Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)

Vierailija
04.08.2025 |

Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.

Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.

Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.   

Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.

Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Lainaaminen ei onnistu tässä. Unen heikkenemisestä: 

Nukahtaminen kestää kauemmin, käyn usein yöllä vessassa (nukahdan heti uudestaan) ja herään naapurista kuuluviin ääniin. Oikeastaan iso osa uneen liittyvistä ongelmista on liittynyt naapureihin, joiden takia olen pari vuotta nukkunut tunnin, pari vähemmän kuin aiemmin. Nyt he muuttivat pois, ja toivon, että uudet naapurit ovat hiljaisia ja aamu-unisia. Lisäksi särkevä lonkka vaikuttaa nukkumiseen. Kaiken kaikkiaan nukkumiseen liittyvät muutokset ovat samankaltaisia kuin raskausaikoina. 

-ap

Vierailija
82/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Lainaaminen ei onnistu tässä. Unen heikkenemisestä: 

Nukahtaminen kestää kauemmin, käyn usein yöllä vessassa (nukahdan heti uudestaan) ja herään naapurista kuuluviin ääniin. Oikeastaan iso osa uneen liittyvistä ongelmista on liittynyt naapureihin, joiden takia olen pari vuotta nukkunut tunnin, pari vähemmän kuin aiemmin. Nyt he muuttivat pois, ja toivon, että uudet naapurit ovat hiljaisia ja aamu-unisia. Lisäksi särkevä lonkka vaikuttaa nukkumiseen. Kaiken kaikkiaan nukkumiseen liittyvät muutokset ovat samankaltaisia kuin raskausaikoina. 

-ap

Siis tarkoitin, että käyn kerran yössä vessassa, mutta en joka yö. En käy montaa kertaa yössä! 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä sitten? Ei se hedelmien sokeri muutu haitattomaksi tai olemattomaksi vähemmän syömällä."

Eikä elämä terveelliseksi ortoreksialla. Kaikkea voi syödä, kun määrät ja kerrat pysyvät järkevinä.

Kaikkea ei kannata syödä. Edes kohtuudella.

Vierailija
84/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö niitä makeita herkkuja. Kuin pulla viikossa tasolla. 

Syö pari kuukautta silleen niin kuin ennenkin, mutta vain sen verran vähemmän, että tekisi mieli ottaa vähän lisää. Tyyliin yksi peruna vähemmän mitä mieli tekisi. Vihreetä / salaattia / tuoretta kasvista lautaselle saa ottaa niin paljon ku haluaa. Syönnin jälkeen oottele hetki ja juo kuppi vettä. "Nälkä" kerkee unohtua. Koska se ei ole nälkä vaan tottumus josta oppii pois. 

Tällä linjalla käy kerta viikossa puntarilla. Ja tsekkaa että paino laskee noin 0,5kg viikossa. Jatka 30 viikkoa. 

Homma hoidettu. Tää siis toimi itselläni. 

Kalorilaskuriin voi syötellä päivän ruuat. Mutta kyllä sen itsekkin tuntee, milloin jää sopiva nälkä jotta paino pikkuhiljaa putoaa.

Syy miksi haluan vetää tämän yksinkertaistetuksi, on että tossa ei oikein tarvitse muuttaa mitään. Paitsi jättää ne jälkkäripullat pois. Se on kuitenkin selkeä juttu, joka onnistuu ns. itseään käskemällä sopivan ajan. Ja kun tavasta vieraantuu sitä ei enää kaipaakkaan. 

Vierailija
85/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Suosittelen lukemiseksi Patrik Borgin kirjoja. Tutkittua tietoa painonhallinnasta.

Vierailija
86/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ikää, pudotin 10kg 6kk aikana, vähensin syömistä, lisäsin liikuntaa, jätin alkon pois jne.

Matka jatkuu :) (vielä toinen mokoma pudotettavaa, joulu tavoitteena)

Vierailija
87/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe, itsellä sama tilanne eli paino nousukiidossa vaikka syön niin kuin ennenkin. Hyviä vinkkejä täällä.

Vierailija
88/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aihe, itsellä sama tilanne eli paino nousukiidossa vaikka syön niin kuin ennenkin. Hyviä vinkkejä täällä.

Kannattaa muuttaa niitten syömisten sisältöä. 

Ei tartte sitten vinkua lihomista eikä syyttää ikää.

Vierailija
89/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet mun kokoinen, olin 165cm/72 kg ja nyt olen 165cm/ 56 kg. Seitsemässä kuukaudessa. Miten? Pätkäpaastolla! Olen jo ikämummo, 66v ja kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastan, mulla on estrogeenihoito vaihdevuosi- ja osteoporoosilääkkeenä. Syön edelleen pätkäpaastolla klo 8-16  välillä ja sekaruokaa, kahvin kanssa pullankin päivittäin. Illalla oli aluksi nälkä, ei enää, keho tottuu nopeasti. Paino on pysynyt kolme vuotta samana 56 kg, mutta joka aamu käyn puntarilla ja pudotan heti annoksia pienemmäksi jos paino nousee. Liikun vähän, kävelen ja teen puutarhatöitä.

Vierailija
90/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen ja samassa tilanteessa eli kiloja tullut muutamien vuosien aikana ainakin 15 lisää. Sitä ennen olin vuosikaudet muutaman kilon normaalipainon yläpuolella. Olen myös kala- kasvissyöjä.

Mulla parhaiten on toiminut viikottainen paastopäivä. Ihan totaalipaastolla en ole, vaan juon aamulla kahvin kauramaidolla ja päivän mittaan noin litran vihannesmehua. Tällä konstilla olen nyt reilun puolen vuoden aikana saanut 8 kg pois. Välillä paino jumittaa, mutta pikkuhiljaa on kuitenkin tultu alaspäin.

Lyhyttäkään paastoa en kuitenkaan suosittele, jos on yhtään syömishäiriötaustaa. Itselleni tämä on kuitenkin sopinut, sillä en jaksa laskea kaloreita (sitäkin tuli nuorempana kokeiltua), joten yhden paastopäivän pitämällä saan syödä muun viikon rennommin ja kalorit jäävät silti kokonaisuudessaan miinukselle (nähtävästi, kun paino laskee). Tärkeää on kuitenkin vahtia, ettei tuota yhdellä päivällä hankittua vajetta syö kiinni - kroppahan mieluusti tekisi juuri niin. Itse olen huomannut, että säännöllinen ruokailun rajoittaminen auttaa sietämään pientä nälkää paremmin myös muina päivinä. 

Lisänä varmasti iso apu itselläni on ollut, että pyrin syömään ihan överipaljon kasviksia. 

Vierailija
91/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin joku aiemmin että ei kannata ottaa liian isoa painonpudotustavoitetta, 15 kiloa voi olla ihan liikaa ja vaikka se onnistuisi niin kehon olisi vaikea pysyä siinä. Sekin olisi monelle riittävää että ylipäätään havahtuu painonnousuun ja onnistuu pysäyttämään sen.

Vierailija
92/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvin olla, että treenaat liikaa. Esivaihdevuosissa palautuminen hidastuu, joten jatkuva kova treeni voi saada kropan aivan sekaisin ja myös painon nousemaan. Mulla auttoi treenamisen rauhoittaminen eli ei enää mitään täysillä ylämäkivetoja vaan sen sijaan uintia, joogaa ja punttisalia (kunnon painoilla). Paino alkoi oikeasti tippua näin (syön perusterveellisesti, en ole millään dieetillä). Jos olet esim facebookissa, niin siellä on paljonkin ryhmiä, joista saa vertaistukea. 

Yleisesti suomalaiset liikkuvat niin vähän, että en kovin helpolla kannusta ketään treenaamaan vähemmän. Kulutuksen kannalta kyllä just uinti, kävely jne. voi olla hyviä, kun eivät aiheuta kauheaa nälkää verrattuna johonkin hiit-treeniin (joka sekin on suositeltavaa).

Vierailija
93/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen ja samassa tilanteessa eli kiloja tullut muutamien vuosien aikana ainakin 15 lisää. Sitä ennen olin vuosikaudet muutaman kilon normaalipainon yläpuolella. Olen myös kala- kasvissyöjä.

Mulla parhaiten on toiminut viikottainen paastopäivä. Ihan totaalipaastolla en ole, vaan juon aamulla kahvin kauramaidolla ja päivän mittaan noin litran vihannesmehua. Tällä konstilla olen nyt reilun puolen vuoden aikana saanut 8 kg pois. Välillä paino jumittaa, mutta pikkuhiljaa on kuitenkin tultu alaspäin.

Lyhyttäkään paastoa en kuitenkaan suosittele, jos on yhtään syömishäiriötaustaa. Itselleni tämä on kuitenkin sopinut, sillä en jaksa laskea kaloreita (sitäkin tuli nuorempana kokeiltua), joten yhden paastopäivän pitämällä saan syödä muun viikon rennommin ja kalorit jäävät silti kokonaisuudessaan miinukselle (nähtävästi, kun paino laskee). Tärkeää on kuitenkin vahtia, ettei tuota yhdellä päivällä hankittua vajetta

Överipaljon syömisessä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
94/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuit nyt yhteen sanaan ja jätit mainitsematta, että puhe oli kasviksista. Kun kirjoitan "överipaljon kasviksia" se tarkoittaa, että syön niitä (nykyään) reippaasti enemmän kuin keskivertosuomalainen, esim. kilon päivässä. Kalorimielessä en tietenkään syö "överipaljon", koska kasviksissa niitä ei ole. Tällä konstilla voin hyvin ja mieliteot pysyvät kurissa. 

Vierailija
95/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 10 kg siten, että kävin 2xviikossa salilla, 2xviikossa kuntonyrkkeilyssä, kerran viikossa tunnin kävelyllä ja kerran puolen tunnin juoksulenkillä ja lopetin herkkujen syönnin paitsi pe-la iltaisin jäätelöt. Olen myös kova syömään. Oon viisikymppinen ja menin niin rusinaksi, että peilikuva ei miellyttänyt, joten lakkasin niuhottamasta herkkujen kanssa, vaikken niitä nytkään mitenkään ahmi, ja lihoin jokusen kilon, muistoksi jäi ruttuinen kaula. Mielestäni sali kunnon painoilla on tärkein, mutta muutkin urheilut. Lihominen alkoi heti, kun jouduin sairauden takia vähentämään treeniä, nyt pitäisi taas palata vanhaan treenimäärään, kun en jaksa katella ruokia.

Vierailija
96/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvin olla, että treenaat liikaa. Esivaihdevuosissa palautuminen hidastuu, joten jatkuva kova treeni voi saada kropan aivan sekaisin ja myös painon nousemaan. Mulla auttoi treenamisen rauhoittaminen eli ei enää mitään täysillä ylämäkivetoja vaan sen sijaan uintia, joogaa ja punttisalia (kunnon painoilla). Paino alkoi oikeasti tippua näin (syön perusterveellisesti, en ole millään dieetillä). Jos olet esim facebookissa, niin siellä on paljonkin ryhmiä, joista saa vertaistukea. 

Yleisesti suomalaiset liikkuvat niin vähän, että en kovin helpolla kannusta ketään treenaamaan vähemmän. Kulutuksen kannalta kyllä just uinti, kävely jne. voi olla hyviä, kun eivät aiheuta kauheaa nälkää verrattuna johonkin hiit-treeniin (joka sekin on suositeltavaa).

Jep. Minun tapauksessani liikunta on kuitenkin todellakin ollut liiallista varsinkin vielä muutama vuosi sitten. Samoja määriä kuin kilpaurheilijoilla. Sikäli ei ihme, että nivelet sanovat nyt sopimustaan irti. 

-ap

Vierailija
97/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 2145 kcal ja 678 aktiivista kaloria Garminissa. 

Huomenna täytyy taas vähentää syömistä hieman!

-ap

Vierailija
98/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen kuin sinä ja tein puoli vuotta sitten muutamia tärkeitä muutoksia ruokavaliooni, painoni on tippunut 75 kg nykyiseen 65 kg. Pituutta on 169 cm

Tässä mun muutokset, jotka olen ottanut pysyvästi käyttöön

1. Proteiinien reilu lisääminen 

2. Täysjyvä tuotteiden käyttö

3.Päivittäin hyviä rasvoja, kuten oliiviöljy, pähkinät, siemenet

4.Aamupalani on täyttävä ja terveellinen joka päivä, Pääpiirteittäin se on seuraavanlainen; Ruis- tai kauraleipä viipale, päälle hiukan oliiviöljyä, juusto, kana/ kalkkunaleike, paistettu/ keitetty kanamuna, vaihtelevasti kasviksia, kreikkalaista jogurttia tai vanilja raejuustoa, tuoreita marjoja tai hedelmiä, mysliä, pellavasiemenrouhetta, siemeniä, pähkinöitä ja kuppi kahvia kauramaidolla 

5.Liikkunut olen aina, mutta nyt vielä monipuolisemmin

6. Nukun riittävästi 

7. Huolehdin palautumisesta

8. Alkuun olin 3 kk ilman näkyviä sokereita, sen jälkeen olen syönyt joka viikko välillä useampanakin päivänä hiukan herkkuja, mutta maltillisesti 

Vierailija
99/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita polkujuoksu. Tavoitteeksi ensin vaikkapa 30km, seuraavaksi 50km, 80, 100km jne.

Tuntikausia kestävien harjoituksien aikana saa ja pitää syödä sokeria (karkkia) että jaksaa tunkata.

Itselläni lähti 10kg kun rupesin harjoittelemaan tosissaan.

Vierailija
100/234 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita polkujuoksu. Tavoitteeksi ensin vaikkapa 30km, seuraavaksi 50km, 80, 100km jne.

Tuntikausia kestävien harjoituksien aikana saa ja pitää syödä sokeria (karkkia) että jaksaa tunkata.

Itselläni lähti 10kg kun rupesin harjoittelemaan tosissaan.

Kiitos! Yhteen polkujuoksutapahtumaan olen osallistunut lähes kylmiltään, ja melko hyvin meni, mutta vannoin itselleni, että ei koskaan enää! No, jos lasten kanssa juoksen toisinaan hieman poluilla.

Ehkä viisikymppisenä?! 

-ap