Juhlat, ilmoittautuminen ja peruminen viime tipassa - Aikamme ilmiö
Tästähän on puhuttu kyllä julkisuudessakin aiemmin ja olen muutamasta vilkkaasta somekeskustelusta päätellyt, että aihe on aika yleinen ongelma nykyään. Tänä kesänä se vain kolahti omalle kohdalle ensimmäistä kertaa.
Teini pääsi ripille ja järjestettiin tietysti rippijuhlat. Päivä oli selkeästi tärkeä nuorelle. Leivottiin, koristeltiin, suunniteltiin, ostettiin juhla-asu.
Juhliin kutsuttiin 42 henkeä. Lähisuku eli isovanhemmat, sedät ja tädit puolisoineen, serkut, kummit ja jonkin verran vanhempien ystäviä ja muutamia ystäväperheitä.
Kutsu lähetettiin kuukautta ennen juhlia ja siinä oli selvä päivämäärä, mihin mennessä ystävällisesti pyydettiin ilmoittamaan tulosta.
Juhliin tuli 15 henkeä. Osa ilmoitti jo heti kutsun saatuaan, ettei pääse osallistumaan esimerkiksi matkan takia, ihan ymmärrettävä syy. Osa ilmoitti vain, ettei pääse ilman sen kummempia perusteluja - instasta oli sitten kiva katsella, mitä kivaa olivat tuona viikonloppuna tehneet. Suuresta osasta ei kuulunut yhtään mitään, vastasivat vasta etteivät pääse ja muutama pääsikin, kun kyselin asiaa ilmoittaututumispäivän jälkeen. Hämmentävän suuri osa ilmoitti, että "miettii vielä, tuon viikonlopun aikataulu vähän auki, katsotaan jos pääsemme..." ja ilmoitti sitten pari päivää ennen juhlia, että ei pääse.
Olin todella surullinen teinin ja meidän koko perheen puolesta. Oli useita ihmisiä, joiden tosiaan olisin toivonut osallistuvan juhliin - meille ja teinille tärkeitä tyyppejä.
No, meillä oli ihanat ja rennot puutarhajuhlat sitten pienellä porukalla. Teini sai juhlapäivänsä.
Silti jäin miettimään, miksi ihmiset ovat tällaisia? Onko teillä kokemuksia tällaisesta?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautta ennen juhlia on todella myöhäistä kutsua ketään varsinkaan kesäaikana. Jos olisitte oikeasti halunneet väkeä paikalle, niin hyvissä ajoin keväällä olisi päivä pitänyt ilmoittaa.
Täysin sopiva aika. Eihän se rippijuhlan ajankohtakaan ole monesti tiedossa aikaisin keväällä.
Yleensä kyllä ajankohta tiedetään jo keväällä, kun päätökset leireistä tulee. Lennot ja matkat kuitenkin varataan aika usein hyvissä ajoin, samoin usean ihmisen yhteisen kokoontumiset, joten kuukausi kesällä ei kyllä riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei oikeasti kiinnosta semmoset tai tämmöset kissanristiäiset. Suku sitten "pakosta" tulee, kun ei kehtaa kieltäytyä.
Harmi ettei nykypäivänä haluta nähdä sukulaisia. Itse olin juuri tätini hautajaisissa ja oli mukavaa todella pitkästä aikaa jutella sukulaisten kanssa. Ei ketään muuten näe enää missään.
Haluamiaan sukulaisia voi nähdä muutenkin kuin kaikkia kerralla rahankeräystä varten järjestetyissä juhlissa.
Voi esimerkiksi soittaa tai laittaa viestiä ja pyytää käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautta ennen juhlia on todella myöhäistä kutsua ketään varsinkaan kesäaikana. Jos olisitte oikeasti halunneet väkeä paikalle, niin hyvissä ajoin keväällä olisi päivä pitänyt ilmoittaa.
Täysin sopiva aika. Eihän se rippijuhlan ajankohtakaan ole monesti tiedossa aikaisin keväällä.
Ripparien ajankohta ilmoitetaan lokakuussa. Melkein vuosi aikaa ilmoittaa päivä sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ripparien ajankohta ilmoitetaan lokakuussa. Melkein vuosi aikaa ilmoittaa päivä sukulaisille.
Tämä juuri. Jos itse saisin kutsun kuukautta ennen, niin oma tulkintani olisi se, ettei minua paikalle haluta. Onkohan teilläkin ap käynyt näin?
Itse pyrimme osallistumaan aina näihin juhliin, koska ne on nimenomaan sille lapselle tärkeitä asioita tavalla tai toisella. Kaikki synttärit ja valmistujaiset on käyty. TOKI itseä vähän rassaa se rahanmeno. Nykyään ei pikkurahojen kanssa mennä juhliin, joten näihin menee ihan älyttömästi rahaa. Hieman ärsyttää mennä juhlimaan perheisiin, joissa ei olla koskaan oltu kiinnostuneita muiden juhlista. En kuitenkaan kosta sitä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Sedät, tädit, serkut eivät yleensä kuulu lähisukuun ja selvästikään eivät teilläkään kuulu, kun eivät rippijuhliin osallistu.
Meillä ei ainakaan, en tiedä edes yhdenkään serkkuni nimeä. En ymmärrä miksi pitäisi kutsua pelkän sukulaissuhteen perusteella, jos ei olla missään tekemisissä koskaan oltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei oikeasti kiinnosta semmoset tai tämmöset kissanristiäiset. Suku sitten "pakosta" tulee, kun ei kehtaa kieltäytyä.
Harmi ettei nykypäivänä haluta nähdä sukulaisia. Itse olin juuri tätini hautajaisissa ja oli mukavaa todella pitkästä aikaa jutella sukulaisten kanssa. Ei ketään muuten näe enää missään.
Haluamiaan sukulaisia voi nähdä muutenkin kuin kaikkia kerralla rahankeräystä varten järjestetyissä juhlissa.
Voi esimerkiksi soittaa tai laittaa viestiä ja pyytää käymään.
Kätevämpää nähdä kaukanakin asuvia ja monta kerralla samassa tilaisuudeessa. Riittää, että jokaisen kanssa tulee 10min rupateltua kuulumisia
Nämä, jotka penäävät, että vuosi ennen pitäisi kutsua, niin tuskin ovat kuitenkaan menossa mihinkään juhliin. Tekosyitä. Omat matkat ja lomat ovat tärkeämpiä.
Tuosta peruutuksen syystä..
Mielestäni pitäisi riittää se, että toinen sanoo ettei pääse.
Se, että aletaan tutkimaan että mikä se syy oikeasti oli ja onko se riittävän pätevä ja painava syy, on mielestäni todella lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Sedät, tädit, serkut eivät yleensä kuulu lähisukuun ja selvästikään eivät teilläkään kuulu, kun eivät rippijuhliin osallistu.
Ketkä sitten kuuluvat lähisukuun?
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka penäävät, että vuosi ennen pitäisi kutsua, niin tuskin ovat kuitenkaan menossa mihinkään juhliin. Tekosyitä. Omat matkat ja lomat ovat tärkeämpiä.
Eli maksettu monen tonnin loma pitäisi perua, kun joku sukulaislapsi pääsee ripille?? Jos se kutsu tulisi ajoissa, niin hyvin pystyisi sovittamaan kesän menoihin vaikka kotimaan reissun yhteyteen. Kun se tulee auttamattomasti myöhässä, niin lomat ja muut on jo varattu ja sovittu.
Ennen tuollaiset oli sukujuhlia, jossa pääsi vaihtamaan kuulumisia myös niiden kauempien sukuaisten kanssa. Nykyään ne voi lukea feisbuukista, joten juhlilla ei ole muuta "merkitystä" kuin ajanvietto.
Rippijuhlat on monelle aika merkityksetön juhla. Menneisyyteen jumahtanut traditio. Harva teini sinne riparille menee oikeista syistä. Pelkkää rahastusta. Ilman lahjaa ei kehtaa juhlaan mennä, mutta en pidä tuollaista myöskään sellaisena asiana, josta kuuluu lahja antaa. Mielummin jään sitten pois.
Mua ärsyttää se hirveä säätäminen, joka alkaa hetki kutsut lähetttyä. Virtasilla on meno silloin, tulevat edellisenä viikonloppuna, Korhoset juhlia seuraavana viikonloppuna ja Lahtiset juhlien jälkeisenä tiistaina. ARRGH. Ne juhlat on sinä päivänä kuin ne on, muina päivinä ei ole vastaanottoa ja tarjoilua!!
Yksinkertaisesti ihmiset on sitoutumiskammoisia kusipäitä nykyään. Minä minä ja meidän jutut, ei voi tietää pääseekö rippijuhliin
Vierailija kirjoitti:
Oletko sekaisin? TIETENKIN omat matkat ja lomat ovat tärkeämpiä kuin jonkun sukulaisen rippijuhlat!
Kuukautta ennen kesäjuhliin kutsu ja ihmettelet, ettei kukaan pääse??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli maksettu monen tonnin loma pitäisi perua, kun joku sukulaislapsi pääsee ripille?? Jos se kutsu tulisi ajoissa, niin hyvin pystyisi sovittamaan kesän menoihin vaikka kotimaan reissun yhteyteen. Kun se tulee auttamattomasti myöhässä, niin lomat ja muut on jo varattu ja sovittu.
No sitten menet sinne lomalle, etkä "mieti" pääsetkö juhliin ja päivää ennen juhlia ilmoitat että sinullahan oli tuo loma etkä pääse.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä lyhyt aika, mutta rippijuhlien tapauksessa päivämäärä ei välttämättä ole tiedossa aikaisemmin kirkosta johtuen.
Mutta olen samaa mieltä, että mahdollisimman aikaisin kannattaa kutsua. Häidemme save the daten lähetimme aikanaan vuotta ennen juhlia ja kaikki kutsutut pääsivät paikalle.
No ei, mutta tökeröä se että kutsuu itsenstä sinne toisena päivänä, johon pitää sitten jotain tarjoulua väsätä..