Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummi ei pidä lapsestani

Vierailija
05.08.2025 |

Hei, 

Meillä on 8 ja 5v. lapset. Mieheni isovanhemmat asuvat useamman sadan kilometrin päässä. Isovanhemmat ovat yli 65v mutta jatkavat työelämässä vielä omasta halusta. 

Vanhempi lapseni on äänekäs, kova puhumaan, ns ekstrovertti luonne. Tämä on tuntunut anoppiani aina vaivaavan: hän on usein meille sanonut esim. kuinka varmasti raskasta tulee koulussa opettajilla olemaan lapseni ääni yms. Anoppini mielestä olen myös löperö kun en puutu jokaiseen poikkipuoleiseen sanaan. Lapseni osaa siis olla myös kielestään terävä ja uhmakaskin, mutta olen miettinyt, että ns valitsen Taisteluni eli jokaisesta asiasta en ala riitelemään tai komentamaan. 

Tänä kesänä lapset olivat isovanhemmilla yhden viikon. Sieltä kotiin palattua lapseni oli jotenkin pois tolaltaan pitemmän aikaa. Hänen mielestään mummi oli ollut hänelle jatkuvasti vihainen, komentanut, leikkejä rajoittanut yms. Hän on jopa nyt viikkoja myöhemminkin sanonut, että enää hän ei ilman meitä vanhempia halua sinne kylään mennä. 

Mietin miksi mummo haluaa olla tällainen, kun kuitenkin näkee lapsiani Max 3x vuodessa? Eikö sen ajan olisi kiva olla rennosti eikä kaikesta sanoa? Lapsilleni on tietysti perussäännöt, mutta mielestäni on tarpeetonta esim. Jokaisen leikin jälkeen välittömästi esim kerätä jokainen lelu piiloon kaappiin jos esim ruuan jälkeen olisi tarkoitus jatkaa leikkiä. 

Mietin onko tuollainen ilkeily jopa taktiikka että eivät halua toimia lastenhoitoapuna jatkossa? Tähänkin asti se kun on ollut minimaalista. Mainittakoon vielä, että anoppi on kasvatusalalla itse. 

Olen siis ymmälläni että eikö meitä tai lapsiani vaan haluta sinne vai mistä tällainen käytös. Miehelleni se kuulemma sopii että mahdollisimman harvoin siellä käydään.. 

Kommentit (253)

Vierailija
41/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin, ettei isovanhempia aina ajateltaisi vain hoitoautomaatteina ja oman ajan mahdollistajina vaan isovanhemmat toivoisivat, että vietettäisiin yhteistä mukavaa kiireetöntä aikaa koko porukan kesken, jossa läsnä olisivat he, lapset ja lapsenlapset.

Tuntuu usein kurjalta, että sysätään vain pennut eteiseen ja lähdetään itse menemään ilman, että mitään kuulumisia ehtisi vaihtamaan. 

Näinhän emme ole toimineet. Veimme ja haimme lapset satojen kilometrien päähän. Olimme yhdessä ne päivät emmekä kiireellä poistumassa. Vierailu oli sovittu 6kk etukäteen, kysyimme onko ok vai kysymmekö muualta apua. Kieltäytyminen olisi myös ollut mahdollista. T. Ap

Tottakai he ottavat ne lapset sinne, jos vaihtoehdot ovat, etteivät näe juuri koskaan tai yrittävät jaksaa koko viikon. 

Vierailija
42/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin, ettei isovanhempia aina ajateltaisi vain hoitoautomaatteina ja oman ajan mahdollistajina vaan isovanhemmat toivoisivat, että vietettäisiin yhteistä mukavaa kiireetöntä aikaa koko porukan kesken, jossa läsnä olisivat he, lapset ja lapsenlapset.

Tuntuu usein kurjalta, että sysätään vain pennut eteiseen ja lähdetään itse menemään ilman, että mitään kuulumisia ehtisi vaihtamaan. 

Näinhän emme ole toimineet. Veimme ja haimme lapset satojen kilometrien päähän. Olimme yhdessä ne päivät emmekä kiireellä poistumassa. Vierailu oli sovittu 6kk etukäteen, kysyimme onko ok vai kysymmekö muualta apua. Kieltäytyminen olisi myös ollut mahdollista. T. Ap

Tottakai he ottavat ne lapset sinne, jos vaihtoehdot ovat, etteivät näe juuri koskaan tai yrittävät jaksaa koko viikon. 

Mutta miksi? Jos kuitenkin päällimmäinen tunne vierailusta on rasite ja ärsytys? Mikseivät sitten sano että sopii mutta vain 2 päivää? T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Paha mieli lapsesi puolesta, hän kokee varmasti huonommuutta kyläilyn jäljiltä. Luulisin, että olisi hyvä ottaa kunnolla puheeksi se, miten ihmiset ovat erilaisia ja eläneet erilaista aikaa ja saaneet erilaisen kasvatuksen. Että ei mummo häntä vihaa, on vaan elänyt erilaista aikaa.

Voisiko jopa sanoa, että mummon mielestä ja hänen lapsuudessaan lasten piti käyttäytyä erilailla, olla liikoja näkymättä ja kuulumatta ja siksi mummoa voi väsyttää kun lapsi onkin näkyvä ja kuuluva. Ehkä joku vertaus vaikka koiriin entisaikana, että miten me nykyään tykätään kun koira tulee omistajaa vastaan iloisena, mutta en entisaikaan koiralle huudettiin, että tämä olisi hiljaa ulkotarhassaan. En tiedä onko nämä vähän liikaa, mutta kuitenkin, lapselle hyvä kertoa ettei hän ole mitenkään huono, ja että mummo ei häntä vihaa.

Vierailija
44/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Paha mieli lapsesi puolesta, hän kokee varmasti huonommuutta kyläilyn jäljiltä. Luulisin, että olisi hyvä ottaa kunnolla puheeksi se, miten ihmiset ovat erilaisia ja eläneet erilaista aikaa ja saaneet erilaisen kasvatuksen. Että ei mummo häntä vihaa, on vaan elänyt erilaista aikaa.

Voisiko jopa sanoa, että mummon mielestä ja hänen lapsuudessaan lasten piti käyttäytyä erilailla, olla liikoja näkymättä ja kuulumatta ja siksi mummoa voi väsyttää kun lapsi onkin näkyvä ja kuuluva. Ehkä joku vertaus vaikka koiriin entisaikana, että miten me nykyään tykätään kun koira tulee omistajaa vastaan iloisena, mutta en entisaikaan koiralle huudettiin, että tämä olisi hiljaa ulkotarhassaan. En tiedä onko nämä vähän liikaa, mutta kuitenkin, lapselle hyvä kertoa ettei hän ole mitenkään huono, ja että mummo ei häntä vihaa.

Kiitos kommentista. No näin olen itse asiassa jo puhunutkin. Sanonut mummo on jo vanha eikä kestä samalla tavalla ääntä yms. T. Ap

Vierailija
45/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että mummoakin jälkeenpäin harmittaa että tuli tiuskittua tms, että ei vaan jaksanut esim väsymyksen takia olla niin pitkämielinen kuin olisi pitänyt. Silti väärin lasta kohtaan toki ja herkälle lapselle surku koko kokemus. Ehkä tosiaan ensi kerralla hyvä jättää välistä tuollainen kyläily, välejä voi ylläpitää myös kevyempänä.

Vierailija
46/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata sitä.penskaasi. 

Voi että säälin opettajaa. 

Sitä juuri ihmettelen että anoppi toimii täysin toisin kuin esim Jari Sinkkonen opettaa. Itse suosin hänen tyyliään. Vaikea minun on tänne kaikkia esimerkkejä kertoa. Anoppi on ns vanhan liiton kasvattaja, onhan hän aikanaan kovasti fyysisesti miestänikin kurittanut. Tukkapöllyä, vitsaa, nöyryyttämistä jne. T. Ap

Ja silti annoit lapset viikoksi hänelle hoitoon? Itse en olisi antanut.

Ei varmaan olisi niin pitänyt. Olen ajatellut, että kiva olisi jos toisenkin puolen isovanhempiin säilyisi yhteys. :( tuskinpa siis enää semmoista tekisivät, onhan noista ajoista jo 30v. Ja moni vielä siihen aikaan kuritti lapsiaan. Mut se just että en oikein vakavasti voi otta

En luottaisi etteikö tekisi. Edes 40-luvulla syntyneet vanhempani eivät tehneet noin lapsilleen. 

-ohis

Vierailija
47/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä tarkoitus pidempään isovanhempien olla lapsia hoitamassa, niin ehkä he voisivat tulla teille? Ei olisi tämä vilkas lapsikaan niin mummon armoilla silloin, ja isovanhemmat saisi illaksi rauhaa lapsista?

Voi kyllä nyt tuntua, ettei enää ikinä. Mutta jos tällainen tilanne tulee eteen siis.

En usko, että lapselle mitään traumoja jää, vaikka varmasti ei mummo hänen suosikkinsa ikinä tulekaan olemaan. Hyvä että on puhuttu asioista, ettei yksin jäänyt miettimään että mikä hänessä on vialla tms. 

Minusta teidän omat kasvatustavat tuntuvat järkeviltä ja sopivilta. Ja lapsesta jäi mielikuva että hyvä tyyppi siitä kasvaa! 

Toivottavasti asia ei jää liikoja mieltä painamaan lapsella. Koulun alkaminen varmaan vie kyllä ajatuksia muualle:)

Vierailija
48/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että mummoakin jälkeenpäin harmittaa että tuli tiuskittua tms, että ei vaan jaksanut esim väsymyksen takia olla niin pitkämielinen kuin olisi pitänyt. Silti väärin lasta kohtaan toki ja herkälle lapselle surku koko kokemus. Ehkä tosiaan ensi kerralla hyvä jättää välistä tuollainen kyläily, välejä voi ylläpitää myös kevyempänä.

Ehkä. Ei olla juuri oltu yhteydessä sen reissun jälkeen. Muutama viesti. Valitettavasti yhteydenpito on tosi vähäistä muutenkin. Ehkä myös mietin tätä muutenkin liikaa. Ehkä miehen pitäisi hoitaa oman sukunsa yhteydenpidot ym? Tässä siis se vielä että minun vanhempani siis aika useinkin tarjoutuvat ja kysyvät jopa lapsiani hoitoon ja mielellään heitä ottavat. Puuhailevat yhdessä. Omien vanhempieni kanssa ollaan keskusteltu eri tilanteista esikoisen kanssa mitkä toimet on todettu toimiviksi missäkin tilanteissa ja on enemmän semmosta yhteen hiileen puhaltamista. Anopilla on enemmän "minun tyyli on ainut oikea"- asenne. T. Ap

Vierailija
49/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata sitä.penskaasi. 

Sitä juuri ihmettelen että anoppi toimii täysin toisin kuin esim Jari Sinkkonen opettaa. Itse suosin hänen tyyliään. Vaikea minun on tänne kaikkia esimerkkejä kertoa. Anoppi on ns vanhan liiton kasvattaja, onhan hän aikanaan kovasti fyysisesti miestänikin kurittanut. Tukkapöllyä, vitsaa, nöyryyttämistä jne. T. Ap

Ei varmaan olisi niin pitänyt. Olen ajatellut, että kiva olisi jos toisenkin puolen isovanhempiin säilyisi yhteys. :( tuskinpa siis enää semmoista tekisivät, onhan noista ajoista jo 30v. Ja moni vielä siihen aikaan kuritti lapsiaan. Mut se just että en oikein vakavasti voi otta

Lasten kuritusväkivalta oli laissa kielletty jo vuonna 1984. Miten anoppisi harrasti sitä vielä vuonna 1995?

https://www.lskl.fi/artikkelit/kuritusvakivalta-kielletty-jo-vuodesta-1…

Vierailija
50/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai he ottavat ne lapset sinne, jos vaihtoehdot ovat, etteivät näe juuri koskaa

"Mutta miksi? Jos kuitenkin päällimmäinen tunne vierailusta on rasite ja ärsytys? Mikseivät sitten sano että sopii mutta vain 2 päivää? T. Ap"

Niin, kuulostaa kyllä lähes yhtä hölmöltä kuin että äiti laittaisi lapset viikoksi keskenään seitsemänkymppisten vanhusten kanssa. 

Vierailija
51/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vielä tarkoitus pidempään isovanhempien olla lapsia hoitamassa, niin ehkä he voisivat tulla teille? Ei olisi tämä vilkas lapsikaan niin mummon armoilla silloin, ja isovanhemmat saisi illaksi rauhaa lapsista?

Voi kyllä nyt tuntua, ettei enää ikinä. Mutta jos tällainen tilanne tulee eteen siis.

En usko, että lapselle mitään traumoja jää, vaikka varmasti ei mummo hänen suosikkinsa ikinä tulekaan olemaan. Hyvä että on puhuttu asioista, ettei yksin jäänyt miettimään että mikä hänessä on vialla tms. 

Minusta teidän omat kasvatustavat tuntuvat järkeviltä ja sopivilta. Ja lapsesta jäi mielikuva että hyvä tyyppi siitä kasvaa! 

Toivottavasti asia ei jää liikoja mieltä painamaan lapsella. Koulun alkaminen varmaan vie kyllä ajatuksia muualle:)

Kiitos kivasta kommentista <3 luulen että tuokaan ei valitettavasti oikein toimisi jos isovanhemmat täällä: jos olemme samaan aikaan paikalla niin yleensä ne tilanteet vain eskaloituvat kun mummo alkaa meilläkin komentaa samoilla säännöillään kun kotonaan. Ja sitten lapsi on sekaisin ketä pitäisi totella. Viimeksi sanoin siitä mummolle kyläilyllä että meillä ei mm. vähätellä lasta tms tietyssä tilanteessa ja kerroin näkemykseni siitä että lapseeni toimii hyvän huomaaminen, eli välittömästi hyvästä käytöksestä positiivinen palaute. Niin siitä seurasi mökötys ja tuohtumus. 

Uskon että koulunajatus saa ajatukset muualle kyllä! :)

Vierailija
52/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika rankkaa hoitaa pieniä kokonainen viikko. Unet jää vähiin eikä pysty touhuamaan omia juttuja. Ehkä seuraavan kerran laitatte heidöt sinne max 2-3 yötä. En olisi omiani edes kehdannut noin kauan pitää isovanhempien tai kenenkään hoidettavana.

Noh on se vissiin sitten niin rankkaa kerran vuodessa? Nimittäin mieheni muistaa kun hänen mummonsa kyllä oli viikkotolkulla heitä, kolmea sisarusta hoitamassa. Ja nyt hänen äitinsä joka apua sai aikanaan, ei kestä viikkoa(huom siis vain ma-pe, ei vkloppua). Lapseni eivät kuitenkaan ole enää pieniä täysin vahdittavia vaan puuhailevt jo omiaan. Lapseni myös nukkuvat kesällä 9 saakka aamulla joten ei pitäisi unen puutteesta olla kyse? 

T. Ap

Ehkä sun mies ja sen sisarukset oli kasvatettu? Silleen että normaali aikuinen pystyi kestämään niitä?

Vierailija
53/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata sitä.penskaasi. 

Ei varmaan olisi niin pitänyt. Olen ajatellut, että kiva olisi jos toisenkin puolen isovanhempiin säilyisi yhteys. :( tuskinpa siis enää semmoista tekisivät, onhan noista ajoista jo 30v. Ja moni vielä siihen aikaan kuritti laps

Niinpä, sitä sopii miettiä. Yllättävän moni tuntuu silti saaneen tukistamista yms vielä 90-luvulla. Kavereiden kanssa jutellessani olen tyyliin vähemmistössä joka ei saanut. T. Ap

Vierailija
54/253 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika rankkaa hoitaa pieniä kokonainen viikko. Unet jää vähiin eikä pysty touhuamaan omia juttuja. Ehkä seuraavan kerran laitatte heidöt sinne max 2-3 yötä. En olisi omiani edes kehdannut noin kauan pitää isovanhempien tai kenenkään hoidettavana.

Noh on se vissiin sitten niin rankkaa kerran vuodessa? Nimittäin mieheni muistaa kun hänen mummonsa kyllä oli viikkotolkulla heitä, kolmea sisarusta hoitamassa. Ja nyt hänen äitinsä joka apua sai aikanaan, ei kestä viikkoa(huom siis vain ma-pe, ei vkloppua). Lapseni eivät kuitenkaan ole enää pieniä täysin vahdittavia vaan puuhailevt jo omiaan. Lapseni myös nukkuvat kesällä 9 saakka aamulla joten ei pitäisi unen puutteesta olla kyse? 

T. Ap

Ehkä sun mies ja sen sisarukset oli kasvatettu? Silleen että normaali aikuinen p

Tukkapöllyä, vitsaa, nöyryytys eivät ole kasvattamista vaan väkivaltaa.

-ohis

Vierailija
55/253 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon kyllä sain nyt ikäviä kommentteja ja alapeukkuja. Oma logiikkani ei vain toimi tässä: kutsutaan tervetulleiksi, sitten toiselle lapselle tiuskitaan, komennellaan niin että lapsi on jälkikäteen itkuinen ja kokee että mummi oli vihainen jatkuvasti. Niin minä olen tyrkännyt vapaan kasvatuksen penskani viikoksi rasittuneille isovanhemmille riesaksi? 

Pointti oli että vanhempien töissä ollessa olisi saanut hoitoapua ja isovanhemmat luotua suhdetta lapsiin joita muuten näkevät harvoin. 

T. Ap

Vierailija
56/253 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole lapsia. - Sivusta 

Vierailija
57/253 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopilla on koulutus kasvatusalalle, sinulla ei, ap. Otapa anopista mallia!

Ei se niin mene. Mulla on kasvatusalan koulutus, en minä tiuski ja räyhää lapsille!

Vierailija
58/253 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on Suomen suosituin keskustelupalsta. Olen melko varma, että apn anoppi kuuluu lukijoihin.

Miten kommentoit tähän keskustelun aloittaja?

Vierailija
59/253 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Edelliselle sukupolvelle, eli miehesi mummolle, kovempi kuri oli ihan normaalia, ei siitä kukaan vanhempi mieltä pahoittanut. Aikuinen oli auktoriteetti ihan itsestäänselvästi. Nyt kurinpito ei meinaa onnistua oikein missään, päiväkodit, koulut, rippileirit, kesätyöpaikat... aika paljon on ollut ongelmia.

Vierailija
60/253 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jaksaisi viikkoa vieraita lapsia. Omat ovat ihan toinen asia. Rasitun äänekkäistä ja puuhakkaasti lapsista. 

Kuvaamasi tilanne ei ole hyvä kummallekaan osapuolelle. 1-2 yötä on ihan maksimi, 2 yötä jo todella raskas. Etsisin lapsenvahdin toisaalta.

N53