Nepsylapsi ei pysty kulkemaan yksin kouluun
Nepsylapseni aloittaa ekan luokan eikä pysty kävelemään yksin kouluun tai takaisin kotiin koulusta. Matkaa on 1 km eli matka ei ole pitkä, mutta ei ole mitään mahdollisuutta että hän kulkisi sen yksin. Vaikka ollaan harjoiteltu reittiä vuosi etukäteen. Kaksi asiantuntijaa on sitä mieltä että ei ainakaan vuoteen voi kulkea yksin. Hänellä on vasta tutkimukset kesken eli ei vielä diagnoosia mutta vaikka olisikin diagnoosi niin kuulemma kunta ei silti myöntäisi koulutaksia tms koulumatkoja varten koska matka on niin lyhyt ja lapsi ei kuitenkaan mikään pyörätuolipotilas. Miten ihmeessä minun olisi tarkoitus käydä töissä? Olen ollut työttömänä mutta nyt saisin työn joka alkaisi syyskuussa. Mummot ym asuu kaukana niin heistänäån ei ole avuksi.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea nepsy ei pysty olemaan yksin kotona. Eli olet keksinyt koko ongelman.
No en ole keksinyt eikä hän voikaan olla yksin kotona. En missään väittänyt että olisi tai voisi olla. Ap
Mikset vastaa tuohon aamu-ja iltapäiväkerhoasiaan? Se poistaa tämän ongelman, mutta koska tämä on provo, niin et vastaa, koska se olisi liian helppo ratkaisu.
Aamukerhoa koululla ei ole. Iltapäiväkerho on ja lapseni sinne menee, silti sieltäkin pitää hakea. Aamut kuitenkin isoin ongelma koska paljon ysin aamuja. Ap
Jännä, että tiedät jo lapsesi lukujärjestyksen, vaikka koulu ei ole edes alkanut. Ja tuotakin ap:n kommenttia on yläpeukutettu. Mikä teitä vaivaa🙄
En tiedä lukujärjestystä. Vaan meille lähetettiin jo toukokuussa info, että noin puolet aamuista alkaa ekalla luokalla klo 8:15, noin puolet klo 9:00. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten olette ennakoineet tulevaa pitkän kesäloman aikana?
Aloituksessa jo lukee, että ovat harjoitelleet kulkemista pitkään. Ilmeisesti se ei siis vieläkään onnistu. Miten lapsen isä, asuuko hän lähettyvillä ja voisi tulla kulkemaan lapsen kanssa? Oletko kysynyt apua koulusta, on varmaan muitakin lapsia joilla kulkeminen on vaikeaa ainakin aluksi.
Pystyisikö kulkemaan jonkun samalla suunnalla olevan luokkakaverin kanssa? Tai toisen luokkalaisen vanhemman, kunnes saat kunnalta koulukuljetuksen? Tai sitten vaan viet ennen töitäsi koululle, opettajan kanssa voi varmasti sopia jostain tilasta jos ei ole aamukerhoa.
Mitä sä oikein haluat? Täyden palkan siitä että saattelet lastasi kouluun? Kai sä nyt ymmärrät, ettei yhteiskunnalla ole varaa sellaiseen. Järjestä aikataulusi työnantajan kanssa tai hae toiseen työpaikkaan, missä pystyt tekemään esim. etätyötä. Jotain vastuuta sentään holhoojallakin pitää olla, ei kaikkea voi työntää toisten maksettavaksi.
Nepsy kulkisi fillarilla näppärästi. Tai suksilla.
Voi kun yhteiskunnan pitäisi hoitaa kaikki... Huostaanotto ja laitokseen kun vanhemmat eivät pysty hoitamaan ja ratkaisemaan lastensa ongelmia.
Me asutaan isossa kaupungissa keskustassa ja täällä ei yksikään lapsi kävele kouluun yksin ensimmäisellä luokalla, jotkut satavat kouluun koko alakoulun ajan lapsensa. Järjestely kysymys. Apua voi pyytää tutuilta tai koulukavereiden vanhemmilta.
Nyt nyrkkiä pöytään, ap, ja vaaditte sen taksikyydin kunnalta. Jos on kuitenkin tuen piirissä koulussa, niin onhan se selvää että tarvitsee sen matkalle. Missä kunnassa noin idioottia toimintaa? Tuolla pääsee kyllä hyvin lööppeihin : "Kunta ei myöntänyt erityislapselle koulukyytiä, juoksi auton alle koulumatkalla."
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan isossa kaupungissa keskustassa ja täällä ei yksikään lapsi kävele kouluun yksin ensimmäisellä luokalla, jotkut satavat kouluun koko alakoulun ajan lapsensa. Järjestely kysymys. Apua voi pyytää tutuilta tai koulukavereiden vanhemmilta.
Mekin asutaan isossa kaupungissa. Ei tosin keskustassa. Vaikka matka on vain kilsan, niin matkalla on 5 vilkasta autotien ylitystä ilman liikennevaloja ja koko reitti autotien vieressä meneviä jalkakäytäviä täyttä pihaan ajoväyliä ym. Reitti on siis sillä tavalla vaikea ja vaarallinenkin. Ap
Rohkeasti vaan koettaa yksin liikkumista. Kellopuhelin on hyvä hankinta, näet missä lapsi liikkuu ja hänelle voi soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt nyrkkiä pöytään, ap, ja vaaditte sen taksikyydin kunnalta. Jos on kuitenkin tuen piirissä koulussa, niin onhan se selvää että tarvitsee sen matkalle. Missä kunnassa noin idioottia toimintaa? Tuolla pääsee kyllä hyvin lööppeihin : "Kunta ei myöntänyt erityislapselle koulukyytiä, juoksi auton alle koulumatkalla."
Lapseni ei ole (vielä?) virallisesti erityislapsi kun ei ole vielä diagnoosiakaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nepsylapsi, jolla ei ole diagnoosia? Mene muualle valheinesi."
Kuvitteletko oikeasti, että joku sairastuu siinä vaiheessa, kun diagnoosi saadaan. Esim. henkilöllä on vaikka mitä oireita esim. laihtumista, mustelmia, kipuja, mutta hän on terve, siihen asti kunnes lääkäri toteaa syövän. Samalla sekunnilla, kun lääkäri antaa diagnoosin, hän sairastuu syöpään. Vielä odotushuoneessa hän oli terve?
Oikeasti, kyllä se nepsy on nepsy, oli diagnoosia tai ei. Itse sain nepsy-diagnoosin yli 40 vuotiaana, vaikka olin jo lapsesta asti nepsy. Diagnoosini tehtiin julkisessa terveydenhuollossa moniammatillisesti 2 vuoden seurannalla, mukaanlukien psykologiset testit ja vanhempani haastattelu.
Ihminen voi sairastaa syöpää, vaikka hänellä ei ole vielä diagnoosia. Ihminen voi olla nepsy, vaikka hänellä ei ole vielä diagnoosia. Mikä t
Oireet hoidettiin. Ei siis ollut mikään pysyvä ominaisuus se kolmas, joten "parani" kuntoutuksella/terapialla. Osin saatiin julkiselta tukea, osin maksettiin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ei ole (vielä?) virallisesti erityislapsi kun ei ole vielä diagnoosiakaan. Ap
Puhuit tehostetusta tuesta, eli on tuen piirissä.
Koulun aamupäivähoito alkaa yleensä kello 7.30. Eli viet lapsen itse sinne, vaikka se vähän maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne logistiikkaan ja vaadi lista keneltä tarvitaan todistus siitä, että lapsi ei voi kulkea turvallisesti yksinäisesti. Ja sitten toimitat sen.
On aivan tavallista, että eivät koulukuljetusta myönnä kuin täysin pakon edessä lakisääteisesti. Ja siitäkin yrittävät luistella, koska koulukuljetus on kallista ja haluavat säästää rahaa. Voit varautua joka vuosi tekeväsi saman rumban.
Vierailija kirjoitti:
Koulun aamupäivähoito alkaa yleensä kello 7.30. Eli viet lapsen itse sinne, vaikka se vähän maksaa.
Koululla ei ole sitä, on vain ip kerho. Ap
Heijastinliivit päälle ja liikenteeseen, ei ne lapset opi muuta kuin yksin kokeilemalla. Meillä on 4v asti lapset kulkeneet yksin ulkona leikkimässä. Kumma että 90-luvulla lapset pärjäsivät hyvin itsekseen, mutta nykyään eivät osaisi mitään itsenäisesti.
Eikö teillä ole koulussa aamupäivä- ja iltapäiväkerhoa ekaluokkalaiselle? Osassa kouluista on. Toki se maksaa, mutta helpottaa elämää.
Palkkaa joku nuori, virkeä eläkeläinen, tms. naapurustosta viemään ja hakemaan lapsesi.
Tee yhteistyötä muiden vanhempien kanssa. Ehkä heistä löytyy apua.
Harrastuksia pyörii ns. kyytiringit, niin miksei koulumatkoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtui, että 80-luvulla joka ikinen pentu käveli itsenäisesti koulumatkat? Tänä päivänä joillekin ei kelpaa edes taksikyyti! Mitä hittoa!??
Alan kallistumaan sille kannalle, että nepsy-ilmiö on kasvatuksesta johtuvaa.
Ei kävellyt ennenkään kaikki yksikseen.
Mä olin ekalla aamuisin ja iltapäivisin yksityisessä hoidossa ja mulla oli siellä myös luokkakaveri, joka nykyään saisi varmaan nepsy-diagnoosin. Mä aina kävelin sen kanssa koulumatkat, jotta se selvisi kouluun ja takaisin. Ei varmasti olisi muistanut lähteä ajoissa kouluun, jos hoitaja (tai minä) ei olisi huolehtinut.
Joskus käveli yksin koulusta hoitopaikkaan, ja eksyi/unohtui matkalla ties minne. Joskus jäi reppu kouluun. Koskaan ei tiennyt mitä oli läksynä, mutta hoitaja kysyi multa ja vahti, että kaveri myös teki läksyt.
Aikuisena olen vasta tajunnut, että on sen vanhemmilla täytynyt olla lapsensa kanssa hirveä huoli. (Ja syystäkin laittoivat tuolle yksityiselle hoitajalle.)
Ihan työssäkäyvä perheenisä siitäkin lopulta tuli, kun joskus aikuisena törmäsin.
Tehostettua tukea ei kyllä enää ole. Tuen muutos on astunut voimaan elokuun alussa.