Suomessa työskentelee yli 4000 huonopalkkaista piikaa jotka siivoaa, tekee ruokaa ja hoitaa jopa suomalaisten mökkisiivouksia
Joko sulla on oma piika?
Entä jos joku muu pesisi vessani? Viikkaisi pyykit, kitkisi rikkaruohot ja leikkisi lasten kanssa? Tekisi ruuan, pitäisi seuraa iäkkäälle vanhemmalle.
Tuhansissa suomalaiskodeissa näin jo on. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevä ylempi keskiluokka on palkannut siirtolaisen hoitamaan lapsiaan ja kotiaan
Siivousrinkien takia osa kiertää useammassa kodissa. Monelle syy palkata siirtolainen on yksinkertainen: palkka.
He tekevät työtä suomalaista opiskelijaa halvemmalla, Wide kertoo.
Kun aloitin väitöskirjan, heidän vähimmäisansionsa oli 1100 euroa kuukaudessa.
Kommentit (227)
Miten se olisi parempi tilanne jos nämäkin olisivat sossuntuilla? No vassareiden mielestä tukirottailu näyttää olevan jopa tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä tämä.
Ylemmän keskiluokan harrastama uuskolonialismi ei välttämättä kestä päivänvaloa.
Kolonialismi taitaa tarkoittaa vähän eri asiaa kuin orjien pitämistä. Mutta tosiaan varuastuminen ilman sivistystä ja moraalikasvatusta on todella iso ongelma, olen nähnyt tätä paljon.
Ongelma ovat tietysti valkoiset keskiluokkaiset, mutta yksi yllättävä kasvava ryhmä ovat myös vaaleanruskeat, varakkaat aasialaiset, joilla ei ole mitään kristillistä pohjaa kasvatuksessaan. Heitä palkataan tänne miesten organisaatioihin tekemään esim. insinööritöitä. Muutaman tällaisen kanssa jutelleensa sanoisin että kannattaisi ehkä miettiä sitä "työperäistäkin" maahanmuuttoa, että onko se niin hyvä asia. Se että tottelee pomoa rahasta kun voi tarkoittaa sitä, että siviilielämässä on täysin holtiton ja paha.
Kansan eriarvoistuminen on johtanut siihen, että 1900-luvun alun paremman herrasväen röhköporsaat ovat tehneet paluun. Kiitos Orpo ja Purra! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ole sama kuin kotiapulainen, kodinhoitaja, aupair tms? Olen itse ollut aupairina, töitä oli paljon, mutta samalla opin kielen, kuljin isäntäperheen kanssa matkoilla jne.
Myös monet hyväkuntoiset eläkeläiset lähtevät treenaamaan kielitaitoaan, hoitamaan lapsia yms.
Kyllä nyt "riistän" koska minulla käy ihana filippiiniläistyttö siivoamassa.
Ei sen työssä käyvän perheenäidin tarvitse itseään näännyttää, jos apuun on mahdollisuus.
Kyllä, ja nekin ovat piikoja.
Hyväosaiset yrittävät hiljentää keskustelun puolustuskyvyttömien sorrosta mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi palkata mökkisiivojaa? Toinen saisi rahaa ja toinen siivotun mökin.
Onko pakolaisina tai muuten ulkomailta tulleet niin pyhiä ihmisiä, että eivät missään tapaukesessa saa töitä tehdä.
Kun ei oikein toimittajaksi tai professoriksi voi palkata ainakaan ennen kuin on kieli oppintu ja ehkä vähän opiskellutkin.
Tietetnkin pitää maksaa palkka joko sovittuna urakkana tai tuntityönä.
Kun saa työtodistuksen hyvin tehdystä työstä, niin seuraava työpaikka voi jo olla jotain, jota vassrikaan ei orjatyöksi kutsu.
Meillä kyllä tehdään orjatyötä, mutta sitä teettävät nämä mm-tausteiset pitseristit.
Mutta ei kai sitten.
Meillä on firmoja, jotka tekevät sovitun urakkahinnan mukaan mökkisiivouksia ja pihojen kunnostuksia. Mutta ymmärrätkö, että tässä puhutaan kokonaan eri ilmiös
Miksi ihmiset ovat nykyään joko lukutaidottomia tai sitten eivät ymmärrä lukemaansa?
Koska teidän sönkötyksenne on 100% joko olkiukkoja persuista, olkiukkoja "ökyporvareista" tai loputonta hokemista persuista ja kokkareista, liittyi ne ketjun aiheeseen jotenkin tai ei. Ja sitten kun huomaatte ettei ketjussa olla kanssanne samaa mieltä alkaa kommenttien poistelu ja vielä raivoisampi persun hokeminen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä miten oikeiston trickle down-efekti toimii
Vasemmiston versio tuosta on se, että nuo valuttaa verovarat omaan taskuunsa jotta köyhän ei tarvitse huolehtia suotta mistään trickle downista ja voi keskittyä köyhänä pysymiseen lopun ikäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä miten oikeiston trickle down-efekti toimii
Vasemmiston versio tuosta on se, että nuo valuttaa verovarat omaan taskuunsa jotta köyhän ei tarvitse huolehtia suotta mistään trickle downista ja voi keskittyä köyhänä pysymiseen lopun ikäänsä.
Varmaan oli sellainen ajatus, että kaikki hoitavat itse oman kotinsa eikä pääse muodostumaan tällaisia eriarvoisuusportaita.
Vasemmiston mielestähän kaikki työ on orjatyötä, ainakin kommunistirouvat julistivat helsingissä, että työn teko voi hyödyttää työnantajaa ja siitä pitää kieltäytyä.
Kuitenkin kelpaa myyjien ja kaupan työntekijöiden myymä ruoka ja sairaalassa työskentelevien tarjoama sairaanhoito ja ilmainen koulutus.
Kyllä ne orjat onneksi auttaa kommareitakin.
Vierailija kirjoitti:
Miten se olisi parempi tilanne jos nämäkin olisivat sossuntuilla? No vassareiden mielestä tukirottailu näyttää olevan jopa tavoiteltavaa.
Jospa ne olisivat vain kotimaassaan
"Koska teidän sönkötyksenne on 100% joko olkiukkoja persuista, olkiukkoja "ökyporvareista" tai loputonta hokemista persuista ja kokkareista, liittyi ne ketjun aiheeseen jotenkin tai ei. Ja sitten kun huomaatte ettei ketjussa olla kanssanne samaa mieltä alkaa kommenttien poistelu ja vielä raivoisampi persun hokeminen. "
Mihin kommenttiin tämä nyt tarkkaanottaen liittyi? Meillä on pitkään ollut mökkitalkkari-firmoja ja siivousliikkeet tehneet kotisiivouksia. Sopimukset ovat ilmeisesti kokoomuslaiselle liian kalliita, kun tekijöitä raijataan ulkomailta puoli-ilmaiseksi ja tarjotaan yksi huone asunnosta tämän piian käyttöön
Ilman tuota huonetta ei palkka riittäisi ilman tukia Suomessa elämiseen. Koska se ei yleensä riitä tessin mukaan palkkaa nauttivalla kotimaisella ammattisiivoojallakaan
Minä voisin muuttaa lasteni kanssa piiaksi jollekin. Olisi hyvä palkka minulle. Toivottavasti meitä suomalaisiakin otettaisiin niihin töihin missä oisi hakea?
T: pitkäaikaistyötön yh
Vierailija kirjoitti:
"Koska teidän sönkötyksenne on 100% joko olkiukkoja persuista, olkiukkoja "ökyporvareista" tai loputonta hokemista persuista ja kokkareista, liittyi ne ketjun aiheeseen jotenkin tai ei. Ja sitten kun huomaatte ettei ketjussa olla kanssanne samaa mieltä alkaa kommenttien poistelu ja vielä raivoisampi persun hokeminen. "
Mihin kommenttiin tämä nyt tarkkaanottaen liittyi? Meillä on pitkään ollut mökkitalkkari-firmoja ja siivousliikkeet tehneet kotisiivouksia. Sopimukset ovat ilmeisesti kokoomuslaiselle liian kalliita, kun tekijöitä raijataan ulkomailta puoli-ilmaiseksi ja tarjotaan yksi huone asunnosta tämän piian käyttöön
Ilman tuota huonetta ei palkka riittäisi ilman tukia Suomessa elämiseen. Koska se ei yleensä riitä tessin mukaan palkkaa nauttivalla kotimaisella ammattisiivoojallakaan
Mut ku niille pitää maksaa markkinahinta ja kotitalousvähennystäkin pienennettiin. Puoli-ilmainen orja halutaan nurkkiin nöyrästi pyörimään valittamatta!
Kuinkakohan monella palstalaisella on apulainen? Kun miettii näitä ketjuja, joissa isokaan palkka ei mukamas riitä elämiseen, niin varmasti tuollainen ihminen jättäisi kertomatta, että maksaa filippiiniläiselle apulaiselle tonnin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
.
Ei sen työssä käyvän perheenäidin tarvitse itseään näännyttää, jos apuun on mahdollisuus.
Köyhemmälle hän kuitenkin kertoo, ettei pitäisi olla mikään vaiva laittaa pesukone pyörimään ja astianpesukone päälle. Mutta itse hän suorastaan nääntyy näistä kotitöistä.
Hyvää työtähän tuo on. Erinomaista jos joku Suomessa maksaa palkkaa ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ole sama kuin kotiapulainen, kodinhoitaja, aupair tms? Olen itse ollut aupairina, töitä oli paljon, mutta samalla opin kielen, kuljin isäntäperheen kanssa matkoilla jne.
Olitko au pairina maassa, jossa sinut katsottiin ihonvärisi takia kakkoskansalaiseksi eikä missään tapauksessa olisi toivottu, että jäät sinne ja perustat perheen? Lähditkö siksi, että kotimaahan jääminen olisi voinut tarkoittaa 12 tunnin työpäiviä tehtaassa vaarallisissa olosuhteissa tai seksityötä? Jouduitko jättämään oman lapsesi sukulaisten hoitoon, koska et voinut tuoda häntä mukanasi?
Lapsellista verrata kehitysmaasta tulevia, työn perässä pakkosiirtyviä aikuisia länsimaiseen nuoreen, joka haluaa vähän seikkailla.
Siis miten kenellekään tulee edes mieleen kritisoida sitä, että joku työllistää muita maksaen heille omista varoistaan tai ansioistaan?
Suomessa on järkyttävän korkea työttömyysprosentti juuri siksi, kun täällä ei ole riittävästi tapana työllistää muita, vaan kaikki vaan tekee kaiken itse ja pitää omat varansa omalla pankkitilillään, missä niiden arvo vaan laskee (harva käyttää edes sijoituspalveluita), tai maksaa vain sitä asuntolainaansa siten, että sitten eläkeläisenä kaikki varat on jossain arvonsa jo menettäneessä vanhassa tönössä.
Nimen omaan hienoa, että siivousala on saanut kasvatettua myös yksityisille tarjottavia palveluita jolloin moni on saanut siitä jopa kokoaikaisen työn ja vielä useampi osa-aikaisen esim. opintojen ohelle. Sentään tuossa on selkeä tuntipalkka verrattuna esim. opiskelijoille tarjottaviin provikalla oleviin puhelinmyyntihommiin, joista et saa välttämättä juuri mitään, jos myyntiä ei tule.
Myös monet hyväkuntoiset eläkeläiset lähtevät treenaamaan kielitaitoaan, hoitamaan lapsia yms.
Kyllä nyt "riistän" koska minulla käy ihana filippiiniläistyttö siivoamassa.