"Revi silmäsi ja katkaise kätesi" - kuulijat järkyttyivät konfirmaatiotilaisuudessa
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000011395486.html
Yhyy. Paha mieli tuli. Ei ole helppoa Oulussa.
Ehkä Jeesus olisi syytä cancelöidä epäkristillisen julmana?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Entä jos Jeesus ei tarkoittanutkaan että älypuhelimesta luopuminen riittää? Ehkä pitäisi kuitenkin repiä se puhelinta tuijottava silmä, ja myös se käsi joka sitä puhelinta pitelee? Ja jalat jotka vieraissa juoksee?"
Ihanko tosissasi ajattelet että noin olisi tarkoitus konkreettisesti toimia?
Mistäpä minä sen tietäisin? Eikä minulle riitä perusteluksi se, että joku sanoo että se on vaan vertaus, ei Jeesus sitä oikeasti tarkoittanut.
Etkö ajattele asioita ollenkaan itse ja omalla logiikallasi? Kuinka iso mahdollisuus sinusta on että rakastava ja armahtava jumala haluaisi sinun, ihan tavallisen ihmisen, hakkaavan kätesi irti tai poistavan silmäsi vain koska sinulla on normaaleja ihmisen himoja?
Ihan oikeasti, mieti nyt hetki ihan järkevästi!
Tässä sitä taas ollaan vanhan hapatuksen kirjaimellisesti kirjain kuolettaa. Ota nyt taas kaikki KIRJAIMELLISESTI tai kuin pilkunnussijat. PAREMPI MENNÄ ILMAN KÄSIÄ TAIVAASEEN KUIN NIIDEN KANSSA HELVETTIIN VERTAUSKUVANA SIITÄ ETTET MURHAA VARASTA HUORAAVÄÄRENNÄ MITÄÄN OMAKSI PAHAKSI OLOKSI. ETTÄ ON IKÄÄNKUIN PAREMPI OLLA TEKEMÄTTÄ RYÖSTÖJÄ ON TÄN SANOMAN IDEA. EI NYT TOSIAAN TARVI HULLU OLLA JA KATKOA JÄSENIIÄÄN. HILLITSE HIMOSI . HANKI JOKU HARRASTUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne kaikki Jessen suuhun pistetyt jututkaan ihan järkeviä olleet.
Olet oikeassa että hänen suuhun moni laitetaan mutta se kannattaa muistaa se että alkuperäinen vanha testamentti on hepreaa joka kärsii kääntäessä lisäksi muistaakseni uusi testamentti oli muinais kreikkaa? 🤔
Nyt kun mietitään sen polkua eli italia, britannia, ruotsi ja lopulta suomi. Siinä sisältö vääntyy ja kääntyy lukuisten käännösten mukana kun ihan nyky hepreassa on sanoja joille ei suomen kielessä ole vastinetta.
Luulenpa että Agricola on aikonaan kääntänyt Raamatun latinasta.
Teologit osaavat kyllä hepreaa, arameaa, vanhaa kreikkaa ja latinaa, kuka paremmin ja kuka huonommin. Raamatun alkukielisten tekstien tulkitseminen elää oppiaineena teologian sisällä, sitä kutsutaan eksegetiikaksi.
Raamattu on kuitenkin vanha kirjoituskokoelma johon on valikoitunut tekstejä huomattavasti laajemmasta kirjoitusten määrästä, ja eri kohtien täsmällinen käännös on vaihdellut eri aikakausina, joten mikään kovin eheä "alkuperäisteos" ei Raamattu ole.
Lisäksi Raamatussa on paljon esimerkiksi juutalaisuuteen tai tuhansia vuosia vanhaan maailmankuvaan perustuvia käskyjä ja määräyksiä. Siksi tekstin lukeminen edellyttää tulkintaa ja kielikuvien ymmärtämistä. Harva noudattaa Raamattua kirjaimellisesti, ei edes ne jotka niin luulevat tekevänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku niin se on järkyttävää, miten kristityksi itsenä nimittävät kirkon jäsenet eivät yhtään tiedä, mitä Raamattu pitää sisällään.
Toki tuo kohta on "raju", mutta minusta loistava mietiskely-pala ihan meistä jokaiselle. Iäisyys-loppusijoituspaikka ja synti on niin isoja juttuja, että siinä ei joku potentiaalinen kehonosa menetys ole mitään.
Meidän tulee oikeasti miettiä miten elämme, vaikka armosta pelastummekin <3
Auttaako kehonosan irti repiminen syntiseen luonteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ei kestä kuulla raamatun sanaa kirkossa, niin onkohan väärä uskonto sitten? Eli pitääkö ottaa vain kivoja kohtia sieltä ja jättää vähemmän kivat huomiotta? Kysyn siis tässä itse kirkkoon kuulumattomana.
Minäkään en kuulu kirkkoon enää mutta uskova (ja entinen ev.lut. kirkon työntekijä) olen. Ja sitä mieltä että konfirmaatiojumalanpalveluksessa pitäisi huomioida se että se on nuorten juhla ja valikoida saarnan aihe sen mukaan.
Liturgiset raamatunkohdat rullaavat samassa järjestyksessä, kaikki läpi kolmessa vuodessa, eli ne on ennalta päätetty, eikä pappi voi niille mitään. Sopi päivään tai ei.
Ei pidä antaa himoilleen valtaa. Ortodoksit hellarit siirtyy sinne oman uskonnon tiloihin syömään. Omaa ruokaansa myös muslimit siirtyy moskeijaan ja vaparit oman kirkon tiloihin VARASTELU LOPPUS NYT . PANETTELU MYÖS.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavan tökeröä papin puhetta olen kuullut oman lapseni konfirmaatiotilaisuudessa. Pappi oli lestadiolainen. Käytti aivan samoja ilmaisuja kuin lehtijutun pappi Oulussa, mutta paikkakunta eri. Toki on voinut muuttaa ja puhuu samat jutut joka konfirmaatiotilaisuudessa. Tai sitten lestoilla on valmiit saarnat.
Miten lestadiolaispappi voi pitää normi jumalanpalveluksia? Moi te, jotka ette pelastu, koska olette vääräuskoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan Vuorisaarnasta. Kyllä tuon kuultuaan vähän nieleskelee. Muistan itse, että olin teini-iässä tosi hämmentynyt noista kehoituksista. Ajattelin että minusta ei tule kunnon kristittyä ikinä. Enkä tiedä vielä aikuisenakaan, tuliko. Raamattupiirissä kuitenkin käyn.
Jostain syystä kierrän kaukaa kaikki kirkon järjestämät kerhoillat. Niitä leimaa hyvin usein sisäänpäinlämpiävyys ja muiden ihmisten tuomitseminen. En pidä sellaisesta. Ei ole mitään ongelmaa noudattaa 10 käskyä.
Valehtelu liittyy myös 10 käskyyn ja väärin todistaminen muita vastaan pahat puheet . Kuin urkinta vääristely mustamaalaus.
Vierailija kirjoitti:
No ihan fakta nyt vain on että Raamattu on kirja josta ei oikein löydy punaista lankaa jos sitä lukee liian kirjaimellisesti. Se ei ole mikään suora "elä näin" opas.
Se että sinä et löydä punaista lankaa, ei tee sen puuttumisesta faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne kaikki Jessen suuhun pistetyt jututkaan ihan järkeviä olleet.
Olet oikeassa että hänen suuhun moni laitetaan mutta se kannattaa muistaa se että alkuperäinen vanha testamentti on hepreaa joka kärsii kääntäessä lisäksi muistaakseni uusi testamentti oli muinais kreikkaa? 🤔
Nyt kun mietitään sen polkua eli italia, britannia, ruotsi ja lopulta suomi. Siinä sisältö vääntyy ja kääntyy lukuisten käännösten mukana kun ihan nyky hepreassa on sanoja joille ei suomen kielessä ole vastinetta.Luulenpa että Agricola on aikonaan kääntänyt Raamatun latinasta.
Teologit osaavat kyllä hepreaa, arameaa, vanhaa kreikkaa ja latinaa, kuka paremmin ja kuka huonommin. Raamatun alkukielisten tekstien tulkitseminen elää oppiaineena teologian sisällä, sitä kutsutaan eksegetiikaks
Ymmärrystä todellakin tarvitaan! Siksi koen itse tärkeäksi käydä hyvässä kirkossa, jossa pastorilla on kaikenlaista viisautta ja kokonaistietämystä ja -ymmärtämystä. Onneksi sellaisessa srk:ssa olenkin, ja on ilo kuunnella todella fiksua Raamatun selitystä, ja aina oppii uutta taustoistakin. Kirkastaa lakia ja evankeliumia.
Kaikki tulee tulkita Raamatulla, eli jos et ymmärrä kohtaa, se tulee miettiä niin että on linjassa ydinasioiden kanssa. Kyllä se punainen lanka Raamatussa on ja vahvasti, alun lehdiltä loppuun saakka, ja se on Jeesus <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan Vuorisaarnasta. Kyllä tuon kuultuaan vähän nieleskelee. Muistan itse, että olin teini-iässä tosi hämmentynyt noista kehoituksista. Ajattelin että minusta ei tule kunnon kristittyä ikinä. Enkä tiedä vielä aikuisenakaan, tuliko. Raamattupiirissä kuitenkin käyn.
Jostain syystä kierrän kaukaa kaikki kirkon järjestämät kerhoillat. Niitä leimaa hyvin usein sisäänpäinlämpiävyys ja muiden ihmisten tuomitseminen. En pidä sellaisesta. Ei ole mitään ongelmaa noudattaa 10 käskyä.
Huomaatte kyllä eron mikä ihmisryhmä elää aikaa Jeesus ihmisenä ennen ristiä. Ja mikä ryhmä ylösnoussutta . Tässä on suuri ero . Kumpaan ryhmään kuulut.
KYLLÄ HUOMAA EKSYTYKSET! KAIKKI MITÄ JEESUS TEKI RISTILLÄ JÄÄ IKÄÄNKUIN POIS .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkolla on tilaisuus saada uusia, pysyviä jäseniä nuorista. Tilaisuus käytetään sitten tälläisillä kielikuvilla puhuen, mitkä ei liity nykypäivään mitenkään. Olisiko jo aika tulla 2025 vuoteen ja pohtia sanomaa uusiksi? Monikohan noistakin nuorista lopulta eroaa kirkosta?
Tuo kielikuva liittyy nykypäivään ja on yleensä ymmärretty virheellisesti myös ns. "kristittyjen" keskuudessa. Ihmisten kannattaisikin miettiä, mitä Jeesus sillä itseasiassa tarkoitti.
Voisitko kertoa oman tulkintasi?
Sanotaan, että kannattaa lukea koko luku kokonaisuutena. Ei vain osaa siitä. Sen joko ymmärtää tai sitten ei.
Kymmenen pisteen vihje.
Ihmettelen tuota porua, että kirkko on jämähtänyt keskiaikaan jne. Eiköhän pettämisen tuomitseminen ole ihan nykypäivää, tai ainakin kristittyjen nykypäivää.
Raamattu on täynnä vertauskuvia. Silmän ja käden repimisen sijaan voisi nykypäivänä esimerkiksi ajatella, että Raamatussa kehotetaan irtisanoutumaan töistä, jos jännite työkaverin kanssa käy liian suureksi, katkaisemaan välit tai vaikkapa estämään houkuttelevan ihmisen viestit.
Noita vertauskuvia ei ole tarpeen sensuroida tai vääntää ääliöille rautalangasta. Kukin sukupolvi saa tehdä itse omat tulkintansa siitä, mitä noilla vertauskuvilla tarkoitetaan. Jos jokainen sukupolvi vääntäisi Raamatun tekstit aina uuteen uskoon, niin alkuperäinen viesti vääristyisi ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kuulla, että löytyy tällainen täydellinen ihmisiä, joille Jumalan ja lähimmäisen rakastaminen on helppoa <3
Revin silmät. MItäs nyt kun haluttaa edelleen pettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku niin se on järkyttävää, miten kristityksi itsenä nimittävät kirkon jäsenet eivät yhtään tiedä, mitä Raamattu pitää sisällään.
Toki tuo kohta on "raju", mutta minusta loistava mietiskely-pala ihan meistä jokaiselle. Iäisyys-loppusijoituspaikka ja synti on niin isoja juttuja, että siinä ei joku potentiaalinen kehonosa menetys ole mitään.
Ei, vaan esimerkin tehtävä on pistää ajatustoimintaa liikkeelle, jotta tajuaisimme, miten vakavasta asiasta on kyse ja ymmärtäisimme katua ja yrittää tehdä parannusta.
Vierailija kirjoitti:
Revin silmät. MItäs nyt kun haluttaa edelleen pettää?
Sun täytyy jatkaa taistelua kiusauksen edessä sokeana. Rukoile!
Miten joillain nykyihmisillä on ymmärrys näin heikolla tolalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan esimerkin tehtävä on pistää ajatustoimintaa liikkeelle, jotta tajuaisimme, miten vakavasta asiasta on kyse ja ymmärtäisimme katua ja yrittää tehdä parannusta.
On syytä tunnistaa oma kyvyttömyytemme elää synnittömänä ja turvata Jeesuksen sovitustyöhön, Hän maksoi syntimme Golgatan ristillä, Näin saamme uuden sydämen, joka on kuuliainen Jumalalle, eikä synnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Entä jos Jeesus ei tarkoittanutkaan että älypuhelimesta luopuminen riittää? Ehkä pitäisi kuitenkin repiä se puhelinta tuijottava silmä, ja myös se käsi joka sitä puhelinta pitelee? Ja jalat jotka vieraissa juoksee?"
Ihanko tosissasi ajattelet että noin olisi tarkoitus konkreettisesti toimia?
Mistäpä minä sen tietäisin? Eikä minulle riitä perusteluksi se, että joku sanoo että se on vaan vertaus, ei Jeesus sitä oikeasti tarkoittanut.
Haluatko oikeasti perusteluja, vai vainko siksi vaadit niitä, että voit ampua jokaisen niistä alas?
Vähän pelkään että sinulle ei riitä mikään, etkä uskoisi, vaikka itse Jeesus tulisi todistamaan itsestään sinulle.
Jos taas aidosti haluaisit uskoa, niin rukoile, lue Raamattua viisautta pyytäen ja etsi luotettava seurakunta. Esim täältä: