Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin salaisuuden laihduttamiseen, se on yllättävän helppoa

Vierailija
03.08.2025 |

On lähes mahdotonta syödä yli 1600 kaloria, kun syö vihanneksia ja ei lainkaan mitään vehnää, riisiä, kauraa tai muita vehnä/kauratuotteita. Tähän päälle sitten kanaa tai naudanlihaa. Perunaa ja bataattia muutaman kerran viikossa ja kaikki rasvaset lihat ja ruokakermat, juustot ym. kokonaan pois.

Vaikka olen syönyt tänään ihan hirveästi niin silti pitäisi syödä lisää, että pääsen tavoitteeseen kalorimäärässä. Esim. heitin kaalia ja porkkaanaa 100g sekä paketin 350g kanaa pannulle. Kaksi teelusikallista kastiketta ja puolikas paprika. Teelusikallinen öljyä. Kaloreita n. 470 ja tuosta syö kaksi kertaa tänään. Tuoretta pinaattia ja kurkkua sekä raejuustoa kylkeen

Kaupat on täynnä vähäkalorisia kastikkeita, joista riittää ihan muutama lusikallinen antamaan makua näihin wokkeihin.

Aamulla proteiinipirtelö vähärasvaisella maidolla. Kaloreita 250. Illalla vielä vähärasvaista kreikkalaista jugurttia ja mustikoita. Sekä lasi rasvatonta piimää. Jotain pitää vielä syödä sen lisäksi, että kalorit täyttyy.

Tulee ihan ähky.

Ei sillä, että tämä sopii kaikille, mutta ajattelin vain jakaa, jos joku kamppailee painon kanssa.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kitukuurilainen/syömishäiriöinen tuli taas mainostamaan ihmeruokavaliotaan. Muutama viikko ja sitten repsahtaa ahmimaan ja paino nousee yli lähtöpainon. Varma dieetti lihomiseen. Käytännössä aloittaja ei syö muuta kuin vähän vihanneksia ja pikkupalan rasvatonta kanaa. Ruokavalio koostuu lähes yksinomaan hiilareista, onpa tosi terveellistä. Etenkin naisväelle tiedoksi laihduttamiseen ei ole taikakonsteja ja kannattaa puuttua painonnousuun ennen kuin ylipainoa on tullut. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä.

Luettiinkohan me sama aloitusviesti? Minun lukemassani viestissä henkilö söi proteiinipirtelöä, raejuustoa, jugurttia ja sitten vielä ison annoksen kanaa. Taatusti riittävästi proteiinia.

Vierailija
122/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

350 grammaa kanaa päivässä? Juu ei. 100-150 grammaa on hyvä määrä. Ylimääräinen proteiini varastoituu rasvana vaan ja rasittaa munuaisia. 

Otathan selvää mitä ylimääräinen proteiini elimistössä tekee? Kun hiilarit jätetään pois, voi olla hyväkin lisätä sitä proteiinin määrää. Tuo rasva ei ole ainoa vaihe!

Hiilareita ei jätetä vhh-ruokavaliossa kokonaan pois eikä proteiinia syödä yli tarpeen.

En puhunut vhh-ruokavaliosta, sorry! Lue! Kun jätetään hiilarit pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

350 grammaa kanaa päivässä? Juu ei. 100-150 grammaa on hyvä määrä. Ylimääräinen proteiini varastoituu rasvana vaan ja rasittaa munuaisia. 

Ei ihan noin mene, sokeri ennen rasvaa. Mitä tulin lisäksi sanomaan, maksa on rasva-aineenvaihduntaelin ei munuaiset. Maksasta on vielä matkaa, ennenkuin päätyy munuaisiin, jossa nefronit tekevät työnsä, jotta virtsaa tulee ja suhteessa hyvin pieni määrä. On eri asia, mikäli sairastaa 1 tai 2 tyypin diabetestä. 

Munuaiset on todellakin aineenvaihduntaelin. Mm. kalsium- ja D-vitamiinin (ja siten luuston) aineenvaihdunnan säätely, happo-emästasapainon säätely, elektrolyytti- ja nestetasapainon säätely kuuluu munuaisten tehtäviin. 

Maksa on rasva-aineenvaihduntaelin. Mikään ei mene maksan ohi. Sitten maksan jälkeen tulee muut, ei ennen maksaa. Lue, mihin viitattiin. Aiempi väitti, että munuaiset kärsii rasvasta. Kyllä se on maksa, joka rasvoittuu!

Vierailija
124/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan noin mene, sokeri ennen rasvaa. Mitä tulin lisäksi sanomaan, maksa on rasva-aineenvaihduntaelin ei munuaiset. Maksasta on vielä matkaa, ennenkuin päätyy munuaisiin, jossa nefronit tekevät työnsä, jotta virtsaa tulee ja suhteessa hyvin pieni määrä. On eri asia, mikäli sairastaa 1 tai 2 tyypin diabetestä. 

Munuaiset on todellakin aineenvaihduntaelin. Mm. kalsium- ja D-vitamiinin (ja siten luuston) aineenvaihdunnan säätely, happo-emästasapainon säätely, elektrolyytti- ja nestetasapainon säätely kuuluu munuaisten tehtäviin. 

No nefronithan tuossa mainittiin 😅 ne liittyy nuihin mainitsemiisi. 

Vierailija
125/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kaloreita on

viinipullollisessa?

Valko-puna-rose

Vierailija
126/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

126

hedelmistä minäkin. Minun iltapala koostuu maitorahkasta, jossa jukurttia, raejuustoa, omenaa, banaania ja pähkinöitä. Olen hoikka. 

Vierailija
127/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikkuuden salaisuus on terveellinen ja puhdas ruokavalio. Vihanneksia, perunoita, kanaa, kalaa, maitorahkaa ja mansikoita syömällä on vaikea ylläpitää suurta elopainoa.

Noni laihduttaja tekee sen virheen, että syö liian vähän. Pitkässä juoksussa ihminen alkaa himoita suuren energiayiheyden ruokia, kun kylläisyyden tunne puuttuu.

Vierailija
128/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ihanneruokavalio on vihanneksia, salaattia ja pihvi, kanafile jne. Takuulla maistuu aina. Joskus tykkään lisätä kastiketta, mutta yleensä en. Karkista en välitä, mutta syön kyllä useamman hedelmän päivässä makean nälkään.

Olen periaatteessa kaikkiruokainen, mutta riisi, pasta, tms. ei vaan erityisesti maistu kuin erittäin hyvän kastikkeen kanssa. Näitä teen ehkä kerran viikossa, mutta muutoin menen aina jollain salaattipohjaisella, helppoa ja nopeaa. Maustettuna hyvänmakuistakin.

Itselläni kyllä salaattipohjan pitää vaihdella, joten perussalaatin lisäksi ostan paljon rucolaa, pinaattia, paprikaa, ylipäätään yrttejä. Kastikkeita ei salaattiin tykkää laittaa, menee mössöksi, vaan tilkan maustettua oliiviöljyä.

Ruisleipää syön ja toisinaan jos mies on ostanut, hyvää vaaleaa täysjyvää. Limsaan sorrun toisinaan, jos tekee mieli ja alkoakin käytän, kyllä mulle viini maistuu pe iltana, jos sitä on. Sen kanssa menee joku hyvä juusto.

Olen myös hyväksynyt, että iän myötä on vaatekoko vaihtunut ensin xs, s ja nyt väljä M. Minun mielestäni on ihan luonnollista, että on tullut jotain kiloja aikajanalla 20-59 v. Olisin aika huolestunut, jos edelleen painaisin 47 kg. 

Vierailija
129/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

94

onko lihaksista mitään jäljellä? Lihakset tarvii proteiinia! Tuo 350g jaettuna 5 osaan ja jää vielä ylikin. Mitä vit-tua 😳

Oletko kuullut, että ruoassa on yleensä muitakin aineksia kuin kanaa?

Viidelle hengelle 350g kanaa ja siitä jää. Mikä on se proteiinilisä, jolla korvaat kanan, jotta aikuisella tuo 20g täyttyy? Lasten tarve pienempi. Meillä on ei urheileva nuori, mutta liikkuu paljon, jolle ei välttämättä riitä 100g broileria kaikkine lisukkeineen ja on hoikka. Kasvava lapsi/nuori  tarvii proteiinia, myös aikuiset, lihaksiin. Meillä syödään 2 proteiinipitoista lämmintä ruokaa päivässä. Kuituja ja proteiinia+rasvat aamiaisella sekä iltapalalla. Proteiinipitoinen välipala. Opiskelu kuluttaa, minulla ja miehelläni kuluttava työ, jossa lihaksia tarvitaan. Mikäli salilla käytäis, vaatisi vielä enemmän proteiinia. 

Vierailija
130/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kitukuurilainen/syömishäiriöinen tuli taas mainostamaan ihmeruokavaliotaan. Muutama viikko ja sitten repsahtaa ahmimaan ja paino nousee yli lähtöpainon. Varma dieetti lihomiseen. Käytännössä aloittaja ei syö muuta kuin vähän vihanneksia jaö pikkupalan rasvatonta kanaa. Ruokavalio koostuu lähes yksinomaan hiilareista, onpa tosi terveellistä. Etenkin naisväelle tiedoksi laihduttamiseen ei ole taikakonsteja ja kannattaa puuttua painonnousuun ennen kuin ylipainoa on tullut. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä.

Luettiinkohan me sama aloitusviesti? Minun lukemassani viestissä henkilö söi proteiinipirtelöä, raejuustoa, jugurttia ja sitten vielä ison annoksen kanaa. Taatusti riittävästi proteiinia.

Netissä on proteiinilaskureita joten sitä ei tarvitse arvuutella saako vai eikö saa tarpeeksi proteiinia, liika proteiini kaiketi varastoituu kehoon ja johtaa lihomiseen. Itse olen onnistuneesti pudottanut painoa ja pysynyt tavoitepainossani ihan vain nykyisten ravitsemussuositusten mukaista ruokaa kohtuullisia annoskokoja syömällä joten minua lähinnä huvittaa nämä, jotka yrittävät toistuvasti karsia liikakilojaan nälkäkuureilla ja ihmedieeteillä saamatta koskaan aikaiseksi mitään pysyviä tuloksia.

Vierailija
131/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otathan selvää mitä ylimääräinen proteiini elimistössä tekee? Kun hiilarit jätetään pois, voi olla hyväkin lisätä sitä proteiinin määrää. Tuo rasva ei ole ainoa vaihe!

Hiilareita ei jätetä vhh-ruokavaliossa kokonaan pois eikä proteiinia syödä yli tarpeen.

En puhunut vhh-ruokavaliosta, sorry! Lue! Kun jätetään hiilarit pois!

Ei hiilareita jätetä kokonaan pois missään ruokavaliossa.

No, karnivore saattaa olla nollahiilarinen. En kyllä sitäkään usko.

Vierailija
132/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rakennapa näistä bisnes. Ei kaikki jaksa nähdä vaivaa laittaa itse. Mutta jos tuollaisen setin saa ostaa valmiiksi laitettuna kaupasta, kelpaa, luulen.

Raastettua porkkanaa ja kaalia saa jo kaupasta. Sekä kanasuikaleita. Jos ei noin pientä työtä jaksa tehdä oman ruokavalion eteen niin onhan se laihduttaminen sitten täysin mahdotonta

Eikun tarkoitin kokonaista päivän tarjotinta joka on kuin lääkeannostelurasia. Laitat sen jääkaappiisi ja otat sieltä tiettyyn kellonaikaan tietyt lokerot. Jugurtit ja piimät ja jälkiruuat kaikki mukana. Juju on siinä että tätä kokeilemalla kaikki saadaan uskomaan "laihtuminen on mahdollista ilman nälkää".

Näitä on isoissa kaupungeissa jo paljon (ainakin ulkomailla). Ruoat tuodaan kotiovelle päivittäin tai pari kertaa viikossa.

Vierailija
133/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, noin se oli nuorena. Kun söi vähemmän kuin kulutti, niin paino putosi. Nyt vaihdevuodet ovat ohi ja olen epätoivoinen: olen koko kesän liikkunut todella paljon, varmaan kolme kertaa enemmän kuin arkena. Olen syönyt kohtuullisesti ja hieman tavallista vähemmän. Sokerin ja makean käyttö on painunut minimiin. Silti paino noussut 2 kg kesän aikana. En tiedä, mitä pitää tehdä.

Taustaksi se, että olen liki koko elämäni syönyt enempi-vähempi pätkäpaaston mukaisesti. Olen aina syönyt terveellsesti: en syö leivoksia enkä juo mehuja tai limsoja. Viiniä juon, mutta en sitäkään sen enempää ole juonut kuin ennen. En kiellä itseltäni mitään, mutta pyrin syömään kaikkea kohtuullisesti. 

Tarpeeksi proteiinia (gramma per painokilo) ja kuitua (30g päivässä), oikeasti raskasta lihaskuntoliikuntaa, kymppitonnin askeleet (vaikka painoliivi päällä), tarpeeksi unta ja naurua. Vaihdevuosikiloihin voi auttaa HKH ja kreatiini. Mutta lihaskunnon kasvatus on tärkein tekijä, sillä lihakset alkavat hävitä nopeasti menopaussin jälkeen. Jos liikkuu samalla tavoin kuin ennen, rasva nousee. Treenin pitää olla nousujohteista.

Vierailija
134/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, noin se oli nuorena. Kun söi vähemmän kuin kulutti, niin paino putosi. Nyt vaihdevuodet ovat ohi ja olen epätoivoinen: olen koko kesän liikkunut todella paljon, varmaan kolme kertaa enemmän kuin arkena. Olen syönyt kohtuullisesti ja hieman tavallista vähemmän. Sokerin ja makean käyttö on painunut minimiin. Silti paino noussut 2 kg kesän aikana. En tiedä, mitä pitää tehdä.

Taustaksi se, että olen liki koko elämäni syönyt enempi-vähempi pätkäpaaston mukaisesti. Olen aina syönyt terveellsesti: en syö leivoksia enkä juo mehuja tai limsoja. Viiniä juon, mutta en sitäkään sen enempää ole juonut kuin ennen. En kiellä itseltäni mitään, mutta pyrin syömään kaikkea kohtuullisesti. 

Tarpeeksi proteiinia (gramma per painokilo) ja kuitua (30g päivässä), oikeasti raskasta lihaskuntoliikuntaa, kymppitonnin askeleet (vaikka painoliivi päällä), tarpeeksi unt

Ohhoh. Kidutusliikuntaa. Ehkä otan kilot mieluummin. 

Mikä on HKH?

Vierailija
135/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa tämä ilosanoman julistaminen. Mitalinko haluat, ap?

Vierailija
136/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on HKH?

Otat kilojen lisäksi hauraan vanhuuden. Moni haluaa elää pitkään, mutta unohtaa, että aika käy tylsäksi maata vuosia hoitolaitoksessa dementian kourissa.

Hormonikorvaushoito. Ja jos lihakset (ja seksuaalivietti) alkaa oikein kadota, naisetkin tarvitsevat pienen määrän testosteronia vaihdevuosien jälkeen.

Vierailija
137/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on HKH?

Otat kilojen lisäksi hauraan vanhuuden. Moni haluaa elää pitkään, mutta unohtaa, että aika käy tylsäksi maata vuosia hoitolaitoksessa dementian kourissa.

Hormonikorvaushoito. Ja jos lihakset (ja seksuaalivietti) alkaa oikein kadota, naisetkin tarvitsevat pienen määrän testosteronia vaihdevuosien jälkeen.

En ole missään nimessä hauras. Teen lihaskuntoa ja hyötyliikuntaa, esim. Juuri eilen siirtelin ison vanhan tiiligrillin tiiliskivet paikasta toiseen. Mutta mitään rääkkiä en halua tehdä. Viimeksi kun itseäni rääkkäsin sain olkapäähän vian, joka kesti parantua 9 kk. Sitä edellisessä rääkissä lasiainen irtosi. 

Minullaon korvaushoito, joka pitäisi ajaa pikkuhiljaa alas, mutta en tiedä, mitä tehdä. 

Kreatiinia voisi kokeilla.

Vierailija
138/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on HKH?

En ole missään nimessä hauras. Teen lihaskuntoa ja hyötyliikuntaa, esim. Juuri eilen siirtelin ison vanhan tiiligrillin tiiliskivet paikasta toiseen. Mutta mitään rääkkiä en halua tehdä. Viimeksi kun itseäni rääkkäsin sain olkapäähän vian, joka kesti parantua 9 kk. Sitä edellisessä rääkissä lasiainen irtosi. 

Minullaon korvaushoito, joka pitäisi ajaa pikkuhiljaa alas, mutta en tiedä, mitä tehdä. 

&nbsp

Et viisikymppisenä tietenkään ole hauras, mutta onhan nuo vähäisestä liikunnan lisäämisestä tulleet ongelmat jo merkki tulevasta. Nyt on viimeinen hetki miettiä lihaksia ikävuosia 70+ ajatellen. Jaksatko roikkua minuutin tangossa? Nostaa maasta oman painosi useita kertoja? Kantaa puolta painostasi minuutin kävellen? Punnertaa polvet ylhäällä kymmenen kertaa? Ja sitten jos puhutaan keuhkojen pitkäaikaisesta kunnosta, rääkkiä vasta tarvitaankin. Kunnon rasitusta monta kertaa viikossa, sprintteinä.

Kaikki ovat varmaan nähneet vanhempia sukulaisia joilla on vaikeuksia päästä edes tuolilta seisomaan ilman tukea. Saati lattialta. Se johtuu heikoista lihaksista, varsinkin takapuolessa.

Vierailija
139/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on HKH?

Minullaon korvaushoito, joka pitäisi ajaa pikkuhiljaa ala

Et viisikymppisenä tietenkään ole hauras, mutta onhan nuo vähäisestä liikunnan lisäämisestä tulleet ongelmat jo merkki tulevasta. Nyt on viimeinen hetki miettiä lihaksia ikävuosia 70+ ajatellen. Jaksatko roikkua minuutin tangossa? Nostaa maasta oman painosi useita kertoja? Kantaa puolta painostasi minuutin kävellen? Punnertaa polvet ylhäällä kymmenen kertaa? Ja sitten jos puhutaan keuhkojen pitkäaikaisesta kunnosta, rääkkiä vasta tarvitaankin. Kunnon rasitusta monta kertaa viikossa, sprintteinä.

Kaikki ovat varmaan nähneet vanhempia sukulaisia joilla on vaikeuksia päästä edes tuolilta seisomaan ilman tukea. Saati lattialta. Se johtuu heikoista lihaksista, varsinkin takapuolessa.

tuo olkapää meni väärästä asennosta metsätöissä. lasiaiseen ei todellakaan treeni auta. 

Mutta joo, siksi minä teenkin lihaskuntoa, jotta minusta ei tule haurasta. Teen paljon corea ja Keskityn treenaamaan isoja lihaksia. 

Kun sanoin, että olen tänä kesänä liikkunut poikkeuksellisen paljon, niin se oli uimista, kävelyä ja vuorilla trekkailua, ei lihaskuntoa. Joka päivä tuli 10 000 askelta tai 5000 askelta + puolen kilsan uinti. Sellainen ei siis laihduta, koska paino noussut. 

Vierailija
140/145 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanoin, että olen tänä kesänä liikkunut poikkeuksellisen paljon, niin se oli uimista, kävelyä ja vuorilla trekkailua, ei lihaskuntoa. Joka päivä tuli 10 000 askelta tai 5000 askelta + puolen kilsan uinti. Sellainen ei siis laihduta, koska paino noussut. 

Liikunta ei laihduta. Siitä on tehty lukemattomia tutkimuksia. Miinuskalorit laihduttavat ja ne otetaan ruokavaliosta. Mutta jos keski-ikäinen ei kasvata lihaksia, niin peruskulutus laskee ja entiset ylläpitokalorit ovatkin simsalabim pluskaloreita. Sinun kesän liikuntaesimerkkisi eivät kasvata lihaksia. Jos osaa uida oikealla tekniikalla, se saattaa ylläpitää niitä. Tämä ei ole mitään ydinfysiikkaa.

Ja totta kai tulee vammoja, jos tekee mitä tahansa väärällä tekniikalla. Mutta tolloa sanoa, ettet mene sen takia salille - tekemään oikealla tekniikalla ja itseäsi rikkomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme