Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummi ei pidä lapsestani

Vierailija
05.08.2025 |

Hei, 

Meillä on 8 ja 5v. lapset. Mieheni isovanhemmat asuvat useamman sadan kilometrin päässä. Isovanhemmat ovat yli 65v mutta jatkavat työelämässä vielä omasta halusta. 

Vanhempi lapseni on äänekäs, kova puhumaan, ns ekstrovertti luonne. Tämä on tuntunut anoppiani aina vaivaavan: hän on usein meille sanonut esim. kuinka varmasti raskasta tulee koulussa opettajilla olemaan lapseni ääni yms. Anoppini mielestä olen myös löperö kun en puutu jokaiseen poikkipuoleiseen sanaan. Lapseni osaa siis olla myös kielestään terävä ja uhmakaskin, mutta olen miettinyt, että ns valitsen Taisteluni eli jokaisesta asiasta en ala riitelemään tai komentamaan. 

Tänä kesänä lapset olivat isovanhemmilla yhden viikon. Sieltä kotiin palattua lapseni oli jotenkin pois tolaltaan pitemmän aikaa. Hänen mielestään mummi oli ollut hänelle jatkuvasti vihainen, komentanut, leikkejä rajoittanut yms. Hän on jopa nyt viikkoja myöhemminkin sanonut, että enää hän ei ilman meitä vanhempia halua sinne kylään mennä. 

Mietin miksi mummo haluaa olla tällainen, kun kuitenkin näkee lapsiani Max 3x vuodessa? Eikö sen ajan olisi kiva olla rennosti eikä kaikesta sanoa? Lapsilleni on tietysti perussäännöt, mutta mielestäni on tarpeetonta esim. Jokaisen leikin jälkeen välittömästi esim kerätä jokainen lelu piiloon kaappiin jos esim ruuan jälkeen olisi tarkoitus jatkaa leikkiä. 

Mietin onko tuollainen ilkeily jopa taktiikka että eivät halua toimia lastenhoitoapuna jatkossa? Tähänkin asti se kun on ollut minimaalista. Mainittakoon vielä, että anoppi on kasvatusalalla itse. 

Olen siis ymmälläni että eikö meitä tai lapsiani vaan haluta sinne vai mistä tällainen käytös. Miehelleni se kuulemma sopii että mahdollisimman harvoin siellä käydään.. 

Kommentit (253)

Vierailija
21/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopillasi on vanhat tunkkaset opit päässään.

Vierailija
22/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan molempien isät olivat lasten mielestä liian ankaria. He eivät olleet tottuneet siihen, ettei enää lapsia saa kuriin piiskalla ja uhkailemalla. Rasittuivat metelistä. Sanoivat tiukemmin, kun me emme olleet paikalla. Mieheni isä ei ole minustakaan koskaan pitänyt, ei liioin toisesta miniästään. Yrmeä tosikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehelleni se kuulemma sopii että mahdollisimman harvoin siellä käydään." Hyvä! Miksi lastenne pitäisi kyläillä ilman teitä vanhermpia miehenne kotona??? Äitinä en laittaisi lapsiani viikoksi, en edes yhdeksi päiväksi tuollaiseen paikkaan! Ja en menisi sinne edes yhdessä lasten kanssa päiväseltään!  

Tiedoksesi, että isovanhemmat - etenkin anoppi - eivät hoida lapsia niin kuin heille ohjeistetaan. Päinvastoin! Isovanhempien yleinen tapa on pilata lastenkasvatus ja yrittää käännyttää lapset omia vanhempiaan vastaan. Ja näin kurjasti toimivat etenkin anopit. En pyydä lastenhoitoapua ihmiseltä, johon en itse luota lastenhoitajana. Isovanhemmuus ei tee kenestäkään ihmisestä luotettavaa ja turvallista lastenhoitajaa!!!

Vierailija
24/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, ettei isovanhempia aina ajateltaisi vain hoitoautomaatteina ja oman ajan mahdollistajina vaan isovanhemmat toivoisivat, että vietettäisiin yhteistä mukavaa kiireetöntä aikaa koko porukan kesken, jossa läsnä olisivat he, lapset ja lapsenlapset.

Tuntuu usein kurjalta, että sysätään vain pennut eteiseen ja lähdetään itse menemään ilman, että mitään kuulumisia ehtisi vaihtamaan. 

Vierailija
25/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika rankkaa hoitaa pieniä kokonainen viikko. Unet jää vähiin eikä pysty touhuamaan omia juttuja. Ehkä seuraavan kerran laitatte heidöt sinne max 2-3 yötä. En olisi omiani edes kehdannut noin kauan pitää isovanhempien tai kenenkään hoidettavana.

Noh on se vissiin sitten niin rankkaa kerran vuodessa? Nimittäin mieheni muistaa kun hänen mummonsa kyllä oli viikkotolkulla heitä, kolmea sisarusta hoitamassa. Ja nyt hänen äitinsä joka apua sai aikanaan, ei kestä viikkoa(huom siis vain ma-pe, ei vkloppua). Lapseni eivät kuitenkaan ole enää pieniä täysin vahdittavia vaan puuhailevt jo omiaan. Lapseni myös nukkuvat kesällä 9 saakka aamulla joten ei pitäisi unen puutteesta olla kyse? 

T. Ap

Jos miehen mummo hoiti viikkotolkulla, hän ei mitä ilmeisimmin ollut työelämä

Sitä siis ihmettelen miksi yhä haluaa jatkaa töissä vaikka on valittanut viimeiset 5v kuinka ei tykkää mennä töihin? Silti rahan perässä jatketaan pitkälle yli eläkeiän ? 

T. Ap

Vierailija
26/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi lapsia viikoksi noin vanhoille. Tottakai alkaa hermo mennä jo parin yön jälkeen vieraisiin lapsiin (kyllä, käytännössä vieraisiin kerta noin harvoin näkee), etenkin jos lapsi on rasittava. Minulla on adhd-veljentyttö pari kertaa vuodessa muutaman yön kylässä ja vaikka olen vasta kolmekymppinen ja "pitäisi jaksaa", olen aina ihan kypsä laittamaan hänet jo kotiin. Ja hänkään ei ole edes mikään erityisen meneväinen tai äänekäs, tarvitsee vain ihan jatkuvasti seuraa ja tekemistä.

Vierailija
27/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo elää tavallaan. 

Kyllä tietysti sen ymmärrän. Olen aina sanonut sinne mennessä, että isovanhemmat määräävät talossaan. Tottakai! Mutta tämä vierailu oli niin erilainen aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mummi jatkuvasti kireä ja suorastaan ilkeä lapselleni. Oli itkuinen sen viikon jälkeen jne. 

T. Ap

Miksi työnnät lapsesi mummin luokse viikoksi, kun tiedät tilanteen? Jos olet itse uupunut hae muuta apua. Sorry😥

Miksi työnnän: koska mieheni ja minun kesälomani eivät riitä lasten loma ajaksi. Joku palkkaamme hoitajan tai isovanhemmat auttavat. Kysyimme tietenkin auttavatko, ja näin halusivat. Emme ole ketään työntäneet väkisin vaan heille tämän järjestelyn piti olla ok! 

T. Ap

Vierailija
28/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi "vapaan kasvatuksen" mukainen ilman rajoja jne? Ei ihme, että normaaliaikuisella menee hermot.... 

Vierailija
29/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan kasvatuksen tulos ei lasten tarvitse koko aikaa Riekkua mummi oikeassa rajat pitää olla

Vierailija
30/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittunut vanhempi ihminen, joka aivan erilaisen kasvatuksen kannattaja, ja lapsi, jolla vapaampi kasvatus ja temperamenttisempi luonne... Huono yhdistelmä! Minulla on nyt fiilis, että mummo on aivan liian ankara ja tosiaan ei siedä "nenille hyppiviä" lapsia, jollaisena lastanne pitää. Huom, mummon mielikuva että välttämättä vastaa totuutta yhtään, lapsi voi olla vaan vilkkaampi ilman mitään huonoa käytöstä. Lapsi voi vilkkaudesta huolimatta olla herkkä, empaattinen jne, ja kokea tuon mummon kasvatustyylin inhona ja ilkeytenä (mitä se voikin olla!). Tässä vaihtoehdossa en lasta sinne veisi loukattavaksi. Muistan miltä lapsena tuntui epäreilu kohtelu ja sellainen häpäisy, kun ei tiennyt mitä oikeastaan teki väärin. 

Toinen vaihtoehto, että lapsi on aivan pellossa kasvanut hirviökakara ja mummo-parka yrittää edes vähän rotia saada touhuun. En usko tähän lapsen surullisuuden vuoksi. 

Vierailija
31/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta kivalta reissulta lapselle, en laittaisi enää sinne ilman vanhempia.

Mutta toisaalta, jos sun lapsi ränttää aikuisille vastaan ja on jotenkin terävä kieleltään, niin aika ikävältä kuulostaa käytös ja uskoisin, että mummo kasvatusalan ammattilaisena saattaa tajuta, miten huonosti käyttäytyviin lapsiin suhtaudutaan hoidossa ja koulussa ja siksi yrittää lapsen käytöstä ohjata parempaan suuntaan, lapsen omaksi parhaaksi.

Meilläkin lapsilla hyvin erilaiset temperamentit ja ns. taisteluita valitaan, ei tarvii kotona koko ajan olla supersiistiä ym. mutta ei meillä lapsi kyllä aikuisille rumasti puhu, käytöstavat on opetettu, myös niille, joilla se temperamentti on kovinkin räiskyvä. Vaivaahan se on vaatinut, mutta lapset on pärjänneet myös kodin ulkopuolella oikein hyvin.

Kyllä, paljon on tehty töitä tämän temperamenttinen lapsen kanssa ja edelleen tehdään. Mutta erona mielestäni on että minulla on tunne että anoppi ajattelee lapsestani rasittavana, huonokäytöksisenä yms eikä näin: hän on lapsi, joka harjoittelee vielä, ja häntä voi ja pitää opettaa. Kyllä nuo perusasiat on meillä hallussa, siitä ei ole kyse. Vaan juuri MITEN se sanotaan lapselle, miten suhtaudutaan. Nyt on ollut tyyli "noin iso lapsi ja teet tuolla ja tällä tavalla" eli minusta tuo tyyli on vaan väärä, nöyryyttävä vaikka voisi sanoa "meillä ei käytetä tuota kieltä" tms. T. Ap

Vierailija
32/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata sitä.penskaasi. 

Voi että säälin opettajaa. 

Sitä juuri ihmettelen että anoppi toimii täysin toisin kuin esim Jari Sinkkonen opettaa. Itse suosin hänen tyyliään. Vaikea minun on tänne kaikkia esimerkkejä kertoa. Anoppi on ns vanhan liiton kasvattaja, onhan hän aikanaan kovasti fyysisesti miestänikin kurittanut. Tukkapöllyä, vitsaa, nöyryyttämistä jne. T. Ap

Lapset yksin tuon tyypin kasvattajalle? Haloo ap.

Vierailija
33/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata sitä.penskaasi. 

Sitä juuri ihmettelen että anoppi toimii täysin toisin kuin esim Jari Sinkkonen opettaa. Itse suosin hänen tyyliään. Vaikea minun on tänne kaikkia esimerkkejä kertoa. Anoppi on ns vanhan liiton kasvattaja, onhan hän aikanaan kovasti fyysisesti miestänikin kurittanut. Tukkapöllyä, vitsaa, nöyryyttämistä jne. T. Ap

Ja silti annoit lapset viikoksi hänelle hoitoon? Itse en olisi antanut.

Vierailija
34/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasittunut vanhempi ihminen, joka aivan erilaisen kasvatuksen kannattaja, ja lapsi, jolla vapaampi kasvatus ja temperamenttisempi luonne... Huono yhdistelmä! Minulla on nyt fiilis, että mummo on aivan liian ankara ja tosiaan ei siedä "nenille hyppiviä" lapsia, jollaisena lastanne pitää. Huom, mummon mielikuva että välttämättä vastaa totuutta yhtään, lapsi voi olla vaan vilkkaampi ilman mitään huonoa käytöstä. Lapsi voi vilkkaudesta huolimatta olla herkkä, empaattinen jne, ja kokea tuon mummon kasvatustyylin inhona ja ilkeytenä (mitä se voikin olla!). Tässä vaihtoehdossa en lasta sinne veisi loukattavaksi. Muistan miltä lapsena tuntui epäreilu kohtelu ja sellainen häpäisy, kun ei tiennyt mitä oikeastaan teki väärin. 

Toinen vaihtoehto, että lapsi on aivan pellossa kasvanut hirviökakara ja mummo-parka yrittää edes vähän rotia saada touhuun. En usko tähän lapsen surullisuuden vuoksi. 

Kiitos !!! Puit sanoiksi mitä ajattelen. Vaikka lapseni on vilkas, hän on myös todella empaattinen ja herkkä kuten sanoit. Hän aidosti nyt vaikutti siltä, että ei oikein ymmärrä miksi mummo oli jatkuvasti hänelle vihainen. Lapseni myös usein jälkikäteen pui ja harmittelee tilanteita ja syyttelee itseään jos oli saanut läksytystä. Siksi minua surettaa miten vaikuttaa hänen itsetuntoonsa tuollainen vääränlainen komentelu jne.

Meillä se nuorempi lapsi on ns helpompi. Samat säännöt ja ohjeet kasvatuksessa mutta hänelle ei tarvitse muistutella samalla tavalla. Jos siis joku epäili onko meillä mtn sääntöjä...

T. Ap

Vierailija
35/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta kivalta reissulta lapselle, en laittaisi enää sinne ilman vanhempia.

Mutta toisaalta, jos sun lapsi ränttää aikuisille vastaan ja on jotenkin terävä kieleltään, niin aika ikävältä kuulostaa käytös ja uskoisin, että mummo kasvatusalan ammattilaisena saattaa tajuta, miten huonosti käyttäytyviin lapsiin suhtaudutaan hoidossa ja koulussa ja siksi yrittää lapsen käytöstä ohjata parempaan suuntaan, lapsen omaksi parhaaksi.

Meilläkin lapsilla hyvin erilaiset temperamentit ja ns. taisteluita valitaan, ei tarvii kotona koko ajan olla supersiistiä ym. mutta ei meillä lapsi kyllä aikuisille rumasti puhu, käytöstavat on opetettu, myös niille, joilla se temperamentti on kovinkin räiskyvä. Vaivaahan se on vaatinut, mutta lapset on pärjänneet myös kodin ulkopuolella oikein hyvin.

Juuri näin, saa olla vilkas ja energinen, mutta käytöstavat pitää olla.

Vierailija
36/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut lapsestasi. Onko hän myös miehesi lapsi?

Vierailija
37/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata sitä.penskaasi. 

Ja silti annoit lapset viikoksi hänelle hoitoon? Itse en olisi antanut.

Ei varmaan olisi niin pitänyt. Olen ajatellut, että kiva olisi jos toisenkin puolen isovanhempiin säilyisi yhteys. :( tuskinpa siis enää semmoista tekisivät, onhan noista ajoista jo 30v. Ja moni vielä siihen aikaan kuritti lapsiaan. Mut se just että en oikein vakavasti voi ottaa kasvatusvinkkejä sellaisesta vastaan joka on noin tehnyt omille lapsilleen  t. Ap

Vierailija
38/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tää on mennyt ihan päinvastoin, lapset saavat perseillä mummolassa ihan niin paljon kuin lystää, syödä pelkästään herkkuja, valvoa vaikka koko yön, huutaa ja kiukutella ja kieltäytyä menemästä ulos ja saavat käyttää rajattomasti ruutuaikaa. Ja tästä syystä eivät käy kylässä kuin harvoi ja silloinkin mielellään alle vuorokauden. 

Koska kotona sitten koetellaan rajoja oikein urakalla näiden vierailuiden jälkeen...

Vierailija
39/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut lapsestasi. Onko hän myös miehesi lapsi?

Kyllä on, miksei olisi? T. Ap

Vierailija
40/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin, ettei isovanhempia aina ajateltaisi vain hoitoautomaatteina ja oman ajan mahdollistajina vaan isovanhemmat toivoisivat, että vietettäisiin yhteistä mukavaa kiireetöntä aikaa koko porukan kesken, jossa läsnä olisivat he, lapset ja lapsenlapset.

Tuntuu usein kurjalta, että sysätään vain pennut eteiseen ja lähdetään itse menemään ilman, että mitään kuulumisia ehtisi vaihtamaan. 

Näinhän emme ole toimineet. Veimme ja haimme lapset satojen kilometrien päähän. Olimme yhdessä ne päivät emmekä kiireellä poistumassa. Vierailu oli sovittu 6kk etukäteen, kysyimme onko ok vai kysymmekö muualta apua. Kieltäytyminen olisi myös ollut mahdollista. T. Ap