10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)
Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.
Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.
Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.
Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.
Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.
Kommentit (234)
Mulle toimi 8 Viikkoa -ohjelma. Silloin, kun mä olin siinä mukana viime vuoden keväänä (ohjelma on nyt uudistunut enkä tarkkaan tiedä, miten), siinä jätettiin pois perusruokavaliosta pasta / peruna / riisi / muut viljatuotteet (kotimaiset viljat), näiden korvaajaksi otettiin kasviksia. Maitotuotteet vähärasvaisina, sokeroimattomina, proteiinipitoisina (raejuustoa, kreikkalaista jugurttia, rahkaa jne tai esim. maidottomista versioista Alpro Greek Style). Liha vähärasvaisena. Rasvoista suositaan pehmeitä rasvoja (kasviöljyt, siemenet, pähkinät)
Tärkeimpänä mittarina aina talousvaaka ja tietämys siitä, minkä verran mitäkin ruoka-ainetta pitää saada / ateria (tyyliin 100 g lihaa, 125 g raejuustoa, 150 g proteiinipitoista jugurttia / rahkaa). Kasviksia voi syödä niin paljon kuin napa vetää, marjoja pari kertaa päivässä, hedelmiä annos-pari.
Mä syön 4 kertaa päivässä (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala) ja nykyään voin jopa lipsua ruokavaliosta ja herkutella, kun on tuo ruokavalion runko kunnossa.
-14 kg, ja ikää 48 projektia aloittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Hei 36-43 vuotiaat, tulkaas nyt hehkuttamaan viimeisiä oireettomia vuosianne, kun luulette sen olevan pysyvää.
ja kertokaa sitten 2032mitej menee ;)
Mitä tuo tarkoitti? Minä olen yli 5kymppinen, kuukautiset säännölliset, ei aaltoja, yöhikoiluja, niveliä särkee, on reumaa. Pituus/paino suhde balanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Hei 36-43 vuotiaat, tulkaas nyt hehkuttamaan viimeisiä oireettomia vuosianne, kun luulette sen olevan pysyvää.
ja kertokaa sitten 2032mitej menee ;)
Jaa. Itse olen 51, ja ei niin mitään vaivoja tai oireita. Jonkinlaista lievää esivaihdevuosioireilua oli ikävuosina 42-47, lähinnä kuukautiskierron heittelyä ja outoja kipuja, sitten ne meni ohi. Nyt kun menopaussi on jo tapahtunut niin olo on tasaisen hyvä ja energinen, ei koskaan ole ollut nuorenakaan näin hyvä, koska silloin menkkakierto heitteli mielialoja, energisyyttä yms. ja oli vain ovulaation aikoihin tehokas olo ja viikko ennen menkkoja vitutti, ahmitutti, väsytti, turvotti. Mikä ihana onni että siitä pääsi eroon.
Olen myös laihduttamassa vähän isompaa urakkaa, eli painan nyt 112 kg, tarkoitus olisi lähelle normaalipainoa laihtua. Toistaiseksi mennyt hitaasti mutta varmasti laihdutus, siis hitaammin kuin nuorena mutta kuitenkin ihan ok vauhtia, ottaen huomioon etten ole ollut mitenkään erityisen tiukka. Välimeren ruokavaliota erään kirjan ohjein noudatan, ja en ole herkkuja tai alkoholiakaan jättänyt kokonaan pois. Vuoden alussa kun aloitin painoin vielä 125 kg.
Vierailija kirjoitti:
Sun ei tarvii laihduttaa 15kg. Tärkeintä on pysyä terveenä ja normaalipainon rajoissa. Iän ja hormonaalisten muutosten myötä paino nousee. Kannattaa keskittyä terveellisiin valintoihin, eikä siihen että painon pitäisi olla ja pysyä samana kuin nuorena. Laihduttaminen on hitaampaa ja vaikeampaa iän myötä, osteoporoosi ym. vaarana vaihdevuosien tullessa.
Tämä. Suositeltu painoindeksikin on vaihdevuosi-iästä eteenpäin korkeampi kuin nuorilla, alhaisin kuolleisuus on itse asiassa BMI-välillä 26-30, eli lievän ylipainon asteikolla. Tosiaan ehkäisee osteoporoosia, ja ennustaa parempaa selviämistä, mikäli sairastuu vakavaan sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni vaikka 10 karkkia joka toinen päivä on pienempi paha, kuin pieni pussi taateleita joka päivä.
ja jäätelö 200-300 kcl esim. 1-2 krt vko pienempi paha, kuin kookosöljytyotteina joka pv.
Onhan karkilla ja taatelilla jo terveydellisistä syistä ihan eri merkitys ihmisen kehossa. Minä syön kolme kuivattua taatelia päivässä. Kannattaa ottaa selvää miten taateli kehossa vaikuttaa.
Sitten nuo vertailut joka päivä tai parina päivänä viikossa. Hohhoijaa! Sehän on selvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi, oon Annika 38 ja mua luullaan 25, ok. Pidä toi, jos vielä 48 luullaan samaa, saat ennätyksen. Sitä vaan ei tapahdu, kun tapahtuu setä/tätitauti 47-vuotiaana.
Itse asiassa mieheni on 47-vuotias. Ei ole mitään setätautia havaittavissa.
-ap
Mun mies 59 ja väsymys ainoa oire, johon selkeä syy.
18 tuntia paastoa, syö kahdeksan tunnin sisään, musta kahvi, vihreä ja musta tee sallittuja paaston aikana, herkut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni vaikka 10 karkkia joka toinen päivä on pienempi paha, kuin pieni pussi taateleita joka päivä.
ja jäätelö 200-300 kcl esim. 1-2 krt vko pienempi paha, kuin kookosöljytyotteina joka pv.
Onhan karkilla ja taatelilla jo terveydellisistä syistä ihan eri merkitys ihmisen kehossa. Minä syön kolme kuivattua taatelia päivässä. Kannattaa ottaa selvää miten taateli kehossa vaikuttaa.
Sitten nuo vertailut joka päivä tai parina päivänä viikossa. Hohhoijaa! Sehän on selvää!
Se taatelin sokeri vaikuttaa kehossa yhtä haitallisesti kuin karkinkin sokeri.
Tosin moni elää jossain harhassa, että hedelmissä oleva sokeri ei ole sokeria lainkaan tai sen haitat kumoutuu kun se on hedelmässä :D
Aivan sama mitä syöt, mutta syö vähemmän kuin kulutat. Helppoa
Vähennä hiilareita (kasvissyöjät saa näitä monesti aivan liikaa) ja kiinnitä huomiota hyvään uneen. Liian vähäinen uni nostaa kortisolia ja kerryttää rasvaa erityisesti vyötärölle.
Heipä hei, ap! Olen täsmälleen samanpituinen kuin sinä, ja suunnilleen saman painoinenkin. Syön myös kala-kasvispainotteisesti. Ikää minulla on 48, eikä mitään vaihdevuosioireita, ellei sitten tätä viimeaikaista lihomista lasketa. Liikunnan suhteen olen jonkinmoisessa motivaatiomontussa, olen kyllä juossut takavuosina maratonejakin. Mutta nyt tiedostan, että painoa on liikaa ja jokin paikka menee rikki, jos lähden kunnolla juoksemaan.
Olen itse nyt joitakin viikkoja laskenut kaikki kalorit Yaziolla ja pitänyt 500 kcal vajetta. Samalla olen tehnyt paljon havaintoja, jotka toivottavasti siirtyvät arkeen. Annoskoot ovat olleet valtavia, riisiä ja pastaa on ollut syötyä tavan vuoksi. Ja kattilanpohjia tyhjennetty velvollisuudentunnosta. Samaan aikaan proteiini on jäänyt vähiin.
Muutamia kiloja on jo lähtenyt alkupisteestä, ja alan olla normaalipainon tuntumassa. Itse ajattelin realistiseksi tavoitteeksi 63-65 kiloa. Sinun tavoitteesi kuulostaa kovin alhaiselta, etenkin kun olet urheilullisempi kuin minä tällä hetkellä.
Kaikkea hyvää painonhallintaan ap:lle ja muille. Odottelen kiinnostuksella, jos täällä jaettaisiin vaikka kasvispainotteisia reseptejä.
-ex-juoksija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta itse ajattelisin, että mitään sokerista ei tarvitsisi syödä tavan vuoksi tai ravitsemuksellisin perustein. Sen sijaan jos tykkää taatelien mausta, niitä voi liittää ruokavalioonsa muutaman ihan hyvin perustein. Itse en tykkää. Kuitua ja kivennäisiä voi saada monesta muustakin energiaköyhemmästä lähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mitä syöt, mutta syö vähemmän kuin kulutat. Helppoa
Se vähemmän syöminen onnistuu kuitenkin helpommin, kun panostaa ruuan sisältöön. Enkä tarkoita kaloripitoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten nuo vertailut joka päivä tai parina päivänä viikossa. Hohhoijaa! Sehän on selvää!Se taatelin sokeri vaikuttaa kehossa yhtä haitallisesti kuin karkinkin sokeri.
Tosin moni elää jossain harhassa, että hedelmissä oleva sokeri ei ole sokeria lainkaan tai sen haitat kumoutuu kun se on hedelmässä :D
Karkissa on helposti 50g sokeria 100 grammassa. Siihen sokerimäärään saa syödä melkein kilon pussin appelsiinejä. Harva jaksaa syödä niitä päivässä niin paljon, sen sijaan moni syö helposti 100-200g karkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten nuo vertailut joka päivä tai parina päivänä viikossa. Hohhoijaa! Sehän on selvää!Se taatelin sokeri vaikuttaa kehossa yhtä haitallisesti kuin karkinkin sokeri.
Mitä sitten? Ei se hedelmien sokeri muutu haitattomaksi tai olemattomaksi vähemmän syömällä.
"Mitä sitten? Ei se hedelmien sokeri muutu haitattomaksi tai olemattomaksi vähemmän syömällä."
Eikä elämä terveelliseksi ortoreksialla. Kaikkea voi syödä, kun määrät ja kerrat pysyvät järkevinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärintarkastukseen nyt aluksi. Perusverikokeet.
Kyllä, pyysin ja olen saanut lähetteen verikokeisiin. Sinne olen menossa vielä tämän kuun aikana.
-ap
Gynelläkin voisi olla hyvä käydä keskustelemassa noista vaihdevuosiasioista, jos et ole vielä käynyt.
Joo, täytyy mennä, jos vaivat pahenevat. Toistaiseksi on vain näitä niveloireita, painonnousua ja unen heikentymistä. Kaikki muu edelleen onneksi kunnossa.
-ap
Kuulostaa kyllä esivaihdevuosioireilta. Vaihdevuodet nostaa painoa, vaikka söisi jopa vähemmän kuin ennen. Tietty on aina niitäkin naisia, joilla vaihdevuodet eivät nosta painoa, he ovat onnekkaita! Oon 52 ja paino tuntuu vaan hiipivät ylöspäin, vaikka kuinka söisin vähän ja kasvis- ja proteiinipitoisesti. Valitettavasti en pysty auttamaan, kun ei tuo paino pysy itselläkään kurissa. Olen vielä tosi urheilullinen ja lihaksikas, mutta fläsää vaan kertyy.
Kiitos teille kaikille! <3 Arvostan todella paljon jokaista vastausta! Näistä on minulle paljon hyötyä.
Täytyypä kokeilla Yaziota. Tänään jatkoin Finelin ja Excelin käyttöä. Söin saman aamupalan kuin eilenkin. Ruokapäiväkirjaa täyttäessä se on helpompaa niin. Kaurapuuroa, marjoja, manteleita ja saksanpähkinöitä.
Kiitos paljon munuaiskiviin liittyvästä muistutuksesta. Juon nykyään paljon vettä, nestetasapaino on hyvä. Nuorena tuota kuivumista varmasti olikin.
Ja kiitos kasvisruokavalioon liittyvästä kommentista. Totta, hiilihydraatteja tulee helposti paljon ja liikaakin. Aloin kasvissyöjäksi 16-vuotiaana, ja heti painoni nousi. Mutta tämä on kuitenkin minulle paras ruokavalio. Täytyy vain vähentää hiilihydraatteja jonkun verran ja ylipäätään ruoka- ja energiamäärää.
Vaihdevuosista vielä. En koe, että haluaisin aloittaa hormonikorvaushoitoa, jos ei ole viimeinen pakko. Tosiaan muita vaivoja ei ole kuin nivelkipuja, painonnousua ja unen heikkenemistä. Näihin kaikkiin voi kuitenkin yrittää vaikuttaa omillakin valinnoilla. Esimerkiksi nukkumaan pitäisi mennä aikaisemmin ja välttää ruutua iltaisin. Kierto ja muut toiminnot ovat kunnossa vielä. Oikeastaan paremmalta vaikuttaa kuin vaikka kymmenen vuotta sitten.
Maitotuotteista: Käytän myös paljon kasvimaitotuotteita. Lähinnä rahka, maustamaton jogurtti ja hieman juustoa oikeista maitotuotteista.
Painosta: Juu, ei tarvitse tuota 15 kg pudottaa, mutta olisi kuitenkin hyvä päästä 60 kg tuntumaan. Se olisi parempi myös nivelille kestävyysliikunnassa.
Mukavaa päivää kaikille!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille! <3 Arvostan todella paljon jokaista vastausta! Näistä on minulle paljon hyötyä.
Täytyypä kokeilla Yaziota. Tänään jatkoin Finelin ja Excelin käyttöä. Söin saman aamupalan kuin eilenkin. Ruokapäiväkirjaa täyttäessä se on helpompaa niin. Kaurapuuroa, marjoja, manteleita ja saksanpähkinöitä.
Kiitos paljon munuaiskiviin liittyvästä muistutuksesta. Juon nykyään paljon vettä, nestetasapaino on hyvä. Nuorena tuota kuivumista varmasti olikin.
Ja kiitos kasvisruokavalioon liittyvästä kommentista. Totta, hiilihydraatteja tulee helposti paljon ja liikaakin. Aloin kasvissyöjäksi 16-vuotiaana, ja heti painoni nousi. Mutta tämä on kuitenkin minulle paras ruokavalio. Täytyy vain vähentää hiilihydraatteja jonkun verran ja ylipäätään ruoka- ja energiamäärää.
Vaihdevuosista vielä. En koe, että haluaisin aloittaa hormonikorvaushoitoa, jos ei ole viimeinen pakko. Tosiaan m
Millaista unen heikkeneminen on? Itselläni ongelmana oli heräily ja siihen aikaisemmin nukkumaanmeno ei auta, kun kuitenkin herää parin tunnin jälkeen eikä sitten nukahda uudelleen moneen tuntiin. Unettomuus tutkitusti myös lihottaa.
Sun ei tarvii laihduttaa 15kg. Tärkeintä on pysyä terveenä ja normaalipainon rajoissa. Iän ja hormonaalisten muutosten myötä paino nousee. Kannattaa keskittyä terveellisiin valintoihin, eikä siihen että painon pitäisi olla ja pysyä samana kuin nuorena. Laihduttaminen on hitaampaa ja vaikeampaa iän myötä, osteoporoosi ym. vaarana vaihdevuosien tullessa.