15-vuotias yksin Helsinkiin junalla
15-vuotias teinini ei ole matkustanut koskaan junalla yksin. Nyt hänellä olisi Helsingissä (300 km meiltä) harrastustapaaminen. Tarkoitus on mennä junalla päivällä Pasilaan, kävellä kilometrin matka tapaamiseen ja illalla pois samaa tietä eli takaisin asemalle ja junalla kotiin.
Tajuan, että olisi hyvä kannustaa nuorta ja hienoa, että haluaa mennä. Olen kuitenkin ihan hirveän huolissani. Teini ei ole tottunut kovin paljon liikkumaan kotikulmilta enkä ole varma, tajuaako hän kuinka iso paikka joku asema on. Epäilen osaako suunnistaa ihan vieraassa ympäristössä. En pidä ajatuksesta, että hän jossain asemalla viikonloppuiltana yksin pyörii.
Mitä tekisitte?
Kommentit (104)
Toivottavaa olisi se että kaikki sujuu hyvin, mutta nuoren kannalta vielä toivottavampaa on se, että minäpystyvyys vahvistuu ja nuori oppii toimimaan poikkeustilanteissa. Näitä poikkeustilanteita kun junaliikenteessä, kun myös maailmassa ylipäätänsä sattuu ja tapahtuu. Esim. Itse matkustin aikuisena viime keväällä ekaa kertaa yöjunassa, asioin kolmen konnarin kanssa kunnes löysin oikean junan ja vaunun. Älkää kysykö enempää, mutta tärkeää oli ettei hermostu/panikoidu vaikka kaikki ei aina mene putkeen.
Oma tyttäreni meni 16 vuotiaana junalla yksin ensimmäistä kertaa eikä edes aijemmin junassa ollut kuin harrastusryhmän kanssa, pärjäsi kuitenkin itse hyvin ja osasi junaakin vaihtaa.
Toinen lapsistani ensimmäisellä junareissullaan jäi väärällä asemalla pois. Kävin sitten autolla viemässä asemalle jolla jatkoyhteys oli. Paluumatka sujui kuitenkin hyvin.
Kannattaa opettaa lapselle Google Mapsin käyttö niin voi sieltä katsoa missä kulkee, jos ei muuten oman junan kulkua näe. Tämä luultavasti oli nuoremmalla lapsistani epäselvää.
Ehdottomasti oma aikuinen mukana....jo aikoinaan...ja nykyään voi vastassa olla kiltin oloinen rva joka vie nuoren....jne