Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajuatteko te ylinopeutta ajavat, perässä roikkujat ja ohittelijat että te olette turvallisuusriski liikenteessä?

Vierailija
05.08.2025 |

Teidän takia ihmisiä menehtyy liikenteessä ja teidän takia niitä kolareita syntyy? Jos jokainen noudattaisi liikennesääntöjä ja jokainen ottaisi huomioon muut liikenteessä olijat niin kolareita syntyisi huomattavasti vähemmän.

Rinnastan teidät rattijuoppohin ja huumekuskeihin. 

Kommentit (291)

Vierailija
201/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä(kin) keskustelussa näkyy se, että osa ihmisistä on kasvatettu paistattelemaan omassa erinomaisuudessaan. Sama porukka julistaa suureen ääneen joka keskustelussa sitä kuinka he eivät itse tee sitä tai tätä, tai että he itse tekevät aina sitä ja tätä.

Tyyppien suurin saavutus on lammaskiiltokuva pyhäkoulusta, ja siitä asti koko maailmankuva on rakennettu sille, että oikea ja väärä on aina selkeä, ja että itse on aina oikeassa. Oikeassa olemisesta palkitaan kuin koiraa joka istuu käskystä.

Liikenteessä näiden tyyppien pää hajoaa koska he eivät pysty käsittelemään sitä, että joku ohittaa heidät vaikka he ovat aina oikeassa ja ajavat aina nopeusrajoitusten mukaan ja ovat muutenkin hyviä ihmisiä. Sitten parutaan huuli väpättäen kolmattasataa kertaa samaa jankutusta suurimmasta sallitusta nopeudesta, ja siitä kuinka pienikin ylinopeus tappaa aina ja heti. Kaikki muut ovat itsekkäitä koska he eivät tee juuri niin kuin mamma heidän haluaisi tekevän.

Vierailija
202/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso ajaa ylinopeutta ja nuoriso hiillostaa takapuskurissa kiinni. Ei kukaan terve aikuinen ihminen käyttäydy niin jos joku ajaa alle 5 suurimman sallitun niin ne tulee takapuskuriin kiinni ja raivoaa alinopeudesta.

Hah hah, vai niin. Kyllä se empiirisen kokemuksen mukaan on nimenomaan keski-ikäinen tai sen yli siellä ratin takana raivoamassa. Ja autona alla on yleensä joko saksalainen, usein nykyään myös Skoda, tai eräs amerikkalainen sähköautomerkki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain muutama vaaratilanne? Juuri näistä vaaratilanteista ne onnettomuudet syntyvät. Jännä, että tarvitaan varmaan sitten se onnettomuus omalle kohdalle, ennen kuin asian vakavuus tajutaan. Uskomatonta.

Vierailija
204/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perässäroikkujat hoidellaan tyyliin, vähennä itse asteittain nopeuttaisi. Jossain vaiheessa roikkujalla sytyttää, toivottavasti. 😁

Itse ohitan kaltaisesi välittömästi ja ilman tunnekuohuja/mielenosoituksia. Sitähän sitä nysväilylläsi kaipaat. :)

Vierailija
205/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohittelijat ja perseessäroikkujat ovat tutkimusten mukaan suurimmaksi osaksi homoja.

Vierailija
206/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänäkin kesänä muutaman kerran joutunut väistämään vastaantulevaa autoa pientareelle tilanteessa, jossa vastaantulija ohittaa jonoa sulkuviivojen kohdalla. Kyllä hirvitti.

Vierailija
207/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tänäkin kesänä muutaman kerran joutunut väistämään vastaantulevaa autoa pientareelle tilanteessa, jossa vastaantulija ohittaa jonoa sulkuviivojen kohdalla. Kyllä hirvitti.

Nämä ovat tutkimusten mukaan aina tiisselihomo(tm)ja

Vierailija
208/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alinopeus ei ole sitä että ajaa 5km/h alle suurimman sallitun nopeuden vaan alinopeus on sitä jos ajat vaikka 80 alueella 40. Jos köröttelet 80 alueella 40 ilman mitään järjellistä syytä niin silloin poliisit kyllä puuttuu asiaan mutta jos ajat 80 alueella 75 tai vaikka 70 niin se on ihan normaalia ajoa nopeusrajoitusten mukaan.

Nykyään on hassua kun jotkut puhuu että alinopeus on aina sitä jos ajaa alle suurimman sallitun, heidän mielestä siis täytyy ajaa sitä suurinta sallittua, ei yhtään alle? Yli suurimman ei myöskään saa ajaa koska se on ylinopeutta.

Jos ajat mittaristo mukanaan 70 kun rajoitus on 80 ajat n. 64km/h

Sinä on melkoinen ero sallittuun 84 nopeuteen.

Menee jo 15 minuuttia  kauemmin aikaa matkaan.

Vierailija
209/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei uusien autojen nopeuksia rajoiteta nopeusrajoituksien mukaan?

Tätä mä olen miettinyt myös. Miksi uudet autot ei lue liikennemerkkejä ja miksi uusissa autoissa ei ole ominaisuutta joka pitää automaattisesti riittävän turvavälin edellä ajavaan 🙄

Mutta n auto on jo kahdeksan vuotias ja lukee merkit ja pitää turvavälit.

Ja ajaa hetken kuin se kahdeksanvuotias, ja huutaa kohta kuskia apuun.

Vierailija
210/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perässäroikkujat hoidellaan tyyliin, vähennä itse asteittain nopeuttaisi. Jossain vaiheessa roikkujalla sytyttää, toivottavasti. 😁

Itse ohitan kaltaisesi välittömästi ja ilman tunnekuohuja/mielenosoituksia. Sitähän sitä nysväilylläsi kaipaat. :)

Toisaalta se voi olla jopa hyvä, jos nysväilijä laskee tarpeeksi omaa nopeuttaan. Helpompi ohittaa, kunhan vielä pysyy omalla kaistallaan eikä ala siirtymään vastaantulijoiden kaistalle, mikä sekin on noille nysville hyvin tyypillistä 

Vierailija
211/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin riski liikenteessä ovat ne, jotka ajavat liian hiljaa ja pakottavat näin muut ohittamaan heidät. Mutta oikeasti, Suomen liikenneturvallisuus on varmaan maailman parasta. Muutaman ihmisen täytyykin kuolla liikenteessä vuosittain, se on ihan ok.

Mitä hemmettiä mä juuri luin? Mikään pakko ei ole kenenkään ohittaa liikenteessä. Se joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan ei aja liian hiljaa vaan hän noudattaa liikennesääntöjä. Ohittajat ajaa aina ylinopeutta ja ohittajat ajavat kolareita.

Kuulutko siihen autoilijoiden ryhmään joita ihan vaan vtuttaa jos joku ohittaa sut

Vierailija
212/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin alinopeudestakin voi saada sakot, jos aiheuttaa haittaa tai vaaraa. 100 €

Vierailija
213/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että eivät kaikki tiedä edes liikenne sääntöjä. Näytin vilkkua vasemmalle ja olin menossa tien toiselle puolelle, mutta takana ajava ohittaa vasemmalta ja vielä tööttää minulle? Kun ja jos ei ymmärrä lainkaan liikennesääntöjä lainkaan? Silloin takana olevan pitää pysähtyä kaksi kaistaisella tiellä. Eikö enää ymmärretä edes liikenne sääntöjä? Oli lähellä törmätä autooni ja tein pikaisen jarrutuksen, ettei takana oleva auto törmää autooni?!! Olin myös tulossa pihaltani tielle, jossa auto ajaa lähes 100km/h, kun tiellä nopeusrajoitus on 50/km tunnissa. Pitäisi vähän katsoa niitä autoja, jotka tulevat omalta pihaltaan tielle. 

Niin, mitä olit tekemässä?  Nyt ei kyllä saanut tekstistä yhtään mitään selvää.  Voisko saada saman selkokielellä 

Vierailija
214/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin voitaisiin moottoriteiden nopeuksia nostaa.

160 km/h olisi sopiva sanoitus.

Vierailija
215/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kaikki ja tässä oli eka fiksu kommentti. Omalla kaistalla kerätään vauhtia ennen ohituksen aloittamista. 

Laajemmin ajatellen kysymys on muiden huomioimisesta. Jos kaikki ajaa samaa nopeutta, ohitustarve vähenee. 

Kiusanteko ja kostaminen on sitä alhaisinta käytöstä. 

Tämä oli omasta mielestä yksi fiksuimmista kommenteista koko ketjussa.

Pienet ylinopeudet suuremmissa nopeusrajoituksissa esimerkiksi 105km/h ei lisää oleellisesti riskiä verrattuna 100km/h. Suuret ylinopeuden ja riskiohittamiset toki lisää onnettomuusvaaraa. Niin kuitenkin tekee myös ilman syytä reilusti alinopeutta ajavat, koska se aiheuttaa sitä ns. turhaa ohittamista. Yksi pahimmista onnettomuusriskin lisääjistä on kuitenkin nuo kiusanteot, mitä tässäkin ketjussa on kerrottu. Ne on täysin turhaa riskin lisäämistä ja tuo ylimääräisiä tahallisia yllättäviä tilanteita liikenteessä. Vaikka kiusaaja ei ajaisi ylinopeutta, niin aiheuttaa tuolla kyllä pientä ylinopeutta suuremman riskin onnettomuuteen. Eikä siinä mielestäni voi pitää edes syynä, että toinen roikkuu liian lähellä. Kyllä se pääsyy on siinä kiusaajan korvien välissä.

Olen samaa mieltä tuon ylemmän kirjoittajan kanssa, että laajemmin ajatellen kysymys on muiden huomioimisesta. Liikenteessä ei kukaan yleensä ole yksin. Jos haluan ajaa hitaammin, päästän muut ohitse. Jos olen moottoritiellä ohituskaistalla, voin joustavasti siirtyä sopivassa kohdassa oikealle kaistalle ja päästää nopeasti ajavamman ohi, vaikka itse ajaisin jo sitä ylintä sallittua nopeutta. Vetoketju periaatteella tai itse jopa kaistaa vaihtamalla, voin antaa tietä liittymästä liikenteeseen tulevalle.  En ole poliisi liikenteessä, haluan vain itse turvallisesti ja stressittömästi perille. 

En ole koskaan ollut onnettomuudessa, ehkä se osittain perustuu juuri tuohon muiden huomioimiseen liikenteessä. 

Vierailija
216/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänäkin vuonna Keski-Euroopassa autoilleena en voi kuin ihmetellä sitä eroa, mikä jo tiestön rakentamisessa on nopeusrajoitusten osalta. Ajattelen tässä nyt eniten Saksaa ja Tanskaa, joissa nyt kesällä liikuin eniten.

Noissa maissa, kun alemmalla tieverkolla tie tulee johonkin kylään, ja 80 tai 100 km/h rajoitus vaihtuu vaikka 50 tai 40km/h, se rajoitusmerkki on juuri siinä, missä se kylä alkaa, eikä yhtään aikaisemmin. Ja välittömästi sen merkin jälkeen on hidastusmutkat tai -töyssyt (tai molemmat), joilla huolehditaan siitä, että siitä ei kukaan aja edes viittäkymppiä. Ja mahdollisesti siinä on vielä lisäksi peltipoliisi. Ja sama siellä toisessa päässä kylää. Juuri ennen kuin rajoitus uudelleen nousee, on samat hidasteet huolehtimassa siitä, että ennakkoa nopeuden kasvattamisessa ei oteta yhtään.

Ja jos se kylä on vähänkään vilkkaampi, sen ydinkeskustassa on sitten 30km/h rajoitus. Ja peltipoliisi.

Suomesa noi rajoitukset seuraavat linja-autojen reititystä. Aika hankala on katveesta lähtä bussilla kun toiselta puolen tuleekin autot 80 km/tunti! Tilannehan on sama kuin tasoylikäytävillä jossa tuleekin juna 100 km/tunnissa ja sen väistökyky on aika heikko -)))?

Vierailija
217/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko ap mittarivirheen? Se sinun "100" on todennäköisesti 94-95km/h

Tajuatko että se on nopeusrajoitusten mukaan ajamista? 100 alueella saa ajaa maksimissaan 100 eli 94-95 on täysin oikea ja laillinen nopeus. 

Saa ajaa vaikka viittäkymppiä, mutta ei voi olettaa, että kaikki muutkin jäävät perääsi ajamaan sitä viittäkymppiä. T. Eri

Ei saa syyttä ajaa  50, on alinopeutta. Siitä on jo sakkokin annettu 

Päivittäkää tietonne, asetus on muutettu 

Vierailija
218/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohittelijat ja perseessäroikkujat ovat tutkimusten mukaan suurimmaksi osaksi homoja.

Sinun tekemäsi " tutkimus " 😅

Vierailija
219/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan aina ittarin mukaan 10km/h alle sallitun maksinopeuden. Koen sen turvallisemmaksi. 

Vierailija
220/291 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä(kin) keskustelussa näkyy se, että osa ihmisistä on kasvatettu paistattelemaan omassa erinomaisuudessaan. Sama porukka julistaa suureen ääneen joka keskustelussa sitä kuinka he eivät itse tee sitä tai tätä, tai että he itse tekevät aina sitä ja tätä.

Tyyppien suurin saavutus on lammaskiiltokuva pyhäkoulusta, ja siitä asti koko maailmankuva on rakennettu sille, että oikea ja väärä on aina selkeä, ja että itse on aina oikeassa. Oikeassa olemisesta palkitaan kuin koiraa joka istuu käskystä.

Liikenteessä näiden tyyppien pää hajoaa koska he eivät pysty käsittelemään sitä, että joku ohittaa heidät vaikka he ovat aina oikeassa ja ajavat aina nopeusrajoitusten mukaan ja ovat muutenkin hyviä ihmisiä. Sitten parutaan huuli väpättäen kolmattasataa kertaa samaa jankutusta suurimmasta sallitusta nopeudesta, ja siitä kuinka pienikin ylinopeus tappaa aina ja heti. Kaikki muut ovat itsekkäitä koska he eivät tee juuri niin kuin

Tämä. Eivät kykene ymmärtämään et jos osa ajaa rajoitusten mukaan ja itse ajaa aina hieman ylinopeutta, sen hieman ylinopeutta ajavan pitää kokoajan ohitella muita. Vähitellenhän se alkaa ahdistamaan.