Mummi ei pidä lapsestani
Hei,
Meillä on 8 ja 5v. lapset. Mieheni isovanhemmat asuvat useamman sadan kilometrin päässä. Isovanhemmat ovat yli 65v mutta jatkavat työelämässä vielä omasta halusta.
Vanhempi lapseni on äänekäs, kova puhumaan, ns ekstrovertti luonne. Tämä on tuntunut anoppiani aina vaivaavan: hän on usein meille sanonut esim. kuinka varmasti raskasta tulee koulussa opettajilla olemaan lapseni ääni yms. Anoppini mielestä olen myös löperö kun en puutu jokaiseen poikkipuoleiseen sanaan. Lapseni osaa siis olla myös kielestään terävä ja uhmakaskin, mutta olen miettinyt, että ns valitsen Taisteluni eli jokaisesta asiasta en ala riitelemään tai komentamaan.
Tänä kesänä lapset olivat isovanhemmilla yhden viikon. Sieltä kotiin palattua lapseni oli jotenkin pois tolaltaan pitemmän aikaa. Hänen mielestään mummi oli ollut hänelle jatkuvasti vihainen, komentanut, leikkejä rajoittanut yms. Hän on jopa nyt viikkoja myöhemminkin sanonut, että enää hän ei ilman meitä vanhempia halua sinne kylään mennä.
Mietin miksi mummo haluaa olla tällainen, kun kuitenkin näkee lapsiani Max 3x vuodessa? Eikö sen ajan olisi kiva olla rennosti eikä kaikesta sanoa? Lapsilleni on tietysti perussäännöt, mutta mielestäni on tarpeetonta esim. Jokaisen leikin jälkeen välittömästi esim kerätä jokainen lelu piiloon kaappiin jos esim ruuan jälkeen olisi tarkoitus jatkaa leikkiä.
Mietin onko tuollainen ilkeily jopa taktiikka että eivät halua toimia lastenhoitoapuna jatkossa? Tähänkin asti se kun on ollut minimaalista. Mainittakoon vielä, että anoppi on kasvatusalalla itse.
Olen siis ymmälläni että eikö meitä tai lapsiani vaan haluta sinne vai mistä tällainen käytös. Miehelleni se kuulemma sopii että mahdollisimman harvoin siellä käydään..
Kommentit (253)
Mummin kotona mummin säännöt. Hyvä että edes mummi yrittää kasvattaa, vaikka se vanhempien tehtävä onkin. Kaikki vanhemmat eivät vain siihen kykene. Kaikkien ei pitäisi lisääntyä.
Tunnen yhden vilkkaan samanikäisen pojan, 6 vuotiaana oli oikea kauhukakara: hyppi huonekalujen päällä likaisilla kengillä, kiipeili huonekalujen päällä, hoilotti kirosanoja ja oli muutenkin aika temperamenttinen ja arvaamaton, äitinsä vaan myhäili ja mumminsa, ei totellut kieltoja, ei käskyjä, kokoajan haistatteli ja haastoi aikuisia. Olin itse kylässä kun tää päätti taas kerran riehua ja heittää kirjan mua päin, kun ärähdin ja huusin että lopeta toi sattuu eikä noin saa tehdä niin tää mummi vaan piipitti että äläs nyt lapset on lapsia... Äitinsä sai raivarin kun kehtasin komentaa. Arvatenkin on nyt entistä pahempi eikä mitään kuuntele tai tottele. Enpä tosin ole kylässäkään käynyt.
Ap on trolli, joka jatkuvasti postaa näitä mielikuvitusongelmia.
Kirjoitustyylistä ja pitkästä alkuvuodatuksesta tämän trollin jo tunnistaa🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi siis osaa käyttäytyä jos haluaa koska on saanut koulussa kiitosstipendin. Miksi ei halunnut käyttäytyä hyvin mummolassa, miksi ette ohjeistaneet siihen? Mitä taas lapsi puhuu mummolasta, kannattaa tarkistaa isovanhemmilta eikä sokeasti uskoa. Ymmärrän hyvin mummia, en jaksaisi itsekään näsäviisasta äänekästä lasta
Nämä tilanteet joissa on komennettu olivat sellaisia joissa vastaavasti koulussa ei olisi komennettu. Jos lapsi pelaa jalkapalloa ja äänekkäästi hihkui sisarukselleen ota kiinni yms. Niin siinä sanottiin hyshyss yms. Monet nyt olettavat että lapsellani ei ole mitään kuria tai käytöstapoja. Näin ei ole, säännöt on ja esim puhelinta saa käyttää illalla 30min ja senkin ajan menettää mikäli käytös ollut huonoa.
Ja miksikö jatkan tätä keskustelua täällä; eikö tämä nimenomaan ole keskustelupalsta jossa voi keskustella? <
Onhan se kamalaa kun on hyssytelty hiljaisemmaksi 🤣, kyllä siitä trauma syntyy todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden vilkkaan samanikäisen pojan, 6 vuotiaana oli oikea kauhukakara: hyppi huonekalujen päällä likaisilla kengillä, kiipeili huonekalujen päällä, hoilotti kirosanoja ja oli muutenkin aika temperamenttinen ja arvaamaton, äitinsä vaan myhäili ja mumminsa, ei totellut kieltoja, ei käskyjä, kokoajan haistatteli ja haastoi aikuisia. Olin itse kylässä kun tää päätti taas kerran riehua ja heittää kirjan mua päin, kun ärähdin ja huusin että lopeta toi sattuu eikä noin saa tehdä niin tää mummi vaan piipitti että äläs nyt lapset on lapsia... Äitinsä sai raivarin kun kehtasin komentaa. Arvatenkin on nyt entistä pahempi eikä mitään kuuntele tai tottele. Enpä tosin ole kylässäkään käynyt.
Lapseni ei todellakaan käyttäydy noin missään. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi siis osaa käyttäytyä jos haluaa koska on saanut koulussa kiitosstipendin. Miksi ei halunnut käyttäytyä hyvin mummolassa, miksi ette ohjeistaneet siihen? Mitä taas lapsi puhuu mummolasta, kannattaa tarkistaa isovanhemmilta eikä sokeasti uskoa. Ymmärrän hyvin mummia, en jaksaisi itsekään näsäviisasta äänekästä lasta
Nämä tilanteet joissa on komennettu olivat sellaisia joissa vastaavasti koulussa ei olisi komennettu. Jos lapsi pelaa jalkapalloa ja äänekkäästi hihkui sisarukselleen ota kiinni yms. Niin siinä sanottiin hyshyss yms. Monet nyt olettavat että lapsellani ei ole mitään kuria tai käytöstapoja. Näin ei ole, säännöt on ja esim puhelinta saa käyttää illalla 30min ja senkin ajan menettää mikäli käytös ollut huonoa.
Ja miksikö jatkan tätä keskustelua täällä; eikö tämä nimenomaa
En ole väittänyt mistään traumoista. Tuo oli vaan esimerkki kuinka lapseni ns normaali tekeminen oli liikaa mummille. Että esim tuollaiseen piti puuttua. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen kohtaan "Mieheni isovanhemmat ovat yli 65 v."
No ehkä niin. Luuletko lukijoita idiootiksi?
Tarkoitat miehesi vanhempia.
Ehkä ymmärsit kuitenkin asiayhteydestä että piti lukea mieheni puolen isovanhemmat?
Ap on trolli. Ei kukaan voi muuten olla noin tyhmä, että sekottaa vanhemmat ja isovanhemmat.
Ap on oikeasti yksinäinen ihminen, joka keksii itselleen perheen, lapset, työpaikan ja niistä aiheutuvat kuvitteelliset ongelmat. Sitten elää tällä palstalla niiden kanssa mielikuvituselämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksikö jatkan tätä keskustelua täällä; eikö tämä nimenomaan ole keskustelupalsta jossa voi keskustella? <
Keskustelemme sun lapsesta jonka vain sinä tunnet ja annat siinäkin ristiriitaisen kuvan. Sun tehtäväsi on tässä vain haukkua anoppiasi ja keksit tarinaan sopivia juttuja koko ajan. Sinä olet nyt väärässä koko jutun suhteen, koska et pysy totuudessa.
Sulle puhelimen käyttö lienee suurikin ongelma kun siitä edes mainitset. Mutta lelujen kerääminen ja omien sotkujen siivoaminen ei ole ongelma, vaikka niitä ei tehtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen kohtaan "Mieheni isovanhemmat ovat yli 65 v."
No ehkä niin. Luuletko lukijoita idiootiksi?
Tarkoitat miehesi vanhempia.
Ehkä ymmärsit kuitenkin asiayhteydestä että piti lukea mieheni puolen isovanhemmat?
Ap on trolli. Ei kukaan voi muuten olla noin tyhmä, että sekottaa vanhemmat ja isovanhemmat.
Ap on oikeasti yksinäinen ihminen, joka keksii itselleen perheen, lapset, työpaikan ja niistä aiheutuvat kuvitteelliset ongelmat. Sitten elää tällä palstalla niiden kanssa mielikuvituselämää.
Näin minustakin tuntuu!
Jos minulla olisi puolimustia lapsen- tai sisarenlapsia niin en näitä suostuisi tapaamaan. Suuri häpeä olisi se.
Mä en ole vielä isoäiti, mutta aikuisen äiti kuitenkin, ja joskus olen ajatellut, että olisin huono isoäiti esim niehen sisarentyttären kaltaiselle lapselle. Äänekäs, vilkas ja jatkuvasti huomiota vailla oleva lapsi 10 vuoden näsäviisasteluiässä on suorastaan vastenmielinen, eikä mistään viikon hoitamisesta tulisi varmaan yhtään sen enempää kuin anopillasikaan, laskisin tunteja. Kyllä se lapsi sen varmasti vaistoaa, että toinen pitää raskaana tapauksena. Eikä taustalla ole mitään muuta kuin temperamenttiero.
Ette vaatineet tai pakottaneet isovanhempia ottamaan lapset lomailemaan. Ok. Isovanhemmat ovat kuitenkin sukupolvea, joka on aika kykenemätön sanomaan ei kuvailemasi kaltaisessa tilanteessa.
Lapsi osaa kertomasi mukaan käyttäytyä. Tästä meillä on vain sinun sanasi, ja käytösnormit niillä isovanhemmilla ovat valovuosien päässä siitä mihin nykylapset on kasvatettu.
Olet useampaan otteeseen tuonut esiin eri sanankääntein lapsesi vilkkauden ja äänekkyyden. Isovanhempien sukupolven näkemyksen mukaan lapsien ei tule näkyä tai kuulua. Se on se mihin heidätkin kasvatettiin. Kovaan ääneen puhuva, ulkosalla(kin?) kiljahteleva, omat mielipiteensä esiin tuova ja liikkuvainen lapsi on heidän silmissään huonokäytöksinen ja jäänyt vaille kunnollista kasvatusta. Tuo mielipide ei tule miksikään muuttumaan, ja mitä äänekkäämmäksi ja omapäisemmäksi lapsi kasvaa, jonkin tasoinen inho häntä kohtaan myös tulee vahvistumaan, koska käytös sotii kaikkea sitä vastaan mihin ne isovanhemmat on vuosikymmenien aikana totutettu.
Olisi todennäköisesti hyväksi, jos pitkien lomien sijaan kävisitte koko perheenä useammin vain iltapäiväkahvilla/yöpymässä yhden yön siellä mummolassa. Isovanhemmat ovat jo sen ikäisiä, että teidän nuorempien on helpompi joustaa heidän suuntaansa käytösasioissa lyhyiden visiittien aikana, kuin heidän hyväksyä "pellossa kasvaneet" lapsenlapset. Eli lapsille ohjeistus olla tulkuttamatta vastaan mummolle, istua nätisti ja puhua sisätiloihin sopivalla äänellä jos jotain kysytään. Ette saavuta yhtään mitään sillä, että väkisin yritätte niiden isovanhempien arvomaailmaa kääntää päälaelleen. Kotona, koulussa yms. saa lapsi sitten toteuttaa itseään.
Äläs nyt, mun lapseni on ikäisekseen todella hyväkäytöksinen, kavereidensa vanhempien keskuudessa hänellä on maine, että on se rauhallinen ja järkevä, kun muut ikäisensä on äänekkäitä ja riehuu. Silti oma äitini on aina kritisoimassa lasta, jos tuo vähänkään tekee jotain, mitä ehkä aikuinen ei tekisi. Näin on ollut jo pitkään, ja lapsi nyt 10v.
Ap sitten alapeukuttaa itselleen epämiellyttävät ja epäsopivat vastaukset. Onpa säälittävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo elää tavallaan.
Kyllä tietysti sen ymmärrän. Olen aina sanonut sinne mennessä, että isovanhemmat määräävät talossaan. Tottakai! Mutta tämä vierailu oli niin erilainen aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mummi jatkuvasti kireä ja suorastaan ilkeä lapselleni. Oli itkuinen sen viikon jälkeen jne.
T. Ap
Mistä sinä tiedät tämän olevan totta, jos et ollut itse paikalla? Onko toinen lapsi samaa mieltä?
Mummi ei tuosta muutu. Vain sinä ja lapsi voitte muuttaa tapaanne toimia.
Ao mielestäni oudosti koko ajan kirjoittaa "lapseni" eikä "lapsemme".
Mikähän on syy?
"Lapseni osaa siis olla myös kielestään terävä ja uhmakaskin, mutta olen miettinyt, että ns valitsen Taisteluni eli jokaisesta asiasta en ala riitelemään tai komentamaan. "
Sun avainvirheesi on tässä. Kyllä, lasten kanssa on hyvä valita taistelunsa mutta sä olet valinnut väärin. Uhmalla ja näsäviisastelulla ei missään oloissa voi antaa lapsen saada tahtoaan läpi. Jos tilanne on eskaloitunut tuollaiseen käytökseen (vanhemman ensimmäinen virhe), niin ainoa oikea tapa on johdonmukaisesti opettaa että olipa kyse miten pienestä asiasta tahansa, sellainen käytös ei ole ok.
Valitat myös että ei saanut pelata palloa äänekkäästi. Olivatko jalkapallokentällä? Vai oliko mummi niin fiksu että ajatteli muitakin ihmisiä, jotka vaikkapa omakotitaloalueella eivät halua kuunnella ylimitoitettua kiljuntaa?
Ei ole velvollisuus ei enkä ole sitä odottanut. Kysyimme haluavatko ottaa hoitoon , emme pakottaneet tai vaatineet.
T. Ap