Nyt rehellisesti. Pesettekö ihan oikeasti vieraslakanat esim yhden yön käytön jälkeen
Ja jos vieras tämän jälkeen lähtee pois. Vai sietääkö olla vielä seuraavalla vieraalla? Esim mökkiolosuhteet, jos ei ole pesukonetta.
Kommentit (188)
Oli muuten mielenkiintoista katsoa Tallinnassa airbnb-kämpästä vastapäisen hotellin lakanan"vaihtoa" ...
Ja ihan "huippuhotelli" kyseessä.
oikein innolla selität ja puolustelet, ettei ne lakanat yhdessä yössä likaannu, eikä seuraava nukkuja käytettyjä lakanoita edes huomaa, joten on suorastaan typerää laittaa lakanat heti pesuun
Harha-Hannalla lähtenyt tällainen tylsä lakanapyykkikeskustelu niin laukalle, että keksii jo mielessään omiaan mitä toinen olisi muka ketjussa selittänyt xD
Ehkä hän oikeasti näkee tuollaisia viestejä jossain, tai kuulee päässään ääniä.
Ihan yhtä epäkohteliasta viedä lyhyelle vierailulle omia eväitä ja pyyhkeitä. Kyse ei ole majatalosta. Kertoo harhoista. Vaikka vaikuttaa niille olevan osan kohdalla perusteita.
Totta kai pesen. Oishan se ällöä säilytellä käytettyjä lakanoita. Omien lastenlasten lakanat ovat sitten eri juttu.
Muuten, fiksut yövieraat tuovat liinavaatteet mukanaan. Niin ollaan tehty vuosikymmenet. Nykyään tosin on harvinaista yöpyä kylässä.
Vaihdan kotonani oman tyynyliinani päivittäin iho-ongelmieni takia. Siis niiden, jotka mm. tuon käytännön ansiosta pysyvät näkymättömissä. Siitä ei siis tietäisi kukaan kenelle en aiheesta puhuisi, enkä siitä usein mainitse, koska ei enää vaikuta elämään juurikaan. Eli kukaan ei varmaan tietoisesti haluaisi käyttää tyynyliinaani minun jälkeeni, enkä itse haluaisi tuon vuoksi käyttää kenenkään käyttämää.
Ei tulisi mieleenkään, että saattaisin kylässä saada hetkeäkään käytetyt lakanat.
Minulla on kaapeissani vain ja ainoastaan puhtaita tekstiilejä. En siis laita sinne myöskään kerran pidettyjä vaatteita. Oli siis yllätys, kun kuulin työkaverini toimivan niin joidenkin omien vaatteidensa kanssa. Yksi vaatehan voi pyörähtää montakin kertaa päällä ja takaisin kaappiin. Minusta se kuulostaa ällöttävältä, mutta nähtävästi me ihmiset ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen, mutta toivoisin todella, että yövieraat ottaisivat omat liinavaatteet mukaan sekä pyyhkeet. Olisi kohteliasta. Itse niin teen, oma tyynykin on mukana.
Jos kutsun yövieraita niin en todellakaan oleta heidän raahaavan junassa/bussissa lakanoita ja pyyhkeitä laukuissaan. Pieni vaiva heittää lakanat koneeseen, kun vieras on ihan minua varten tullut vierailulle ja nähnyt matkustamisen vaivan.
Ylipäätääb outoa, jos jonkun mielestä on niin hirveän vaivaloista laittaa lakanat pesuun ja kuivumaan. Ei mene montaa minuuttia.
6 astetta ,vesi, sähkö, suht pitkä ohjelma puuvillassa,..ehkä joku miettii tuota kun omissakin on tarpeeksi pyykättävää noin kokonaismääräisesti kaikkinensa,aina saa olla pyykillä.
toki kone pesee ei sen puoleen. ottakaa mukaan kertakäyttölakanat kun menette kylään, sit voit itse käyttää niitä vielä muualla. tai ehtoisa emäntä-osta niitä kaappiin vierailes jos joku ei toisi omiaan-joka se suotavin ,jos omalla autolla kuljetaan.
mut vain samat silloin-jos se kamu tulee ihan kohta uudestaan ja välillä ei muita ole käynyt. muuten nuku itse niissä.
ihmine erittää,hikoilee, nukkuuko alasti,,alapääjutut, hiuspohjasta irtoaa muutakin kuin hilsettä,kuolaa, kihomatoja voi olla yms yms yms. muistakaa sauna-pesutiloissakin varvasvälitossut-sieni-infektiot ei ok.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pesen, täitä luteita ja tauteja, koiran kirppuja, sperman lisäksi.
Jos on rakas sukulainen yhden yön, siisti eikä kännissä oksennellut ja kuseksinut, otan lakanat omaan käyttöön yhden vierasyön jälkeen.
Ihmiset käyttävät hajuvesiä, tupakka, jokaisella ominaishaju :( En oikeastaan halua enää mihinkään mökkeihin ja majoihin nukkumaan. Likaiset vuodevaatteet ja siihen vain jotain lakananriepua, ei kiitos.
Meille ei tule yksikään ihminen joka kännissä oksentelee ja kuseskelee, oli sitten käytössä talon tai omat lakanat. Millaisten ihmisten kanssa te oikein vietätte aikaanne?!?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pesen. Haluaisitko itse nukkua toisten helle- tai vaihdevuosihiessä, ihosta irtoavassa rasvassa, kosmetiikkatuotteiden jämissä ja hajuvesien hajussa, kuolassa, runkkutuotoksissa ja muissa eritteissä?
Minkälaisia vieraita teillä oikein käy? Yökastelijoita?
Saunapuhdas ihminen menee nukkumaan puhtaassa yöasussa. Ei kai sitä sohvaakaan joka käyttökerran jälkeen pestä, vaikka siinä olisi tuntitolkulla nuohonnut? Miksi se ihminen likaiseksi siaksi muuttuisi nukkuessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vieraista. Esimerkiksi meillä kotona vierashuoneessa on tähän asti nukkuneet lähinnä äitini ja tyttäreni. Jos äitini on nukkunut puhtailla lakanoilla yhden yön tai kaksi yötä, ne käyvät tyttärelleni vielä oikein hyvin. Ja toisinpäin.
Mutta jos vieraampi käy, pestään vaikka vain yhden yön jälkeen.
Samoin äitini luona meistä yöpyy kerrallaan joko minä tai poikani. Ihan hyvin käy samat lakanat muutamankin kerran putkeen.
Kun joku muu käy, lakanat pesuun.
Mikä tässä on alapeukuttamisen arvoista, jos tämä asianosaisille on ok?
Meillä ei siis ole mitään tarttuvia iho- tai muitakaan sairauksia. Toki jos on ollut jollain vaikka hirveä flunssa, laitetaan lakanat hänen jälkeensä pesuun vaikka yhdenkin yön jälkeen.
Tuntuu että arkijärki on täysin kadonnut...
No samaapa ihmettelen. Tyynyliina voi olla ainoa jonka haluan vaihtaa lähimpienkin jäljiltä, mutta meillä käytetään yöpukuja eli mitättömän vähän pitäisi eritteitä irrota.
Ja siis tietenkin vieraammille aina putipuhtaat.
Mutta nämä bakteerikammoiset eivät pysty edes ajattelemaan sitä arkijärkeä, vaan ovat ajattelunsa vankeja. Eivät edes uskalla ajatella, että toisinkin voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaapeissani vain ja ainoastaan puhtaita tekstiilejä. En siis laita sinne myöskään kerran pidettyjä vaatteita. Oli siis yllätys, kun kuulin työkaverini toimivan niin joidenkin omien vaatteidensa kanssa. Yksi vaatehan voi pyörähtää montakin kertaa päällä ja takaisin kaappiin. Minusta se kuulostaa ällöttävältä, mutta nähtävästi me ihmiset ollaan erilaisia.
Niinpä, hyvinkin erilaisia.Tiedän muutamia tapauksia joissa puhtaat ja likaiset vaatteet ovat kasoissa sekaisin. Niistä sitten aamulla pienet koululaiset penkovat itselleen sopivaa päällepantavaa.🥺
Pesen, ellen odota että sama vieras on tulossa pian uudestaan. Ja sitten pesen jos osoittautuu että välissä tuleekin joku muu. Mutta kaksi lasten kaveria käy sen verran usein ja muita sen verran harvoin, että näille kahdelle on joskus edellisen reissun lakanat peitoissa ja tyynyissä odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
riippuu vuodenaika jne, eli kyll puserot,t paidat voi laittaa kaappiin ja käyttää ilman pesua useamman kerran. housupuvut, leningit,bleiserit, neuleet. vain alusasut-sukat ei kuulu kaappiin käytön jälkeen. jos et halua kaappiin kuteitas joita käytetty ,laita seisovalle henkarille, niitä paitpja voi käyttää uusia kertojakin . yhdessä pv mitään likaannu jos viileää, siisti sisätyö.
mutta muijat peskää niitä tissisliivejänne tiuhaan,ostakaa monet että on pesuvälille vaihtamisliiviä. tissin alta irtoo xx ja haisee tunkulle. eli jos vaihdat liivejä,niin eihän se paitapusero tai t -paita vaadi pesuajos ei hiki. monilla on noi liivit sit ihan pinttyneitä kunnolla.
En majoita ketään. Siksi ei tarvi miettiä sitä.
Joskus aikoinaan yökyläläiset toivat omat lakanat kun niin sovittiin.
Samoin kun minun lapset kävi vastavuoroisesti jossain yökyilemässä, niin heillä oli omat lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pesen. Haluaisitko itse nukkua toisten helle- tai vaihdevuosihiessä, ihosta irtoavassa rasvassa, kosmetiikkatuotteiden jämissä ja hajuvesien hajussa, kuolassa, runkkutuotoksissa ja muissa eritteissä?
Minkälaisia vieraita teillä oikein käy? Yökastelijoita?
Saunapuhdas ihminen menee nukkumaan puhtaassa yöasussa. Ei kai sitä sohvaakaan joka käyttökerran jälkeen pestä, vaikka siinä olisi tuntitolkulla nuohonnut? Miksi se ihminen likaiseksi siaksi muuttuisi nukkuessaan?
Mistä tiedät, että on juuri pessyt yöasunsa, kun itsekään et jaksa pyykkiä pestä? Monihan nukkuu sitä paitsi alasti, etenkin näin kesähelteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan kotonani oman tyynyliinani päivittäin iho-ongelmieni takia. Siis niiden, jotka mm. tuon käytännön ansiosta pysyvät näkymättömissä. Siitä ei siis tietäisi kukaan kenelle en aiheesta puhuisi, enkä siitä usein mainitse, koska ei enää vaikuta elämään juurikaan. Eli kukaan ei varmaan tietoisesti haluaisi käyttää tyynyliinaani minun jälkeeni, enkä itse haluaisi tuon vuoksi käyttää kenenkään käyttämää.
Ei tulisi mieleenkään, että saattaisin kylässä saada hetkeäkään käytetyt lakanat.
Pysy kotonasi. Ihan varmasti saatat saada hetken käytetyt lakanat ja olet varmaan saanutkin. Mikäli nyt joku tuollaisen hysteerikon on oikeasti kotiinsa kutsunut.
Epäilen!
Pesen tietenkin, ellei sama ihminen ole tulossa pian uudestaan. Itse voin nukkua jonkun ystäväni käyttämissä lakanoissa, mutta kenellekään vieraalle en tarjoa toisen ihmisen käyttämiä lakanoita.
Epäkohteliasta ja olen aina ihmetellyt tätä tapaa normaalioloissa. Mökit voi olla erikseen.