Vinkkejä Pariisin reissuun.
Matka edessä. Suosituksia missä kannattaa käydä ostoksilla. Ei tarvitse olla kalliita merkkituotteita. Tietyt nähtävyydet toki käydään katsomassa. Paljon kirjoitellaan ja suositellaan kirpputoreja. Onko noista kokemuksia.
Kommentit (39)
Jos tulet De Gaullen kentältä Pariisin keskustaan taksilla, niin hinta on yleensä vakio. 60 euroa jos Seineä ei tarvitse ylittää, tai 65 euroa jos täytyy ylittää Seine.
Lentokentältä pääsee myös paikallisjunalla, matka-aika noin tunti. Sama aika menee taksillakin yleensä.
Pariisin ytimessä ei ole halpoja kauppoja, jossa shoppailla. Ostoskeskuksia löytyy kaupungin laitamilta. Kirppiksillä en ole siellä käynyt, joten niistä en tiedä mitään.
Ja Pariisissa tosiaan on paljon kodittomia ja huumeiden käyttäjiä kaduilla. Heidän määrä on räjähtänyt ihan käsiin, eikä kaupungin turvallisuusviranomaiset pysy enää ongelman kyydissä. Yleensä heistä ei ole haittaa satunnaiselle ohikulkijalle, mutta joukkoon mahtuu agressiivisia rahan kerjääjiä, jotka ovat liittoutuneet keskenään niin, että piirittävät tietyn henkilön. Näissä tilanteissa ei auta kun kaivaa kuvetta.
Se juttu ainakin Pariisissa on muuttunut, että puhuisivat siellä vain Ranskaa. Nykyään aika moni ranskalainen kommunikoi myös Englanniksi. Tietysti ensin kannattaa moikata Ranskaksi ja edes yrittää puhua jotain Ranskan kielellä. Siinä kohtaa siellä herkästi vaihtavat sitten puheensa Englanniksi ja kommunikaatio sujuu paljon paremmin.
Pariisi on kaunis ja mukava kaupunki, jossa on tosiaan myös näkyvästi näitä lieveilmiöitä, joista täällä on kirjoitettu. Mitään shoppailuneuvoja en osaa antaa, kun en ole siellä koskaan ollut shoppailemassa.
Yllätys on kyllä , että Pariisissa meininki tuollaista. Nizzassa ja Monacossa oltiin yks vuosi. Siellä oli kyllä rauhallista. Nyt ainakin tiedän minkä laukun otan mukaan.
Parempi jättää koko Pariisi väliin ja ottaa toinen matkakohde. Se ei ole enää se takavuosien idyllinen kaupunki
Paras vinkki on se, että älä matkusta sinne varsinkaan elokuussa. Kaupunki on ihan tukossa ihmisistä.
Syys-lokakuu on parempi ajankohta matkustaa.
Olen tyhmyyttäni käynyt 3 keraa Pariisissa viikon kerrallaan. Neljättä kertaa en mene.
Vierailija kirjoitti:
Paras vinkki on se, että älä matkusta sinne varsinkaan elokuussa. Kaupunki on ihan tukossa ihmisistä.
Syys-lokakuu on parempi ajankohta matkustaa.
Ylipäätään elokuussa kannattaa välttää matkustamista moniin Euroopan maihin.
Pariisissa joku myy (ellen muista paikan ihan väärin) kerrosruusuja eli monikerroksisia terälehtiä. Se on hieno muoto niistä. Jos löytyy paikka, kannattaa harkita sitä. Sisustusliikkeet joissa kodikas sisustus. Miniatyyrit.
Olin Pariisissa viime kesänä ennen olympialaisia. Metropysäkkien lieppeet oli aika lailla miehitetty teltoilla, joissa asunnottomat viettää yönsä.
Muutenkin moni alue siellä oli rauhattomampi kuin ennen. Kadut oli aika sotkuisia ja tosiaan tietyillä alueilla uloste haisi vahvasti.
Eipä nämä asiat näyttäneet paikallisia haittaavan, ovat ilmeisesti tottuneet siihen. Itselleni tietysti pisti silmään, että muutos vuoteen 2013 oli melkoinen, kun edellisen kerran Pariisissa kävin.
No, galeries lafayetin maison-tavaratalo (on siis yksi osa isosta tavaratalokokonaisuudesta) on iiihana paikka ja tavarataivas vaikket mitään ostamassa olisikaan. Puistot, seinen rannat, notre dame...nauti matkasta!
Turvallisuuteen liittyviä vinkkejä tulikin jo. Tässä sitten paikkoja mistä itse pidin:
-Luxemburgin puisto
-Too Tac Tac näköalabaari
-Boulloin Brasserie -ravintola
-Cafe 1902
-Samaritaine -tavaratalo
-Musee dOrsay
Vierailija kirjoitti:
Olen tyhmyyttäni käynyt 3 keraa Pariisissa viikon kerrallaan. Neljättä kertaa en mene.
Miten et edes kahden kerran jälkeen osannut varoa kolmatta kertaa?
Naurettavia juttuja täällä, mutta ei ole suomituristin kokemustiedon voitanutta.
Versaillesn palatsi on upea! Siellä kannattaa käydä.
Moni kaunis Keski-Euroopassa mennyt pilalle, ei ole Pariisi ainut. Esim. noita romanityttöjä on kaikkien suurkaupunkin metroissa
Kaksi kertaa olen käynyt Pariisissa 1980-luvulla. Nykyään en valitsisi sitä matkakohteeksi riippumatta vuodenajasta, sen verran olen nähnyt ja kuullut uutisia.
Tosin esim. Lontookin on jo ihan pilalla. Roomasta en tiedä nykyään, siellä oli ihanaa 1980-luvulla, muistelen vieläkin.
Shoppailua en ole harrastanut joten ei ole mitään neuvoja antaa.
Kiitos vinkeistä :)