10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)
Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.
Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.
Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.
Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.
Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkärintarkastukseen nyt aluksi. Perusverikokeet.
Kyllä, pyysin ja olen saanut lähetteen verikokeisiin. Sinne olen menossa vielä tämän kuun aikana.
-ap
Gynelläkin voisi olla hyvä käydä keskustelemassa noista vaihdevuosiasioista, jos et ole vielä käynyt.
Joo, täytyy mennä, jos vaivat pahenevat. Toistaiseksi on vain näitä niveloireita, painonnousua ja unen heikentymistä. Kaikki muu edelleen onneksi kunnossa.
-ap
Tosi hyvä aloitus ja vastauksissa on varmasti monia koulukuntia.
Vaihdevuosioireilu on nyt kovin trendikästä, itse ajattelen, että sillä selitetään asioita samoin kuin aikanaan e-pillereiden vaikutuksilla naisten painonhallintaan. Todellinen syy saattaa löytyä elintavoista.
Ihanaa, että liikut noin monipuolisesti. Vähennä radikaalisti sokerisyömistä. Pohdi, onko se tunnesyömistä, syötkö herkkuja tylsyyteen, kuten esimerkiksi itselleni usein käy? Älä kokkaa myöskään minkään somehitin perässä, pellillinen fitness-barkia ja taateleista tehtyjä snickersejä on pahempi kuin pari nallekarkkia tai jätski silloin tällöin.
Lisää tofua (silkentofusta dippikastike jne), jos et saa kalasta riittävästi kylläisyyttä/proteiinia. Samoin syö vähäkalorisia ja -hiilarisia kasviksia, jotka täyttävät vatsaa, esim zucchini, broccoli, kurpitsat, kaalit. Älä lotraa öljyillä, edes niillä terveellisillä.
Youtubessa on paljon aiheeseen liittyvää asiaa. Pieni kalorivaje on ainoa tapa karistaa kiloja. Mutta tee se fiksusti. Katso apuja esim Madelaine Rascan tai Shiv Wilson. Molemmilla on minusta terve suhtautuminen ja hyviä vinkkejä tavisten fitnekseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein auta mikään muu kuin alkaa ihan kalorinlaskenta ja rajoitus. Ei mulla ainakaan auttanut, vaikka kokeilin ketogeeniset ja ties mitkä myös. Vaihdevuosi-iässä on tosi vaikea hallita painoa, ja kulutus voi olla tosi vähäistä. Mulla nyt kun olen onnistunut pudottamaan painoni takaisin tavoitteeseeni 58 kiloon (pahimmillään oli 73 kg), se mitä saan päivässä syödä on 1400 kcal. Jos syön enemmän, alan hitaasti lihoa. Ja ulkoilutan päivittäin koiraa. noin 1,5 tuntia ja kaksi kertaa viikossa salitreenit, eli en ole täysin liikkumaton.
Itse käytän Fatsecret-nimistä sovellusta, joka laskee kalorit kun sinne kirjaa syömiset. Sinne pystyy myös tekemään usein tekemistään kokonaisuuksista aterioita, niin että vaikka jogurtti+mysli+marjoja tai puuroa+raejuustoa+marjoja+hunajaa -aamupalan saa kirjattua kerralla, eikä tarvi alkaa jokaista ainetta joka kerta naputella.
Kiitos!
Olet tehnyt upean urakan ja voit olla ylpeä itsestäsi! Tuo on varmasti totta minunkin kohdallani: ruokapäiväkirjaa täytyisi alkaa pitää. Se on hyvin yksinkertaista.
En ole käyttänyt tuota Fat Secretiä, mutta Fitness Palin voisi yhdistää Garminiin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitä huomio verensokerin tasaisuuteen. Laadukkaat hiilihydraatit toki paljon liikkuvalle tärkeitä. Jos haluat makeaa, niin ei koskaan tyhjään mahaan, vaan aina ruoan jälkeen, niin ei nosta verensokeria niin paljoa. Ja mielummin matalan glykeemisen indeksin omaavia makeita, kuten kookossokerilla makeutettua suklaata, taateleita tai tummaa suklaata.
Tasainen verensokeri parantaa hormonaalista toimintaa, erityisesti nälkä- ja kylläisyyshormoneiden toimintaa. Sivuvaikutuksena iho ei ns. sokeroidu, eli huomaat vaikutuksen ryppyjen muodostumisessa.
Kiitos!
Tasainen verensokeri.. Voi kun muistaisin aina tuon sanaparin. Mutta totta, mitä kirjoitat; varmasti hyväksi hormoneille varsinkin tässä iässä ja iholle (kasvot ja myös esimerkiksi selluliitti, joka erittäin valitettavasti on lisääntynyt vuoden, parin aikana).
Aah, taateleita! Ne ovat kyllä niin hyviä. Itse asiassa tyttäreni on tänä kesänä vaihtanut karkit taateleihin. Voiko jonkun mielestä karkit olla parempia kuin taatelit? Glykeemisen indeksin taulukkoakin pitäisi kerrata. Taatelit on myös erittäin hyvä lisä ennen pitkiä juoksulenkkejä tai juoksutapahtumia.
-ap
Kala-kasvissyöjä - raudan, b12 ja folaatin saanti vähäinen. Jos et käytä maitotuotteita, niin myös jodin puute mahdollinen.
Matala ferritiini selittäs hyvin painonnousun.
No, muistatko heittämällä kaiken mitä päivän ainakaan olet syönyt ja juonut? Kun On selkeät ruoka-ajat ja välillä ei napostella niin muistaa kyllä eikä kerry liikakiloja. Terv. N48, 168/58.
Hei 36-43 vuotiaat, tulkaas nyt hehkuttamaan viimeisiä oireettomia vuosianne, kun luulette sen olevan pysyvää.
ja kertokaa sitten 2032mitej menee ;)
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä aloitus ja vastauksissa on varmasti monia koulukuntia.
Vaihdevuosioireilu on nyt kovin trendikästä, itse ajattelen, että sillä selitetään asioita samoin kuin aikanaan e-pillereiden vaikutuksilla naisten painonhallintaan. Todellinen syy saattaa löytyä elintavoista.
Ihanaa, että liikut noin monipuolisesti. Vähennä radikaalisti sokerisyömistä. Pohdi, onko se tunnesyömistä, syötkö herkkuja tylsyyteen, kuten esimerkiksi itselleni usein käy? Älä kokkaa myöskään minkään somehitin perässä, pellillinen fitness-barkia ja taateleista tehtyjä snickersejä on pahempi kuin pari nallekarkkia tai jätski silloin tällöin.
Lisää tofua (silkentofusta dippikastike jne), jos et saa kalasta riittävästi kylläisyyttä/proteiinia. Samoin syö vähäkalorisia ja -hiilarisia kasviksia, jotka täyttävät vatsaa, esim zucchini, broccoli, kurpitsat, kaalit. Älä lotraa öljyillä, edes niillä terveellisillä.
Youtubess
Kiitos paljon!
Esivaihdevuodet on nyt todellakin esillä. Hyvä niin! Miten naiset pärjäsivät aikaisemmin? Onneksi nyt on enemmän tietoa. Toisaalta on kuten kirjoitit; ei voi syyttää huonoja elintapoja vaihdevuosilla. Täytyy yrittää löytää itselle toimivat terveelliset elämäntavat tässä vaiheessa elämää. Jos ei enää pysty tekemään jotain, täytyy keksiä muuta tilalle.
Rakastan tofua, sitä syön usein. Kasvirasvaa saan melko paljon Finelin mukaan. Sitä todella voisi vähentää. Saan kasvirasvaa esimerkiksi pähkinöistä jo melko paljon.
Kiitos, kun mainitsit nuo Rascanin ja Wilsonin. En ole tiennyt heistä tähän asti. Tutustun!
-ap
Vierailija kirjoitti:
No, muistatko heittämällä kaiken mitä päivän ainakaan olet syönyt ja juonut? Kun On selkeät ruoka-ajat ja välillä ei napostella niin muistaa kyllä eikä kerry liikakiloja. Terv. N48, 168/58.
Onnea hienoista mitoista!
-ap
Moi, oon Annika 38 ja mua luullaan 25, ok. Pidä toi, jos vielä 48 luullaan samaa, saat ennätyksen. Sitä vaan ei tapahdu, kun tapahtuu setä/tätitauti 47-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea hienoista mitoista!
-ap
Kiitos, en ole koskaan omistanut autoa.
Vierailija kirjoitti:
Kala-kasvissyöjä - raudan, b12 ja folaatin saanti vähäinen. Jos et käytä maitotuotteita, niin myös jodin puute mahdollinen.
Matala ferritiini selittäs hyvin painonnousun.
En usko, että minulla on raudanpuutetta tai matalaa ferritoiniä. Kaipa se oireilisi jotenkin? Olen pääasiassa hyvin energinen. Olen syönyt monipuolisesti ja riittävästi. Myös Finelin mukaan hyvin.
-ap
Omasta mielestäni vaikka 10 karkkia joka toinen päivä on pienempi paha, kuin pieni pussi taateleita joka päivä.
ja jäätelö 200-300 kcl esim. 1-2 krt vko pienempi paha, kuin kookosöljytyotteina joka pv.
Vierailija kirjoitti:
Moi, oon Annika 38 ja mua luullaan 25, ok. Pidä toi, jos vielä 48 luullaan samaa, saat ennätyksen. Sitä vaan ei tapahdu, kun tapahtuu setä/tätitauti 47-vuotiaana.
Itse asiassa mieheni on 47-vuotias. Ei ole mitään setätautia havaittavissa.
-ap
Onko teistå 40-49 vuotiasta kukaan tehnyt vaihdevuositestin? Ja vastaus?
olen 48 ja vastaus oli nega.
Tervetuloa Suomen painavimpaan ikäluokkaan, eli 45-55 vuotiaat. Jos ei ota niskasta kiinni 45 vuotiaana, niin tilanne ainaostaan pahenee vaan kun ikä lisii ja hormonit tippuu aina vaan lisää.
tämå on fakta,
Vierailija kirjoitti:
Onko teistå 40-49 vuotiasta kukaan tehnyt vaihdevuositestin? Ja vastaus?
olen 48 ja vastaus oli nega.
Mikä on vaihdevuositesti?
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Suomen painavimpaan ikäluokkaan, eli 45-55 vuotiaat. Jos ei ota niskasta kiinni 45 vuotiaana, niin tilanne ainaostaan pahenee vaan kun ikä lisii ja hormonit tippuu aina vaan lisää.
tämå on fakta,
Kiitos!
Kyllä tämän tuntee luissa ja ytimissä. Paino nousisi varmasti kilon viikossa, jos ei mitään yrittäisi tehdä. Ja nyt on pakko laitta piste tälle.
Vastakohtana tälle on oma äitini, joka taas on siinä iässä, että tuntuu hoikistuvan joka kerta, kun tavataan. Ylipäätään monet ikäihmiset näyttävät todella hoikilta.
-ap
Tarvitset enemmän rautaa ja proteiinia.
Kiinnitä huomio verensokerin tasaisuuteen. Laadukkaat hiilihydraatit toki paljon liikkuvalle tärkeitä. Jos haluat makeaa, niin ei koskaan tyhjään mahaan, vaan aina ruoan jälkeen, niin ei nosta verensokeria niin paljoa. Ja mielummin matalan glykeemisen indeksin omaavia makeita, kuten kookossokerilla makeutettua suklaata, taateleita tai tummaa suklaata.
Tasainen verensokeri parantaa hormonaalista toimintaa, erityisesti nälkä- ja kylläisyyshormoneiden toimintaa. Sivuvaikutuksena iho ei ns. sokeroidu, eli huomaat vaikutuksen ryppyjen muodostumisessa.