Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäänkö teille tädeille nyt yksi asia selväksi: MARJASTUS ja SIENESTYS EI OLE ILMAISTA

Vierailija
03.08.2025 |

Henkilö asuu Helsingissä. Keskustassa. Hänellä ei ole ämpäriä, koria, puimuria, kumisaappaita, sadetakkia, tuulipukua, ym ym ja hän ei omista ajokorttia tai autoa. Millä perusteella väitätte ei marjastus ja sienestys on ilmaista. 

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selälle todella erittäin rasittavaa. 

Valivalivali, uhuuuu!

Montako litraa olet tänä vuonna kerännyt?

Itse vaan n. 175 l ostajille, ehkä 15 itselle.

Vierailija
62/167 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjan poiminta käy kyllä nuorille hankilöille. Lapsetkin voisivat siitä innostua. Kävin lapsena usein marjassa vanhempieni kanssa. Varusteet olivat verkkatakki, verkkahousut ja kumpparit. Päähän hattu. Marjapoimuri ja ämpäri. Evääksi leipää ja juotavaa isän repussa. Välillä istahdimme mättäälle syömään. Mukavaa hommaa se oli. Ainoastaan kerran meinattiin eksyä, mutta pappa osasi kotiin. Mukavia muistoja tulee mieleen marjan poiminnasta, mutta enää ei selkä taivu kun täytin jo 60 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös borrelioosirokotus maksaa ja aivokuumeen hoito vasta maksaakin!

Syynää itsensä tarkasti marjareissun jälkeen.

Borrelioosiin ei ole rokotusta. 

Vierailija
64/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja ja sieniä ei poimita sateella ja ne kasvavat kuivalla maalla, mm. mustikat, puolukat, vadelmat ja monet sienet. Ei siis tarvita sadevaatteita eikä kumisaappaita.

Puimuri on suorastaan liioittelua, eikä poimuriakaan tarvita, kun kerää vaan omaan käyttöön.

Oletettavasti jokaisella Suomessa elävällä on vaatteet, joilla voi mennä ulos. Myös joku kippo, johon voi marjoja kerätä. Vaikka se tyhjä siideritölkki.

Matkoihin en osaa ottaa kantaa Helsingin osalta, kun tämän tädin marjamaat ovat jokseenkin kivenheiton päässä kotiportailta.

Vierailija
65/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella noita edes tarvitaan? Jotkut vaatteet ja kengät sekä kassi. Bussilla pääsee metsään, Helsingissähän kehutaan olevan metsää ihan kuten maallakin.

Mistä tietää onko metsässä marjoja? Paikat pitäis tutkia etukäteen eikä silloinkaan ole täytä onko niitä, joku muukin saattaa käydä keräämässä ja lähistöllä ei ole enempää.

Oon itse landelta ja ymmärrän että ei sieltä Helsingin keskustasta kukaan lähde marjastamaan tuosta noin. Mullakin 20 kilometriä vakiopaikkaan (ei, ei ole löytynyt muualta niin hyvin) ja saan sinne kyydin. Jos mua ei ois opastettu enkä pääsis kyydillä, niin jäisi keräämästä, ei täältä bussit kulje sinne.

No jos vaikka katsoo mitä puita siellä on. Kuusia -> mustikoita. Minkä maan landelta sä olet? Kypr

MInä käyn mustikassa männikössä.

Vierailija
66/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puimurin hommaa marjastukseen niin kyllähän se hintoihinsa tulee.

Vierailija
67/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Länsi-Helsingissä ja lauantaina tepastelin keskuspuistoon Paloheinään. Siellä oli vielä mustikkaa ja kantarelleja.

Varusteena oli lenkkarit, treenithousut ja treenipaita. Sienet keräsin muovipussiin ja mustikat kannelliseen vuokaan.

Kanttarellit voi olla vähän aikaa muovipussissa, mutta hanki ämpäri. Pyydä vaikka lähimmästä ruokapaikasta sellainen tyhjentynyt sinappi- tai ketsuppiämpäri, jotka heitetään roskiin.

Täällä ei ole vielä oikein paljon kypsiä marjoja. Hillasato on kovin huono, joten vasta muutama litra on kerättynä.

Vierailija
68/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella noita edes tarvitaan? Jotkut vaatteet ja kengät sekä kassi. Bussilla pääsee metsään, Helsingissähän kehutaan olevan metsää ihan kuten maallakin.

Mistä tietää onko metsässä marjoja? Paikat pitäis tutkia etukäteen eikä silloinkaan ole täytä onko niitä, joku muukin saattaa käydä keräämässä ja lähistöllä ei ole enempää.

Oon itse landelta ja ymmärrän että ei sieltä Helsingin keskustasta kukaan lähde marjastamaan tuosta noin. Mullakin 20 kilometriä vakiopaikkaan (ei, ei ole löytynyt muualta niin hyvin) ja saan sinne kyydin. Jos mua ei ois opastettu enkä pääsis kyydillä, niin jäisi keräämästä, ei täältä bussit kulje sinne.

No jos vaikka katsoo mitä puita siellä on. Kuusia -

Periaate on mustikka kuusikossa, puolukka männikössä, mutta eri puolilla maata on vähän erilaista. Pohjoisessa voi kasvaa samalla paikalla kaikki mustikat, puolukat, juolukat ja variksenmarjat. Kaikki vaan samaan mehukattilaan, hyvää tulee. Varsinkin puolukat viihtyvät paremmin avoimilla paikoilla, ja paras tietämäni mustikkapaikka on haavikossa. 

Vierailija
69/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei tarvita tuulipukua, sadetakkia tai kumpareita, vaikka verkkarit ja lenkkarit on hyvä vaatetus. Et tarvitse poimuria. Astiaksi käy vaikka muovikulho tai litran mitta, kantamiseen muovikassi. Helsingistä pääsee julkisilla paikkoihin missä on marja- ja sienipaikkoja. Eli pääset kyllä julkisten lippujen hinnalla marjastamaan/sienestämään.

Missä on hyvät marjamaat Helsingissä?

Parhaat on Nuuksiossa. Seutulipulla pääsee. 

Vierailija
70/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarvii puimurin marjasatamiseen🤣

Vierailija
71/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiska keksii aina syitä tekemättömyydelleen.

On eri asia sanoa, ettei jokin ole ilmaista kuin olla tekemättä sitä. Et taida olla penaalin terävin kynä?

Vierailija
72/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjoja ja sieniä ei poimita sateella ja ne kasvavat kuivalla maalla, mm. mustikat, puolukat, vadelmat ja monet sienet. Ei siis tarvita sadevaatteita eikä kumisaappaita.

Puimuri on suorastaan liioittelua, eikä poimuriakaan tarvita, kun kerää vaan omaan käyttöön.

Oletettavasti jokaisella Suomessa elävällä on vaatteet, joilla voi mennä ulos. Myös joku kippo, johon voi marjoja kerätä. Vaikka se tyhjä siideritölkki.

Matkoihin en osaa ottaa kantaa Helsingin osalta, kun tämän tädin marjamaat ovat jokseenkin kivenheiton päässä kotiportailta.

Niin no, jos nyt ajattelet marjastusta vain sillä, että käyt noukkimassa kourallisen aamupuuroon. 

Tämä marjastus nyt on kuitenkin palstan vakiintuneimpia säästövinkkejä, niin ehkä sitten kannttaisi vähän enemmän ajatella sitä, mitä liikkuminen ja mm. pakastaminen maksaa. 

Vierailija
73/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N

Meillä ei ole lähimetsissä tänä vuonna kuin kuivuneita pippurin komoisia mustikoita. Muulloin satoja litroja kerätty.

Vierailija
74/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin, että ihmiset voivat käydä poimimassa luonnonantimia, ei puhuttu helsinkiläisistä.

Vierailija
75/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla omakotitaloalueella, vieressä kunnan vuokrarivarit. On täälläkin laiskaa väkeä. Yksin saan marjastaa tässä lähimetsät poikani kanssa. Kohta lähdetään mustikkaan kunhan yökaste vähän vielä hellittää. Juolukoitakin ajattelin vilkaista, että onko jo kypsää. Puolukat sitten kun pakkanen nujertaa hirvikärpäset.

Pojalle opettanut pienestä asti, että ken ei työtä tee ei hänen syömänkään pidä. Sen opetuksen myötä osallistuu mukisematta myös herukkapuskien tyhjentämiseen ja perunannostoon. Tykkää nimittäin syödä mustikoita puurossaan ja piirakassa, juoda marjamehua ja kyllähän tuolle pottukin maistuu.

Vierailija
76/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on hyvät marjamaat Helsingissä?

Jos ei omasta lähimetsästä löydy voit esimerkiksi hyödyntää tätä Karttaselain-sovelluksen ominaisuutta: https://www.karttaselain.fi/mustikkakartta.

Vierailija
77/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, itse helsinkiläisenä kävelin just yks päivä keskuspuistossa, mekko ja sandaalit päällä. Löytyi iso kasa kantarelleja, onneks oli kangaskassi mukana niin sain kaikki kerättyä! Hintaa todellakin oli 0e.

Vierailija
78/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä.

Punkkiasiantuntija: punkkien lempimaastoa on mustikkakanervikko. 

Tarkoitat varmaan mustikkavarvikko, pöllö.

Vierailija
79/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, itse helsinkiläisenä kävelin just yks päivä keskuspuistossa, mekko ja sandaalit päällä. Löytyi iso kasa kantarelleja, onneks oli kangaskassi mukana niin sain kaikki kerättyä! Hintaa todellakin oli 0e.

Kasa kanttarelleja, ei ne kasassa kasva vaan ryppäinä.

Vierailija
80/167 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä asuu maan kalleimmalla alueella helsingin keskustassa, mutta köyhällä ei ole varaa euron ämpäriin 

Miksiköhän ja miksi noin köyhän pitää asua juuri siellä keskustassa, kun voisi asua myös marjametsän vieressä halvemmalla 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän