"Revi silmäsi ja katkaise kätesi" - kuulijat järkyttyivät konfirmaatiotilaisuudessa
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000011395486.html
Yhyy. Paha mieli tuli. Ei ole helppoa Oulussa.
Ehkä Jeesus olisi syytä cancelöidä epäkristillisen julmana?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Entä jos Jeesus ei tarkoittanutkaan että älypuhelimesta luopuminen riittää? Ehkä pitäisi kuitenkin repiä se puhelinta tuijottava silmä, ja myös se käsi joka sitä puhelinta pitelee? Ja jalat jotka vieraissa juoksee?"
Ihanko tosissasi ajattelet että noin olisi tarkoitus konkreettisesti toimia?
Mistäpä minä sen tietäisin? Eikä minulle riitä perusteluksi se, että joku sanoo että se on vaan vertaus, ei Jeesus sitä oikeasti tarkoittanut.
Etkö ajattele asioita ollenkaan itse ja omalla logiikallasi? Kuinka iso mahdollisuus sinusta on että rakastava ja armahtava jumala haluaisi sinun, ihan tavallisen ihmisen, hakkaavan kätesi irti tai poistavan silmäsi vain koska sinulla on normaaleja ihmisen himoja?
Ihan oikeasti, mieti nyt hetki ihan järkevästi!
Itse omalla logiikalla ajatellen en ole mitenkään vakuuttunut edes jumalan olemassaolosta ja helvettiin joutumisesta vaikka minulla olisikin normaaleja ihmisen himoja.
Mutta toki jos vakavissaan uskoisi helvetin uhkaan, jonka voisi välttää vaikka ihan kirjaimellisesti noilla neuvoilla, niin pikkujuttuhan se olisi jostain silmästä tai kädestä luopua helvetiltä välttyäkseen. Taivaassa varmaan kuitenkin saa ne vielä takaisinkin.
Ymmärrän tietenkin vertauskuvallisen sanomankin tuosta ja ymmärrän että uskovaisillekin on kivaa tulkita asioita sillä tavalla että ne tuntuu mukavilta ja itselle sopivilta. Noita tulkintojahan on monenlaisia ja on monenlaisia "ryhmittymiä" eli lahkoja jotka pitävät vähän eri raamatunkohtia kaikista tärkeimpinä tai tulkitsevat ne jotenkin eri tavalla kuin muut.
Poistakaa kuvainnollisuudet ja vertauskuvat. Liian tulkinnanvaraista. Eikö voisi ihan vaan faktoilla mennä, ilman tulkintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ateistina en koskaan ylläty, kun papit/kirkko sekoilevat ja ovat irrallaan todellisuudesta. 🤭
Niin no ihminen tuon raamatun tekstit on vääntänyt tai ainakin niitä peukaloinut. Kirkko on ollut hyvin politisoitunut kautta aikojen ja näillä teksteillä ja saarnoilla pidettiin kansa kurissa.
Minua aina naurattaa se "rukoilkaamme kuten Herramme Jeesus..." kun siinä rukoilutekstissä on viimeisiä tunnistettuja valtavan isoja muunnoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristityt pahoittavat mielensä raamatun sisällöstä. :D
Ei se tee kristittyä jos kerran vuodessa ja ripari aikaan käy kirkossa/seurakunnassa. Kannattaa tutustua käsitteeseen eikä heitellä Olkiukkoja.
Aha, konfirmaatio ei ole kristillinen tilaisuus ja konfirmaatioon osallistuvat nuoret eivät ole kristittyjä?
Lapsuuden ystäväni kuuluu erääseen ev.lut. kirkon lahkoista ja hän halusi painottaa minulle juuri tuota näkemystä tapakristillisyydestä, joka ei ole oikeaa kristillisyyttä.
Hänen puolisonsa on niin tiukan linjan pappi, että ko. puolisolla on vaikeuksia työllistyä ev.lut. seurakuntiin.
Emme juurikaan ole enää tekemisissä toistemme kanssa.
Tämä on sitä lempeää kristinuskoa. Kyllä hävettäisi olla uskovainen vuonna 2025. Nuoria uhkaillaan helvetillä konfirmaatiossa saatana :DD
Teidän päivänne ovat pian luetut hihhulit
Ei osu ihan aiheeseen, mutta opin vasta viikkoja sitten että se homoilunkielto tuli Raamattuun vasta Toisen maailmansodan jälkeen. Se kohta käännettiin eri tavoin aiemmin. Kukaan ei oikein tiedä, mitä se kohta alunperin tarkoitti. Siitä on keskusteltu vuosisatoja. Kirkonisillä on riittänyt aikaa ja kiinnostusta siihen.
Itseään viiltelevän,masentuneen teinin äitinä käsin varmaan pappiin kiinni jos tämä puhuisi käden repimisestä ym.
Näinkö niitä nuoria kasvatetaan kilteiksi kristityiksi?
Onneksi nämä kristityt tuntevat paremmin Koraanin ja näin pystyvät arvioimaan sen älyttömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos ei kestä kuulla raamatun sanaa kirkossa, niin onkohan väärä uskonto sitten? Eli pitääkö ottaa vain kivoja kohtia sieltä ja jättää vähemmän kivat huomiotta? Kysyn siis tässä itse kirkkoon kuulumattomana.
Minäkään en kuulu kirkkoon enää mutta uskova (ja entinen ev.lut. kirkon työntekijä) olen. Ja sitä mieltä että konfirmaatiojumalanpalveluksessa pitäisi huomioida se että se on nuorten juhla ja valikoida saarnan aihe sen mukaan.
Liturgiset raamatunkohdat rullaavat samassa järjestyksessä, kaikki läpi kolmessa vuodessa, eli ne on ennalta päätetty, eikä pappi voi niille mitään. Sopi päivään tai ei.
Kyllä mutta juuri tuota kohtaa ei olisi tarvinnut ottaa mukaan. Toisaalta voi miettiä kumpi on tärkeämpää, "lain kirjain vai henki" ja mennä sen mukaan. Elävästä Jumalasta kun on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä kristityt tuntevat paremmin Koraanin ja näin pystyvät arvioimaan sen älyttömyyksiä.
Tulipas sieltä hihhulilta heikko argumentti säälittävän heikkouteen ja pelkoon perustuvan uskonsa tueksi ;) mene papin kyrbpää lutkuttamaan
Vierailija kirjoitti:
Silti raamatun opit ovat säilyneet 2000 vuotta. Kristinusko on rakkauden sanoma. Anteeksiannon. Käännä toinenkin poski. Vain se on tie pois loputtomasta vihasta.
Tuo sanoma jäi nyt vähän paitsioon tuon silmien puhkomisen ja käsien katkomisen melskeessä. 😳
Kaikki pyöristyi taas jostain mitättömästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tee kristittyä jos kerran vuodessa ja ripari aikaan käy kirkossa/seurakunnassa. Kannattaa tutustua käsitteeseen eikä heitellä Olkiukkoja.
Aha, konfirmaatio ei ole kristillinen tilaisuus ja konfirmaatioon osallistuvat nuoret eivät ole kristittyjä?
EIköhän suurin osa mene sinne, koska sellainen on tapana ja saavat hyviä lahjoja rippijuhlissa sukulaisilta, eikä niinkään sydämen uskosta.
Joten unohdetaan koko homman alkuperäinen merkitys ja vedetään se sellaisena kivana ja hauskana koko perheen tapahtumana? Jos tuollaista hakee, niin sitten voi varmaan mennä Linnanmäelle tai sirkukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan Vuorisaarnasta. Kyllä tuon kuultuaan vähän nieleskelee. Muistan itse, että olin teini-iässä tosi hämmentynyt noista kehoituksista. Ajattelin että minusta ei tule kunnon kristittyä ikinä. Enkä tiedä vielä aikuisenakaan, tuliko. Raamattupiirissä kuitenkin käyn.
Jostain syystä kierrän kaukaa kaikki kirkon järjestämät kerhoillat. Niitä leimaa hyvin usein sisäänpäinlämpiävyys ja muiden ihmisten tuomitseminen. En pidä sellaisesta. Ei ole mitään ongelmaa noudattaa 10 käskyä.
Ihanaa kuulla, että löytyy tällainen täydellinen ihmisiä, joille Jumalan ja lähimmäisen rakastaminen on helppoa <3
En pidä itseäni täydellisenä. En myöskään nauti muiden tuomitsemisesta ja ulossulkemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Niin minä mieleni pahoitin...
Vierailija kirjoitti:
Aikasi on pian ohi kuvottava hihhuli.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisissa tilaisuuksissa käy äärimmäisen helposti niin, että osa pohtii aluksi, että voisi käydä joskus muulloinkin jumalanpalveluksissa.
Sitten alkaakin tämän tyyppinen ripitys ja melskaus, niin muistaakin pysytellä poissa. Ja ei, en ole pettänyt ketään ja edelleen naimisissa.
Ihmiset ovat muutenkin väsyneitä ja arjessa lujilla. Voisiko siellä kirkossa jotenkin jopa voimaantua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikasi on pian ohi kuvottava hihhuli.
Tämä henkilö puhuu asiaa! Pedon aika tosiaan on lähellä, jolloin Antikristus julistaa sodan Jumalan pyhille ja voittaa heidät. Tosin vaikka aikamme tällä pallolla on ohi, niin se ei tarkoita että olisimme mihinkään katoamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIköhän suurin osa mene sinne, koska sellainen on tapana ja saavat hyviä lahjoja rippijuhlissa sukulaisilta, eikä niinkään sydämen uskosta.
Joten unohdetaan koko homman alkuperäinen merkitys ja vedetään se sellaisena kivana ja hauskana koko perheen tapahtumana? Jos tuollaista hakee, niin sitten voi varmaan mennä Linnanmäelle ta
Oletko masokisti? Vai rikollinen.
Ku mun siskon keskimmäinen poika pääsi ripiltä viitisen vuotta sitten, joku pappi siel paasas kaikkee noloa, etten enää muista, mitä, mutta kyllä HÄVETTI !!!!!