10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)
Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.
Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.
Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.
Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.
Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.
Kommentit (234)
Minä olen 50+/165/63kg.
Hirveä "herkkuperse" ja kulinaristi. Alkoholin aikanaan minimoinut makeiden herkkujen addikti. Lähtöpaino oli 67 ja risat kiloa. 80 päivää sitten. Olen liikkunut minimaalisesti helteen takia. Rajoittanut energiamäärän 1100-1300 kcal:n väliin. "Hiilaritietoisuudella". Kieltäytymättä mistään, koska muuten pyörisi koko ajan mielessä. Jatkuu edelleen. En tavoittele teini- tai nuoren aikuisen painoa enää tämän ikäisenä ja kolmen lapsen äitinä. Negatiivisena se, että poistuvien grammojen paikkaa ei voi määritellä, vaikka maltillisen vauhdin voikin (nahan roikkumisen ehkäisemiseksi ja antamalla kusokselle aikaa sopeutua). Kasvoihin tullut ensimmäiset rypyt, vaikka en ennestäänkään ole ollut "pyöreäkasvoinen".
Randomi-otanta eilieltä, koska päällimmäisenä nipussa (olen kirjannut käsin jokaisen suupalan):
100% ruispalan puolikas+sulatejuusoviipale+tuorekurkkusiivut (120kcal) + kahvia (70kcal). Pala lihahyytelöä+tuoretta paprikaa+ 3 kirsikkatomaattia (90kcal). Broilerin paistileike (naturel ja itse pintamaustettu) uunissa uhdessä halkaistun litteän nektariinin kanssa (180 kcal). Ohut ruisreissari (1/2), sulatejuustoviipale+2 kirsikkatomaattia (150kcal), kevytviili+5 mantelia (150kcal), paistettu kanamuna+5 viinirypälettä (150 kcal), Snickers-jäätelöpatukka (170 kcal). Ruoka- ja janojuomana hanavettä.
Yht. 1050kcal. Ja ennen jokaista oli mahan ääneenkin ilmoittama nälkä. Ei karannut käsistä kaloreiden osalta edes "namipäivä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen kuin sinä ja tein puoli vuotta sitten muutamia tärkeitä muutoksia ruokavaliooni, painoni on tippunut 75 kg nykyiseen 65 kg. Pituutta on 169 cm
Tässä mun muutokset, jotka olen ottanut pysyvästi käyttöön
1. Proteiinien reilu lisääminen
2. Täysjyvä tuotteiden käyttö
3.Päivittäin hyviä rasvoja, kuten oliiviöljy, pähkinät, siemenet
4.Aamupalani on täyttävä ja terveellinen joka päivä, Pääpiirteittäin se on seuraavanlainen; Ruis- tai kauraleipä viipale, päälle hiukan oliiviöljyä, juusto, kana/ kalkkunaleike, paistettu/ keitetty kanamuna, vaihtelevasti kasviksia, kreikkalaista jogurttia tai vanilja raejuustoa, tuoreita marjoja tai hedelmiä, mysliä, pellavasiemenrouhetta, siemeniä, pähkinöitä ja kuppi kahvia kauramaidolla
5.Liikkunut olen aina, mutta nyt vielä monipuolisemmin
6. Nukun riittävästi&nb
Totta, että proteiinien syöntiä ei voi ylikorostaa tässä iässä.
Vaikka söisi jonkun makean herkun välipalaksi, ensimmäinen ajatushan on , että "nyt en syö muuta kun saan tästä jo tarpeeksi energiaa". Siinä menee jo vikaan. Aina kannattaa syödä jotain proteiinipitoista välipalalla,sen herkunkin lisäksi. Olen itse todistanut tämän, nimittäin nyt kesä-aikaan olen popsinut milloin mitäkin herkkua, kuitenkin huolehtinut samaan aikaan, että ruokavalioni pysyy terveellisenä ja proteiinipitoisena. Paino on tippunut tasaisesti kokoajan.
Oliskohan juoksemisesta apua? Mun pojan kaverin äiti (tosin aasialainen taustaltaan) harrastaa juoksemista on on iloisen sirpakka keijukainen. Kuitenkin kolmen lapsen äiti eikä mikään nuori. Silti kuin parikymppinen neito.
Tietty jos on itsensä lihottamalla tehnyt itsensä juoksukyvyttömäksi niin on hankala heti aloittaa juoksuharrastus... Pahimmillaan ylipaino on tehny parantumatonta tuhoa elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan juoksemisesta apua? Mun pojan kaverin äiti (tosin aasialainen taustaltaan) harrastaa juoksemista on on iloisen sirpakka keijukainen. Kuitenkin kolmen lapsen äiti eikä mikään nuori. Silti kuin parikymppinen neito.
Tietty jos on itsensä lihottamalla tehnyt itsensä juoksukyvyttömäksi niin on hankala heti aloittaa juoksuharrastus... Pahimmillaan ylipaino on tehny parantumatonta tuhoa elimistössä.
Olen harrastanut juoksua lapsesta asti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen kuin sinä ja tein puoli vuotta sitten muutamia tärkeitä muutoksia ruokavaliooni, painoni on tippunut 75 kg nykyiseen 65 kg. Pituutta on 169 cm
Tässä mun muutokset, jotka olen ottanut pysyvästi käyttöön
1. Proteiinien reilu lisääminen
2. Täysjyvä tuotteiden käyttö
3.Päivittäin hyviä rasvoja, kuten oliiviöljy, pähkinät, siemenet
4.Aamupalani on täyttävä ja terveellinen joka päivä, Pääpiirteittäin se on seuraavanlainen; Ruis- tai kauraleipä viipale, päälle hiukan oliiviöljyä, juusto, kana/ kalkkunaleike, paistettu/ keitetty kanamuna, vaihtelevasti kasviksia, kreikkalaista jogurttia tai vanilja raejuustoa, tuoreita marjoja tai hedelmiä, mysliä, pellavasiemenrouhetta, siemeniä, pähkinöitä ja kuppi kahvia kauramaidolla
5.Liikkunut olen aina, mutta nyt vielä
Tämä!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 50+/165/63kg.
Hirveä "herkkuperse" ja kulinaristi. Alkoholin aikanaan minimoinut makeiden herkkujen addikti. Lähtöpaino oli 67 ja risat kiloa. 80 päivää sitten. Olen liikkunut minimaalisesti helteen takia. Rajoittanut energiamäärän 1100-1300 kcal:n väliin. "Hiilaritietoisuudella". Kieltäytymättä mistään, koska muuten pyörisi koko ajan mielessä. Jatkuu edelleen. En tavoittele teini- tai nuoren aikuisen painoa enää tämän ikäisenä ja kolmen lapsen äitinä. Negatiivisena se, että poistuvien grammojen paikkaa ei voi määritellä, vaikka maltillisen vauhdin voikin (nahan roikkumisen ehkäisemiseksi ja antamalla kusokselle aikaa sopeutua). Kasvoihin tullut ensimmäiset rypyt, vaikka en ennestäänkään ole ollut "pyöreäkasvoinen".
Randomi-otanta eilieltä, koska päällimmäisenä nipussa (olen kirjannut käsin jokaisen suupalan):
100% ruispalan puolikas+sulatejuusoviipale+tuorekurkkusiivut (120kcal) + kahvia (70kcal). P
Onnea sinulle hienosta suorituksesta! Olet ollut määrätietoinen. Kivalta kuulostaa nuo ruoat. Aiotko kuitenkin lisätä ruokamäärää jatkossa?
Totta mitä kirjoitat rypyistä. Minusta tuntuu, että olin pari vuotta sitten ryppyisemmän näköinen kasvoista kuin nyt normaalipainon ylärajalla/ylittäneenä. No, kaikkea ei voi saada. Ei tässä iässä voi näyttää 20- tai 30-vuotiaalta. Olemme jo olleet sen ikäisiä.
Mukavaa päivää!
-ap
-ap
Ap kysyy jotain ja aina löytyy nämä kehujat jotka ei kyllä vastaa kysymykseen, mutta kääntävät asian itseensä.
Kummasti tämä palsta täynnä näitä 50+ naisia joilla ei ole mistään hormonaalisista vaivoista tietoakaan. Ollaan yhtä hoikkia ja kauniita kuin kakskymppisenä, koskaan ei ole tarvinnut laihduttaa. Ei rypyn ryppyä vieläkään, kaikki aina kehuu. Kroppa ei ole elämän aikana muuttunut yhtään...
Kaikki tietää, että tämä on ihan täyttä 💩
Jokaisen hormonit ja kroppa muuttuu elämän aikana. Jokainen vanhenee, ei sellaista olekaan joka näytää aina samalta kuin nuorena. Sen sijaan, että antaisi neuvoja tai vertaistukea, pitää tulla boostaamaan omaa egoa valheilla.
Näin puhuvat tyypit ovat livenä niitä rusinoita, jotka näyttävät vanhemmalta kuin ovat ja ainut kehuja on itse.
Vierailija kirjoitti:
no et syö herkkuja, pienennät annoksia..
Laihdutus on äärettömän helppoa.
nykyään vaan kaikki tekee siitä jotenki liian vaikeeta eikä sitte onnistu koskaan.
Laihdutus on helppoa sinulle, joten kuvittelet sen olevan samanlaista myös muille? Kun kuluttaa päivässä noin 1500 kcal, ei ole kovinkaan helppoa vähentää siitä enää niin paljon, että laihtuisi. Olen itse vähentänyt viimeisen 20 vuoden aikana syömistä lähes puoleen alkuperäisestä, mutta elimistö tottuu aina vähempään ja vähempään. Ei ole auttanut herkkujen ja makeiden juomien jättäminen, ei pienemmät annoskoot, kalorit pitäisi vetää niin minimiin, etten selviä arjesta. Ja sen kuurin jälkeen aineenvaihdunta toimisi entistä laiskemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy jotain ja aina löytyy nämä kehujat jotka ei kyllä vastaa kysymykseen, mutta kääntävät asian itseensä.
Kummasti tämä palsta täynnä näitä 50+ naisia joilla ei ole mistään hormonaalisista vaivoista tietoakaan. Ollaan yhtä hoikkia ja kauniita kuin kakskymppisenä, koskaan ei ole tarvinnut laihduttaa. Ei rypyn ryppyä vieläkään, kaikki aina kehuu. Kroppa ei ole elämän aikana muuttunut yhtään...
Kaikki tietää, että tämä on ihan täyttä 💩
Jokaisen hormonit ja kroppa muuttuu elämän aikana. Jokainen vanhenee, ei sellaista olekaan joka näytää aina samalta kuin nuorena. Sen sijaan, että antaisi neuvoja tai vertaistukea, pitää tulla boostaamaan omaa egoa valheilla.
Näin puhuvat tyypit ovat livenä niitä rusinoita, jotka näyttävät vanhemmalta kuin ovat ja ainut kehuja on itse.
Voisitko sinä antaa sitä vertaistukea, kiitos.
Otan mielelläni kaikenlaisia kokemuksia ja ideoita vastaan! Kiitos kaikista! Olemme kaikki erilaisia, ja eri jutut voivat toimia eri ihmisillä. Näistä kokemuksista on varmaankin hyötyä muillekin kuin minulle.
Mukavaa päivää kaikille!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Otan mielelläni kaikenlaisia kokemuksia ja ideoita vastaan! Kiitos kaikista! Olemme kaikki erilaisia, ja eri jutut voivat toimia eri ihmisillä. Näistä kokemuksista on varmaankin hyötyä muillekin kuin minulle.
Mukavaa päivää kaikille!
-ap
Mukavaa päivää myös sinulle ap! Kiva lukea tätä ketjua ja eritt. mukavaa kun jaksat olla iloinen ja kiitollinen kommenteista. Minulla on samankaltainen tilanne kuin sinulla ja olen saanut myös paljon ideoita tästä ketjusta.
Lyön lusikkani soppaan ja kerron, että mulle se vaatii kunnon salitreeniä 3-5 kertaa viikossa, lisäksi kävelylenkkejä. Ja ruokavalion siistimisen. Ja kaloreita ei tosiaankaan vedetä minimiin, päinvastoin alkuun koostetaan hyvälaatuiset safkat niin, että päivän kalorimäärä on n.2300-2500. Tästä lähetään pikkuhiljaa vähentämään 5 viikon jaksoissa, kuitenkaan ei alle 1600 kalorin/vrk mennä, koska kropalla pitää olla polttoainetta. Aikaa noin 15 kilon pudotukseen menee n.9kk. Ja mulla on kilpparin vajaatoiminta ja viime vuonna todettiin 3 välilevyn pullistumaa; näistä huolimatta toimii homma
n49
Olen ollut koko ikäni melko hoikka, kunnes täytin 40 v, niin alkoi painoa tulla salakavalasti, niin että 45 v havahduin olevani lievästi ylipainoinen. Olen kokeillut nuorempana pieniin painon pudotuksiin jos jonkinmoisia "dieettejä", mutta aina pudotetut kilot ovat tulleet takaisin ( yleensä vieä korkojen kanssa).
Nyt olen tosiaan pudottanut painoa viimeisen puolen vuoden aikana 10 kg ilman dieettiä. Olen "opetellut" syömään oikein, suhteuttaen energian saannin kulutukseeni. Ruokavalioni on lähimpänä välimerellistä ruokavaliota, ja se sopii minulle todella hyvin. Rakastan käyttää kasviksia monipuolisesti sekä oliiviöljyä, yrttejä, marjoja jne. En ole joutunut luopumaan mistään vaan koen että syön laadukkaammin kuin koskaan elämäni aikana.
Ensimmäiset pari kk minimoin näkyvät sokerit, viime kuukausina olen syönyt herkkuja kohtuudella.
Olen aktiivinen elämäntavoiltani, keskikulutukseni on 2400-3000 kcal. Olen pitänyt pientä energiavajetta yllä ( n 200-300kcal).
On ollut upeaa huomata miten vaivattomasti paino on tippunut. Kaikki kuvitelmat ja puheet siitä ettei keski-ikäisenä naisena onnistu painon pudotus, on lentänyt romukoppaan. Nyt olen todistanut että kyllä onnistuu. Bonuksena kaikelle on ollut että kaikki ihmeelliset kolotukset nivelissä ja lihaksissa ovat jääneet vähemmälle, suolen toiminta on hyvä, unen laatukin parempaa ja mielikin voi hyvin.
On ihan sellanen tunne, että voi kun muutkin kanssasisaret ymmärtäisivät, miten tavallaan pienillä jutuilla saa aikaan merkittävän elämän laadun parannuksen. Ja onhan se kieltämättä mukavaa kun mahtuu taas nuoruuden aikaiseen vaatekokoonkin, eikä vaatteet purista eikä kiristä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koko ikäni melko hoikka, kunnes täytin 40 v, niin alkoi painoa tulla salakavalasti, niin että 45 v havahduin olevani lievästi ylipainoinen. Olen kokeillut nuorempana pieniin painon pudotuksiin jos jonkinmoisia "dieettejä", mutta aina pudotetut kilot ovat tulleet takaisin ( yleensä vieä korkojen kanssa).
Nyt olen tosiaan pudottanut painoa viimeisen puolen vuoden aikana 10 kg ilman dieettiä. Olen "opetellut" syömään oikein, suhteuttaen energian saannin kulutukseeni. Ruokavalioni on lähimpänä välimerellistä ruokavaliota, ja se sopii minulle todella hyvin. Rakastan käyttää kasviksia monipuolisesti sekä oliiviöljyä, yrttejä, marjoja jne. En ole joutunut luopumaan mistään vaan koen että syön laadukkaammin kuin koskaan elämäni aikana.
Ensimmäiset pari kk minimoin näkyvät sokerit, viime kuukausina olen syönyt herkkuja kohtuudella.
Olen aktiivinen elämäntavoiltani, keskikulutukseni on 2400-3000 kcal. Olen pitänyt pi
Oi, kuulostaa niin kivalta! Olen iloinen puolestasi. Kuulostaa siltä, että olet löytänyt oikean tavan syödä. Juuri tuo, että elimistö toimii kokonaisuudessaan hyvin ja että on hyvä olo, on niin tärkeää! Hieno kuulla, että myös nivelkolotukset ovat helpottaneet, koska ne ovat oikeasti aika raskas asia kaiken arjen päälle. Varmasti ruokavaliosi on "anti-inflammatorinen".
-ap
Vierailija kirjoitti:
Lyön lusikkani soppaan ja kerron, että mulle se vaatii kunnon salitreeniä 3-5 kertaa viikossa, lisäksi kävelylenkkejä. Ja ruokavalion siistimisen. Ja kaloreita ei tosiaankaan vedetä minimiin, päinvastoin alkuun koostetaan hyvälaatuiset safkat niin, että päivän kalorimäärä on n.2300-2500. Tästä lähetään pikkuhiljaa vähentämään 5 viikon jaksoissa, kuitenkaan ei alle 1600 kalorin/vrk mennä, koska kropalla pitää olla polttoainetta. Aikaa noin 15 kilon pudotukseen menee n.9kk. Ja mulla on kilpparin vajaatoiminta ja viime vuonna todettiin 3 välilevyn pullistumaa; näistä huolimatta toimii homma
n49
Olen samoilla linjoilla kanssasi, että alkuun ei kannata liian pienellä energiamäärällä sinnitellä. Ainakaan, jos liikkuu. Myös minulle nuo mainitsemasi energiamäärät lienevät sopivia. Ja tuo painoharjoittelu boostaa kyllä aineenvaihduntaa tehokkaasti. Koen, että nyt tekemäni kehonpainotreeni on tosi hyväksi nivelille, mutta aineenvaihdunnalle juuri tuo lisäpainoilla treenaaminen on hyvä juttu! Hienoa, että olet löytänyt toimivan kokonaisuuden. Toivottavasti minäkin pystyn taas lisäämään painoharjoittelua ohjelmaan. Tsemppiä paljon! Olet reipas!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa päivää kaikille!
-ap
Mukavaa päivää myös sinulle ap! Kiva lukea tätä ketjua ja eritt. mukavaa kun jaksat olla iloinen ja kiitollinen kommenteista. Minulla on samankaltainen tilanne kuin sinulla ja olen saanut myös paljon ideoita tästä ketjusta.
Kiitos! Jei, hienoa, että myös muut saavat tästä vinkkejä ja hyötyä! Samassa junassa ollaan tämän ikäiset. Toivotaan, että onnistutaan kaikki. <3
-ap
Laihduin kesälomalla 5 kg ihan vaan siitä, että stressi loppui. Kävin paljon ravintoloissa syömässä ja join oluttakin melkein joka päivä. Kaikki stressinhallintakeinot siis käyttöön. Liian vähäinen syöminen ja liikuntakin voi lisätä stressiä ja silloin ei vaan millään laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin kesälomalla 5 kg ihan vaan siitä, että stressi loppui. Kävin paljon ravintoloissa syömässä ja join oluttakin melkein joka päivä. Kaikki stressinhallintakeinot siis käyttöön. Liian vähäinen syöminen ja liikuntakin voi lisätä stressiä ja silloin ei vaan millään laihdu.
Kyllä! Stressiä ei kukaan kaipaa lisää. Ja toisaalta rankka liikuntakin on stressiä keholle ja mielelle. Pitäisi muistaa, että meillä on yhdet voimavarat, joiden pitää riittää kaikkeen siihen, mitä pitää saada tehdyksi ja mitä toivoo saavansa tehdyksi.
En muistanut aiemmin mainita, että itse en käytä alkoholia nykyään juuri ollenkaan. Joskus pari kertaa vuodessa pari annosta. Siinäpä se.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti ruuan koostumusta. Millään kasvis-kalaruualla et pysty painoa hallitsemaan, vaikka pidätkin sitä terveellisenä.
Kalat ja kasvikset ovat hyvää ravintoa ja terveellisiä.
Elimistön toimintaan tarvitaan kuitenkin ihan eriä kuin suositukset kertoo.
Jokainen tietty toimii oman halunsa mukaan.
Jaa. Mä taas onnistuin keski-iässä laihtumaan kymmeniä kiloja kala-kasvisruoalla, eli käytännössä Välimeren ruokavaliolla. Nykyään olen normaalipainoinen ja voin hyvin. Toki sekin auttaa, että vaihdevuosivaivat on jo menneet ohi, ne aiheutti kaikenlaista kitkaa ja vaivaa aikansa.
Mitään Välimeren ruokavalioita ei ole oikeasti olemassakaan... Muualla kuin THL:n märissä unissa. Välimeren ympärillä on aika monta valtiota ja ainoa mikä niitä yhdistää on huomattavan runsas vehnän syöminen ja oliiviöljyllä lotraaminen.
Kiitos sinulle kokemuksen jakamisesta! Tuo proteiinien riittävä saanti taitaa olla oikeasti yksi painonpudotuksen kulmakivi tässä iässä. Vaikka proteiinista toitotetaan joka paikassa, ei sitä välttämättä saa tarpeeksi varsinkaan, jos tykkää enemmän hiilihydraattipitoisesta ruoasta. Kuidut on myös tärkeitä, mutta niitä saan kyllä tarpeeksi. Olen aina käyttänyt lähestulkoon pelkästään täysjyvätuotteita.
Aamupalasi kuulostaa niin hyvältä! Aivan mahtava tapa aloittaa päivä.
-ap