Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Revi silmäsi ja katkaise kätesi" - kuulijat järkyttyivät konfirmaatiotilaisuudessa

Vierailija
04.08.2025 |

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000011395486.html

Yhyy. Paha mieli tuli.  Ei ole helppoa Oulussa. 

Ehkä Jeesus olisi syytä cancelöidä epäkristillisen julmana?

Kommentit (329)

Vierailija
321/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias on todella herkässä iässä. Silloin ei pitäisi tuputtaa uskontoa eikä varsinkaan tuolla tavoin radikaalimpia tekstejä. Itse jouduin psykiatriselle osastolle ahdistuksen takia kahden viikon herätysliikkeen riparin jälkeen. Itkin päivät ja yöt läpeensä omaa syntisyyttäni ja olin varma että olen menossa helvettiin. En ollut siis tehnyt mitään liikkeessä synniksi luokiteltua ja silti olin täysin vakuuttunut etten ole riittävä. Papit ei ymmärtäneet että olin käytännössä burnoutissa eikä auta lukea vain lisää Raamatun tekstejä, kun käännän ne päässäni kaikki huonoiksi. Tilanteen vakavuus huomattiin vasta konfirmaation jälkeen kun en kotona kyennyt mihinkään, itkin vain taukoamatta, ruoka ei maistunut ja aloin itsetuhoiseksi. 

Vierailija
322/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippipappini melkein puoli vuosisataa sitten ilmoitti minulle, että joudun Helvettiin. Hänkö oli tuomitsemaan? 

Kyse oli siitä, että keskustelin hänen kanssaan teologisista kysymyksistä (toki murrosikäisen charmilla, josta kaikki särmät ovat hioutuneet pois). Suhteeni Jumalaan on kuitenkin edelleen kunnossa, vaikka on paljon päiviä, jolloin luulen tietäväni miltä Jobista tuntui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu on jännä kirja. Sieltä löytyy vähän kaikkea. Myös seksiä ja väkivaltaa.

Saarnaajan pitäisi valita sieltä tekstit tilaisuuteen sopiviksi, eikä näin: "Kirkkoherran mukaan luettava evankeliumin teksti valikoituu kirkkovuosikalenterin mukaan, eikä sitä ole tapana vaihtaa konfirmaatiotilaisuuden vuoksi."

Juuri tuollaiset typerät lausunnot kertovat, ettei kirkko elä ihan tässä todellisuudessa.

Konfirmaatiomessu ei ole ensisijaisesti mikään nuorten juhla vaan koko kirkkokansalle tarkoitettu jumalanpalvelus, johon sisältyy myös luterilaisen uskonsa tunnustavien nuorten konfirmaatio. Nuoret ei ole konfirmaatiomessun keskipisteenä vaan pelkässä sivuosassa. 

Kyllä meillä kobfirmaatiotilaisuus oli erillinen tilaisuus eikä se sunnuntaiaamun jumalanpalvelus.

Vierailija
324/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirkkoherran mukaan luettava evankeliumin teksti valikoituu kirkkovuosikalenterin mukaan, eikä sitä ole tapana vaihtaa konfirmaatiotilaisuuden vuoksi."

Vierailija
325/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ateistina en koskaan ylläty, kun papit/kirkko sekoilevat ja ovat irrallaan todellisuudesta. 🤭

Niin no ihminen tuon raamatun tekstit on vääntänyt tai ainakin niitä peukaloinut.  Kirkko on ollut hyvin politisoitunut kautta aikojen ja näillä teksteillä ja saarnoilla pidettiin kansa kurissa. 

Niin, miksihän jumala-oletettu ei suoraan itse kirjoittanut omaa sanaansa talteen? Unohtuiko varhainen lukutaidon antaminen luomistyössä vi miten moinen moka pääsi käymään?

Vierailija
326/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristityt pahoittavat mielensä raamatun sisällöstä. :D

Ei se tee kristittyä jos kerran vuodessa ja ripari aikaan käy kirkossa/seurakunnassa. Kannattaa tutustua käsitteeseen eikä heitellä Olkiukkoja. 

Jokainen kastettu ihminen on jollain tasolla kristitty kuolemaansa asti.

En minä v i ttu ainakaan ole. Terve luusifer!!

Vierailija
327/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotias on todella herkässä iässä. Silloin ei pitäisi tuputtaa uskontoa eikä varsinkaan tuolla tavoin radikaalimpia tekstejä. Itse jouduin psykiatriselle osastolle ahdistuksen takia kahden viikon herätysliikkeen riparin jälkeen. Itkin päivät ja yöt läpeensä omaa syntisyyttäni ja olin varma että olen menossa helvettiin. En ollut siis tehnyt mitään liikkeessä synniksi luokiteltua ja silti olin täysin vakuuttunut etten ole riittävä. Papit ei ymmärtäneet että olin käytännössä burnoutissa eikä auta lukea vain lisää Raamatun tekstejä, kun käännän ne päässäni kaikki huonoiksi. Tilanteen vakavuus huomattiin vasta konfirmaation jälkeen kun en kotona kyennyt mihinkään, itkin vain taukoamatta, ruoka ei maistunut ja aloin itsetuhoiseksi. 

Olen pahoillani, riparillasi on jäänyt pois keskiöstä se kaikkein ihanin ilosanoma, se että tämä ei ole omassa varassa vaan Jeesukseen turvaamalla syntisi on pois pyyhitty. Siksi meillä on ilo ja riemu! 

Vierailija
328/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
329/329 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt eivät kumminkaan suvivirttä menneet vetämään