Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhennänkö talolainaa 20v vai asunko vuokralla koko ikäni?

Vierailija
16.04.2025 |

Mitäs meinaatte kumpi on kannattavampaa? Kaupunkina Turku. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippua monesta muuttujasta.Miten paljon lainaa saat?Mikä sen korko on?Miltä alueelta Turun seudulla olisit ostamassa?Jos jo slummi hinnat tippuvat varmasti yms.

Vierailija
2/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varmasti töitä riittää niin osta oma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtiossa josta ajattelit ostaa asunnon leijailee vieno sodan uhka, saattaa olla mahdollista menettää koko asuntoon sijoitettu pääoma kokonaan. Parhaassa tapauksessa asunto voi olla erinomainen sijoitus, punnitse oma tilanteesi tarkkaan.

Vierailija
4/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti ensin mitä ja mistä haluat asunnon ja sitten mieti tuleeko halvemmaksi vuokraus tai asunnon osto. Esim. Meidän okt olisi vuokralla maksanut enemmän kuin omistaminen. 

Vierailija
5/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippua monesta muuttujasta.Miten paljon lainaa saat?Mikä sen korko on?Miltä alueelta Turun seudulla olisit ostamassa?Jos jo slummi hinnat tippuvat varmasti yms.

200t talolainaa omakotitaloon, mutta tällöin pitää käyttää säästöjä. Toisaalta vuokraan menee 12t/vuosi. 

Vierailija
6/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  on kerrostalo niin betoni kuution voi yhtä hyvin vuokrata niin on helpompi muutta pois. Jos on omakotitalo niin ehdottamasi kannattaa ostaa niin ei ole vaara että joutuu muuttamaan. 

Vierailija
7/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on lainanlyhennys+korot+vastike versus vuokralla asuminen?

Jos lainan lyhennykset+korot+vastike ovat sama tai vähemmän kuin vuokra niin on kannattavaa. Jos enemmän niin siinä rupeaa sitten jo miettimään asunnon arvoa, kuntoa, potentiaalisia korjauksia jne. Kumpi sulle mieleisempi asuntomuoto ja lokaatio. Omasta asunnosta ei tällä hetkellä pääse helposti eroon jollei halua myydä alehinnalla, vuokra-asunnosta pääsee eroon kun irtisanoo sen. Oma asunto ja kukaan ei tule irtisanomaan sitä sulta (paitsi pankki jos et maksa lyhennyksiä jne) joten ei tule yllättäviä irtisanomisia jne.

Vierailija
8/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laske paljon vuokraaminen maksaa ja paljon laina ja remontit siihen verrattuna. 

Vierailija
9/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan ei saa kelan tukia. Vuokralla asuessa kela maksaa parhaassa tapauksessa kaikki asumiskulut ja antaa käyttörahaakin kaupan päälle.

Vierailija
10/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmassa en ostaisi. En tiedä minkä ikäinen olet mutta jos itse olisin nuori en todellakaan ostaisi omakotitaloa.

Vierailija
11/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloa kannattaa mieluummin katsella Turun ympäryskunnista kuin Turusta. 

Vierailija
12/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päättänyt olla koko ikäni vuokralla, nyt jo ikää 50. Ei ole jälkeläisiäkään, joten kenellepä minä sitä asuntoa perinnöksi säästäisin, valtiolle vaan menisi kun minusta aika jättää.

Vierailija
13/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtiossa josta ajattelit ostaa asunnon leijailee vieno sodan uhka, saattaa olla mahdollista menettää koko asuntoon sijoitettu pääoma kokonaan. Parhaassa tapauksessa asunto voi olla erinomainen sijoitus, punnitse oma tilanteesi tarkkaan.

Mun isovaari myi kaikki omistamansa asunnot ennen ekaa maailmansotaa, kun pelkäsi, että tuhoutuvat. 

Jälkeenpäin ajatellen ei ollut kannattava teko. 

Vierailija
14/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan ei saa kelan tukia. Vuokralla asuessa kela maksaa parhaassa tapauksessa kaikki asumiskulut ja antaa käyttörahaakin kaupan päälle.

Noin se on. Ikävää, että jotain omaiistava ei saa tukia. 

Vierailija
15/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu aina kannattaa miettiä kuinka paljon saa tukiaisia muitten maksamista veroista, yrittäkää nyt edes heken pärjätä omilla tuloillanne, en kyllä ihmettele kun eläkelläiset yrittää vältellä veronmaksua muuttamalla toiseen maahan, täällä tallustelee laiskoja lihavia nuoria ostoskeskuskissa keskellä päivää sen näköisinä ettei ole tarkoitustakaan mennä töihin. Olen tämän nyt vasta huomannut kun jäin eleäkkeelle raksahommista jota painoin päivin ja illoin viikonloppuisinkin ja juma auta osa ei tee ollenkaan töitä, sitten kadehditaan minun omakotitaloa ja uutta autoa, ilmeisesti nekin pitäis antaa näille vetelyksille.

Vierailija
16/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksaa 20 vuodessa:

-kiinteistöverot

-jätemaksut

-ylläpito korjaukset, mm kodinkoneiden uusiminen ja pikku rempat

-isot remontit , 20 vuodessa ei uuteen okt:hen tulee uusia lähes kaikki

-pihan ylläpito koneineen

-lainan korkokulut 

- varainsiirtovero ostettaessa+ muut kulut ostosta (lainannostokulut tms.)

Paljonko maksaa 20 vuodessa:

- vuokra 

Paljonko saat tuottoa sijoitetulle pääomalle (esim se vaadittu omarahasto osuus korkoakorolle laskennalla 20 vuodessa), tämä summa vähennetään 20 vuoden vuokramenoista. 

Sitten voi verrata näitä lukuja. Siihen vielä päälle se miten elämänsä haluaa elää, optioiden euroja vai arvostaa jotain muuta, kuten vaikka mahdollisuutta laitta taloaan kuten itse haluaa ja varmistua ettei vuokranantaja irtisano vuokrasopimusta huonoon saumaan. Omistamalla pääsee myös varmemmin asumaan juuri siihen mihin haluaa. 

Vierailija
17/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä uusi iso talo isolle tontille.

Kaikki muu on köyhäilyä, ja pitkän päälle sillä häviää varmasti.

Vierailija
18/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä kauanko ajattelee olla vielä olemassa.

Vierailija
19/19 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisesta päätöksestään vanhempani asuivat vuokralla, kun olimme pieniä: minä vanhin, veljeni 3 vuotta nuorempi, kaksoset häntä 3 vuotta nuorempia. Asuntolainan lyhennys ja korot olisivat kuulema vieneet kaiken ylimääräisen rahan. Meillä oli vuokra-asunnossa tyttöjen huone, poikien huone, makuuhuone, olohuone, keittiö, n.k. ammekylppäri, n.k. pikkukylppäri (suihkulla), iso parveke ja ylhäällä samassa rapussa yhteissauna. Hyvä lapsuus, mistään en jäänyt paitsi. Vasta eläkeikää lähestyessään vanhempani ostivat asunnon, pienemmän, kun kukaan meistä muista ei enää asunut lapsuudenkodissa. Mielestäni hyvä ratkaisu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi