Kesäaika ja lapsen nukahtaminen
Ollaan perheenä kesälomalla ja vaikka koko päivä touhutaan kaikkea ja viedään lasta kivoihin juttuihin, ollaan aktiivisia ja jatkuvasti läsnä lapselle, niin illalla lapsella ei vain tule uni. Klo22 nukkumaan vasta. Nukahtaminen kestää ja kestää, lapsi ei vaan väsy millään. Onko muilla millaista kesällä nukahtaminen? Kyseessä 5,5v vuotias. Ei meinaa oikein itse jaksaa enää illalla nukutusrumbaa...
Kommentit (11)
Kokeile pimeämpiä tai siis peittävämpiä ikkunaverhoja lapsen huoneeseen. Joillain ei vielä melatoniinin tuotanto ihan toimi kun on koko ajan valoisaa.
Aivan joo, aamulla kyllä venyy herääminen. Pitää varmaan sit herätä vaan aikaisemmin.
Oma 2-vuotias on nyt muutaman kuukauden ajan nukahtanut vasta kymmenen aikaan. Päiväkotiaamuina on sitten ollut väsynyt ja nukkunut pitkät päiväunet, mikä tietenkin on vain pahentanut myöhään nukahtamisen kierrettä. Mutta ei lapsi vielä yhdeksän aikaan nykyään nukahda, vaikka olisi nukkunut vain lyhyet päiväunet. Varmaan valoisuus vaikuttaa.
Sama täällä ja joku lapsista herää joka aamu viimeistään klo 8. Ei siinä auta kuin laittaa telkkari päälle joksikin aikaa, että saa itse vielä hetken torkkua. Noh, meillä ei oo lomalla niin tarkkaa. Illat meillä vanhemmilla kans venyy liian myöhäsiksi, kun halutaan viettää omaa aikaa lasten nukahdettua. Meillä tosin koululaisia, niin ei muutenkaan millonkaan 20 aikaan menisi nukkumaan.
Pimennysverhot. Ikeasta esim. saa ihan tavallisina verhoina tai rullaverhoina. En minäkään valoisassa nuku tai nukahda.
Valot pois ja verhot kiinni. Turpa kiinni ja hiljaa nuku.
Näin mulle opetettiin.
Olen nauttinut aina nukkumisesta.
63v mies
Meillä on pimennysverhot, joiden ympäriltä on poistettu kaikki mahdollisuudet tulla valoa sisään. Täysi pimeys huoneessa.
Onko liikaa touhua ja muuta normaalista arjesta poikkeavaa joka vie lapsen ylikierroksilla?
Vierailija kirjoitti:
Onko liikaa touhua ja muuta normaalista arjesta poikkeavaa joka vie lapsen ylikierroksilla?
Olette lomalla ja lapsella on kivaa, iloitsee yhdessäolosta. Mitä jos lukisit lapselle jotain, yleensä siinä rauhoitutaan kuuntelemaan?
Teette liikaa illalla..? Lapsen pitää jo aiemmin rauhoittua? Tai nukkuu pitempään.