10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)
Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.
Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.
Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.
Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.
Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vhh ja pätkäpaasto toimivat mulla. Samat mitat ja -12kg onnistui melko vaivatta. Ikä 49v. Nyt on kesä lötvätty ja aion ottaa itseäni taas niskasta kiinni. Juoksulenkit tulee mulla aina syksyisin mukaan kun kelit viilenee. Salille en mene, mutta omalla painolla voin kotona jumppailla. Laihtuminen sitten sillä ruokavaliolla. Sokerista pääsee kyllä helposti eroon kun vaan vko-2 malttaa olla ilman. Sen jälkeen ei tee enää edes mieli.
Kiitos!
Miten koet, että vhh vaikuttaa juoksemiseen? Olisiko sinun mahdollista kirjoittaa esimerkkipäivän syömisiä?
-ap
Menisin lääkäriin jos mikään ei ole muuttunut mutta paino vain kasvanut, 15kg neljään vuoteen on aika reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Menisin lääkäriin jos mikään ei ole muuttunut mutta paino vain kasvanut, 15kg neljään vuoteen on aika reilusti.
Kiitos!
Siis onhan muutoksia tapahtunut. Ikä on nyt sellainen, että esivaihdevuosissa hyvin todennäköisesti ollaan. Eiköhän se vaikuta hormoneihin. Painoharjoittelu on vaihtunut kehonpainotreeniksi pitkälti. En joogaa tai tee pilatesta enää (rentouttava vaikutus puuttuu). En polta 700-1000 kcal päivässä treenillä. Liikkumisen muutokset liittyvät niveloireisiin.
En pidä enää säännöllisesti ruokapäiväkirjaa ja todennäköisesti syön liikaa.
Kaiken järjen mukaan muutoksia pitää tehdä nimenomaan syömiseen, sillä liikuntaa kuitenkin on nytkin paljon ja monipuolisesti (keskimäärin noin 600 kcal päivässä).
Olen kyllä menossa syksyllä terveystarkastukseen. En kuitenkaan tunne itseäni mitenkään sairaaksi (muuta kuin nivelongelmat).
Olen saanut paljon hyviä ideoita teiltä tässä iltapäivässä. Kiitos paljon, että autoitte! <3
-ap
Ota nyt ensin tavoitteeksi vaikka 65 kg, joka on ihan hyvä paino liikunnalliselle ihmiselle. Olen itse 45-v., 165 cm ja 63 kg ja hyvin timmissä kunnossa. Käytän FatSecret ilmaista ruokapäiväkirjaa. 7000 kcal = 1 kg rasvaa. Jos pyrit vaikka tuohon kilo kuukaudessa tahtiin, säädä päivittäinen kalorisaanti vaikka 350 kcal kulutusta pienemmäksi. Siten voit pitää hyvin 2 - 3 herkuttelupäivää/kk, jolloin voit syödä lähes mitä vain.
Voi hyvin olla, että treenaat liikaa. Esivaihdevuosissa palautuminen hidastuu, joten jatkuva kova treeni voi saada kropan aivan sekaisin ja myös painon nousemaan. Mulla auttoi treenamisen rauhoittaminen eli ei enää mitään täysillä ylämäkivetoja vaan sen sijaan uintia, joogaa ja punttisalia (kunnon painoilla). Paino alkoi oikeasti tippua näin (syön perusterveellisesti, en ole millään dieetillä). Jos olet esim facebookissa, niin siellä on paljonkin ryhmiä, joista saa vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt ensin tavoitteeksi vaikka 65 kg, joka on ihan hyvä paino liikunnalliselle ihmiselle. Olen itse 45-v., 165 cm ja 63 kg ja hyvin timmissä kunnossa. Käytän FatSecret ilmaista ruokapäiväkirjaa. 7000 kcal = 1 kg rasvaa. Jos pyrit vaikka tuohon kilo kuukaudessa tahtiin, säädä päivittäinen kalorisaanti vaikka 350 kcal kulutusta pienemmäksi. Siten voit pitää hyvin 2 - 3 herkuttelupäivää/kk, jolloin voit syödä lähes mitä vain.
Kiitos!
Juu, kyllä täytyy jakaa osatavoitteisiin tuo kilomäärä. Ensin takaisin 60-luvulle! Myös minä olin kaksi vuotta sitten 63 kg. Tosi hoikan näköinen kuvissa, kun nyt katsoo jälkikäteen, ja juoksutkin sujui hyvin.
Tuo 2-3 herkkupäivää kuussa on niin vähän verrattuna nykyiseen. Ihailen kyllä kaikkia, jotka vuodesta toiseen syövät kurinalaisesti. Kun itse pääsisin siihenkin, että herkkuja olisi vain lauantaisin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvin olla, että treenaat liikaa. Esivaihdevuosissa palautuminen hidastuu, joten jatkuva kova treeni voi saada kropan aivan sekaisin ja myös painon nousemaan. Mulla auttoi treenamisen rauhoittaminen eli ei enää mitään täysillä ylämäkivetoja vaan sen sijaan uintia, joogaa ja punttisalia (kunnon painoilla). Paino alkoi oikeasti tippua näin (syön perusterveellisesti, en ole millään dieetillä). Jos olet esim facebookissa, niin siellä on paljonkin ryhmiä, joista saa vertaistukea.
Kiitos! Kyllä, tätä olen myös itsekin ajatellut. Varsinkin pari vuotta sitten, kun paino tuntui nousevan pidempien lenkkien seurauksena. En ole facessa enää, mutta olen kyllä tuosta kovemmasta harjoittelusta lukenut netistä, että osalle se aiheuttaa vaikeutta palautua ja jopa painonnousua.
Se on jännä juttu, kun ei itse tunne mitään rasituksia ja elimistökin tarvitsee treeniä. Mutta muutoksia on pakko alkaa tekemään, jos/kun kroppa ei kestä. Olisipa ihanaa asua uimahallin vieressä. Kävisin joka päivä uimassa.
-ap
Tänään tuli 1973 kcal ja 127 grammaa proteiinia Finelin mukaan. Liikuntaa vähemmän tänään (aktiivisia kaloreita 524 kcal Garminin mukaan).
Aiemmin en syönyt iltapalaa. Olin usein niin nälkäinen, etten pystynyt kunnolla nukkumaan. Iltapalan olen lisännyt viime vuosina. En tiedä pitäisikö se taas lopettaa. Ainakaan klo 20 jälkeen minun ei kannata syödä. Siitäkin menee unet. (Tämän laitan nimenomaan esivaihdevuosioireisiin kuuluvaksi.)
-ap
Mulle tuli 4 vuodessa 15-20 kg lisää, normaalipainoisesta lihavaksi :( Nyt pudottanu 4 kg ja bmi on ylipainolla. Ikää 46 v. On kyl veemäistä yrittää näitä nyt pudottaa mut ehkä tää tästä. Haluaisin vielä normaalipainoiseksi. Kaikenlaista kremppaa on, istumatyö ja aina joku paikka kipeenä. Mut on tää muutama kilokin jo keventänyt oloa! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli 4 vuodessa 15-20 kg lisää, normaalipainoisesta lihavaksi :( Nyt pudottanu 4 kg ja bmi on ylipainolla. Ikää 46 v. On kyl veemäistä yrittää näitä nyt pudottaa mut ehkä tää tästä. Haluaisin vielä normaalipainoiseksi. Kaikenlaista kremppaa on, istumatyö ja aina joku paikka kipeenä. Mut on tää muutama kilokin jo keventänyt oloa! Tsemppiä!
Hyvä sinä! Alku on aina hankalin vaihe. Olet päässyt hyvään alkuun! Paljon tsemppiä!
-ap
Pahin tuossa on, että itsekkään jos syön yhtään yli 1500kaloria paino tulee heti ja olen jopa hellittäny, että riittää kun painan 65kg, mutta jo siinä pysyminen on jatkuvaa nälkää. Välillä tekisi mieli antaa periksi ja syödä mitä mieli tekee, mutta vuoden päästä olen 100kg
Minä sain 40-64 ikävuosien aikana kertyneet liikakilot pois vielä 65-vuotiaana syömällä oikealla ruokailurytmillä kohtuullisia annoskokoja ravitsemussuositusten mukaista ruokaa. Tavoitepainon saavuttamisen jälkeen olen jatkanut samalla ruokailurytmillä ja ruokavaliolla hieman enemmän syöden ja paino on pysynyt hyvin kurissa. Kun aloitin painon pudotuksen aloitin myös säännöllisen liikunnan (reipastahtista kävelyä) ja myöhemmin vielä kuntosalitreenit 2 kertaa viikossa ja kehonkoostumusmittauksen mukaan lihaskuntoni on nyt hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärintarkastukseen nyt aluksi. Perusverikokeet.
Kyllä, pyysin ja olen saanut lähetteen verikokeisiin. Sinne olen menossa vielä tämän kuun aikana.
-ap
Gynelläkin voisi olla hyvä käydä keskustelemassa noista vaihdevuosiasioista, jos et ole vielä käynyt.
Joo, täytyy mennä, jos vaivat pahenevat. Toistaiseksi on vain näitä niveloireita, painonnousua ja unen heikentymistä. Kaikki muu edelleen onneksi kunnossa.
-ap
Kyllä nuo kuulostaa jo tarpeeksi hankalille oireille että ainakin itse kävisin kysymässä ammattilaisen mielipidettä asiaan!
Toisena vinkkinä, googlaa Dr Simms. Vaihdevuosi-ikäisille naisille suunnattuja treeni- ja ruokailuohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärintarkastukseen nyt aluksi. Perusverikokeet.
Kyllä, pyysin ja olen saanut lähetteen verikokeisiin. Sinne olen menossa vielä tämän kuun aikana.
-ap
Gynelläkin voisi olla hyvä käydä keskustelemassa noista vaihdevuosiasioista, jos et ole vielä käynyt.
Ei niistä mitenkään erityisesti tarvi keskustella missään, jos ei ole ongelmia. Vaihdevuodet tulee kaikille, ja ne ei yleensä tarvi mitään hoitoa. Menevät ohi itsestään. Toki jos on sietämättömiä oireita, monet (ei kaikki) voi käyttää hormonikorvaushoitoa, joka ei sekään välttämättä auta läheskään kaikkiin vaihdevuosivaivoihin. Auttaa yleensä hyvin esim. alapään kuivuuteen ja unettomuuteen, heikommin aivosumuun, nivelki
Auttoi myös nivelkipuihin. Ei aluksi kokonaan poistanut, mutta lievitti merkittävästi.
Yazio on hyvä ja ilmainen sovellus ruokapäiväkirjaksi. Vaikket olisi aiemmin käyttänyt, sen oppii hetkessä. Helpottaa kaloreiden trakkaamista, ja protskun saannin seurantaa. Mun mielestä selkeempi kuin fineli. Olen sen avulla pudotellut muutaman kilon, nykysin mitat ollut pidempään jo 168/54.
Sulla oli ollu jossain vaiheessa munuaiskiviä, ja olit siksi huolissasi proteiinista. Varmaan tiesitkin, että vedenjuonti on tärkeää. Itselläni on samaa vaivaa. Ei ole onneksi uusinut. Mutta tärkeetä on, ettei kroppa pääse kuivumaan.
Voisit myös katsoa ptn kanssa sitä saliohjelmaa, onko se ajantasalla, ettet tee liian pienillä painoilla liian pitkiä sarjoja? Jos saisit jotain muutosta harjoitteluusi, voisi se herätellä kroppaa hieman, ja auttaa ehkä hieman rasvanpoltossa.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivut ainakin kuuluvat (esi)vaihdevuosien oireisiin.
Ei pidä tuohon luottaa. Voi olla myös reumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: hyvä, että kiinnität painoosi huomion nyt, kun ylipainoa on todella vähän. Koska liikut jo nyt paljon, liikunnalla et laihdu. Kiinnitä huomio siihen, mikä on syömisessäsi hyvin esim. kasvikset, marjat - ja pyri kasvattamaan maltillisesti niiden määrää. Herkutella saa, kunhan kiinnität huomion määrään tai sitten löydät korvaavan, vähäkalorisen vaihtoehdon. Itse olen pitkälti luopunut jäätelöstä, mutta korvaan sen jugurtti/marja-jälkkärillä. On yhtä herkullista kuin jäätelö. Ennen kaikkea, nälkää ei tarvitse nähdä. Anna painonpudotukselle aikaa vaikka puoli vuotta. Miinus yksi kilo kuukaudessa on kuusi kiloa puolessa vuodessa!
Kiitos sinulle! Tämä oli niin kivasti kirjoitettu. <3
Minun nimenomaan pitäisi alkaa korvata makeita herkkuja terveellisemmillä vaihtoehdoilla. Jogurtti, rahka, proteiinivanukas jne olisivat todellakin parem
Jogurteissa ja rahkoissa on sokeria, maitotuotteet aiheuttavat sisäistä tulehdusta ja turvotusta. Ei ole terveellisiä
Vierailija kirjoitti:
Lopeta makeat herkut kokonaan. Älä syö muutenkaan liikaa. Älä tee lihaskuntoharjoittelussa samaa lihasryhmää peräkkäisinä päivinä. Pidä toistomäärä 6-12. Tee raskaita esim. yhden jalan kyykkyvariaatioita. Tee leuanvetoja ja rengaspunnerruksia. Huolehdi, että saat proteiinia 2 g per painokilo.
Makea pois kokonaan?! Eikö täällä ole palstoja, jossa nimenomaan kerrotaan, miten totaaliehdottomuus pistää repsahtamaan?! Minä jätin karkin ja suklaan, muuta en. Olen hyvin onnistunut, koska niitä muita herkkuja en päivittäin syö. Hyvässä lykyssä kerran viikossa.
Vhh ja pätkäpaasto toimivat mulla. Samat mitat ja -12kg onnistui melko vaivatta. Ikä 49v. Nyt on kesä lötvätty ja aion ottaa itseäni taas niskasta kiinni. Juoksulenkit tulee mulla aina syksyisin mukaan kun kelit viilenee. Salille en mene, mutta omalla painolla voin kotona jumppailla. Laihtuminen sitten sillä ruokavaliolla. Sokerista pääsee kyllä helposti eroon kun vaan vko-2 malttaa olla ilman. Sen jälkeen ei tee enää edes mieli.