10-15 kg laihdutus (45-vuotias nainen)
Nyt kaipaan ideoita noin 10-15 kg pudottamiseen. Olen 45-vuotias nainen, minulla on aktiivinen elämäntapa ja harrastan monipuolisesti liikuntaa. Silti paino on noussut viimeisten vuosien (noin neljän vuoden) aikana 15 kg. Olen 166 cm pitkä, ja tänään vaaka näytti ruhtinaalliset 71 kg. Painoindeksi on siis tänään 25,77. Paino oli 56 kg nelisen vuotta sitten.
Kävin kesän alussa Inbody-mittauksessa (paino 70 kg silloin). Viskeraalirasvaa oli normaalimäärän ylärajalla. Minulla on kuitenkin vyötärö, ja vyötärö-lantiosuhde on normaali/hyvä. Mittauksessa selvisi, että koko vartalossa on lihaksia oikein hyvin. Silti silmänmääräisesti jalkalihakset tuntuvat pienenevän ja rasvan määrä lisääntyy. Tämä on tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana (erityisesti etureidet). Jalkalihasten pieneneminen liittyy varmaankin esivaihdevuosi-ikään. Lisäksi polvet, lonkka ja toisinaan alaselkäkin vaivaavat. Myös hartioissa on nivelten kanssa lievää ongelmaa. Tästä syystä treenaan pääasiassa kehonpainotreeniä. Kuntosalilla olen käynyt lapsesta asti, mutta nykyään se ei nappaa enää.
Kehonpainotreeniä teen useimpina päivinä viikossa tai joka päivä. Lisäksi pyrin tekemään painoharjoittelua käsipainoilla ja/tai kahvakuulalla noin kerran viikossa. Useampi kerta viikossa painojen kanssa alkaa minulla vaikuttaa liikkuvuuteen. Tällaista ei ollut vielä jokunen vuosi sitten. Lisäksi pyöräilen, uin, juoksen, talvella hiihdän molemmilla tyyleillä, teen crosstrainerilla jne. Aerobinen kunto ja hapenottokyky on edelleen hyvä, vaikka toki alasuuntaan menossa. Joka päivä treenien jälkeen venyttelen ainakin hieman. Pilatekset ja joogat minulla on jääneet viime vuosina välistä. Joskus teen YouTubesta jonkun lattiajumpan.
Olen kala-kasvissyöjä ja syön pitkälti suositusten mukaisesti. Toisaalta syön liikaa makeita herkkuja. Välillä pidän ruokapäiväkirjaa, mutta en ole jaksanut pitää sitä montaa päivää putkeen enää nykyään. Varmasti saan liikaa energiaa ikääni ja energiantarpeeseen nähden, kun kerran paino nousee ja nousee. Olen toisinaan täyttänyt myös THL:n Finelin ruokapäiväkirjaa, ja sen mukaan saan hyvin vitamiineja, kuitua, proteiinia jne. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Energiamäärä tosin on kaiketi liian suuri.
Otan vastaan ideoita ja kokemuksia! Auttakaa! Nyt pitää saada laivan suunta käännettyä.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 47-vuotias nainen ja olen laihduttanut nyt neljässä kuukaudessa 10 kiloa :) Painoindeksi on nyt 27,4 ja normaalipaino tavoitteena. Mulla on joitain vanhoja painomerkintöjä tallella, ja niiden mukaan painoin tämän verran keväällä 2021. Siinä siis reilun neljän vuoden aikana tuli tuo 10 kg ylipainoa. Ja ainakin vielä keväällä 2018 olin normaalipainoinen, kuten olin ollut siihen asti koko elämäni. Toisin sanoen tämä ylipaino on tullut vasta 40 vuotta täytettyäni, kun lapsetkin on olleet jo kouluikäisiä. Aika pysäyttävää huomata tällaisia asioita.
Painoa olen pudottanut hyvin perinteisillä keinoilla eli kävelemällä ja vähentämällä syömistä. Teen toimistotyötä, jossa ei tule liikuttua yhtään.
Tosi nopeassa ajassa on tullut tuo lisäpaino. Hienoa kun havahduit nyt etkä esim. sitten kun paino lisääntynyt 20 kiloa. Hyvin olet saanut painoa pudotettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no et syö herkkuja, pienennät annoksia..
Laihdutus on äärettömän helppoa.
nykyään vaan kaikki tekee siitä jotenki liian vaikeeta eikä sitte onnistu koskaan.
Tämä kiteytti kaiken. Laihduttaminen ON helppoa. Syö vähemmän. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä, paljonko kaloreita vatsalaukkuusi tunget. Nälän tunteeseen ei kuole.
Deepseek:
Kuinka paljon eläinrasva nostaa verensokeria?
Tämä on erinomainen ja tärkeä kysymys, koska eläinrasvojen ja verensokerin välinen yhteys on usein väärinymmärretty.
Yksinkertainen vastaus on: Puhdas eläinrasva ei käytännössä nosta verensokeria lainkaan.
Selitetään tarkemmin:
Miksi eläinrasva ei nosta verensokeria?
Ei hiilihydraatteja: Verensokeri nousee, kun syömme hiilihydraatteja (leipä, pasta, hedelmät, sokerit jne.), joita kehomme pilkkoo glukoosiksi. Eläinrasvat (kuten lihan rasva, voi, smetana) eivät sisällä hiilihydraatteja, joten niillä ei ole suoraa vaikutusta verensokerin nousuun.
Väliaikainen insuliiniresistanssi: Joillakin ihmisillä erittäin rasvapitoinen ateria saattaa aiheuttaa lievää, väliaikaista insuliiniresistanssia, mikä voi hieman hidastaa verensokerin laskua. Tämä ei kuitenkaan ole sama asia kuin verensokerin nousu. Vaikutus on yleensä pieni ja kestää vain muutaman tunnin.
Eläinrasvan epäsuora vaikutus verensokeriin
Vaikka puhdas rasva ei nosta verensokeria, sillä voi olla tärkeä epäsuora vaikutus, kun sitä syödään yhdessä hiilihydraattien kanssa.
Esimerkki:
Jos syöt pelkän leivän (paljon hiilihydraatteja), verensokeri nousee nopeasti.
Jos syöt leivän voileivänä (leipä + voi/voidehy), tapahtuu kaksi asiaa:
Hidastunut imeytyminen: Rasva hidastaa ruuansulatuskanavan tyhjenemistä. Tämä hidastaa hiilihydraattien imeytymistä verenkiertoon.
Tasaisempi verensokerikäyrä: Sen sijaan, että verensokeri nousisi äkillisesti, se nousee hitaammin ja tasaisemmin, eikä yleensä yhtä korkealle. Tämä on yleensä hyvä asia, erityisesti diabeetikoille, koska se välttää suuret verensokeripiikit.
Just 45-vuotiaana minullakin alkoi paino nousta. En ole saanut sitä laskemaan mutta onneksi olen saanut pysäytettyä painonnousun. Pakko kiinnittää huomiota syömiseen.
Miksi ihmeessä teet vain kehonpainotreeniä jos itsekin näet että lihasmassaa katoaa? Nivelkivut eivät ole syy jättää kuntosalitreeniä. Kannattaa hoidattaa esivaihdevuosioireet kuntoon jos nivelkivut johtuu niistä. Jos taas vika on toiminnallinen, fyssari on oikea osoite.
Kuntosalitreeni on varsinkin vaihdevuosi-iässä tosi tärkeää jotta lihasmassa ei katoa. Kannattaa muistaa että lihasmassa tekee vartaloon muodot ns. eli kiinteyttää. Rasvaa voi olla vähän enemmänkin jos on lihaksia alla. Jos taas laihduttaa niin että osa lihaksista häviää, keho saattaa painon pudotessakin näyttää pehmeältä ja siltä että rasvaa on paljon.
Lihasmassa myös kuluttaa enemmän energiaa ja säätelee verensokeria ja sitä kautta mielitekoja.1
Tännehän on tullut paljon uusia kommentteja. Kiitos kaikille!
Itselläni on se tilanne, että olen aloittamassa näillä näkymin ensi viikolla kilpirauhaslääkityskokeilun. Lääke on määrätty jo.
Paino pysynyt samana. Olen lisännyt treenien tehoa siitä, kun tähän ketjuun kirjoittelin enemmän sille tasolle kuin se aiemmin oli. Olen tehnyt lähes päivittäin lisäpainoharjoittelua vapailla painoilla. Olen juossut paljon. Ihan hyvin menee. Olen iloinen, että paino ei ole noussut. Näkökulma on vaihtunut siitä, kun tänne kirjoittelin. Olen iloinen, että olen nyt nukkunut hyvin. Nivelkivut ovat lähes poissa!
Mukavaa syksyn jatkoa!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Just 45-vuotiaana minullakin alkoi paino nousta. En ole saanut sitä laskemaan mutta onneksi olen saanut pysäytettyä painonnousun. Pakko kiinnittää huomiota syömiseen.
Tämä johtuu siitä, että estrogeenin vähentyessä myös insuliiniherkkyys vähenee. Eli keho reagoi hiilareihin siten, että lisääntynyt insuliini alkaa varastoida enemmän rasvaa kudoksiin. Itse blokkasin tuon pätkäpaastolla, joskus olen 36 tuntiakin paastolla, jos maha alkaa kasvaa. Silloin ei tarvitse joka päivä miettiä kuinka paljon saa syödä. Paasto on helppo, kun ei syödä, niin ei tarvitse pohtia koko asiaa. Sillä on myös terveysvaikutuksia, 18-24 tunnin paaston jälkeen kropassa käynnistyy autofagia, joka putsaa elimistöstä kuolleita ja vaurioituneita soluja. Se parantaa immuniteettia. Se on hyvä asia näin viidenkympin jälkeen.
Sitten kun on ruokailuaika, syön aika huoletta ja määriä mittailematta, mutta vhh:sti kuitenkin. En ole laskenut kaloreita, mutta tällä systeemillä olen normaalipainoinen. Liikunta harrastan melkein päivittäin, punttitreeniä ja kahvakuulaa sekä lenkkeilyä, näin pimeän aikaan crossailua.
N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä johtuu siitä, että estrogeenin vähentyessä myös insuliiniherkkyys vähenee. Eli keho reagoi hiilareihin siten, että lisääntynyt insuliini alkaa varastoida enemmän rasvaa kudoksiin. Itse blokkasin tuon pätkäpaastolla, joskus olen 36 tuntiakin paastolla, jos maha alkaa kasvaa. Silloin ei tarvitse joka päivä miettiä kuinka paljon saa syödä. Paasto on helppo, kun ei syödä, niin ei tarvitse pohtia koko asiaa. Sillä on myös terveysvaikutuksia, 18-24 tunnin paaston jälkeen kropassa käynnistyy autofagia, joka putsaa elimistöstä kuolleita ja vaurioituneita soluja. Se parantaa immuniteettia. Se on hyvä asia näin viidenkympin jälkeen.
Sitten kun on ruokailuaika, syön aika huoletta ja määriä mittailema
Estrogeenin vähentyessä kaiketi myös kilpirauhasen toiminta heikkenee monilla/osalla. Aineenvaihdunta menee hitaammalle ehkä senkin takia.
-ap
Kuten mieheni sanoi että kaloreita pitää kuluttaa liikkumalla mahdollisimman paljon. Olen nyt polkenut kuntopyörää viimeiset 4 kuukautta ja laihtunut 10 kg. Mieheni tekemällä ruokavaliolla on paino pudonnut. mieheni laihtui joskus 34 kg. Kaikki herkut on jätetty pois ja tilalle otettu ananasta esimerkiksi. Iltaisin siis syödään ananasta ja appelsiineja. Tavoite meni rikki jo kuukausi sitten, 10 kg minulla oli tavoite laihtua ja painan nyt 60 kg.
Sääressä oleva lihas nimeltä soleus on siitä erikoinen että se ei varastoi glukoosia lainkaan vaan ottaa sen suoraan verenkierrosta. Tämä on mahdollistanut sen että ihminen on kyennyt juoksemaan kiinni itseään huomattavasti nopeampia saaliseläimiä joilla tulee seinä vastaan kun lihasten glukoosivarastot ehtyvät.
Soleus'in em. ominaisuutta voi hyödyntää liiallisen verensokerin vähentämiseen niin että se ei varastoidu rasvana. Varvistelet vain voimakkaasti istuessasi esim. 8 minsan ajan siten että olet "varpaillasi" neljä sekuntia ja normaaliasennossa saman verran. Tuon harjoitteen alussa ekan"varpaille nousemisen" aikana saatat huomata kuinka tuo lihas lievästi kouristuu mikä lienee merkki siitä että harjoitus on tehokas?
M 1952, 180/70.