10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)
Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.
Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.
Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.
Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.
Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin sairauksien takia melkein 20 kg jossain vaiheessa. Osa siitä lähti itsekseen, mutta vaihdevuosien alkaessa melko nuorena olin 167/74.
Yllättäen kohdallani menopaussi toi helpotuksen. Ilmeisesti hormonien häipyminen lievensi perussairauksiani, ja tietysti esivaihdevuodet olivat asiaa vaikeuttaneet monta vuotta salaa (kuukautiset loppui 47-vuotiaana, yllätyksenä sekä minulle että gynelle, tai itse kyllä ehdottelin jo muutamia vuosia sitten että josko mulla on esivaihdevuodet mutta se ei korvaansa lotkauttanut).
Anyway, lakkasin stressaamasta yhtään mistään, ylipäänsä minulle tuli sellainen autuas hälläväliä-asenne vähän kaikkeen. Päätin etten syö enää ikinä mitään mistä en tykkää, enkä silloin kun ei maita. Ylipäänsä aloin elää juuri tänään juuri sellaista elämää kuin tahdon, ja Helvettiin kaikki.
Puolen vuoden jälkeen ollaan 167/69, vaikka olen syönyt hyvinkin paljon, viiniki
Ihanaa kuulla, että vaihdevuodet voivat olla myös myönteinen kokemus ja että niillä voi olla myös hyviä puolia terveyden kannalta. Varmasti tuo, että pitää, tai paremminkin saa, alkaa elää omannäköistään elämää viimeistään silloin, jos ei siihen mennessä ole niin tehnyt.
-ap
Day 3: Tänään 2200 kcal ja 600 kcal edestä treenejä. Aamulla puntari näytti puoli kiloa miinusta.
Day 4: 2400 kcal ja 700 kcal edestä treenejä. Painotreeni tänään. 💪🏻
Vierailija kirjoitti:
Day 4: 2400 kcal ja 700 kcal edestä treenejä. Painotreeni tänään. 💪🏻
Ja muutakin.
-ap
Olen 57v nainen ja laihdutin viime syksystä tähän kevääseen 10kg eli lievästä ylipainosta normaalipainon keskivaiheille. Itse harrastan ja olen koko ikäni harrastanut liikuntaa paljon, mutta olen syönyt myös herkkuja liikaa, koska paino on noussut muutamassa vuodessa yli 10kg. Olen muuten ollut koko elämäni hoikka/normaalipainoinen ja todennäköisesti myös vaihdevuodet vaikuttivat nopeaan painon nousuun.
Viime syksynä aloitin siis erään kuukauden nettivalmennuksen joka toimi minulla erinomaisena ponnahduslautana ruokailutapojeni muutoksessa. Ei ollut mikään helppo tie mennä miinuskaloreilla, mutta kuitenkin käydä 3-4xvko salilla ja kävelylenkeillä sekä yrittää ylläpitää lihaksia ja polttaa rasvaa. Proteiinia ja kasviksia reilusti lisää ruokavalioon, mutta nekin vaakan kautta.
Tällä hetkellä en ole enää aktiivisesti pudottanut painoa, vaan olen yrittänyt pysyä +-0. Syyskuussa kun palaan takaisin töihin ja normaali arkeen, niin aion vielä karistaa muutaman kilon, jotta saavutetut lihakset tulisiva vielä paremmin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v nainen ja laihdutin viime syksystä tähän kevääseen 10kg eli lievästä ylipainosta normaalipainon keskivaiheille. Itse harrastan ja olen koko ikäni harrastanut liikuntaa paljon, mutta olen syönyt myös herkkuja liikaa, koska paino on noussut muutamassa vuodessa yli 10kg. Olen muuten ollut koko elämäni hoikka/normaalipainoinen ja todennäköisesti myös vaihdevuodet vaikuttivat nopeaan painon nousuun.
Viime syksynä aloitin siis erään kuukauden nettivalmennuksen joka toimi minulla erinomaisena ponnahduslautana ruokailutapojeni muutoksessa. Ei ollut mikään helppo tie mennä miinuskaloreilla, mutta kuitenkin käydä 3-4xvko salilla ja kävelylenkeillä sekä yrittää ylläpitää lihaksia ja polttaa rasvaa. Proteiinia ja kasviksia reilusti lisää ruokavalioon, mutta nekin vaakan kautta.
Tällä hetkellä en ole enää aktiivisesti pudottanut painoa, vaan olen yrittänyt pysyä +-0. Syyskuussa kun palaan takaisin töihin ja normaal
Kuulostaa erittäin hyvältä! Voit olla todella ylpeä itsestäsi. Olet sekä saanut lihaksia että polttanut rasvaa. Tuo on se ihannetila, johon voi olla vaikea päästä. Paljon tsemppiä jatkoon!
-ap
Onkos vielä uusia ideoita ja kokemuksia jaettavaksi? Kaikki kokemukset ovat tervetulleita!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Miten ap:llä menee?
Heips! Täällä ollaan taas. Aika hyvin on mennyt, vaikkakin olen kärsinyt alaselkäkivusta, joka onneksi on menossa parempaan päin. Olen kuitenkin pystynyt treenaamaan. Olen viime viikkoina panostanut alavartalon lihasten kasvattamiseen ja vahvistamiseen sekä liikkuvuusharjoitteluun. Olen välillä pitänyt kevyempiä treenipäiviä ja sitten ottanut tehoja irti juosten. Ei tietenkään selän kannalta välttämättä hyvä juttu.
Kuuntelin ja luin pari, kolme viikkoa sitten paljon esivaihdevuosiin liittyvästä syömisestä ja treenaamisesta (englanniksi). Olen tämän pohjalta lisännyt liikkuvuusharjoittelua ja entisestään myös voimaharjoittelua. Mutta aerobista harjoittelua ja juoksemista en ole lopettamassa, vaikka tosiaan nämä saattavat nostaa kortisolitasoja. No, moni asia nostaa varmaankin kortisolitasoa!
Paino on pysynyt aika samassa. Punnitsen joka päivä itseni. Kovemman treenin jälkeen puntari näyttää enemmän ja samoin ovulaation ja menkkojen aikaan. Mutta kun ei ole mitään näistä menossa, niin paino on laskenut kilon verran alkupainosta. Hieman vielä ylipainon puolella ollaan. Tärkeintä olisi saada rasvaprosenttia laskemaan, ja kyllä se painokin saisi laskea ainakin viisi kiloa.
Siirryin takaisin kokonaan kasvipohjaiseen ruokavalioon, jota olen aiemminkin noudattanut. Se on tuntunut hyvältä. Olen myös nukkunut todella hyvin nyt.
Miten teillä muilla menee?
Liikaa aerobista, liian vähän lihaskuntoa ja liian vähän proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: hyvä, että kiinnität painoosi huomion nyt, kun ylipainoa on todella vähän. Koska liikut jo nyt paljon, liikunnalla et laihdu. Kiinnitä huomio siihen, mikä on syömisessäsi hyvin esim. kasvikset, marjat - ja pyri kasvattamaan maltillisesti niiden määrää. Herkutella saa, kunhan kiinnität huomion määrään tai sitten löydät korvaavan, vähäkalorisen vaihtoehdon. Itse olen pitkälti luopunut jäätelöstä, mutta korvaan sen jugurtti/marja-jälkkärillä. On yhtä herkullista kuin jäätelö. Ennen kaikkea, nälkää ei tarvitse nähdä. Anna painonpudotukselle aikaa vaikka puoli vuotta. Miinus yksi kilo kuukaudessa on kuusi kiloa puolessa vuodessa!
Ei ole yhtä herkullista kuin jäätelö, ei vaikka kuinka yrittäisi itselleen uskotella :(
Ei olekaan, vaan parempaa.
Minä olen hirveä sokerisieppo. Saatan vetäistä litran jäätelöä yhdeltä istumalta. Silti olen sitä mieltä, että makeuttamaton marjarahka tai kreikkalainen jugurtti pienellä määrällä hunajaa on paljon herkullisempaa kuin jäätelö.
Ihan jokaisen kannattaisi kokeilla valkoisen sokerin ja keinotekoisten makeutusaineiden jättämistä kokonaan pois ruokavaliosta edes kuukaudeksi. Sen jälkeen huomaa, että sokeria sisältävät "herkut" eivät oikeastaan maistu kovin hyvältä, vaan vain hirveän imelältä ja makeutusaineita sisältävät maistuvat myrkyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: hyvä, että kiinnität painoosi huomion nyt, kun ylipainoa on todella vähän. Koska liikut jo nyt paljon, liikunnalla et laihdu. Kiinnitä huomio siihen, mikä on syömisessäsi hyvin esim. kasvikset, marjat - ja pyri kasvattamaan maltillisesti niiden määrää. Herkutella saa, kunhan kiinnität huomion määrään tai sitten löydät korvaavan, vähäkalorisen vaihtoehdon. Itse olen pitkälti luopunut jäätelöstä, mutta korvaan sen jugurtti/marja-jälkkärillä. On yhtä herkullista kuin jäätelö. Ennen kaikkea, nälkää ei tarvitse nähdä. Anna painonpudotukselle aikaa vaikka puoli vuotta. Miinus yksi kilo kuukaudessa on kuusi kiloa puolessa vuodessa!
Ei ole yhtä herkullista kuin jäätelö, ei vaikka kuinka yrittäisi itselleen uskotella :(
Ei olekaan, vaan parempaa.
Minä olen hirveä sok
Samaa mieltä!
-ap
Vierailija kirjoitti:
No, ehkäpä on ollut liikaa aerobista lihaskunnon päälle viime vuosina.
Proteiinia varmaan riittävästi, mutta sokeria liikaa. Rehellisyys itselle...
-ap
Yksinkertaisin keino mulla on ollut painonpudotukseen se, että luopuu vehnästä ja sokerista, ja syö 8 tunnin aikana päivän syömiset eli pätkäpaasto 16/8.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisin keino mulla on ollut painonpudotukseen se, että luopuu vehnästä ja sokerista, ja syö 8 tunnin aikana päivän syömiset eli pätkäpaasto 16/8.
Toimii varmasti!
Tosin amerikkalaisen naisten treenaamiseen erikoistuneen lääkärin mukaan tämän ikäisille treenaaville naisille tuo paastoaminen ei ole paras ratkaisu. Mutta mistäs sitä tietää, mikä toimii yksilötasolla parhaiten. Kokeilemalla selviää.
Itselleni vaaleat vehnätuotteet eivät sovi. Syön vain täysjyvävehnätuotteita arjessa. Saan vaaleasta vehnästä liudan terveysongelmia, mutta juhlissa ja herkkuhetkissä voi jotain syödä kyllä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti ruuan koostumusta. Millään kasvis-kalaruualla et pysty painoa hallitsemaan, vaikka pidätkin sitä terveellisenä.
Kalat ja kasvikset ovat hyvää ravintoa ja terveellisiä.
Elimistön toimintaan tarvitaan kuitenkin ihan eriä kuin suositukset kertoo.
Jokainen tietty toimii oman halunsa mukaan.
Jaa. Mä taas onnistuin keski-iässä laihtumaan kymmeniä kiloja kala-kasvisruoalla, eli käytännössä Välimeren ruokavaliolla. Nykyään olen normaalipainoinen ja voin hyvin. Toki sekin auttaa, että vaihdevuosivaivat on jo menneet ohi, ne aiheutti kaikenlaista kitkaa ja vaivaa aikansa.
Mitään Välimeren ruokavalioita ei ole oikeasti olemassakaan... Muualla kuin THL:n märissä unissa. Välimeren ympärillä on aika monta valtiota ja ainoa mikä
Miten se THL:ään liittyy? Kyllä kyseinen ruokavaliomalli on jo hyvin pitkään tunnettu ravitsemustieteen tutkimuksessa, ja todettu monella tapaa terveelliseksi. Ja Välimeren ruokavalio ei siis tarkoita sitä, miten siellä syödään nykyään - se nykyinen on ihan yhtä epäterveellistä kuin täkäläinenkin perus ruokavalio. Vaan ruokavaliota, jota noudatettiin perinteisesti ennen maailmansotia, ja joillain alueilla vielä 1950-luvulla, jolloin 7 Countries Studyn tutkijat löysivät Välimeren ruokavalion, ja sen hyvät terveysvaikutukset. Oliiviöljy tosiaan on yksi keskeinen juttu ruokavaliossa, ja vehnää syödään. Mutta lisäksi on se että ruokavalio on erittäin kasvispainotteinen, sitten kohtuudella kalaa ja juustoja, munia tai hapanmaitotuotteita, ja muuta lihaa kuin kalaa harvoin. Palkokasveja ja pähkinöitä päivittäin. Viiniä kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkäpä on ollut liikaa aerobista lihaskunnon päälle viime vuosina.
Proteiinia varmaan riittävästi, mutta sokeria liikaa. Rehellisyys itselle...
-ap
Lihas tarvitsee siis myös lepoa kasvaakseen.
-ap
Mahtavaa vertaistukea ja hyvä ketju. Olen ihan samassa tilanteessa ja aika lähellä samoissa mitoissakin kuin ap. Olen yrittänyt nyt noin kuukauden ajan keventää vaihtamalla lounasruuan (edellisen päivän tähteitä) salaatiksi, mutta sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta vaikka mielestäni en muuten ole syönyt mitään enempää. Seuraavaksi täytynee pienentää annoskokoa, tiedän kyllä että syön melko paljon. Mitään totaalilinjaa en haluaisi tehdä minkään suhteen, esim. herkkujen, en usko sellaisten olevan pysyviä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa vertaistukea ja hyvä ketju. Olen ihan samassa tilanteessa ja aika lähellä samoissa mitoissakin kuin ap. Olen yrittänyt nyt noin kuukauden ajan keventää vaihtamalla lounasruuan (edellisen päivän tähteitä) salaatiksi, mutta sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta vaikka mielestäni en muuten ole syönyt mitään enempää. Seuraavaksi täytynee pienentää annoskokoa, tiedän kyllä että syön melko paljon. Mitään totaalilinjaa en haluaisi tehdä minkään suhteen, esim. herkkujen, en usko sellaisten olevan pysyviä ratkaisuja.
Tsemppiä sinulle paljon!
Itselläni toimi joskus nuorempana tuossa tilanteessa se, että käytin hyvin kaunista pienempää lautasta. Sanotaan, että ihminen syö silmillääkin. Täytyy varmaan itsekin miettiä myös tätä kikkaa jälleen!
-ap
Minä lihoin sairauksien takia melkein 20 kg jossain vaiheessa. Osa siitä lähti itsekseen, mutta vaihdevuosien alkaessa melko nuorena olin 167/74.
Yllättäen kohdallani menopaussi toi helpotuksen. Ilmeisesti hormonien häipyminen lievensi perussairauksiani, ja tietysti esivaihdevuodet olivat asiaa vaikeuttaneet monta vuotta salaa (kuukautiset loppui 47-vuotiaana, yllätyksenä sekä minulle että gynelle, tai itse kyllä ehdottelin jo muutamia vuosia sitten että josko mulla on esivaihdevuodet mutta se ei korvaansa lotkauttanut).
Anyway, lakkasin stressaamasta yhtään mistään, ylipäänsä minulle tuli sellainen autuas hälläväliä-asenne vähän kaikkeen. Päätin etten syö enää ikinä mitään mistä en tykkää, enkä silloin kun ei maita. Ylipäänsä aloin elää juuri tänään juuri sellaista elämää kuin tahdon, ja Helvettiin kaikki.
Puolen vuoden jälkeen ollaan 167/69, vaikka olen syönyt hyvinkin paljon, viinikin on virrannut silloin tällöin. MUTTA kun pääsin eroon hormoniheittelyistä ja toisaalta perussairaudet lieveni, ja toisaalta se stressikupla hävisi, muistin taas kuka olen ja mistä nautin. Ja minun kohdallani se tarkoittaa vaeltamista, melomista, kiipeilyä, sukeltamista, kaikenlaista aktiviteettia. Kivut ja vaivat vaan teki kaikesta siitä niin ikävää.
Tästä nyt ei ole muille apua, varsinkaan jos ei ole minun perussairauksiani, mutta toin nyt kuitenkin esiin, että joskus se menopaussi voi olla varsinainen vapahdus.
Sen verran neuvoisin, että älkää kituuttako liikaa. Silloin menetätte lihasmassaa, ja nykytiedon valossa mikään muu ei korreloi kuolleisuuden kanssa niin vahvasti kuin vähäinen lihasmassa. Syökää tarpeeksi ja treenatkaa.