Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?

Vierailija
04.08.2025 |

Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei. 

Kommentit (1362)

Vierailija
581/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman koirani pelastaisin. Naapurit eivät mieti edes muiden kotirauhaa antaessaan lapsensa möykätä vaikka ympäri vuorokauden, eli en todellakaan jättäisi koiraani kuolemaan sellaisten takia. 

Vierailija
582/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä syytteen saa, jos ei ihmistä pelasta vaikka olisi mahdollisuus. Siinä voi olla hankala elää sen jälkeen: lähipiiri tietää, työnantaja myös. En palkkaisi henkilöä töihin, jos tietäisin että on jättänyt tietoisesti pelastamatta lapsen. Mutta provohan tämä oli. 

Aivan sama mulle. En muutenkaan tee elämässäni valintoja pohtien mitä muut ovat niistä mieltä. Koirani on minulle rakas ja minun vastuullani joten sen pelastan. Uskoitte tai ette. Miksi täällä jotkut väittävät uskovansa että me jotka pelastaisimme koiramme puhuttaisiin p*skaa?

Monet eivät ole eläinrakkaita. Eivät edes kaikki ne, joilla on lemmikki vaan joillekin heistä eläin on enemmänkin kiva viihdyke tai elämäntapavalinta kuin aidosti rakas olento. He näkevät eläimen korvattavana, eivät yksilönä

Minulla ei ole lasta eikä koiraa mutta tunnen ihmisiä jotka pitävät parempaa huolta koiristaan mitä moni lapsistaan. Se koira on elämäntapa ja rakkaus sitä kohtaan on silminnähtävää. Ei nämä ole niin yksinkertaisia asioita ja se joka niin väittää on itse hyvin hyvin yksinkertainen ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä syytteen saa, jos ei ihmistä pelasta vaikka olisi mahdollisuus. Siinä voi olla hankala elää sen jälkeen: lähipiiri tietää, työnantaja myös. En palkkaisi henkilöä töihin, jos tietäisin että on jättänyt tietoisesti pelastamatta lapsen. Mutta provohan tämä oli. 

Aivan sama mulle. En muutenkaan tee elämässäni valintoja pohtien mitä muut ovat niistä mieltä. Koirani on minulle rakas ja minun vastuullani joten sen pelastan. Uskoitte tai ette. Miksi täällä jotkut väittävät uskovansa että me jotka pelastaisimme koiramme puhuttaisiin p*skaa?

Monet eivät ole eläinrakkaita. Eivät edes kaikki ne, joilla on lemmikki vaan joillekin heistä eläin on enemmänkin kiva viihdyke tai elämäntapavalinta kuin aidosti rakas olento. He näkevät eläimen korvattavana, eivät yksilönä

Eivätkä kaikki välitä lapsista. Ei vaikka niitä olisi itselläkin.

Vierailija
584/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat myös rakastuneet visioon itsestään "eläinrakkaana ihmisenä". Tällaisia on aina ollut paljon erityisesti nuorissa naisissa, nykyään yhä enemmän keski-ikäisissäkin. Ei sillä, että kyseiset naiset eivät oikeasti pitäisi eläimistä, mutta omat lemmikit eivät ole heille oikeasti mikään prioriteetti, vaikka lemmikkejä haalitaankin. Hankitaan pieni ihana koira, annetaan se muutaman kuukauden päästä pois pitovaikeuksien takia. Hankitaan pian sen jälkeen kaksi kissaa, jotka annetaan pian pois, haastavan elämäntilanteen takia. Sitten hankitaan taas samaan haastavaan elämäntilanteeseen uusi koira...

Tiesin 90-luvulla yhden naisen, jolla oli parin vuoden sisällä kahdeksan koiranpentua, joista kaikki annettiin pois muutaman kuukauden ikäisenä "pitovaikeuksien takia". Eli ei mikään uusi ilmiö.

Vierailija
585/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät ole eläinrakkaita. Eivät edes kaikki ne, joilla on lemmikki vaan joillekin heistä eläin on enemmänkin kiva viihdyke tai elämäntapavalinta kuin aidosti rakas olento. H

Totta tämäkin. Jotkut haluavat pelkkiä pentuja ja kun eläin kasvaa se heitetään pois ja uusi tilalle. Jotkut tekevät tätä lastenkin kanssa. Kokoajan pitää saada uusi vauva ja vanhat lapset unohtuvat.

Vierailija
586/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin kissani, se on minun vastuullani ja rakas perheenjäsen. Tuntuisi hirveältä tehdä tuollainen valinta, mutta tositilanteessa sitä varmaan yrittäisi omansa pelastaa hinnalla millä hyvänsä, ja bonusta jos jonkun muun saisi pelastettua ilman itsensä vaarantamista. Minusta tämä on luonnollista. En myöskään ketään tuntematonta syyttäisi, jos lapseni kuolisi koska he eivät pelasta oman henkensä uhalla, minun hommani se on.

Vierailija
587/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itsekästä ajatella, että tottakai joku pelastaa mun lapseni ennen omaa perheenjäsentään. MIksi pelastaisi, perheenjäsen menee itsellä AINA toisen ohi, koira on myös meidän perheenjäsen. On paljon tärkeämpi ja rakkaampi kuin naapureiden lapset. 

Ei vaikuta mun elämään jos naapurin lapsi kuolee ihan mihin tahansa. Toki kamalaa ja suru voi olla hetken, mutta kun ei ole tuttu niin ei se nyt elämään vaikuta. Oman koiran menetys on kamalaa ja se vaikuttaa vuosia.

Joten helppo valita kenet pelastaisin, koirani tietysti! Mun koira tekisi saman mulle jos voisi ja on itse asiassa pelastanutkin muutamasta tilanteesta parikin kertaa. 

Ei kannata tuudittautua itsekkyyteen, että kyllä ne mun muksut menee koiran ohi tositilanteessa. Ei mene kaikilla. Piste. Älä ole itsekäs. En minäkään oleta, että joku perheen ulkopuolinen pistää mun koiran tai jonkun perheenjäsenen oman perheenjäsenensä ohi. Jännä juttu, nää perheelliset olettaa koska ovat itsekkäitä. MINÄ MINÄ MINÄ JA MUN KAKARAT.

Vierailija
588/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivätkä kaikki välitä lapsista. Ei vaikka niitä olisi itselläkin."

Mutta se että asettaa lemmikin kenenkään ihmisen, saati lapsen edelle kertoo kyllä luonteesta joka juuri on mahdollistanut kansanmurhat ja vastaavat. Aatukin taisi rakastaa koiraansa enemmän kuin useimpia kanssaihmisiä ja tulokset sitten tiedetään.

Vierailija
589/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei vaikuta mun elämään jos naapurin lapsi kuolee ihan mihin tahansa. Toki kamalaa ja suru voi olla hetken, mutta kun ei ole tuttu niin ei se nyt elämään vaikuta. Oman koiran menetys on kamalaa ja se vaikuttaa vuosia."

Valitettavasti suurin osa normaalilla empatialla varustetuista ihmisistä kuitenkin pelastaa sinut hädän hetkellä vaikka et kyllä sitä ansaitsisi.

Vierailija
590/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En minäkään oleta, että joku perheen ulkopuolinen pistää mun koiran tai jonkun perheenjäsenen oman perheenjäsenensä ohi."

Ihan tosissasi sanot että sinusta on ok jos joku laittaa lemmikkimarsunsa vaikka sinun puolisosi, sisaruksesi, vanhempasi, parhaan ystäväsi tms. hengen edellen? Oletko jotekin sairas vai vain empatiakyvytön?

Vierailija
591/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se että asettaa lemmikin kenenkään ihmisen, saati lapsen edelle kertoo kyllä luonteesta joka juuri on mahdollistanut kansanmurhat ja vastaavat. Aatukin taisi rakastaa koiraansa enemmän kuin useimpia kanssaihmisiä ja tulokset sitten tiedetään.

No nyt saatiin yhdistettyä eläinrakkaus jo kansanmurhan syyksi 😂 😂 😂

Vierailija
592/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt saatiin yhdistettyä eläinrakkaus jo kansanmurhan syyksi 😂 😂 😂

Ei eläinrakkaus vaan se että ei välitä muista ihmisistä ja on välinpitämätön heidän kohtalonsa ja kärsimyksiensä suhteen. Oma mukavuus ja itselle tärkeät eläimet tai ihmiset menevät muiden edelle tavalla joka johtaa muiden tarpeettomaan kärsimykseen joka olisi estettävissä.

Tuollainen epäempaattisuus muita ihmisiä kohtaan on ehdottomasti suurin syy turhaan kärsimykseen maailmassa.

Vierailija
593/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei vaikuta mun elämään jos naapurin lapsi kuolee ihan mihin tahansa. Toki kamalaa ja suru voi olla hetken, mutta kun ei ole tuttu niin ei se nyt elämään vaikuta. Oman koiran menetys on kamalaa ja se vaikuttaa vuosia."

Valitettavasti suurin osa normaalilla empatialla varustetuista ihmisistä kuitenkin pelastaa sinut hädän hetkellä vaikka et kyllä sitä ansaitsisi.

Se on jokaisen oma valinta kenet pelastaa, ei ole mun asiani sitä päättää. Turha katkeroitua asiasta mihin itse ei voi vaikuttaa. 

Vierailija
594/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta rakkautta koiraa tai mitä tahansa eläintä kohtaan on se että sitä ei aseteta jollekin jalustalle tai jopa ihmisten edelle. Eläin on eläin ja sen pitää juuri saada olla eläin erotuksena ihmisistä. Eläin ei voi hyvin jos sitä paapotaan ja suojellaan ihmisten edelle vaan kun se saa olla omalla paikallaan eläimenä.

Nykyinen koirien ja kissojen hyysäys on mennyt täysin yli kuten tämäkin keskustelu hyvin osoittaa. Rakastan koiria mutta nimenomaan koirina. Ne eivät ole ihmisiä eikä niitä laiteta ihmisen edelle. 

Vierailija
595/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jokaisen oma valinta kenet pelastaa, ei ole mun asiani sitä päättää. Turha katkeroitua asiasta mihin itse ei voi vaikuttaa. 

On kuitenkin olemassa sellainen pikkuinen asia kuin moraali sekä oikea ja väärä. Jos noista on ihan välinpitämätön niin samalla antaa välillisesti luvan monenlaiselle kärsimykselle.

Vierailija
596/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En minäkään oleta, että joku perheen ulkopuolinen pistää mun koiran tai jonkun perheenjäsenen oman perheenjäsenensä ohi."

Ihan tosissasi sanot että sinusta on ok jos joku laittaa lemmikkimarsunsa vaikka sinun puolisosi, sisaruksesi, vanhempasi, parhaan ystäväsi tms. hengen edellen? Oletko jotekin sairas vai vain empatiakyvytön?

Olen sen verran eläinrakas, että ymmärrän jos eläin perheenjäsenenä menee vieraan ihmisen ohitse. Ei ole minun päätös kuka pelastaa kenet. Empatiaa mulla riittää kyllä älä huoli enkä ole sairas. Jokainen tekee tilanteessa oman päätöksensä ja elää sen päätöksen kanssa, ei ole minun asiani tuomita siitä päätöksestä ketään. 

Toki jos asettaa itsensä johonkin korokkeelle, että minä ja mun perhe menee kaikkien edelle, niin kannattaa tulla korokkeelta alas. Normaalille ihmiselle perheenjäsenet on kaikki kaikessa ja ne asetetaan etusijalle. 

Vierailija
597/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin olemassa sellainen pikkuinen asia kuin moraali sekä oikea ja väärä. Jos noista on ihan välinpitämätön niin samalla antaa välillisesti luvan monenlaiselle kärsimykselle.

Kuka sen määrittelee onko oikein pelastaa oma perheenjäsen vai vieras ihminen? Sinäkö? Moraali, sekö pistää vieraan ihmisen perheenjäsenen edelle? Moraalitonta pistää vieras etusijalle. 

Vierailija
598/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen sen verran eläinrakas, että ymmärrän jos eläin perheenjäsenenä menee vieraan ihmisen ohitse."

Ei tuo ole eläinrakkautta vaan ihan vääristynyttä empatiaa joka kohdistuu ihmisten sijaan eläimiin. Rakastan itse koiria mutta minulle on itsestään selvää että koira on koira ja toisen ihmisen henki on siihen nähden etusijalla.

"Ei ole minun päätös kuka pelastaa kenet."

Koko järjestäytynyt yhteiskunta perustuu siihen että olemme katsoneet parhaaksi että jokainen ihminen on pelastamisen ja auttamisen arvoinen ilman sen kummempia pohdintoja. Et haluaisi elää maailmassa jossa vaikka ambulanssikuski pohtisi että jaksaako tänään tulla sinua pelastamaan. Eikä palomies pohdi että pelastaako sinun koirasi naapurin lapsen sijaan.

"Normaalille ihmiselle perheenjäsenet on kaikki kaikessa ja ne asetetaan etusijalle."

Normaalille ihmiselle eläin ei ole sellainen perheenjäsen joka asetetaan muiden ihmisten hengen edelle. Se ei ole normaalia suhtautumista eläimeen. Eläin voi olla vaikka kuinka rakas mutta se on kuitenkin eläin jonka elämän on tarkoituskin olla lyhempi kuin ihmisen.

Vierailija
599/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia moraalisia käsityksiä. Se, minkä sinä koet moraalisesti oikeaksi, voi toisesta tuntua väärältä. Ihminen, joka valitsee pelastaa eläimen, tekee sen usein siksi, että kokee olevansa vastuussa eläimestä ja on lojaali sitä kohtaan. Hän näkee eläimen perheenjäsenenä, ja siksi hänen moraalinsa perustuu juuri tähän kiintymykseen ja vastuuntuntoon. 

Vierailija
600/1362 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka sen määrittelee onko oikein pelastaa oma perheenjäsen vai vieras ihminen?"

Eläin ei ole perheenjäsen samassa merkityksessä kuin joku ihminen. Juuri siinä on se tämä vääristymä joka osalla ihmisistä on. Se eläin saa toki tuntua perheenjäseneltä siinä tavallisessa arjessa mutta silloin kun se aletaan ihan tositilanteessa laittaa muiden ihmisten edelle niin ollaan kyllä aika hukassa.

"Moraali, sekö pistää vieraan ihmisen perheenjäsenen edelle?"

Kyllä jos se perheenjäsen on eläin. Tämä on aika selvä asia kaikille normaalilla järjellä ja empatialla varustetuille. Myös isolle osalle niistä joilla on rakkaita lemmikkejä.

"Moraalitonta pistää vieras etusijalle."

Ei ole mitään moraalia pelastaa se joka itselle tuntuu parhaalta. Se on vain oman edun hakemista, ei mitään moraalia. Et selvästikään tiedä mitä moraali edes on. Moraali nimenomaan ottaa huomioon muutkin kuin vain sinut itsesi.