Myötäilettekö muistisairaan höpinöitä vai oikaisette, jos puhuu ihan höpöjä?
Tietyt jutut, jotka toistaa joka kerta tavatessa, annan olla, mutta sitten kun alkaa syyttää ettei kukaan pidä yhteyttä vastaan kyllä napakasti, että ketkä kaikki on tälläkin viikolla käynyt tai soittanut. Puhelimesta pystyi katsomaan, että tunnin puheluita puhuttu.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun muistisairas väittää hänelle tehdyn väkivaltaa, jota ei ole tehty? Myötäilläänkö että aivan niin, aivan niin, kamalaa kun löi paistinpannulla sinua päähän? Kun ei ole lyöty. Ja oikaisusta suuttuu eikä usko vaan hokee sitä samaa.
Muistisairas ei välttämättä muista sanomansa lauseen alkua siinä vaiheessa kun lause on loppu. Aivan turha oikoa sanomisia, siitä saa vaan itselleen stressiä ja ahdistusta
No kyllä jatkuvat aiheettomat syytöksetkin ahdistaa.
Sinua siis, kai kestä vähän epämukavuutta jos olet terve.
Ainoa kerta kun olen korjannut oli vanhainkodissa mummu joka aivan tosissaan selitti omaisille että ei oo kokopäivänä saanut ruokaa ja juomaa. Miten nälässä pidetään täällä. Olin itse mummun pöydästä hakenut syötyään. Pakko oli oikoa omaisten takia.
Olin sairaalassa töissä. Muistisairas kysyi lääkäriltä, että koska pääsee kotiin. "Huomenna!" sanoi lääkäri. Katsoin kauhistuneena, että eihän se kotona pärjää. "Ei pärjääkään, mutta ei myöskään muista viiden minuutin kuluttua, mitä sanoin. Sen viisi minuuttia hän on ainakin onnellinen", sanoi lääkäri.
MInä myötäilen miniää, vaikka tämä puhuisi miten höpöjä. Näiden omassa kuplassaan elävien kanssa kannattaa ajatella niin, ettei se ole minulta pois, vaikka tuo toinen ei tässä maailmassa täysillä käykään. Ai katsoi se naapuri sinua paheksuvasti, voi voi sentään.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kerta kun olen korjannut oli vanhainkodissa mummu joka aivan tosissaan selitti omaisille että ei oo kokopäivänä saanut ruokaa ja juomaa. Miten nälässä pidetään täällä. Olin itse mummun pöydästä hakenut syötyään. Pakko oli oikoa omaisten takia.
Huoneeseen olisi kiva oma pikku jääkaappi, jossa on aina mieleistä pureskeltavaa. Kulhoon vielä niitä suklaalla ym. päällystettyjä pähkinöitä.
Vähän hankalaa myötäillä, kun äiti asuu kotona yksin ja pitäisi siellä pärjäillä. Kyllä oion asioita ja kiellän tekemästä pöljyyksiä. Saattaa muistaa 5min, mutta edes sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoneeseen olisi kiva oma pikku jääkaappi, jossa on aina mieleistä pureskeltavaa. Kulhoon vielä niitä suklaalla ym. päällystettyjä pähkinöitä.
Niin, jääkaapiltahan muistisairas voisi ottaa ruokaa vapaasti, mutta eipä ota vaan syyttelee muita että ei saa ruokaa, vaikka on syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Tosin en sittenkään usko että olisin vihainen vanhemmilleni, eiväthän he sitä tahallaan tee ..........
Se että jos esim äidistäni tulee ilkeä (kun suodatin pettää) sille pistän stopin. En kuuntele häneltä enää yhtään ilkeilyä tai vähättelyä itseäni tai muitakaan kohtaan. Tälle on nollatoleranssi. Jos oikein pahaksi menee, katkaisen välit ja sitten on omillaan.
Ensin olet niin ymmärtäväistä ja äitisi ei tee mitään pahuuttaan. Hetken päästä olet laittamassa välit poikki.
Ihan kuin et ymmärtäisi, että se yllättävä ilkeyskin on sairaudesta johtuvaa, eikä hän sitä itse valitse.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kannattaa myötäillä. Voi toki sanoa että ollaan juteltu, mutta et taida muistaa ja sitten jatkaa juttua jostain muusta asiasta. Kaikki muistisairaat joita tiedän, tietää olevansa muistisairaita.
Muistisairaalle ei muistuteta muistamattomuudesta. Lupaan, että nuo kaikki jossain vaiheessa unohtaa.
Äidistäni tuli todella häijy. Kävelin aina ulos, kun tylytys alkoi ja huomenna uusi yritys. Aina välillä onnistuu hommat, välillä ei. Se ei johdu äidistäni vaan siitä, että muistisairaus on tuhonnut hänen aivonsa, eikä hän voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun alkaa syyttemään, että olen varastanut jotain? Tuttavan isä oli varma, että tytär on varastanut patjan alle piilottamat rahat. Meni sitten pankkiin ja osti kaikki säästönsä ja laittoi säästöhenkivakuutukseen ja poika ainoaksi edunsaajaksi. Tytär oli se joka hoiti isän loppuun asti ja peri sitten puolet homeisesta torpasta. Poika sai 100.000e rahaa vakuutuksesta
Kaikki muistisairaan omaiset on kokeneet tuon, että valehdellaan. Jotta muistisairas ei voisi tehdä tyhmiä päätöksiä, edunvalvontaan ja heti.
Usko mua. Olen haudannut kaksi muistisairasta jo elämässäni.
Minun muistisairas isäni elää äitini kanssa. Tähän päivään mennessä ei tuollaista ole tullut vastaan. Isäni muistisairaus näyttäytyi eksymisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kait kerroit, että hyvin on ruoka maistunut ja hymyilit. Näin minä teen.
Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä muisti sairauksista. Tiedän tapauksia joissa pieni nainen on lähes kuristanut oman pitkän miehensä. Heillä on sairaus joka tuhoaa aivot eivätkä he pysty käsittämään toimintaansa. Otappas ja lue mitä sinulla on edessä.
Kyllähän se ärsyttää kun vanhus kyselee jo kuolleiden ihmisten kuulumisia ja lopuksi lähettää kymmenen kerran terveisiä. Joo, viedään terveiset perille. Kun toinen ei muista, niin ei muista!
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä muisti sairauksista. Tiedän tapauksia joissa pieni nainen on lähes kuristanut oman pitkän miehensä. Heillä on sairaus joka tuhoaa aivot eivätkä he pysty käsittämään toimintaansa. Otappas ja lue mitä sinulla on edessä.
Kenelle vastasit?
Täällä jaetaan kokemuksia ja peukutetaan niin ylös ku alaskin. On hyvä tietää, että kaikki muistisairaat eivät käyttäydy toistensa tavoin, ovat yksilöitä. Eri dementiamuodot omaavat erilaisia käytösmalleja ja siltikään samaa sairastava ei välttämättä samoin käyttäydy.
Mitä alzheimerin tautiin tulee, on näkyvissä aaltoilevasti yhdensuuntaisia piirteitä, kaikilla se ei samanlaisena näyttäydy.
muistisairaiden parissa 30 vuotta työskennellyt sekä 2 läheistä hoitanut
Vierailija kirjoitti:
Täällä jaetaan kokemuksia ja peukutetaan niin ylös ku alaskin. On hyvä tietää, että kaikki muistisairaat eivät käyttäydy toistensa tavoin, ovat yksilöitä. Eri dementiamuodot omaavat erilaisia käytösmalleja ja siltikään samaa sairastava ei välttämättä samoin käyttäydy.
Mitä alzheimerin tautiin tulee, on näkyvissä aaltoilevasti yhdensuuntaisia piirteitä, kaikilla se ei samanlaisena näyttäydy.
muistisairaiden parissa 30 vuotta työskennellyt sekä 2 läheistä hoitanut
Eipä niin, mutta ne joilla on helppo muistisairas on tietävinään kaiken ja antaa hyviä neuvoja ymmärtäväisestä ja lempeästä kohtaamisesta, kun eivät osaa aavistaakaan minkälaista on sellaisella, jolla on aggressiivinen ja raivoava muistisairas omainen, teitpä mitä hyvänsä tai olit tekemättä.
Omaishoidan muistisairasta. Hänellä on lisäki ollut vuosikymmenet vakava masennus.
Tämä on raskasta henkisesti. Hän ei tunnista minua ja miestäni, vaikka olemme asuneet hänen kanssaan hänen kodissaan jo 6 vuotta.
Hän hermoilee ja kyselee aivan koko ajan hankalia asioita. Jos vastaan, Hän ei ymmärrä vastausta ja tulee lisäkysymyksiä. Loputtomasti. Vaikka 2 tuntia kysymyksiä, joihin on juuri vastattu.
Hän on usein hermostuneella tuulella ja silloin kysyy, kysyy kysyy. Taukoamatta.
Selittää meille asunnon asioita ja luulee uusiksi hoitajiksi jne. Luulee, että alakerrassa asuu lisää hoitajia ja hoidettavia.
Sitten hän kyselee tavaroidensa perään, jotka olen joutunut viemään pois hänen ulottuviltaan, etteivät pyörisi hänen huoneessaan turhaan. Hän selvittelee vaatteitaan öisin (ja ei suostu millään nousemaan ennen klo 11) Selvittelee vaatteitaan ja lopuksi ei osaa päättää, mihin laittaisi -> laittaa pyykkikoriin.
Tuo jatkuva kysyminen ja tivaaminen käy hermoille todellakin. Tunnistaa minut välillä ja kysyy, miten olen kehdannut olla käymättä katsomassa vanhaa äitiä. Toisaalta kyselee, miksi me ei käydä mökillä. Kun sanon syyksi, että hän ei pysty olemaan puolta tuntia yksin kotona, kieltää sen.
Käyttää aina legginsejä ja paitoja. Kun oli helle, leikkasi useat leggingsit puolipituisiksi ja t-paidoista hihat pois. Kun lakanalle meni pissaa, leikkasi sen kohdan pois. (Suojukset oli vissiin poistanut jo aiemmin)
Voi kun jaksaisin pysyä rauhallisena.
Muistisairaus vaikuttaa ihmisen kykyyn hahmottaa aikaa, paikkaa ja tapahtumia. Kun läheisesi muistaa asiat eri tavalla kuin ne oikeasti ovat tapahtuneet, se ei ole tahallista vaan sairauden aiheuttamaa. Riitely tai korjaaminen voi tuntua hänestä torjuvalta tai hämmentävältä.