Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nepsylapsi ei pysty kulkemaan yksin kouluun

Vierailija
05.08.2025 |

Nepsylapseni aloittaa ekan luokan eikä pysty kävelemään yksin kouluun tai takaisin kotiin koulusta. Matkaa on 1 km eli matka ei ole pitkä, mutta ei ole mitään mahdollisuutta että hän kulkisi sen yksin. Vaikka ollaan harjoiteltu reittiä vuosi etukäteen. Kaksi asiantuntijaa on sitä mieltä että ei ainakaan vuoteen voi kulkea yksin. Hänellä on vasta tutkimukset kesken eli ei vielä diagnoosia mutta vaikka olisikin diagnoosi niin kuulemma kunta ei silti myöntäisi koulutaksia tms koulumatkoja varten koska matka on niin lyhyt ja lapsi ei kuitenkaan mikään pyörätuolipotilas. Miten ihmeessä minun olisi tarkoitus käydä töissä? Olen ollut työttömänä mutta nyt saisin työn joka alkaisi syyskuussa. Mummot ym asuu kaukana niin heistänäån ei ole avuksi.

Kommentit (218)

Vierailija
121/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tätä se on vaikka ihmiset eivät sitä usko. Meillä 3 nepsy-nuorta. Toisen vanhemman on pakko olla pois työelämästä. Tämä on väliinputoajajoukko. Tuen tarvetta on, mutta palveluita ei saa. Ainut ratkaisu lienee osa-aikatyö tai sellainen työ, mitä voi tehdä omaan tahtiin.

Teillä on kolme huonosti kasvatettua lasta, ja sä olet paennut vastuutasi keksittyjen diagnoosien taakse.

Vierailija
122/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sen kaveri olis siellä tai vaikkapa raha taskussa mäkkäriin, kyllä kulkis. Lopeta paapoaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pienellä paikkakunnalla on useampi alakoulu, mutta vain yhdessä niistä tarjotaan sekä aamupäivä- ja iltapäivähoitoa. Sinne menevät ne kauempanakin asuvat oppilaat, jotka tarvitsevat aamuisin tai iltapäivisin hoitoa, vaikka koulu sitten olisikin kauempana kodista. Onko teidän paikkakunnalla tällaista järjestelyä?

Oletko siis ollut rehtoriin yhteyksissä, mitä hän sanoo mahdollisuudesta koulukuljetukseen? Itse emme ole tarvinneet koulukuljetusta mutta käsittääkseni rehtori tekee täällä päätöksiä asiasta.

Sitten tuli mieleen, että onko teillä mitään mahdollisuutta muuttaa sellaiseen asuntoon, josta olisi yhtään helpompi ja turvallisempi matka kouluun? Tai vaikka samalla paikkakunnalla lähelle toista koulua, jossa ei olisi niin vilkas liikenne ja/tai pitkä matk?

Toivottavasti asia järjestyy, kyllä mielestäni vanhemman oikeus käydä töissä on tärkeä, onhan toimeentulo lapsenkin etu. Tsemppiä! 

Vierailija
124/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotenkin luullut, että kunnalla on velvollisuus järjestää aamupäivähoitoa. Eikö näin siis ole?

Vierailija
125/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jotenkin luullut, että kunnalla on velvollisuus järjestää aamupäivähoitoa. Eikö näin siis ole?

Sivusta, ei meillä ollut. Iltapäivähoito sentään oli.

Kyllä ne aamut oli kikkailua, mutta siitä selvittiin. 

Vierailija
126/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei iltapäivähoidonkaan järjestäminen ole kunnalle pakollista.

Vierailija
127/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet sen lapsen aamulla töihin mennessäsi ja haet tullesaasi. Vanhemmat voivat jakaa nouto/hakuvuoroja. 

Vierailija
128/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelin juuri, että oliko tässäkin jopa niin, että iltapäivähoitoa järjestettiin joissain kouluissa ja joissain ei, eli jos olisi käynyt koulua paikassa x, niin ilttis taas olisi voinut olla koulussa y, mutta nyt en tarkkaan enää muista. Muistelen vaan miettineeni, että onneksi lapseni iltapäivähoito järjestyi hänen omassa koulussaan.

Ekaluokka on melkoista kikkailua, kun on jo koululainen, mutta kuitenkin vielä pieni. Mutta siitä se lähtee helpottumaan. Nyt jos yrittäisin lastani saattaa kouluun, niin kävelisi 5m edelläni tai takanani pitäen minua noloimpana äitinä ikinä.

Vierailija
129/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakotatte jonkun normaalin koulukaverin matkakumppaniksi. Nepsy saa kaverin itselleen.

Pakotetaanko sun lapsi tähän hommaan?  Siis palkattoman työhön, johon tarvitsisi koulutuksen, ja vielä pakolla.

Vierailija
130/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette ennakoineet tulevaa pitkän kesäloman aikana?

Aloituksessa jo lukee, että ovat harjoitelleet kulkemista pitkään. Ilmeisesti se ei siis vieläkään onnistu. Miten lapsen isä, asuuko hän lähettyvillä ja voisi tulla kulkemaan lapsen kanssa? Oletko kysynyt apua koulusta, on varmaan muitakin lapsia joilla kulkeminen on vaikeaa ainakin aluksi.

Niin, näsäviisaille tiedoksi, että ennakointiin kuuluisi myös harjoittelun toisen seurauksen hyväksyminen ja sen huomioon ottaminen: Lapsi ei opikaan kulkemaan, mitä siinä tapauksessa tehdään. Eikä vain levitellä käsiä, kun ei se voivoi oppinut.

Vierailija
131/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun yhteiskunnan pitäisi hoitaa kaikki... Huostaanotto ja laitokseen kun vanhemmat eivät pysty hoitamaan ja ratkaisemaan lastensa ongelmia. 

Näin on, lapset repivät sijoituspaikkansa kappaleiksi, kun ahdistaa niin. Vanhemmat eivät halua heitä takaisin kotiin. Irtisanouduin aikani näitä perheitä seurattua.

Vierailija
132/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oletpa saanut ilkeitä vastauksia. Ehkä nyt on jätettävä työpaikka ottamatta vastaan, jos taloudellisesti mahdollista. Niitä tulee kyllä aina uusia. Kävele joka päivä lapsen kanssa reittiä ja ehkä jo keväällä sujuu. Ekaluokkalainen on vielä hyvin pieni. Tsemppiä!!

Vierailija
133/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, kyllä minun lapseni sai taksikyydin alkuun,  kun todettiin, että keskittymisen ja hahmottamisen ongelmien takia koulumatka kävellen olisi ollut liian vaarallinen.

Minun esikoiseni sai kyydin esikouluun (koska oppivelvollisuus), vaikka matka oli lyhyt. Olin samaan aikaan itse lapsivuoteessa sairaahkon vauvan kanssa, ulos en voinut pienen kanssa mennä melkein kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. En voinut viedä esikoista ja mies viikot reissutöissä.

Esikouluun lapsi ei saa vielä kulkea yksin, kyyti kaupungilta järjestyi. 

Aikuisen ihmisen palkkatulo on tärkeämpi asia kuin pikkulapsen koulunkäynti. Vetoa oppivelvollisuuteen. 

Vierailija
134/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen koululaisen vanhempana sinulla on oikeus osittaiseen hoitorahaan. Ota yhteys Kelaan ja työpaikkaan. 

https://www.kela.fi/osittainen-hoitoraha

Mutta uudessa työpaikassa ei ole pakko myöntää lyhennettyä työaikaa, jotta saisi tuon osittaisen hoitorahan.

Vierailija
135/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. Koulu alkaa tällä viikolla ja mietit koulumatkaa nyt. Luuletko, että joku uskoo?

No älkää sitten uskoko. Koulumatkaa on harjoiteltu vuosi, kun eskari oli samassa pihassa kuin koulu. Ja aina käveltiin eskariin. Ja koulumatkasta on keskusteltu jo keväällä asiantuntijoiden kanssa, myös koulumatkatuesta jne. Koska olen työttömänä niin ajattelin saattaa lapsen. Nyt sain kuitenkin juuri tietää äsken että saisin työn ensi kuusta alkaen. Ap

Kai siinä samassa pihassa on sitten se aamukerhokin jos kerta eskarikin löytyy. Viet lapsen sinne aamulla töihin mennessä. 

Ei ole, olen kaikki tällaiset ilmeiset ratkaisut jo selvittänyt. Ei ole aamukerhoa koululla eikä muualla lähistöllä, ja päiväkoti jossa se eskari on ei ota edes rahaa vastaan koululaista sinne aamuksi. Koulun ovet on lukossa niin että koulun sisälle ei pääse kuin vasta open ohjaamana tunnin alkaessa. Ap

Vierailija
136/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsylapsi, jolla ei ole diagnoosia?

Mene muualle valheinesi.

Jalka poikki, ennenkuin lääkäri on tehnyt diagnoosin. Juokse kotiin valehtelija.

Vierailija
137/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun lapsesi ei pysty kävelemään kouluun kilometrin matkaa edes vuoden harjoittelun jälkeen niin miten luulet hänen pärjäävän koulussa? Olisiko kannattanut käydä eskari toiseen kertaan ja laittaa lapsi kouluun vasta vuoden päästä. Itse en ymmärrä miksi lapset on pakko laittaa kouluun seitsemän vuotiaina jos he eivät siellä voi mitenkään pärjätä. Menee koko koulun käynti pilalle kun se jo alkaa liian vaikeasti. Ilman valmiuksia aloittavat lapset ovat jäljessä koko kouluajan kun he eivät saa kurottua oppimisvajetta ikinä kiinni eikä lumihiutaleita saa jättää luokalle.

Lapseni on käynyt psykologilla ja muussa vastaavassa nepsyoireidensa vuoksi. Ja päiväkodissa sai erityisopettajan lisätukea. Sekä erityisopettaja ja psykologi oli sitä mieltä että tietenkin lapsi menee nyt ekalle ikänsä mukaisesti. Oppi lukemaankin jo kauan sitten ja muutenkin taitava monessa sellaisessa asiassa. Ap

Vierailija
138/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tätä se on vaikka ihmiset eivät sitä usko. Meillä 3 nepsy-nuorta. Toisen vanhemman on pakko olla pois työelämästä. Tämä on väliinputoajajoukko. Tuen tarvetta on, mutta palveluita ei saa. Ainut ratkaisu lienee osa-aikatyö tai sellainen työ, mitä voi tehdä omaan tahtiin.

Teillä on kolme huonosti kasvatettua lasta, ja sä olet paennut vastuutasi keksittyjen diagnoosien taakse.

Sinulla on puuutetta joko tiedoista tai aivosoluista, jotka ottavat tietoa vastaan. Asennevammaisuuskin voi olla ongelmasi.

Vierailija
139/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsylapsi, jolla ei ole diagnoosia?

Mene muualle valheinesi.

No anteeksi, korjaan, että nepsyoireinen lapsi, jolla on vasta tutkimukset kesken, mutta joka on asiantuntijoiden mukaan selvästi nepsypiirteinen. Ap

... mutta silti ei ehkä koskaan diagnoosia tulekaan? Mitä sä nyt selität? 

Niin, kuulemma oireita selvästi on mutta ei niin paljon että ne välttämättä riittäisi diagnoosiin. Ja kuulemma on senkaltainen tilanne että diagnoosin suhteen luultavasti haluavat seurata muutaman vuoden ennen kuin päättävät siitä. Ap

Niitä diagnooseja jaellaan kuin karkkia penkkariautosta. Adhd-diagnoosi on joka viidennellä lapsella ja siihen vielä muunlaiset di

Ehkä. Mutta minun lapseni ei ole ADHD eikä kukaan siis ole sellaista epäillytkään. Hänellä on ihan muun tyyppisiä haasteita. ADHD-diagnoosin kai saakin helposti, mutta meidän tapauksessa sitä ei edes tutkita kun on selvää ettei ole sitä vaan jotain muuta. Ne muut on paljon vaikeampi ja hitaampi diagnosoida kuulemma. Ap

Vierailija
140/218 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kunnalle tulee halvemmaksi pitää asukkaita pois työelämästä. Näihin aamu- ja iltapäivähoitoihin tarvitaan tilat ja työntekijät. Lapsen vanhempi ja ap-ip hoitajat työttöminä on kai edullisempaa.