Nepsylapsi ei pysty kulkemaan yksin kouluun
Nepsylapseni aloittaa ekan luokan eikä pysty kävelemään yksin kouluun tai takaisin kotiin koulusta. Matkaa on 1 km eli matka ei ole pitkä, mutta ei ole mitään mahdollisuutta että hän kulkisi sen yksin. Vaikka ollaan harjoiteltu reittiä vuosi etukäteen. Kaksi asiantuntijaa on sitä mieltä että ei ainakaan vuoteen voi kulkea yksin. Hänellä on vasta tutkimukset kesken eli ei vielä diagnoosia mutta vaikka olisikin diagnoosi niin kuulemma kunta ei silti myöntäisi koulutaksia tms koulumatkoja varten koska matka on niin lyhyt ja lapsi ei kuitenkaan mikään pyörätuolipotilas. Miten ihmeessä minun olisi tarkoitus käydä töissä? Olen ollut työttömänä mutta nyt saisin työn joka alkaisi syyskuussa. Mummot ym asuu kaukana niin heistänäån ei ole avuksi.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka silloin 90-luvulla nämä nepsyt ja muut neuromoninaiset pääsivät itse kouluun ja sieltä takaisin, vaikkei diagnooseja ollut kellään.
Eivät päässeet, vaan heillä oli kaverit, jotka pitivät huolta siitä, että kaverikin pääsee kouluun perille eikä jää ihmettelemään matkalla lähtyä voikukkaa. koko lukuvuoden. silloin kun oli tapana, että oikeasti kuljettiin koulumatkat lähellä asuvan koulukaverin kanssa ja siitä joukon tohelosta piti muut huolta
Tuo on ihan totta, kavereiden kanssa mentiin koulumatkat.
Mutta ennen lapsia oli paljon, samassa talossakin asui monta. Nykyään lapsia on paljon vähemmän. Me asumme kahden ison kerrostalon taloyhtiössä ja oman eskarilapseni lisäksi tässä asuu vain yksi kasiluokkalainen poika koko taloyhtiössä. Lapseni eskariryhmän muut lapset taas asuu kaikki ihan eri suunnalla. Eli eipä tule olemaan ketään jonka kanssa kulkea kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään kukaan naapurin mummeli oikeasti sitoudu tällaiseen, että saattaisi jotain naapurin lasta joka aamu kouluun. Koska siinä pitäisi luvata hoitaa se saattaminen (2 km kävely) joka ikinen arkiaamu. Vaikka sataisi kaatamalla vettä, olisi liukasta, maa ihan jäässä ja loskainen tai selkää särkisi tai olisi aamuaika terveysaseman hoitajalle. Kuka sellaiseen lupautuu ja sitoutuu? Ei kukaan, tai ainakin siitä pitäisi maksaa todella paljon rahaa korvaukseksi.
Omalla asuinalueella keksin heti kaksi mummoa jotka käyvät joka aamu kävelyllä satoi tai paistoi. Voisin kysyä tällaisilta apua. He joutuisivat vain ajoittamaan lenkkinsä koululaisen päivän mukaan.
Itse kyselisin eri vaihtoehtoja ja ehkä mummeli voisi saattaa vaikka ke-to aamut. Ma-ti saattaisi saada aamupäiväkerhoon kun alkaa koulu niin myö
jotta ap tajuaisi kysyä koulutakin, että millä ilveellä hän saa lapsensa kouluun yhdeksän aamuina. ilmeisesti ap:lle elämä on yhtä hankalaa kuin lapselleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat työn vastaan ja annat lapsen kulkea yksin. Jos ei onnistu eikä mene kouluun, sosiaalivirasto on paikalla. Sitten saat apua.
Sosiaalivirasto? Mitä apua?
Mitne tyhmiä ihmisiä tällä palstalla oikien on?
Aamu- ja iltapäivähoito saattaisi olla ratkaisu. Näin vanhemmat voi viedä lapsen kouluun ja hakea koulusta.
Entä bussi? Meidän nepsy meni ykköselle pienluokkaan bussilla. Harjoittelimme matkan ja ongelmia ei tullut.
Joissain kunnissa saattaa olla mahdollista saada koulutaksikuljetus itse maksaen. Tosin ne kiertää aina melkoisesti eli ajallisesti siihen saattaa mennä paljon aikaa. Ja onhan noihin koulutakseihinkin lapsia vahingossa jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5. Koulu alkaa tällä viikolla ja mietit koulumatkaa nyt. Luuletko, että joku uskoo?
No älkää sitten uskoko. Koulumatkaa on harjoiteltu vuosi, kun eskari oli samassa pihassa kuin koulu. Ja aina käveltiin eskariin. Ja koulumatkasta on keskusteltu jo keväällä asiantuntijoiden kanssa, myös koulumatkatuesta jne. Koska olen työttömänä niin ajattelin saattaa lapsen. Nyt sain kuitenkin juuri tietää äsken että saisin työn ensi kuusta alkaen. Ap
Kai siinä samassa pihassa on sitten se aamukerhokin jos kerta eskarikin löytyy. Viet lapsen sinne aamulla töihin mennessä.
Ei ole, olen kaikki tällaiset ilmeiset ratkaisut jo selvittänyt. Ei ole aamukerhoa koululla eikä muualla lähistöll
Ai että se perhepäivähoitaja ottaisi hoitolapsensa mukaan kun saattaa ap:n lapsen kouluun? no ei oikein toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi siis liikkuessaan täysin holtiton, juoksee autotielle tms? Vai pelkääkö kulkea yksin?
Olisiko mahdollista saada lääkitys?
Auttaako lääkitys siihen ettei mene autotielle? Hmm.
No kyllähän sillä saadaan levottomuutta hyvinkin pois.
Miksi ihmeessä edes asut paikkakunnalla, jossa ei asu sukulaisia. Sanot olevasi työtön, joten työpaikka ei sido ko.paikkakunnalle. Omistatko asunto-osakkeen? Myy se ja muuttakaa isovanhempien paikkakunnalle, niin voitte jakaa ainakin osan viikosta lapsen viemistä/hakemista. Töitäkin löytyy varmasti muualta kuin nykyiseltä paikkakunnalta, jos töitä haluaa tehdä.
Muutenkin lapsella ja isovanhemmilla on oikeus viettää aikaa yhdessä, ei ne isovanhemmat elä ikuisesti.
Ja lapsen isä, mikäs hänen osuutensa on tässä kuviossa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka silloin 90-luvulla nämä nepsyt ja muut neuromoninaiset pääsivät itse kouluun ja sieltä takaisin, vaikkei diagnooseja ollut kellään.
En mä päässyt. Äiti vei enimmäkseen, tai sitten olin tädin luona yötä ja menin serkun ja tämän luokkakaverien kanssa samaa matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea nepsy ei pysty olemaan yksin kotona. Eli olet keksinyt koko ongelman.
No en ole keksinyt eikä hän voikaan olla yksin kotona. En missään väittänyt että olisi tai voisi olla. Ap
Mikset vastaa tuohon aamu-ja iltapäiväkerhoasiaan? Se poistaa tämän ongelman, mutta koska tämä on provo, niin et vastaa, koska se olisi liian helppo ratkaisu.
Meillä ei ainakaan ollut mitään aamupäiväkerhoja. Olen ollut 100% etätöissä siitä asti, kun lapsi meni kouluun. Onneksi on joustava työ.
Meillä on myös nepsy/adhd-piirteinen lapsi. Tyttö, joka maskaa koulussa, mutta muualla näkyy ja kuuluu, ettei kaikki ole ihan ok. Ei olla saatu apua, vaikka ollaan pyydetty. Kun koulussa ei muka näy mitään, niin ei päästä edes tutkimuksiin. Suvussa kuitenkin on joka oksalla adhd:ta, mutta se ei paina mitään. Ensimmäiset kolme luokkaa olisi ollut ihan kaaosta, jos en olisi ollut kotona. Sen jälkeen on vähän parantunut, mutta tukea tarvitsee edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä edes asut paikkakunnalla, jossa ei asu sukulaisia. Sanot olevasi työtön, joten työpaikka ei sido ko.paikkakunnalle. Omistatko asunto-osakkeen? Myy se ja muuttakaa isovanhempien paikkakunnalle, niin voitte jakaa ainakin osan viikosta lapsen viemistä/hakemista. Töitäkin löytyy varmasti muualta kuin nykyiseltä paikkakunnalta, jos töitä haluaa tehdä.
Muutenkin lapsella ja isovanhemmilla on oikeus viettää aikaa yhdessä, ei ne isovanhemmat elä ikuisesti.
Ja lapsen isä, mikäs hänen osuutensa on tässä kuviossa?
Pitääkö isovanhempien jäädä pois töistä, että voi saattaa lapsenlasta kouluun?
Eiköhän isovanhemmat voi viedä vähän aikaisemmin ennen työpäivän alkua, ihan kuten sinäkin. Kyllä lapsen pitää pystyä puoli tuntia- tunti osata koulun pihalla leikkiä muiden aikaisin tulevien kanssa.
Jos ei siihen pysty, lapsi tarvitsee erityisluokan/erityiskoulun jonne saa jo sitten kuljetuksenkin. Jos teet asiasta noin hankalan, viimeinen vaihtoehto sitten perhekoti tai muu sosiaalihuollon laitos jossa asuminen ja kouluun saattaminen.
Kysyn samaa kuin muutama aikaisemmin, miksei isä vie jonain aamuna?
Aamu ja iltapäiväkerhoon ja saatatte sitten niiden puitteissa. Tai juttele muiden vanhempien kanssa, josko saattaisivat samalla teidän lapsen. Meillä ainakin todella moni vietiin ja haettiin ekalla ja tokallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea nepsy ei pysty olemaan yksin kotona. Eli olet keksinyt koko ongelman.
No en ole keksinyt eikä hän voikaan olla yksin kotona. En missään väittänyt että olisi tai voisi olla. Ap
Mikset vastaa tuohon aamu-ja iltapäiväkerhoasiaan? Se poistaa tämän ongelman, mutta koska tämä on provo, niin et vastaa, koska se olisi liian helppo ratkaisu.
Meillä ei ainakaan ollut mitään aamupäiväkerhoja. Olen ollut 100% etätöissä siitä asti, kun lapsi meni kouluun. Onneksi on joustava työ.
Meillä on myös nepsy/adhd-piirteinen lapsi. Tyttö, joka maskaa koulussa, mutta muualla näkyy ja kuuluu, ettei kaikki ole ihan ok. Ei olla saatu apua, vaikka ollaan pyydetty. Kun koulussa ei muka näy mitään, niin ei päästä edes tutkimuksiin. Suvu
Aamu- ja iltapäivätoiminta on perusopetuslaissa, eli kyllä niitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän isovanhemmat voi viedä vähän aikaisemmin ennen työpäivän alkua, ihan kuten sinäkin. Kyllä lapsen pitää pystyä puoli tuntia- tunti osata koulun pihalla leikkiä muiden aikaisin tulevien kanssa.
Jos ei siihen pysty, lapsi tarvitsee erityisluokan/erityiskoulun jonne saa jo sitten kuljetuksenkin. Jos teet asiasta noin hankalan, viimeinen vaihtoehto sitten perhekoti tai muu sosiaalihuollon laitos jossa asuminen ja kouluun saattaminen.
Kysyn samaa kuin muutama aikaisemmin, miksei isä vie jonain aamuna?
Johan ap sanoi aloituksessa, että isovanhemmat asuu niin kaukana ettei heistä ole apua vienneissä. Pitääkö tuota jankata vastauksissa että isovanhemmat voisi viedä.
Vierailija kirjoitti:
Johan ap sanoi aloituksessa, että isovanhemmat asuu niin kaukana ettei heistä ole apua vienneissä. Pitääkö tuota jankata vastauksissa että isovanhemmat voisi viedä.
No luitko itse kokonaan mitä kirjoitin samalle paikkakunnalle siirtymisestä kun on työtön ja yksin nykyisellä paikkakunnalla. Pakkoko sinne jäädä.
No miten tämä homma on ratkennut?
Uusavuton ei osaa varmaan ratkaista kun pitää netissä kysellä tuntemattomilta.
Tuo on ihan totta, kavereiden kanssa mentiin koulumatkat.