Vanhoja sanoja (mitä nykyisin ei ymmärretä) SELITYKSINEEN, kiitos!
Minulla ja varmaan muutamalla muullakin on vaikeaa ymmärtää menneiden sukupolvien käyttämää kieltä. Minä ainakin haluaisin ymmärtää ja siksi nyt kyselenkin täällä. Autetaan toisiamme!
Itsellä vaivaamaan ovat jääneet ainakin nämä:
terhakka (Terhakka tuo Kimmo-poika ratsumies on varmaan oiva...)
ternehinen (... Nukkumatin kanssa kantaa ternehiseen Höyhensaarehen, heijaa!)
lättähattu (Lättähattujen vanhainkoti missä elvis vielä sois, lättähattujen vanhainkoti missä kovis olla vois...)
elvis (elvis has left the building)
On minulla varmasti muitakin, nämä nyt tulivat vain näin yhtäkkiä mieleen.
Kiitos!
Kommentit (625)
Kännykkä.
Sillä tarkoitettiin kadessä pidettävää puhelinta. Esim. nykyiset älypuhelimet.
Vierailija kirjoitti:
Separointi/ separoida tarkoittaa erottamista, eristämistä tai jakamista eriin.
Esimerkiksi maito separoitiin siihen tarkoitetulla laitteella: separaattorilla. Se piti osata koota oikein, jotta kurri ( rasvaton osa) ja kerma (rasvainen osa) erottuivat toisistaan. Separaattoria veivattiin käsin rauhalliseen tahtiin, jotta tulos oli hyvä.
Kermasta kirnuttiin voita mäntäkirnulla tai metallisella käsinveivattavalla kirnulla.
Kiitokset tämän kirjoittajalle! Vihdoin selvisi mitä se Mikko Alatalo teki mennessään "kurria separoimaan". Olen pohdiskellut asiaa lapsuudesta alkaen mutta ei olisi tullut mieleen kysyä sitä tässä ketjussa. Paras arvaukseni olisi ollut että kurri = curry, siis mauste, ja jostain ihmeen syystä sitä täytyi jotenkin erotella jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pikanelli?
Purutupakka eli mälli.
Mälli on paljon muutakin alkaen kolarista ja purukumista siemennesteeseen.
Nieletkö?
En mitään noista. Viimeinen nuorempana lensi, nykyään vain irtoaa.
Mennäänkö naimisiin?
t. Eräs neitokainen, jonka päivää juuri sulostutit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitanpa tähän Teille nuorille muutaman harvinaisemman sanan merkityksineen(sano hep, jos olet kuullut ja tiesit):
6. Keskeevari eli majatalo
Keskeevari on vain yksi yli 40 Suomen murteiden sanakirjan listaamasta kestikievarin murteellisesta muodosta.
https://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&sms_id=SMS_828f361b5822a57f1ffbc6…
Majatalo on sinällään vaatimaton sana kuvaamaan tätä aikanaan nerokasta järjestelmää.
Petyin kun tuossa pitkässä listassa ei mainita muotoa "keskevaari". Muistan tavanneeni sen nimisen henkilön ja olen varma että kirjoitusasu oli nimenomaan tuo, koska tavasin sen läpi monta kertaa ja mietin mistä se mahtaa juontua ja mitä tarkoittaa. Ei liene uhkarohkeaa olettaa että kuitenkin samasta asiasta on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Kihveli= lannanluontiin tarkoitettu harvapiikkinen rautainen työväline. Harva siksi että kiinteä lanta ja heinä /oljet/märkä paakkuuntunut puru tarttuivat siihen
Roopa Ankka käänteli kihvelillä myös rahojaan pankissaan :)
Se on kyllä talikko. Kihveli on rikkalapio
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä.
Sillä tarkoitettiin kadessä pidettävää puhelinta. Esim. nykyiset älypuhelimet.
Aktiivikäytössähän tuo sana yhä on.
Vierailija kirjoitti:
Vinkka = kova tuuli.
Tuuli helmoja nostattaa, vinkka lyöp lunta persiiseen.
Se on "vinka". Käytössä vieläkin ihan yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkka = kova tuuli.
Käytetään myös hevosten kuljetusvälineestä.
Kuinka moni on kuullut oikeasti puhelinlankojen laulavan, kun taivaalla loisti kuu?
Kyllä puhelinlangat louloivat pakkasella. Mikä tahansa tiukalle vedetty lankaa alkaa "laulamaan" sopivissa olusuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitanpa tähän Teille nuorille muutaman harvinaisemman sanan merkityksineen(sano hep, jos olet kuullut ja tiesit):
6. Keskeevari eli majatalo
Keskeevari on vain yksi yli 40 Suomen murteiden sanakirjan listaamasta kestikievarin murteellisesta muodosta.
https://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&sms_id=SMS_828f361b5822a57f1ffbc6…
Majatalo on sinällään vaatimaton sana kuvaamaan tätä aikanaan nerokasta järjestelmää.
Petyin kun tuossa pitkässä listassa ei mainita muotoa "keskevaari". Muistan tavanneeni sen nimisen henkilön ja olen varma että kirjoitusasu oli nimenomaan tuo, koska tavasin sen läpi monta kertaa ja mietin mistä se mahtaa juontua ja mitä tarkoittaa. Ei liene uhkarohkeaa olettaa että kuitenkin samasta asiasta on kysymys?
Keskevaari on kohtalaisen harvinainen sukunimi (30-40 henkeä) ja se on linkitetyllä listalla neljäntenä muodossa Keskeva(a)ri. (Yhteen sanaan on koodattu sekä Keskevari että Keskevaari).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkka = kova tuuli.
Se on "vinka". Käytössä vieläkin ihan yleisesti.
Vinka lensi viimeisen lentonsa puolustusvoimissa jqo 2022. Se on korvattu saksalaisvalmisteisilla Grob G 115E-koneilla
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Grob_G_115
Vinkka elää ja voi hyvin täälä oulusa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkka = kova tuuli.
Käytetään myös hevosten kuljetusvälineestä.
Kuinka moni on kuullut oikeasti puhelinlankojen laulavan, kun taivaalla loisti kuu?
Kyllä puhelinlangat louloivat pakkasella. Mikä tahansa tiukalle vedetty lankaa alkaa "laulamaan" sopivissa olusuhteissa.
Kyllä, "on niin kireä, että soi".
Muistaako kukaan, mikä oli pirunviulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukutaulukko
= oli 2000-luvun taitteessa vielä suosittu tapa kirjautua turvallisesti verkkopankkiin. Huomattavasti kätevämpi ja modernimpi mobiilisovellus kuitenkin korvasi nämä antiikkiset ja hankalat laput nopeasti vaikka seniilit vanhukset vielä niitä sitkeästi pitkään yrittivätkin käyttää
Muistan kun oli vielä käytössä Nordean paperinen versio, ei mahtunut taittelematta lompakkoon ja numerot haihtuivat taitoskohdista, sitten olit kusessa 😂
Luojan kiitos nykyään on sovellus tähänkin.
Vielä käytin tunnuslukutaulukkoa pitkästä aikaa kun vaihdoin mobiilisovelluksen puhelimesta toiseen.
se on terheninen eikä ternehinen. Alkusana terhen = ohut sumu
Käteinen = kolikot ja setelit
Jostain syystä nykyään moni sanoo käteiseksi rahaa joka on tilillä?
Samoin nuoremmilla tuntuu nykyään olevan vaikeuksia ymmärtää mitä eroa on ensi viikonlopulla ja ensi viikon viikonlopulla tai jos on vaikka torstai ja sanot ensi lauantaina niin luulevat, että se on sama kuin ensi viikon lauantaina.
Meillä päin vanhemmat ihmiset käyttivät ennen sanoja kaveri ja tyttökaveri toisin päin kuin minä olen tottunut käyttämään. Kaveri tarkoitti seurustelukumppania, ja jos halusi selittää, että ihan vain tytön samaa sukupuolta olevasta luokkakaverista (ei lesbo) on kyse, niin se oli tyttökaveri.
"Naapurin tyttö menee kaverin kanssa kauppaan."
"Mitä, joko sillä on kaveri? Niin nuorena!"
"Ei kun tyttökaverin kanssa."
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä nykyään, etteivät ihmiset, varsinkaan nuoret, lue kirjoja. Moni oudompi sana tulee kaunokirjallisuudesta tutuksi.
Jokin aika sitten tuli tilanne, jossa parikymppinen nainen ei tunnistanut sanaa "toilettepussi". Siis en voinut siinä tilanteessa sanoa meikkipussi, koska kyse oli mieshenkilön pussukasta.
Nesessääri.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin vanhemmat ihmiset käyttivät ennen sanoja kaveri ja tyttökaveri toisin päin kuin minä olen tottunut käyttämään. Kaveri tarkoitti seurustelukumppania, ja jos halusi selittää, että ihan vain tytön samaa sukupuolta olevasta luokkakaverista (ei lesbo) on kyse, niin se oli tyttökaveri.
"Naapurin tyttö menee kaverin kanssa kauppaan."
"Mitä, joko sillä on kaveri? Niin nuorena!"
"Ei kun tyttökaverin kanssa."
Mitä jos kaveri olisi ollut poika?
Kyllä nämä kunnat ja pitäjät, joista osa silpaistiin v 1944 Neukkulan puolelle ovat varsinkin Raja-Karjalaa.