Jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin vieras lapsi vai oma koirasi/muu lemmikki, kumman valitset?
Itse valitsen ehdottomasti oman koirani. Koira on mun perheenjäsen, naapurin vieras ihminen ei.
Kommentit (1362)
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pelastaisin. Kuten kaikki muutkin, vaikka tykkävätkin täällä rollailla toisin.
Ei kannata tuudittautua siihen ajatukseen. En todellakaan pelastaisi vierasta ihmistä ennen omaa perheenjäsentäni. Ihan sama onko lapsi vai aikuinen vai vanhus, ei ole minun perheenjäsen. Kova pala todeta taas jollekin, ettei se oma napa ja napanuorasta irronneet olekaan kaikille tärkeintä. Voih.
Vierailija kirjoitti:
"Ihanko tosissasi sinä pelle vertaat lemmikin menettämistä lapsen menettämiseen? Lemmikin menettää käytännössä jokainen aina. Elämä jatkuu siitä. Lapsen menettäminen on valtava tragedia, josta useimmat eivät pääse koskaan yli. Työkyky voi mennä vuosiksi."
Ite olet pelle. Sinä et ole mikään määrittelmään onko jollekin vieraan lapsen vai oman lemmikin menettäminen suurempi asia. Jos mulla ei ole lapsia tai on, niin mitä mä suren sitä naapurin lasta vuosi tolkulla. Omaa koiraani kyllä suren. Se, että lemmikin menettää aina, ei vähennä yhtään sitä surua.
Lapsen voi menettää ihan koska vaan. Päinvastoin on sairasta uskoa, että vanhempi kuolee aina ennen lastaan. Kannattaa tiputtautua pilvilinnoista alas.
Jos joku menettää lapsensa, ei ole minun ongelma jos menettää työkykynsä. Olen itsekin elämäni aikana menettänyt perheenjäseniä ja ihan työkuntoon olen tullut, terapiaa ja ve
eri.
On kiva pohtia moraalifilosofiaa, mutta jos oikeasti, todellisessa tilanteessa, rupeaisit pelastamaan koiraasi tietäen että uhraat siinä lapsen, c'mon.
"Sähän asetat oman edun tässä edelle ja vaadit muita ihmisiä tekemään saman. Pelastamaan sun perheenjäsenen."
En vain oman perheenjäsenen vaan ihan kenet vain ihmisen eläimen sijaan. Myös minulle täysin tuntemattoman. Onko tämä hankala tajuta?
"Etkä sä määrittele mikä on moraali ja mikä on oikea ja väärä. "
En mutta on kyllä ihan vallitseva moraalikäsitys että ihminen menee eläimen edelle kun ollaan hengenvaarassa. Ei siitä ole edes pitänyt keskustella ennen nykypäivän vääristynyttä lemmikkienpalvontakulttuuria.
"Ei kannata olla itsekäs, se voi kostautua omaan nilkkaan. Mun koira menee aina sun ja sunlaisten yli, koska se on MUN PERHEENJÄSEN. Ja sinä et määrittele kuka tai mikä on perheenjäsen."
Perheenjäsen on ihminen, ei eläin. Ihan normaalin määritelmän mukaan. Ja minä pelastaisin sinut oman lemmikkini sijaan. Joten kuka tässä on itsekäs?
Miksi ihmiset eivät ymmärrrä että tämä ei ole moraalikysymys, eikä tämä ole mutukysymys, eikä oma päätös. On ihmishenki ja laki velvoittaa pelastamaan ihmisen.
Te ette voi valita.
Tää koko ketju on yhtä trollia.
Sama porukka opettaa poikiaan ettei sotimaan lähdetä omaa maata puolustamaan. Koska siellä saattaa kuolla!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät ymmärrrä että tämä ei ole moraalikysymys, eikä tämä ole mutukysymys, eikä oma päätös. On ihmishenki ja laki velvoittaa pelastamaan ihmisen.
Te ette voi valita.
Tottakai voin valita ja valitsen koiran. Aivan sama miten yritätte täällä vaikeroida. Joku pelastaa ihmisen joku koiran. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pelastaisin. Kuten kaikki muutkin, vaikka tykkävätkin täällä rollailla toisin.
Ei kannata tuudittautua siihen ajatukseen. En todellakaan pelastaisi vierasta ihmistä ennen omaa perheenjäsentäni. Ihan sama onko lapsi vai aikuinen vai vanhus, ei ole minun perheenjäsen. Kova pala todeta taas jollekin, ettei se oma napa ja napanuorasta irronneet olekaan kaikille tärkeintä. Voih.
Hieno juttu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joiltain vain puuttuu normaali moraalin taju. Ei sitä voi auttaa.
Ilmiannettu. Vi tun sairas ketju
Lapset eivät myöskään automaattisesti ole jotenkin tärkeämpiä kovinkaan monelle. Useat kyllä ymmärtävät esimerkiksi vajaavaisen kehityksen tuomat haasteet, kuten ettei käytös vastaa täysikasvuisen käytöstä ja ymmärrystä tällaiseen siis löytyy, mutta ei ole mitenkään oletettavaa, että lapsi olisi merkitykseltään vieraalle ihmiselle mitenkään erityinen. Tämä on vähän nykyajan hömpötystä, lapset eivät historiallisesti ole olleet mitenkään tärkein resurssi edes perheen sisällä, vaan aika useissa yhteisöissä jotain ihan uhrattavissa olevaa, esimerkiksi nälänhädän aikaan ruoaksi muutettavaa, kun aikuiset ihmiset ovat nähneet nälkää. Luultavasti ainoa tosi suuri poikkeus on vanhemmat, äiti etenkin, ja suuressa roolissa on tässä hormonit.
Ihan sama. Toivottavasti näiden koiran pelastajien lapset kuolee tulipalossa ja koirat pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ette voi valita.
Tottakai voin valita ja valitsen koiran. Aivan sama miten yritätte täällä vaikeroida. Joku pelastaa ihmisen joku koiran. Mikä ongelma?
Ongelma on se että kansakunnan yhtenäisyys romahtaa jos kaltaisiasi oma napa ensin ihmisiä on liikaa. Kukaan ei enää viitsi puolustaa maataan kun mieluummin pelastetaan oma nahka. Mitään ei tehdä muiden eteen eikä muita auteta vaan vain oma mukavuus ratkaisee jne.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu. Vi tun sairas ketju
Sanos muuta! Mikä tai kuka joku luulee olevansa kun kuvittelee että juuri hänen ajattelutapansa on ainoa oikea ja juuri hän sanelee kuka välittää mistäkin ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit mainita että perheenjäsenesi on koira, jonka selviämisen astat ihmislapsen hengen edelle. Kerrotko tästä ylpeänä palavan talon ulkopuolella odottavalla lapsen äidille?
Oma kissani koska muita ei täälä ole.
Vierailija kirjoitti:
Te ette voi valita.
Ei ole tuollaista lakia. Ja ihmisten lait eivät muutenkaan ole jotain mikä määrää kuin luonnonlaki. Käy vaikka vankilassa katsomassa.
Tietysti sä pelastat sen joka on suurimmassa vaarassa.
Njääh. Vaikka se miten koville teillä ottaisikin niin ei niitä teidän lapsia lähde naapurit hakemaan jos on omiakin perheenjäseniä pulassa.