Tehdäänkö teille tädeille nyt yksi asia selväksi: MARJASTUS ja SIENESTYS EI OLE ILMAISTA
Henkilö asuu Helsingissä. Keskustassa. Hänellä ei ole ämpäriä, koria, puimuria, kumisaappaita, sadetakkia, tuulipukua, ym ym ja hän ei omista ajokorttia tai autoa. Millä perusteella väitätte ei marjastus ja sienestys on ilmaista.
Kommentit (167)
Jos menen alas, en pääse enää ylös.
Provo aloitus, mut on siinä perää. Täällä pk-seudulla lähimetsät tai muuten helposti saavutettavat paikat tyhjennetään marjoista ja sienistä vauhdilla. Pitäisi päästä oikeesti skutsaan. Meidän takapihalta alkava pieni metsä tyhjenee mustikoista tyyliin yhden yön aikana. Aika paljon käy aasialaiset poimimassa myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjoja ja sieniä ei poimita sateella ja ne kasvavat kuivalla maalla, mm. mustikat, puolukat, vadelmat ja monet sienet. Ei siis tarvita sadevaatteita eikä kumisaappaita.
Puimuri on suorastaan liioittelua, eikä poimuriakaan tarvita, kun kerää vaan omaan käyttöön.
Oletettavasti jokaisella Suomessa elävällä on vaatteet, joilla voi mennä ulos. Myös joku kippo, johon voi marjoja kerätä. Vaikka se tyhjä siideritölkki.
Matkoihin en osaa ottaa kantaa Helsingin osalta, kun tämän tädin marjamaat ovat jokseenkin kivenheiton päässä kotiportailta.
Niin no, jos nyt ajattelet marjastusta vain sillä, että käyt noukkimassa kourallisen aamupuuroon.
Tämä marjastus nyt on kuitenkin palstan vakiintuneimpia säästövinkkejä, niin ehkä sitten kannttaisi vähän enemmän ajatella sitä, mitä liikkuminen
Täytyy tunnustaa , että en nyt osaa sanoa ihan tarkkaan pakastamisen hintaa, kun en osta pakastuspusseja. Minulla on aikoja sitten ostettua rasioita, ja jossakin kannessa näkyi olevan päiväys 13.7.2012. Eikä se ole edes vanhin. 600 litran pakastimessa on paljon muutakin kuin marjoja taas ennen joulua, joten paha alkaa jakamaan pakastimen ja sähkön hintaa erikseen marjoille. Tähän aikaan vuodesta ei enää/vielä ole marjoja, mutta muuta ruokaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella noita edes tarvitaan? Jotkut vaatteet ja kengät sekä kassi. Bussilla pääsee metsään, Helsingissähän kehutaan olevan metsää ihan kuten maallakin.
Saiskun skutsista ja nurtsilta olen poiminut sieniä paljonkin. Myös Keskuspuistosta, pururadan varrelta, sekä sieniä että mustikoita. Aina muovipussi ja pikkuveitsi mukana taskussa, kun lähden ulkoilemaan.
Mikä varajeesus se sinä luulet olevasi, kun oikein teet muille asioita selväksi?
Et sinä ole kuin idiootti vain.
Vierailija kirjoitti:
83: Mistä sinulla on tieto, että jokaisessa asunnossa on nykyään jääkaappipakastin? Ihme oletuksia taas yhden kerran. Yksityiseltä vuokratuissa asunnoissa useimmiten on vain ja ainoastaan halvin mahdollinen jääkaappi ilman mitään pakastelokeroakaan, missään laissa kun pakastinta ei vaadita.
Väittikö joku, että vuokranantaja järjestää tai edes pitäisi järjestää asuntoon pakastimen? Ei väitä, ei tarvitse vaan ihan ikiomilla rahoillamme me pakastimia osamme, myös vuokra-asuntoihin. Joissakin (vanhoissa) kerrostaloissa on vielä tänäkin päivänä kylmäkellari, jossa voi säilyttää hilloja, mehuja, puolukkasurvosta ja vaikka perunoita. Ei ollut kovin monessa kopissa tavaraa siinä kerrostalossa, jossa viimeksi asuin.
Jos sitten pääseekin metsään niin kyllä ensisijaisesti säästää siinä, että poimii marjat ja sienet itselle, jos vain säilytystilaa löytyy.
Mulla on marjapaikka 15 km päässä, jaksan pyörällä ja minulla on pyörässä hyvä kori. Mies pääsee samasta parkista kalalle, 1 km kävelyä. Minun marjapaikat löytyy kaikki saman parkkpaikan päästä, vadelmapaikat on lähimmät jo vieressä mutta siitä en poimi kun tie on liian lähellä, mutta 2 km säteellä löytyy vadelmia, mustikoita ja puolukoita, puolukat tietty myöhemmin syksyllä. Muutama kerta löytynyt vahingossa kantarellejakin, vaikka niitä en erikseen etsi. Poimin kyllä minkä löydän.
Minulla on työpaikka, joten ehdin poimia vain itselle ja läheisille, mutta vaikka ei olisi, en kyllä välittäjille poimisi mitään vaan ensin itselle ja läheisille ja sitten vasta myyntiin kun näiden kiintiö on täynnä. Ostajat taitaisi löytyä ihan naapurista, sillä vasta eilen yksi haki mustikoita torilta.
Vau mä olen luullut, että mä olen laiska! Ja silti käyn marjassa vuosittain ja Töölössä asun.
Dosiä kulkee pitkin poikin pkseutua. Mulla on kyllä kumpparit, mutta en tykkää sateella käydä mettässä. Mulla on pärekori. Toisinaan ostan myrttisen kurkkuja pienessä muoviämpärissä, jossa on kansi. Niitä on kertynyt ja on mihin kerätä. Saa sitten kannen kiinni, ettei marjat valu maahan, jos kaatuu.
Farkut jalkaan tai legginsin, pitkä paita, ehkä takki. Lenkkarit jalkaa ja pitkävartiset sukat. Joku huivi päähän tai jos lippiksiä tykkää käyttää. Eväitä ja vesipullo reppuun ja koriin niitä pieniä ämpäreitä. Eikun raitsikka pysäkille ja eteenpäin. joskus riittää kun menee pitäjänmäkeen/konalaan, joskus menen nuuksioon ja sitten Vantaalla lentokontän lähelle.
Kyllä muutamat lomapäivät menee marjastaeesa ja syksymmällä sitten sienestäessä, sateen jälkeen. Jos sade kuitenkin yllättää, niin mulla on kertakäyttöinen sadetakki. Vähän auttaa, että pääsee pois.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
83: Mistä sinulla on tieto, että jokaisessa asunnossa on nykyään jääkaappipakastin? Ihme oletuksia taas yhden kerran. Yksityiseltä vuokratuissa asunnoissa useimmiten on vain ja ainoastaan halvin mahdollinen jääkaappi ilman mitään pakastelokeroakaan, missään laissa kun pakastinta ei vaadita.
Väittikö joku, että vuokranantaja järjestää tai edes pitäisi järjestää asuntoon pakastimen? Ei väitä, ei tarvitse vaan ihan ikiomilla rahoillamme me pakastimia osamme, myös vuokra-asuntoihin. Joissakin (vanhoissa) kerrostaloissa on vielä tänäkin päivänä kylmäkellari, jossa voi säilyttää hilloja, mehuja, puolukkasurvosta ja vaikka perunoita. Ei ollut kovin monessa kopissa tavaraa siinä kerrostalossa, jossa viimeksi asuin.
Jääkaapit kuuluvat asuntojen perusvarustukseen, ovat kuuluneet jo ainakin 70-luvulta lähtien uusissa asunnoissa, vaikka se kylmäkellari talossa olisikin. Tarkoittaa myös sitä, että asunnosta pois lähtiessä sitä ei saa ottaa mukaansa. Pakastimia voi olla joissakin vuokrayhtilden aaunnoissa, itselläni oli VVOn tmv pikkuyksiössä täysikorkuinen jää-pakastinkaappiyhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vau mä olen luullut, että mä olen laiska! Ja silti käyn marjassa vuosittain ja Töölössä asun.
Dosiä kulkee pitkin poikin pkseutua. Mulla on kyllä kumpparit, mutta en tykkää sateella käydä mettässä. Mulla on pärekori. Toisinaan ostan myrttisen kurkkuja pienessä muoviämpärissä, jossa on kansi. Niitä on kertynyt ja on mihin kerätä. Saa sitten kannen kiinni, ettei marjat valu maahan, jos kaatuu.
Farkut jalkaan tai legginsin, pitkä paita, ehkä takki. Lenkkarit jalkaa ja pitkävartiset sukat. Joku huivi päähän tai jos lippiksiä tykkää käyttää. Eväitä ja vesipullo reppuun ja koriin niitä pieniä ämpäreitä. Eikun raitsikka pysäkille ja eteenpäin. joskus riittää kun menee pitäjänmäkeen/konalaan, joskus menen nuuksioon ja sitten Vantaalla lentokontän lähelle.
Kyllä muutamat lomapäivät menee marjastaeesa ja syksymmällä sitten sienestäessä, sateen jälkeen. Jos sade kuitenkin yllättää, niin mulla on kertak
Oletko sattumalta törmännyt Konalan Jauhelihamieheen? Se riski on aina olemassa noilla kulmilla kulkiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi pitkäjalkaiselle tuo ei käy. Persjalkaiset tykkää kyykkiä kuten venäläiset.
Etkö pääse syväkyykkyyn?
Pääsen minäkin pitkäjalkaisena kyykkyyn vaikkei kantapäät menekään maahan. Ei sitä kyykkyä sentään kantapäillä tehdä!
Teen työkseni LVI-suunnittelua ja käymme ennen putkirempan suunnittelua asuntojen keittöissä tarkistamassa missä kohti pesuallas on ja hanojen kunnon. 1/20 asunnoista on sellaisia, missä ei ole edes pientä pakastinta. Yleensä on jääkaappipkastin yhdistelmä. Jonkun verran on jenkkikaappeja, mutta yleensä on jääkaappipkastin yhdistelmä. Joitakin on joissa on pelkkä jääkaappi, mutta aika usein näissä on sitten joku pieni irtopakastin jossain eteisessä tai olohuoneen nurkassa. Luultavasti itse hankittu. Mutta eihän niihin paljon mahdu kun ruokaakin pitää olla. Citymarketista sai leipäpusseja vitosella nyt kesän aikana, sellainen täyttää jo puolet pienestä pakastimesta helposti yhdellä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjoja ja sieniä ei poimita sateella ja ne kasvavat kuivalla maalla, mm. mustikat, puolukat, vadelmat ja monet sienet. Ei siis tarvita sadevaatteita eikä kumisaappaita.
Puimuri on suorastaan liioittelua, eikä poimuriakaan tarvita, kun kerää vaan omaan käyttöön.
Oletettavasti jokaisella Suomessa elävällä on vaatteet, joilla voi mennä ulos. Myös joku kippo, johon voi marjoja kerätä. Vaikka se tyhjä siideritölkki.
Matkoihin en osaa ottaa kantaa Helsingin osalta, kun tämän tädin marjamaat ovat jokseenkin kivenheiton päässä kotiportailta.
Niin no, jos nyt ajattelet marjastusta vain sillä, että käyt noukkimassa kourallisen aamupuuroon.
Tämä marjastus nyt on kuitenkin palstan vakiintuneimpia säästövinkkejä, niin ehkä sitten kannttaisi vähän enemmän ajatella sitä, mitä liikkuminen
No mitä se pakastaminen maksaa? Rulla pakasteousseja kustantaa euron ja jokaisessa asunnossa Suomessa on nykyään jääkaappipakastin. Samalla vaivalla ja rahalla se on päällä kuin aina ennenkin
Ei muuten ole. asun vuokralla ja itse ostin pakastimen, kun asunnossa ei sellaista ollut. Ei edes pakastelokeroa jääkaapissa.
Bussilippu Helsingin Päärautatieasemalta Nuuksioon maksaa 4,40/ suunta. Jos ei ole ämpäriä, ota mukaan vaikka kattila. Sadetakkia ei tässä maassa ole tarvinnut mihinkään moneen viikkoon. Ja kumpparitkin on suht turhat, ne olisi suojaksi ainoastaan käärmeitä vastaan ja ne on kaikki syvimmässä kivenkolossa tällä hetkellä. Eli kokonaiskulu: pikkusen vajaa 9€. joo ei ole ilmasta mutta ei tuo nyt ole kallistakaan. Samaan hintaan voi poimia mukaan sienet muovipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella noita edes tarvitaan? Jotkut vaatteet ja kengät sekä kassi. Bussilla pääsee metsään, Helsingissähän kehutaan olevan metsää ihan kuten maallakin.
Saiskun skutsista ja nurtsilta olen poiminut sieniä paljonkin. Myös Keskuspuistosta, pururadan varrelta, sekä sieniä että mustikoita. Aina muovipussi ja pikkuveitsi mukana taskussa, kun lähden ulkoilemaan.
Missä on Saisku? Kerro nyt maalaisillekin. Ei me täältä kumminkaan sinne lähdetä, ole huoleti, meillä kun on sekä marjoja että sieniä kotipihassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kumisaappaat ovat käärmeiden takia ihan ehdoton. En astuisi mättäille lenkkareissa. Ja kuka siideripurkkiin kerää marjoja? Sinäkö.
Olen kulkenut metsistä työkseni, enkä ole käärmeitten vuoksi saappaita tarvinnut. Kyllä käärmeet näkee siinä samalla, kun silmäilee marjoja eikä ole pakko astua niitten päälle.
Siideripurkkiin voit kerätä vaikka sinä, jos sinulla ei mitään muuta keräysastiaa ole, ei edes mukia tai jugurttipurkkia. Eikä tietenkään ole kattilaa, jossa keität sen puuron, jonka päälle laitat marjoja.
Joistakin pikaruokapaikoista saa aivan ilmaiseksi sellaisia ämpäreitä, joissa niihin tulee mausteita. Ei tarvitse kerätä muovipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Bussilippu Helsingin Päärautatieasemalta Nuuksioon maksaa 4,40/ suunta. Jos ei ole ämpäriä, ota mukaan vaikka kattila. Sadetakkia ei tässä maassa ole tarvinnut mihinkään moneen viikkoon. Ja kumpparitkin on suht turhat, ne olisi suojaksi ainoastaan käärmeitä vastaan ja ne on kaikki syvimmässä kivenkolossa tällä hetkellä. Eli kokonaiskulu: pikkusen vajaa 9€. joo ei ole ilmasta mutta ei tuo nyt ole kallistakaan. Samaan hintaan voi poimia mukaan sienet muovipussiin.
Ei muovipussiin voi poimia kuin ehkä kanttarelleja ja muita kiinteitä sieniä. Muut muhentuvat pussissa pilalla. Jonkinlainen pahvilaatikko on parempi, jos ei ole edes pyykkikoria tai ämpäriä.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaa lähemmäs metsää niin se on ilmaista ja rahaa jääkin siihen Helsingin keskusta-asumisern verrattuna. Ei tarvitse kuin muovipussi ja jotkut vaatteet. Ei ole pakko mennä sateella.
Mistä päättelet ihmisen asuvan Helsingin keskustassa?
Eikö Helsingissä sada koskaan kun siellä ei tarvita kumisaappaita? Ai niin, ihmiset ei varmaan liiku lainkaan, kun sataa?
Puimuriin ei tätien rahat riittäisikään, mutta poimuriin kyllä. Puimurien hintahaitari: 12 000 - 480 000 e.
Keitä hilloksi, säilyy jääkaapissa.