan pojat ovat öisin mopolla päristelleet, että sikäli.
Suvaitkaa!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nää mopilijat jotenkin vajaaälyisiä kun pyörivät vaan muutamalla kadulla, luulisi sitä olisi muitakin katuja olemassa. Toki, jos päässä ja laskennassa vikaa niin, ei voi odottaa liikoja.
Pakko olla. En olis teinityttönäkään ikinä ollut kiinnostunut tuollaisista. Mua kiinnosti enemmän tavallisilla pyörillä liikkuneet pojat joilla oli kitara mukana. T: AP
Vierailija kirjoitti:
Sama homma kuin koirien kanssa eli minä otin omankädenoikeuden käyttöön ja siihen loppui terrori. Laitoin moposta peltisaksilla jokaisen letkun poikki. Jokainen saa tietysti valita hiljaisen kärsimisen tien ja netissä valittamisen toiminnan sijaan. Kun on hermot aivan riekalaina niin ei paljon enää kiinnostanut syyllistyykö itse mihinkä rikokseen.
No sanotaanko, että alkaa pikkuhiljaa hermot olla sen verran riekaleina että jos ei nettivalitus ja suoraan asianomaisille valitus auta niin ties miten sitä vielä sekoaa. 🤷 Unettomuushan voi johtaa vaikka psykoosiin.
Eikä tää ole vain mun ongelma vaan tämä ärsyttää monia ja siitä on hyvä myös keskustella ja vähän valittaa ääneen.
Ihmetyttää oikeasti monen asenne täällä. Lakeja ei tunneta, pääasia on että poika saa vähän ajaa mopolla, muista viis.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan pojat ovat öisin mopolla päristelleet, että sikäli.
Suvaitkaa!
Aina on myös näpistelty kaupoista, pahoinpidelty toisia jne.
Laittomuuksia on aina tehty.
Niitä ei tarvitse sietää. Häirintää ei tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
En ajattele, enkä ajatellut jatkossakaan ajatella. Oliko vielä jotain?
Oli: Toivottavasti mahdollisimman moni soittaa poliisit kun sinä tai teinisi häiriköitte muita.
Vierailija kirjoitti:
Kai teet lasuja myös ohi huristelevista autoista? Idiootti. Kukahan täällä on minä minä ajattelija
Miksi tekisin? Ei ne autot pidä hirveää meteliä, pauku ym. Ja ne ajavat ohi, eivät jää huvikseen ajamaan ees taas.
Itse olet idiootti kun et ymmärrä mopon ja auton eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin koko kesä kärsitty kun joku tuleva elämämkoululainen pärisyttänyt illat pitkät mopoaan kuin moottorisahaa konsanaan. Sitten sillä perk.leen kimakkaäänisellä härvelillä pitää ajella takarenkaalla ja poltella kumia tuossa meikäläisen keittiön ikkunan takana niin, että korvissa soi. Jätkä lähtee vikkelään karkuun, kun menen tuohon kävelytielle seisoskelemaan, mutta en nyt jaksa joka yö päivystää jalkakäytävällä ja poliisille on nyt ihan turha soittaa.
Miksi on poliisille "turha soittaa" ? Sanot vaikka, että seuraavaksi tapat sen häirikön niin varmasti tulevat selvittämään tilannetta.
ovelastipa -ohjaat hänet rikoksen pariin. mee tyhmä nyt nurkkaan, syvä saivar
No mä en kyllä ole tuota kirjoittanut. Ei siinä tarvitse mitään uhkailla, riittää että soittaa ja kertoo että täällä ajetaan tarpeettomasti yöllä mopoilla niin että meteli häiritsee. Mainitsee vielä, että mahdollisesti kyseessä viritetyt mopot. Kyllä poliisi tulee. T: AP
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso syy tähän ongelmaan on huomionkipeys. Lasten vanhemmat vain tuijottavat älypuhelimiaan koko päivän eikä lapsi saa mitään huomita. Kaikenmaailman street trashit taas ovat isättömiä luusereita ja siitä tulee se katkeruus ja huomionkipeys vielä aikuisiälläkin.
Niin eli teen ihan oikein jos valitan heistä. Saavat huomiota sitten vaikka poliiseilta ja lastensuojelulta.
Ehkä pitääkin kirjoittaa että huoli on myös herännyt, koska nuori hakee huomiota häiriökäyttäytymisellä eli rikkomalla lakia. Se on ihan tottakin sitten.
Järjestyslaki, tieliikennelaki, laki kotirauhasta. Lähtee vielä mopokorttikin pois.
T: AP
Vierailija kirjoitti:
vähän siedettävämpi ääni noista lähtee kuin moposta tai lehtipuhaltamisesta. ihan eri ja oman asunnon kohdalla lyhytääni eikä toistooo. lapsi ei kuulu olla yksin yöllä ulkona alttiina vaikka mille..
No kuule, jos joku käyttää lehtipuhallinta tai poraa kello 22-07 välisenä aikana, kyllä siitäkin valitus lähtee.
Vierailija kirjoitti:
" Ei minuakaan kiinnosta sinun asiasi, usko pois. "
On tullut selväksi, ettei kiinnosta. Tiedoksi, etten ole ainoa jota häiritsee mopojen meteli öisin. Sua ei siis kiinnosta että sun lapset häiritsevät muita. Olet itsekäs.
" Jos naapuruston melu häiritsee niin ainoa konsti on muuttaa pois. "
Ei. Naapuruston meteli ei häiritse mua. Tässä on meidän talon lisäksi vieressä yhdeksän muutakin kerrostaloa joiden asukkaat eivät häiritse mua.
Mua häiritsee yhden omakotitalon ( tässä on yksi omakotitalo keskellä kerrostaloja ) teinien mopojen äänet ja mahdollisesti heidän kaveriensa mopojen äänet. Ne kaverit eivät asu tässä, vaan omakotitaloalueella kauempana.
" Jos asut jossain koulun tms. lähellä missä nuoret kokoontuvat, et voi välttyä melulta. "
Asun puiston lähellä jonne nuoret kokoontuvat, eikä mua haittaa satunnainen melu joka lähtee kun ihmiset ist
Kyllä se niin on että vain muuttamalla saat mieleisesi olot. Mikään keskustelupalstalla valittaminen ei auta. Aina tulee uusia lapsia ajamaan mopoilla tai kiljumaan tai koira haukkumaan, mikä nyt ärsyttääkin. Vain muuttamalla me päästiin näistä asioista eroon. Tarpeeksi iso piha ja hyvä äänieristys. Etukäteen katsottiin että alueella ei ole trampoliinia joka pihassa, eikä koiran ulkohäkkiä. Enemmän ne meitä häiritsi vanhassa paikassa kuin mopot.
Aina näitä samoja ketjuja on, ei ne asiat siitä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nää mopilijat jotenkin vajaaälyisiä kun pyörivät vaan muutamalla kadulla, luulisi sitä olisi muitakin katuja olemassa. Toki, jos päässä ja laskennassa vikaa niin, ei voi odottaa liikoja.
Pakko olla. En olis teinityttönäkään ikinä ollut kiinnostunut tuollaisista. Mua kiinnosti enemmän tavallisilla pyörillä liikkuneet pojat joilla oli kitara mukana. T: AP
No voi kyynel, kyllä sinun teinikiinnostuksesi takia nyt kaikki Suomen mopopojat lopettavat ajamisen just nyt.
No ei lapsilta ja teineiltä voi olettaa että istuvat rauhallisesti sisällä.
Jotkut rajat pitää kuitenkin olla ja muita ei saa kohtuuttomasti häiritä. T: AP