Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt rehellisesti. Pesettekö ihan oikeasti vieraslakanat esim yhden yön käytön jälkeen

Vierailija
05.08.2025 |

Ja jos vieras tämän jälkeen lähtee pois. Vai sietääkö olla vielä seuraavalla vieraalla? Esim mökkiolosuhteet, jos ei ole pesukonetta.

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen. Käytän itse samoja lakanoita, mitään vieraslakanoita ei erikseen minulla ole. Tämä kotioloissa, mökkiä en omista.

Vierailija
162/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla on vielä hyviä tapoja ja pyykit pestään kunnolla. Toisin on pk-seudulla jossa ollaan likaisissa ja loiset vaihtavat omistajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin kannata vettä ja pesupulveria tuhlata. Parin vuoden välein vain tuulettaa.

Vierailija
164/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttölakanoita on hankala pyykätä.

Vierailija
165/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pesen. Haluaisitko itse nukkua toisten helle- tai vaihdevuosihiessä, ihosta irtoavassa rasvassa, kosmetiikkatuotteiden jämissä ja hajuvesien hajussa, kuolassa, runkkutuotoksissa ja muissa eritteissä? 

Lisätään tähän vielä vanhan viinan haju ja irronneet hiukset ja muut karvat. Partasieni, erilaiset ihosilsat, hilseet ja finnit, märkärupi.

Sperma, valkovuoto, kuukautisveri, häpykarvat, pieremällä erittyvät ulostebakteerit...räkä, rähmä, ihon rasva, korvavaikku, napanöyhtä, varpaanvälisilsa, hiivasieni.

Vierailija
166/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran kylässä istumassa iltaa, ja aamuyöstä kehotettiin jäämään yöksi, vierashuoneessa oli valmiina edellisten vieraiden lakanat. 

Meinasin yökätä. 

Olin yli 40-vuotias tuolloin, ja se oli ensimmäinen kerta elämässäni, kun kuulin, että jotkut ilkeävät tehdä noin. 

Sen toki tiesin, että jotkut (etenkin monilapsiset perheet) tuovat omat lakanansa ym. mukanaan sukulaisvierailuilla ja että jotkut toivovat, että vieras toisi omat lakanansa. 

Mutta tuota, että vieraita nukutettaisiin likaisissa lakanoissa (edes yhden yön toisilla, tuntemattomilla olleilla), en ollut pienessä mielessä osannut koskaan kuvitellakaan. 

Millaisessa maailmassa jotkut ihmiset elävät?!

Likaisessa. Jotkut ihmiset ovat uskomattoman sottaisia, eivätkä edes kykene siivoamaan. Valitsevat usein päinvastaisen puolison, mikä on sille puhtaalle osapuolelle kauheaa. 

Vierailija
167/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pesen. Haluaisitko itse nukkua toisten helle- tai vaihdevuosihiessä, ihosta irtoavassa rasvassa, kosmetiikkatuotteiden jämissä ja hajuvesien hajussa, kuolassa, runkkutuotoksissa ja muissa eritteissä? 

Minkälaisia vieraita teillä oikein käy? Yökastelijoita? 

Saunapuhdas ihminen menee nukkumaan puhtaassa yöasussa. Ei kai sitä sohvaakaan joka käyttökerran jälkeen pestä, vaikka siinä olisi tuntitolkulla nuohonnut? Miksi se ihminen likaiseksi siaksi muuttuisi nukkuessaan?

Mistä tiedät, että on juuri pessyt yöasunsa, kun itsekään et jaksa pyykkiä pestä? Monihan nukkuu sitä paitsi alasti, etenkin näin kesähelteillä. 

Ohut vilpoisa yöpaita on parempi helteillä kuin alasti nukkuminen. Lakanat pysyvät puhtaina pidempään ja yöpaidan voi pestä/vaihtaa helposti vaikka joka yöksi. Tympeä ajatus hikoiluttaa lakanoitaan, kun niitä ei kuitenkaan vaihdeta joka päivä. 

Makuasioita, ja monet tykkää nukkua alasti, eikä sillä ole mitään tekemistä lakanoiden kanssa. Tympeä ajatus, että joku tämän keskustelun perusteella tosiaan laittaa uuden vieraan nukkumaan samoissa lakanoissa missä edellinen on pyörinyt alasti. Eikä siinä hikisessä yöpaidassa nukkuminen samoissa lakanoissa kyllä kuulosta yhtään sen paremmalta.

Vierailija
168/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen, mutta toivoisin todella, että yövieraat ottaisivat omat liinavaatteet mukaan sekä pyyhkeet. Olisi kohteliasta. Itse niin teen, oma tyynykin on mukana. 

Miksi ihmeessä? Eipä tuosta juuri vaivaa ole laittaan vieraiden petivaatteita pesuun, enemmän vaivaa siitä vieraalle on raahata noita mukana. Ei ikimaailmaassa tulisi mieleen ehdottaa vieraalle tuollaista

Vierailija
169/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nukutaan siskojen kanssa samoissa,vain tyynyliina vaihdetaan. Muille vaihdetaan aina uudet.

Vierailija
170/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi syyhyjalkasienisaasta! Jos saisin kuulla, että olisin nukkunut jonkun paskaisissa lakanoissa, en menisi sinne isäntäperheeseen enää koskaan edes käymään.

Sain nimittäin nuorempana tuollaisista likalakanoista satiaisia. Oli todella mukavaa selittää poikaystävälle...

Vierailija
171/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi tätä palstan hygienia tasoa. Yöööök.

Onneksi en käy missä tahansa yökyläilemässä. Lähinnä äidillä ja anopilla. Niissä laitetaan mankelin rapsakat lakanat ihan ite ja lähtöpäivänä pesen itse, kuivaan ja vielä mankeloinkin ennen lähtöä.

Ihmiset hikoilee etenkin kesäisin, että suht ällöö maata toisten heissä.. tai miehet runkkailee aina, niitten smegmoissa sitten nukkua yön.

Pitääpä miettiä lasten yökyläilytkin uusiksi. Ei ihme, että täit ja kihomadot jyllää, kun siisteys on noin tunnistamaton juttu.

Luteetkin.. 🤯🤬

Vierailija
172/188 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pesen ja toivon, että lakanat on pesty myös jos olen jossakin yövieraana

Mikset vie omia lakanoita? 

Epäkohteliasta ja olen aina ihmetellyt tätä tapaa normaalioloissa. Mökit voi olla erikseen. 

Enpä ole ikinä kuullut, että joku pitää kohtaloaan omien liinavaatteiden käyttöä.

Ennen vietiin aina omat lakanat ja pyyhkeet, kun ei haluttu emäntää rasittaa.

Vierailija
173/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kyllä. Mutta en silti ihan ymmärrä tätä hyi yök -asennetta. Miten te ihmiset pystytte nukkumaan kumppaninne kanssa samassa sängyssä, jos kerran pari käytetyt lakanat etoo noin? Saati istumaan ihmisten sohvilla. Ne vasta hikeä ja likaa täynnä ovatkin.

Vierailija
174/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesen.

Vierailija
175/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle jätän samat lakanat seuraavaa kertaa varten, jos on yöpynyt vain tyyliin viikonlopun ajan. Jos jostain syystä tulisi joku satunnainen muu yövieras, vaihtaisin puhtaat ja pesisin lakanat käytön jälkeen. Tämä siis kotona, mökkiä mulla ei ole.

Vierailija
176/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki satunnaiset yövieraani tuovat omat lakanat. Mökillä kyllä pesukone, mutta omat lapset ja lapsen lapset saavat käyttää mökin liinavaatteita. Niitä pari yötä käytettyjä varten on oma kaappi ja sieltä n parin viikon käytön jälkeen pesen ja laitetaan silloin puhtaiden vaatteiden kaappiin.

Vierailija
177/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pesen. Hassu kysymys. 

Vierailija
178/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen, mutta toivoisin todella, että yövieraat ottaisivat omat liinavaatteet mukaan sekä pyyhkeet. Olisi kohteliasta. Itse niin teen, oma tyynykin on mukana. 

Miksi ihmeessä? Eipä tuosta juuri vaivaa ole laittaan vieraiden petivaatteita pesuun, enemmän vaivaa siitä vieraalle on raahata noita mukana. Ei ikimaailmaassa tulisi mieleen ehdottaa vieraalle tuollaista

Aivan. Lähes jokaisella on pyykkikone. En ota omia lakanoita mukaan pyykkikonetalouteen. Enkä oleta, että yövierailla on omat lakanat mukana. 

Vierailija
179/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi kaveria, jotka yöpyvät luonani useamman kerran vuoden aikana. Heidän lakanansa tuuletan ja laitan heille merkittyyn kassiin odottamaan seuraavaa kertaa ja pesen kun kertoja on ollut useampi. Jos joku muu tulee yökylään ns. kertaluontoisesti, niin he saavat puhtaat lakanat ja pesen heti käytön jälkeen.

Vierailija
180/188 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljenlikan petivaatteita en pessyt silloin kun oli yökylässä usein, mutta en minä niitä toisille tarjonnut siinä välissä.

Itse, jos kuljen autolla, menen omien lakanoiden kanssa. Ja ketjua luettuani en todellakaan luovu tästä tavasta.

Aikoinaan oltin pari yötä apella, yö siskolla ja yö kavereilla kun käytiin miehen "kotona". Kaikkialleko olisi pitänyt jättää lakanapyykkiä, siksi omat, vaikka tuolla pohjoisempana  sitä vähän kummeksuttiin.