15-vuotias yksin Helsinkiin junalla
15-vuotias teinini ei ole matkustanut koskaan junalla yksin. Nyt hänellä olisi Helsingissä (300 km meiltä) harrastustapaaminen. Tarkoitus on mennä junalla päivällä Pasilaan, kävellä kilometrin matka tapaamiseen ja illalla pois samaa tietä eli takaisin asemalle ja junalla kotiin.
Tajuan, että olisi hyvä kannustaa nuorta ja hienoa, että haluaa mennä. Olen kuitenkin ihan hirveän huolissani. Teini ei ole tottunut kovin paljon liikkumaan kotikulmilta enkä ole varma, tajuaako hän kuinka iso paikka joku asema on. Epäilen osaako suunnistaa ihan vieraassa ympäristössä. En pidä ajatuksesta, että hän jossain asemalla viikonloppuiltana yksin pyörii.
Mitä tekisitte?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana nukuin Lontoossa juna-asemilla yksin.
50 vuotta sitten 16-vuotiaana tuli toikkaroitua Euroopan suurkaupunkien asemilla ja puistoissa yöllä, usein humalassa. Yhteydenottomahdollisuuksia ei ollut, vanhemmat eivät olleet edes selvillä missä maassa kulloinkin olimme. Vakavampaa ei sattunut. Olisi toki voinut.
kannattaa muistaa että Suomi on todella vaarallinen paikka nykyään
ja mädäntyneestä oikeusjärjestelmästä ei ole apua jos jotain tapahtuu
https://www.vauva.fi/keskustelu/6044975/ulla-appelsiini-itsehan-se-sita…
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei päästänyt minua 17-vuotiaana junalla edes kolmen kaverin kanssa toiselle paikkakunnalle 30 vuotta sitten. Niin paljon pelkäsi että jotain sattuu, koska oli vasta kuullut että yksin matkustanut poika oli ollut ikävässä tilanteessa. Eivät nuo murheet ja pelot ihan turhia ole. Menimme sitten bussilla.
Mitäs jos laitat nuoresi bussiin?
Aivan järkyttävä karhunpalvelus ja todella itsekästä opettaa lastaan tuollaiseen avuttomuuteen ja pelkäämiseen. Suututtaa tuollaiset vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Pasilan seutu on ihan ok ja helppo liikkua + löytää junalaiturille. Jos on luotettava tyttö ja noudattaa tuota matkasuunnitelmaa niin miksei voisi mennä yksinkin.
Ei ole ok. Pasilan asema on kaikista pahin paikka, tuttuni on ollut töissä eri kohteissa ja se Pasilan asema on kuulemma epämiellyttävin paikka kaikista, jopa päärautatieasema on rauhallisempi.
No ei se kyllä mene näin, päärautatieasemalla ne huumehörhöt ja ulkkisjengit pyörii.
Mä olen keski-ikäinen syntyperäinen helsinkiläinen ja jos olisi pakko mennä yöaikaan jonnekin rautatieasemalle, niin mieluummin päärautatieasemalle kuin Pasilan Triplaan. Tripla on paitsi sekava niin myös turvattomampi.
Vierailija kirjoitti:
Siis Pasilan asemahan on kauppakeskus, jossa vaan on vieressä junaraiteet. Ei kauppakeskuksessa pyöriminen mitään erityisen riskialtista puuhaa ole. Siellä on isot aikataulunäytöt, joista varmasti tuon ikäinen osaa katsoa oikean raiteen.
Tämä. Ja jos myöhästyy junasta niin tuollainen ympäristöhän siihen on kaikista paras paikka.
Pahalta kuulostaa jos tarvitsee edes miettiä että selviytyykö 15-vuotias jostain noin yksinkertaisesta. Tätä se liika paapominen teettää. Käytännössä kehitysvammaisia lapsia jotka eivät lähes aikuisena selviä toisella puolella Suomea yhtä reissua.
Moni teini muuttaa omilleen lukioon mennessä ja tekee samalla töitä koska opintotukisysteemi on niin täydellisen mielipuolinen että alle 18v. ei saa täysiä tukia. 15-vuotiaat matkustaa lentokoneella yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Pasilan seutu on ihan ok ja helppo liikkua + löytää junalaiturille. Jos on luotettava tyttö ja noudattaa tuota matkasuunnitelmaa niin miksei voisi mennä yksinkin.
Ei ole ok. Pasilan asema on kaikista pahin paikka, tuttuni on ollut töissä eri kohteissa ja se Pasilan asema on kuulemma epämiellyttävin paikka kaikista, jopa päärautatieasema on rauhallisempi.
No ei se kyllä mene näin, päärautatieasemalla ne huumehörhöt ja ulkkisjengit pyörii.
Mä olen keski-ikäinen syntyperäinen helsinkiläinen ja jos olisi pakko mennä yöaikaan jonnekin rautatieasemalle, niin mieluummin päärautatieasemalle kuin Pasilan Triplaan. Tripla on paitsi sekava niin myös turvattomampi.
No minulla on eri kokemukset, tosin en ole mennyt pitkäksi aikaa hengaamaan, vaan enemmän ollut siellä laitureilla, pääasemalla on saanut pelätä suoraan sanottuna.
Google maps neuvoo hyvin myös kävelyreitit ja voithan pyytää valmistautumaan eli vaikka katselemaan googlen street view:llä reittiä tarkemmin mutta 1km kävely on noin 10min joten ei nyt kovin pahasti pääse millään eksymään.Pasilan alue on kyllä aika sekasotku ilman apuvälineitä tai kokemusta alueesta.Kaukojunilla kun liikutaan niin raiteet ei kovin helposti mene sekaisin.Etäisyyttä kun on tuo 300km niin päärataa liikutaan joten lähtöraide on 3 tai 4 yleensä aina.
Olin 16-vuotiaana samanikäisen kaverin kanssa kuukauden interrail-kortilla matkustamassa ympäri Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin 16-vuotiaana samanikäisen kaverin kanssa kuukauden interrail-kortilla matkustamassa ympäri Eurooppaa.
Ajat ovat muuttuneet, nykynuorista olen kuullut paljon tälläistä.
Jos tuon ikiäinen ei pärjää lyhyttä reissua niin sitten on pärjäämättä, oppii siinä samalla. Olen itse muuttanut pois kotoa 16-vuotiaana ja ulkomaille matkustin yksin ensimmäistä kertaa 17-vuotiaana. Mitään muuta ei ole sattunut kuin että minusta on tullut itsenäinen ja omillapärjäävä yksilö.
Voi hyvä tavaton minä olen jo 16-vuotiaana kiertänyt Afrikkaan myöten maailmaa ja aivan yksin.
Ei hyvältä suomen tulevaisuus näytä kun nuorisokin on mitä on.
Juuri tälläisista tulee niitä, jotka eivät pärjää intissä kun ovat siellä ensimmäistä kertaa yötä pois kotoa. Mitä ihmettä ap pelkäät?
Kyllä pitäisi tajuta että elämässä on ihan luonnollista ja tarpeen ne tilanteet, joissa nuoren täytyy pärjätä itsenäisemmin. Nuorelle se tekee vain hyvää, saa luottamuksen että pärjää, ja kokemusta eri tilanteista. Kaupungilla iltasella kävely ei ole vaarallista, kunhan osaa käyttäytyä.
Sinun huolesi ei saa jarruttaa nuoren itsenäistymistä, vaan se on sinun taakkasi vanhempana kantaa ilman, että kaadat sitä turhaan nuoren niskaan.
Kolmen vuoden päästä se nuoresi saa täysi-ikäisen ihmisen oikeudet. Laita nuori matkaan, kyllä pärjää. Neuvot tietenkin miten osaa toimia. Myös ahdistelijan kohdatessa, ne vaanii valitettavasti eniten nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Asemalla odottaa Ahmed ja Mehmet kavereineen. Taluttavat omaan kotiinsa vieraanvaraisina. Huumeitakin tarjoavat ilmaiseksi.
Sitten raiskaavat jos pillua ei saa muuten.
Siis Pasilan asemahan on kauppakeskus, jossa vaan on vieressä junaraiteet. Ei kauppakeskuksessa pyöriminen mitään erityisen riskialtista puuhaa ole. Siellä on isot aikataulunäytöt, joista varmasti tuon ikäinen osaa katsoa oikean raiteen.