Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlat, ilmoittautuminen ja peruminen viime tipassa - Aikamme ilmiö

Vierailija
05.08.2025 |

Tästähän on puhuttu kyllä julkisuudessakin aiemmin ja olen muutamasta vilkkaasta somekeskustelusta päätellyt, että aihe on aika yleinen ongelma nykyään. Tänä kesänä se vain kolahti omalle kohdalle ensimmäistä kertaa.

Teini pääsi ripille ja järjestettiin tietysti rippijuhlat. Päivä oli selkeästi tärkeä nuorelle. Leivottiin, koristeltiin, suunniteltiin, ostettiin juhla-asu. 

Juhliin kutsuttiin 42 henkeä. Lähisuku eli isovanhemmat, sedät ja tädit puolisoineen, serkut, kummit ja jonkin verran vanhempien ystäviä ja muutamia ystäväperheitä.

Kutsu lähetettiin kuukautta ennen juhlia ja siinä oli selvä päivämäärä, mihin mennessä ystävällisesti pyydettiin ilmoittamaan tulosta.

Juhliin tuli 15 henkeä. Osa ilmoitti jo heti kutsun saatuaan, ettei pääse osallistumaan esimerkiksi matkan takia, ihan ymmärrettävä syy. Osa ilmoitti vain, ettei pääse ilman sen kummempia perusteluja - instasta oli sitten kiva katsella, mitä kivaa olivat tuona viikonloppuna tehneet. Suuresta osasta ei kuulunut yhtään mitään, vastasivat vasta etteivät pääse ja muutama pääsikin, kun kyselin asiaa ilmoittaututumispäivän jälkeen. Hämmentävän suuri osa ilmoitti, että "miettii vielä, tuon viikonlopun aikataulu vähän auki, katsotaan jos pääsemme..." ja ilmoitti sitten pari päivää ennen juhlia, että ei pääse. 

Olin todella surullinen teinin ja meidän koko perheen puolesta. Oli useita ihmisiä, joiden tosiaan olisin toivonut osallistuvan juhliin - meille ja teinille tärkeitä tyyppejä.

No, meillä oli ihanat ja rennot puutarhajuhlat sitten pienellä porukalla. Teini sai juhlapäivänsä.

Silti jäin miettimään, miksi ihmiset ovat tällaisia? Onko teillä kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (213)

Vierailija
61/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sedät, tädit, serkut eivät yleensä kuulu lähisukuun ja selvästikään eivät teilläkään kuulu, kun eivät rippijuhliin osallistu.

Ketkä sitten kuuluvat lähisukuun?

Mikä pakko se on sukua kutsua jos sukua ei ole tai ei halua olla tekemisissä?

Vierailija
62/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin ripille samana kesänä, kun isoveljeni meni naimisiin. Koko suku tuli häihin ja rippijuhliini vain yksi vieras. Edes kummit eivät tulleet. Ymmärrän toki, että osalla olisi ollut pitkä matka tulla samaan paikkaan kahdesti samana kesänä. Mutta harmitti minua. Edes kortti olisi ollut kiva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sedät, tädit, serkut eivät yleensä kuulu lähisukuun ja selvästikään eivät teilläkään kuulu, kun eivät rippijuhliin osallistu.

Ahaa, mitä sitten jää jäljelle? Rippijuhliin kutsutaan suvusta vain isovanhemmat? 

Vierailija
64/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teini ei muuta halunnut kuin rahalahjoja juhlilla ei niin väliä. Ainakin meillä teinit ovat lähteneet omista juhlistaan heti kun on lahjat saaneet. En tiedä mikä on ongelma nykyisin kun ei ennenkään ole ollut tilanteita että kaikki kutsutut pääsee eikä edes ilmoittautuneista ole kaikki tulleet, ilman erillistä selitystä. Jokainen ihminen miettii omalla kohdalla onko joku toinen tilaisuus tärkeämpi ja kyllä osa sairastuukin vaikka oli aikomus tulla juhlimaan

Vierailija
65/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta eikö 15 vierasta ole jo aika paljon? 

Vierailija
66/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisuku: vanhemmat, isovanhemmat, lapset, lapsenlapset, sisarukset mahdollisine perheineen.

Vierailija
67/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta tosiasia on, että eivät sukulaiset ole enää niin merkityksellisiä kuin ystävät. Ja nimenomaan juhlittavan ystävät, ei hänen vanhempiensa ystävät. Omassa lapsuudessani ja nuoruudessani oli vähän väliä sukujuhlia ja tietenkin niihin osallistuttiin, kun kerran oltiin sukua. Nykyisin vain kaikista lähimmät sukulaiset enää osallistuu. Siis ne, joihin pidetään yhteyttä muulloinkin kuin vain häissä ja hautajaisissa. 

Joo, näin näyttää olevan, että ystävät ovat läheisempiä kuin sukulaiset. 

Mutta aika monella lähipiirissä hyvä ja pitkäkin ystävyys on saattanut jossain vaiheessa mennä poikki tai jotenkin lopahtaa, ja sen jälkeen siihen ei ole oikein ollut paluuta. Vaikka joihinkin sukulaisiin olisi yhteydenpito jäänyt, on paluu jotenkin ollut aina helpompaa. 

Ei ole pelkästään positiivinen asia se, että sukulaisiin yhteyden pitäminen jää. 

Vierailija
68/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että ihmisillä on vaikeuksia sitoutua menoihin. Itse näen, että eihän se ole kuin laittaa päivä kalenteriin, ja jos tulee muita tarjouksia sille ajankohdalle, niin sanon, että silloin on menoa. Vaikka tulisi mukavampikin tarjous. Ei anna luonto myöden perua sovittuja.

Se on se FOMO. Jos vaikka tuleekin paremmat kissanristiäiset just silloin.

Vierailija
69/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein kyseessä ovat vielä samat ihmiset, jotka peruvat aina tulonsa viime tipassa. Jos he johonkin ilmoittavat tulevansa, tietävät tutuimmat jo siinä kohtaa, että viimeistään juhlapäivän aamuna tulee viestiä, miten joku on harmi kyllä kuumeessa. Minusta olisi paljon reilumpaa ilmoittaa heti ettei olla tulossa. Luulisi sen olevan myös itselleen vähemmän stressaavaa, kun jäisi hätävalheet keksimättä.

En minäkään nyt niin innoissani ole kaikkiin kekkereihin menossa, mutta pidän osallistumista peruskohteliaana käytöksenä ja kynnys menemättä jättämiselle on korkea. Olen mieluummin paikalla vain vähän aikaa, jos se kovin vastenmieliseltä sitten tuntuu. Yleensä kuitenkin on lopulta mukavaa.

Meillä on lähipiirissä yksi, joka sanoo aina että katotaan pääsenkö tulemaan, tietty tulen jos pääsen. Mutta ihan sama mikä työasia, renkaan vaihto tai kissan kakkahätä

Meillä on lähipiirissä yksi joka yleensä sanoo tulevansa mutta sitten kun olisi aika tulla juhlapäivänä, AINA on joku lemmikkieläin draama.

Pupu on pelästynyt kissaa ja sitä pitää tarkkailla saako se sydärin. Kissa on nähnyt ampiaisen ja nyt epäillään onko se pistänyt kissaa, kissaa vahdittava jos se saa anaflyktisen sokin. Koira ei ole kakannut päivään, joten täytyy ehkä viedä se eläinlääkäriin jos sillä on suolitukos jne.

Vierailija
70/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saatte kutsun näiltä peruuttelijoilta, niin tehkää sama temppu. 

Vierailija
71/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, mitä sitten jää jäljelle? Rippijuhliin kutsutaan suvusta vain isovanhemmat? 

Ystävät, kaverit, naapurit, koulukaverit, harrastuskaverit? Monesti näiden kanssa ollaan enemmän ja lähemmin tekemisissä kuin sukulaisten.

Vierailija
72/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teini ei muuta halunnut kuin rahalahjoja juhlilla ei niin väliä. Ainakin meillä teinit ovat lähteneet omista juhlistaan heti kun on lahjat saaneet. En tiedä mikä on ongelma nykyisin kun ei ennenkään ole ollut tilanteita että kaikki kutsutut pääsee eikä edes ilmoittautuneista ole kaikki tulleet, ilman erillistä selitystä. Jokainen ihminen miettii omalla kohdalla onko joku toinen tilaisuus tärkeämpi ja kyllä osa sairastuukin vaikka oli aikomus tulla juhlimaan

Meillä olisi tullut halvemmaksi antaa teinille 1000e rahaa kuin järjestää juhlat pitopalveluineen. Mutta haluttiin ne juhlat. Harmittavasti 7 henkilö jäi ennakkoilmoittautumisesta huolimatta tulematta, kun unohtivat. Maksettiin heidän ruuat sitten turhaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä sitten kuuluvat lähisukuun?

Omat vanhemmat, omat sisarukset ja - jos olet jo aikuinen - omat lapsesi. Näin mä ajattelen lähisuvusta. Tosin lasken siskoni lapsetkin kuuluvaksi lähisukuun, koska asuttiin jo heidän varhaislapsuudessaan samassa taloyhtiössä ja olivat tosi paljon mulla joko ihan sovitusti hoidossa tai muuten vaan täällä viettämässä aikaansa serkkujensa kanssa. Mun lapseni ovat siis näiden serkkujensa kanssa pikemminkin kuin sisarukset (esikoiset oli 6 vuotta samalla luokalla koulussa ja kuopukset aikoinaan samassa päiväkodissa) eikä serkukset. Edelleen ovat useammin tekemisissä toistensa kanssa kuin mun kanssani. 

Vierailija
74/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu välttelykäyttäytyminen olevan yhä tavallisempaa ja hyväksytympää. Vallalla on sellainen ei tartte jos ei haluu -kulttuuri, ja siihen ikävä kyllä kasvatetaan myös nuoria. Kun sinun tunteillasi on merkitystä ja sinä päätät menoistasi itse.

Onhan se hyvä suunta kovin autoritääriseen yhteiskuntaan nähden, mutta kyllä elämään kuuluu myös paljon epämukavia asioita, mitkä on vain hoidettava. Ennen vanhaan tällaisia olivat vaikka puhelimella soittaminen ja vastaaminen, tervehtiminen ja toisen juhlien kunnioittaminen läsnäololla. Nykyään mitään ei oikein saa vaatia, kun kaikki tarvitsevat jos vaikka mitä erityiskohtelua ja ympäristön on joustettava ja osoitettava ymmärrystä. 

Nykyään ihan suoraan kuultua: "en ole varma jaksanko tulla, kun en tiedä vielä millä tuulella silloin olen". Viis muiden tunteista siis.

Vierailija
75/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautta ennen juhlia on todella myöhäistä kutsua ketään varsinkaan kesäaikana. Jos olisitte oikeasti halunneet väkeä paikalle, niin hyvissä ajoin keväällä olisi päivä pitänyt ilmoittaa. 

Minä ilmoitin sukulaisille päivän heti kun sen jo edellisenä syksynä sain tietooni. Mutta niin vain kummitäti varasi lomamatkan siihen ja vain ilmoitti, että tulevat sitten seuraavalla viikolla joku päivä

Yllättäen kummitäti varasi matkan siihen mihin sai omalla lomallaan. Ihan kuin lomamatkoja saisi kesällä noin vaan haluamalleen ajankohdalle ja oliko oikeasti yllätys edes että lomamatka meni rippijuhlan edelle ? Minusta ei 

Vierailija
76/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin järjestänyt ystävälleni mielestäni todella kivan päivän, vein veneilemään, lämmitin saunan, uitiin ym. Kesken kaiken hän totesi: olisikin pitänyt mennä siskon kanssa mökille (toiselle puolelle maata) kun tuli näin hyvät ilmat.

Mikä ihmisiä vaivaa? Jos haluat olla jossain muualla mieluummin ja kadut tuloasi niin miksi se pitää kertoa? 

Vierailija
77/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen vanhempi antaa juhlakalun poistua juhlista kesken juhlien?

Vierailija
78/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää se hirveä säätäminen, joka alkaa hetki kutsut lähetttyä. Virtasilla on meno silloin, tulevat edellisenä viikonloppuna, Korhoset juhlia seuraavana viikonloppuna ja Lahtiset juhlien jälkeisenä tiistaina. ARRGH. Ne juhlat on sinä päivänä kuin ne on, muina päivinä ei ole vastaanottoa ja tarjoilua!!

Mun sukulaiset tekee just näin jokaikisten synttäreiden sun muiden suhteen. Sit pitää kaks viikkoa vääntää jatkuvasti jotain tarjoiluja kun eivät koskaan ehdi silloin kun kutsutaan.

Vierailija
79/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vain kerran kohottanut kulmiani. Lapsen syntymäpäivien alkuun on noin tunti ja kaverin äiti laittaa viestin, että Mikkopekka lähtikin nyt sitten mummolaan kuitenkin, joten ei tule juhliin. Okei....

Vierailija
80/213 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävät, kaverit, naapurit, koulukaverit, harrastuskaverit? Monesti näiden kanssa ollaan enemmän ja lähemmin tekemisissä kuin sukulaisten.

Ne hyvät ystävät on yleensä samalla riparilla ja heillä on tietenkin omat juhlat samaan aikaan. Toisekseen tuossa puhuttiin suvusta, ei muista vieraista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän