Vinkkejä Pariisin reissuun.
Matka edessä. Suosituksia missä kannattaa käydä ostoksilla. Ei tarvitse olla kalliita merkkituotteita. Tietyt nähtävyydet toki käydään katsomassa. Paljon kirjoitellaan ja suositellaan kirpputoreja. Onko noista kokemuksia.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Se juttu ainakin Pariisissa on muuttunut, että puhuisivat siellä vain Ranskaa. Nykyään aika moni ranskalainen kommunikoi myös Englanniksi. Tietysti ensin kannattaa moikata Ranskaksi ja edes yrittää puhua jotain Ranskan kielellä. Siinä kohtaa siellä herkästi vaihtavat sitten puheensa Englanniksi ja kommunikaatio sujuu paljon paremmin.
Pariisi on kaunis ja mukava kaupunki, jossa on tosiaan myös näkyvästi näitä lieveilmiöitä, joista täällä on kirjoitettu. Mitään shoppailuneuvoja en osaa antaa, kun en ole siellä koskaan ollut shoppailemassa.
Että voi ärsyttää sivistyksen puute. Puhutaan Englantia ja Ranskaa, juu.
Pariisi on siitä harvinainen eurooppalainen kaupunki, että ei itselle tulis mieleenkään mennä uudelleen - tunkkaista ja ruuhkaista.
Roomassa käydessäni keksin sen että nimien keruu henkilöille ei kannata puhua esim englanninkielellä, itse heitin kreikaksi että en ymmärrä. Heti kaikkosi. Ja reppu kaupoissa ja muulloinkin, masun puolella.
Suosituimpiin nähtävyyksiin kannattaa varata liput ja aika etukäteen. Selviää vähemmällä jonolla ja voi olla, että joihinkin ei edes pääse ilman ennakkolippua.
Näitä saa Pariisin museokohteiden virallisien sivujen kautta.
Pariisi on kaunis, mutta jotenkin uuvuttava. Tosin olin siellä heinäkuussa ja oli 30 astetta lämmintä. Mutta itselle se keskuspuiston ym. puute ja sellainen ranskalainen jäykkyys oli jotenkin liikaa.
Sellaiset vastaukset millaiset ihmiset.
Olen käynyt Pariisissa 20 vuotta sitten, ja silloin se ainakin oli ihana kokemus. Onko se siis kovastikin erilainen paikka nykyään?
En menisi minäkään uudestaan.
mutta jos olet siellä muutaman päivän (me oltiin 4 päivää) niin suosittelen metrokortin ostamista. Sen saan lentokentältä sieltä alhaalta toimistosta (jonotusta 30min) käykää ensin ottamassa passikuvat, maksaa n. 40€ ja saa matkustaa niin paljon kun haluaa metrolla, junalla, bussilla..
Instagramista ym. löytyy videoita, miten metrossa ja muualla varastavat ihmisiltä tavaraa. Ovat tosi nokkelia, kannattaa katsoa noita videoita ja oppia.
Printempsistä ostin aikoinaan Longchampsin laukun johon on painettu Eiffeltorni.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Pariisissa 20 vuotta sitten, ja silloin se ainakin oli ihana kokemus. Onko se siis kovastikin erilainen paikka nykyään?
Ei, nämä ovat kiertäneet vain pahimmat turistirysät ja asuneet edukkaasti laitakaupungin syrjäseuduilla sekä tehneet kaikki ominaiset virheet. Kokemus sitä myöten vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, nämä ovat kiertäneet vain pahimmat turistirysät ja asuneet edukkaasti laitakaupungin syrjäseuduilla sekä tehneet kaikki ominaiset virheet. Kokemus sitä myöten vääristynyt.
Itse majoituim 15th Vaugirardissa, missä asuu aika tavallisia Pariisilaisia. Oli rauhallista.
Pariisi on ihana paikka.
Perusvarovaisuus riittää.
Palstan sekopäät täällä pelottelee. Ne elävät vaihtoehtotodellisuudessa, hörhökuplassa.
Pariisissa ei ollut keskuspuistoa 😂
Kannattaa majapaikassa tehdä ludetarkastus. Pariisissa on iso ludeongelma.
Pariisista tuli tosi siisti Olympialaisten vuoksi. Ei roskan roskaa missään, kun pari kertaa olen käynyt keväällä.
Me oltiin 11 ja 9 v lasten kanssa kolme kesää sitten heinäkuussa ja en kyllä tunnista juurikaan näitä ongelmia, mistä monet puhuvat. Tosin oltiin vain 3 yötä ja matkustettiin paikalle omalla autolla ja muutoin liikuttiin pariin kertaan taksilla, vain kerran käytettiin metroa.
Itse tykätään yleensä kävellä joka paikkaan, mutta tuolla huomattiin, että kävelymatkat on tosi pitkiä, erityisesti kun oli yli 30 asteen helle välillä, tästä syystä napattiin taksi väliin. Olennaista Pariisissa on siis missä päin majoittuu, että lähellä olisi mukavaa ravintolaa ym. Meillä oli tosi onnistunut AirBnB valinta, oli tosi kivalla alueella n. 700 metrin päässä Eiffelistä. Valittiin tuo kun muut käyttäjät oli suositelleet, niistä AirBnB:n arvosteluista saa yleensä valittua hyvän alueen.
Pariisin julkisten ile-de-France appi oli kätevä tapa ladata metro- tai bussilippuja puhelimeen. Reittiohjeetkin hyvät.
Metrossa kannattaa olla tosi tarkkana. Itäeurooppalaisista naisista pääosin koostuva liiga tekee paljon taskuvarkauksia Pariisissa. Heitä on useampi sata "hommissa" joka päivä. Kaikki arvokas kannattaa jättää hotellin kassakaappiin.
jätä menemättä
ehkä Länsi-Euroopan saastaisin paikka, täynnä juoppoja ja kerjäläisiä