Nepsylapsi ei pysty kulkemaan yksin kouluun
Nepsylapseni aloittaa ekan luokan eikä pysty kävelemään yksin kouluun tai takaisin kotiin koulusta. Matkaa on 1 km eli matka ei ole pitkä, mutta ei ole mitään mahdollisuutta että hän kulkisi sen yksin. Vaikka ollaan harjoiteltu reittiä vuosi etukäteen. Kaksi asiantuntijaa on sitä mieltä että ei ainakaan vuoteen voi kulkea yksin. Hänellä on vasta tutkimukset kesken eli ei vielä diagnoosia mutta vaikka olisikin diagnoosi niin kuulemma kunta ei silti myöntäisi koulutaksia tms koulumatkoja varten koska matka on niin lyhyt ja lapsi ei kuitenkaan mikään pyörätuolipotilas. Miten ihmeessä minun olisi tarkoitus käydä töissä? Olen ollut työttömänä mutta nyt saisin työn joka alkaisi syyskuussa. Mummot ym asuu kaukana niin heistänäån ei ole avuksi.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun aamupäivähoito alkaa yleensä kello 7.30. Eli viet lapsen itse sinne, vaikka se vähän maksaa.
Koululla ei ole sitä, on vain ip kerho. Ap
No sitten menee koululle tuntia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nepsylapsi, jolla ei ole diagnoosia?
Mene muualle valheinesi.
Minullakin on ADHD, ADD, ABC, BBC ja monta muuta syntikkaa joille ei ole diagnoosia.
Pienen koululaisen vanhempana sinulla on oikeus osittaiseen hoitorahaan. Ota yhteys Kelaan ja työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5. Koulu alkaa tällä viikolla ja mietit koulumatkaa nyt. Luuletko, että joku uskoo?
No älkää sitten uskoko. Koulumatkaa on harjoiteltu vuosi, kun eskari oli samassa pihassa kuin koulu. Ja aina käveltiin eskariin. Ja koulumatkasta on keskusteltu jo keväällä asiantuntijoiden kanssa, myös koulumatkatuesta jne. Koska olen työttömänä niin ajattelin saattaa lapsen. Nyt sain kuitenkin juuri tietää äsken että saisin työn ensi kuusta alkaen. Ap
Kai siinä samassa pihassa on sitten se aamukerhokin jos kerta eskarikin löytyy. Viet lapsen sinne aamulla töihin mennessä.
Jos sinun lapsesi ei pysty kävelemään kouluun kilometrin matkaa edes vuoden harjoittelun jälkeen niin miten luulet hänen pärjäävän koulussa? Olisiko kannattanut käydä eskari toiseen kertaan ja laittaa lapsi kouluun vasta vuoden päästä. Itse en ymmärrä miksi lapset on pakko laittaa kouluun seitsemän vuotiaina jos he eivät siellä voi mitenkään pärjätä. Menee koko koulun käynti pilalle kun se jo alkaa liian vaikeasti. Ilman valmiuksia aloittavat lapset ovat jäljessä koko kouluajan kun he eivät saa kurottua oppimisvajetta ikinä kiinni eikä lumihiutaleita saa jättää luokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun aamupäivähoito alkaa yleensä kello 7.30. Eli viet lapsen itse sinne, vaikka se vähän maksaa.
Koululla ei ole sitä, on vain ip kerho. Ap
No sitten menee koululle tuntia aiemmin.
Hienoa! Ruvetaan kaikki viemään erityislapset tuntia aikaisemmin yksin pihalle. Eihän siitä saa kuin heitteillejättösyytteen. Sinne vaan kaikki nepsyt, autistit ja kehitysvammaisen yksin tunneiksi talvipakkasella.
Mietitkö nyt jutun ihan loppuun saakka?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa kunnissa ole aamupäivätoimintaa koululaisille. Esimerkiksi Tampereella se lopetettiin juuri koko kaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5. Koulu alkaa tällä viikolla ja mietit koulumatkaa nyt. Luuletko, että joku uskoo?
No älkää sitten uskoko. Koulumatkaa on harjoiteltu vuosi, kun eskari oli samassa pihassa kuin koulu. Ja aina käveltiin eskariin. Ja koulumatkasta on keskusteltu jo keväällä asiantuntijoiden kanssa, myös koulumatkatuesta jne. Koska olen työttömänä niin ajattelin saattaa lapsen. Nyt sain kuitenkin juuri tietää äsken että saisin työn ensi kuusta alkaen. Ap
Kai siinä samassa pihassa on sitten se aamukerhokin jos kerta eskarikin löytyy. Viet lapsen sinne aamulla töihin mennessä.
Eskarit on vielä varhaiskasvatuksen piirissä niin eikö niille ole pakko olla tuo aamuhoito tarjolla. Luulisi että tämmöisessä tilanteessa sinne saisi myös ekaluokkalaisen vaikka muuten ei heille tarjottaisi aamuhoitoa. Kannattaa kysyä.
Puolet vastaajista täällä huutaa, että kyllä sitä -70/-80/-90-luvuillakin kaikki lapset pärjäsivät hienosti eikä ollut mitään nepsyjä ja muita vaikeuksia kenelläkään, että niin!
Samaan aikaan ties kuinka moni ei oppinut lukemaan siellä koulussaan niin vanhoina hyvinä aikoina edes sen vertaa, että ymmärtäisi, että ap:n lapsen koulussa ei ole aamupäiväkerhoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun lapsesi ei pysty kävelemään kouluun kilometrin matkaa edes vuoden harjoittelun jälkeen niin miten luulet hänen pärjäävän koulussa? Olisiko kannattanut käydä eskari toiseen kertaan ja laittaa lapsi kouluun vasta vuoden päästä. Itse en ymmärrä miksi lapset on pakko laittaa kouluun seitsemän vuotiaina jos he eivät siellä voi mitenkään pärjätä. Menee koko koulun käynti pilalle kun se jo alkaa liian vaikeasti. Ilman valmiuksia aloittavat lapset ovat jäljessä koko kouluajan kun he eivät saa kurottua oppimisvajetta ikinä kiinni eikä lumihiutaleita saa jättää luokalle.
ja samalla pilaavat muidenkin ikätoveriensa koulunkäynnit
Jos ei ole mitään aamuhoitoa mahdollista saada niin sitten vaan et ota työtä vastaan, tai sovit aloituksen myöhemmäksi. Jos vaikka kulkeminen alkaakin sujua tai saat järjestettyä muun kyydin. Ei se taksikaan paljon maksa noin lyhyellä matkalla.
Jos lapsi päivittäin myöhästyy koulusta kun koulumatka ei suju, niin aina nopeasti sitä apua ja diagnoosiae alkaa saamaan. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsylapsi, jolla ei ole diagnoosia?
Mene muualle valheinesi.
No anteeksi, korjaan, että nepsyoireinen lapsi, jolla on vasta tutkimukset kesken, mutta joka on asiantuntijoiden mukaan selvästi nepsypiirteinen. Ap
... mutta silti ei ehkä koskaan diagnoosia tulekaan? Mitä sä nyt selität?
Niin, kuulemma oireita selvästi on mutta ei niin paljon että ne välttämättä riittäisi diagnoosiin. Ja kuulemma on senkaltainen tilanne että diagnoosin suhteen luultavasti haluavat seurata muutaman vuoden ennen kuin päättävät siitä. Ap
Niitä diagnooseja jaellaan kuin karkkia penkkariautosta. Adhd-diagnoosi on joka viidennellä lapsella ja siihen vielä muunlaiset diagnoosit päälle.
Kymmenen vuotta sitten kukaan ei ollut kuullutkaan mistään nepsyistä. Mutta nyt yhtäkkiä puolet lapsista on näitä nepsyjä. Uskokoon ken haluaa...
ja illalla sama mukulaa pyörii pitkin kyliä pyörällä
Ap-kerho oli meillä tosi iso apu ekaluokalla. Poika ei olisi saanut hoidettua itse omaa herätystään, aamupalaa ja koulumatkaa. Tokaluokalla jo onnistui. Ei ole diagnoosia, on vain vähän huoleton.
tää v..tun nepsy=lumihiutale. Kuten yllä mainittu ei ennen nepsyistä puhuttu, sitä mentii tai sitten itkettiin ja mentiin. Tai sitten todettiin et lapseni on vammainen. Katsokaa vanhemmat peiliin
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi päivittäin myöhästyy koulusta kun koulumatka ei suju, niin aina nopeasti sitä apua ja diagnoosiae alkaa saamaan. Näin meillä.
jos saa seuraamuksia alkaa sujumaan. Ilman diagnoosia, ja diagnoosinkin kanssa sama tilanne.
Ei ainakaan täällä uskalla kukaan laskea pieniä lapsia yksin ulos, niin paljon väkivaltaa ja päihteiden käyttöä tässä keskustan alueella.